Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:13 #1 Del Skrevet lørdag kl 21:13 Hei! Jeg er ansatt i min familiebedrift (AS), og har søkt foreldrepenger. Jeg har ventet 10 uker siden arbeidsgiver sendte inntektsmelding, og fikk omsider krav om å fremlegge diverse dokumentasjon; Lønnsslipper siste 12 mnd., arbeidsavtale, bekreftelse på at lønn har gått inn på min konto og ut fra arb. givers konto, at min skatt og arb. giver avgift er innbetalt. Har hatt variabel inntekt i de 3 årene jeg har jobbet der, men fra juni måned fikk jeg fast stillingsprosent og fast lønn da firmaet går veldig bra og min rolle er viktig i den sammenheng. Så lønnen min har vært den samme siden juni, og skal fortsette å være den samme etter permisjonen. Har gått ned mye i prosent i den kommunale stillingen jeg har fra før grunnet jobben min i familiebedriften. Spørsmålet mitt er om noen har vært borti lignende situasjon? Måtte dere vente lenge? Barnet er født, og økonomien er trang da jeg ikke har fått lønn denne måneden. Arbeidsgiver forskutterer ikke, jeg skal få betalt fra NAV. Er bare redd NAV skal henge seg opp i noe, selv om det ikke er noe henge seg opp i som jeg kan forstå. Er jo helt lovlig å ha familie som arbeidsgiver, jeg stiller jo på lik linje som en annen ansatt. Setter stor pris på svar, takk Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:16 #2 Del Skrevet lørdag kl 21:16 Så det ble feil i overskrift, sent på kvelden! Mente foreldrepermisjon ikke sykemeldt! Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:30 #3 Del Skrevet lørdag kl 21:30 Du ble ansatt 100% med fastlønn hos din mann den måneden du ble gravid? Jepp - da er det ikke uvanlig at det stilles krav til mer dokumentasjon enn inntektsopplysninger på standarskjema. Det er ikke ulovlig å være ansatt i familiebedriften. Men det er ulovlig å simulere en ansettelse med formål om å heve trygdeytelser. Anonymkode: 66bac...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:42 #4 Del Skrevet lørdag kl 21:42 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du ble ansatt 100% med fastlønn hos din mann den måneden du ble gravid? Jepp - da er det ikke uvanlig at det stilles krav til mer dokumentasjon enn inntektsopplysninger på standarskjema. Det er ikke ulovlig å være ansatt i familiebedriften. Men det er ulovlig å simulere en ansettelse med formål om å heve trygdeytelser. Anonymkode: 66bac...579 Ikke 100%, 70%. Har 30% i kommunen også. Tjener så si det samme som da jeg jobbet fullt i kommunen. Er ikke mannen sin bedrift, men min mor, og fikk fast lønn før jeg viste jeg var gravid. Om NAV beregner de 3 siste mnd eller de 12 siste vil det kanskje skille 4-5000 per måned. Ansettelsen er helt reel, men jeg blir stresset over situasjonen da jeg har frivillig gått så ned i stilling i kommunen for å jobbe i familiebedriften, så blir jeg gravid og NAV henger seg opp i ansettelsen, selv om det høres ut på dem som at det er standar prosedyre ved nære relasjoner. Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:47 #5 Del Skrevet lørdag kl 21:47 Jeg trenger jo lønnen min som før, årslønnen min beregnet i år er den samme som siste 3 år omtrent, tjener kun litt mer per måned med å jobbe i familiebedriften, men en mye mer fleksibel hverdag. Stresser meg veldig, er redd NAV skal tro arbeidsforholdet ikke er reelt så de gir avslag, så jeg må styre med klage og advokat som gir enda lengre behandlingstid. Jeg overtenker situasjoner veldig, men jeg har aldri opplevd en slik situasjon før, ved mine to andre graviditeter var jeg 100% kommunalt ansatt. Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:51 #6 Del Skrevet lørdag kl 21:51 Spiller ingen rolle om man ble ansatt et sted etter man ble gravid heller. Du kan jobbe 200% om det er ulik arbeidsgiver. Anonymkode: 5ad3a...7f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:51 #7 Del Skrevet lørdag kl 21:51 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Du ble ansatt 100% med fastlønn hos din mann den måneden du ble gravid? Jepp - da er det ikke uvanlig at det stilles krav til mer dokumentasjon enn inntektsopplysninger på standarskjema. Det er ikke ulovlig å være ansatt i familiebedriften. Men det er ulovlig å simulere en ansettelse med formål om å heve trygdeytelser. Anonymkode: 66bac...579 Dra inn misunnelsen din Anonymkode: 5ad3a...7f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:53 #8 Del Skrevet lørdag kl 21:53 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Spiller ingen rolle om man ble ansatt et sted etter man ble gravid heller. Du kan jobbe 200% om det er ulik arbeidsgiver. Anonymkode: 5ad3a...7f6 Ja, men de henger seg opp i at jeg jobber i familiebedrift virker det som. Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 22:10 #9 Del Skrevet lørdag kl 22:10 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja, men de henger seg opp i at jeg jobber i familiebedrift virker det som. Anonymkode: a8ccf...908 Du må bevise at det er en reell ansettelse. Blir man ansatt i familiebedriften like før man skal ut i permisjon eller man skrur opp stillingsprosenten, må dette dokumenteres. Ettersom det skal gjennomgås manuelt, så vil det nok ta lenger tid. Det høres jo ut som du har bra dokumentasjon ved at du har rukket å få noen lønnsslipper og lønnen samsvarer greit med tidligere inntekt. Anonymkode: d5706...0d4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 05:16 #10 Del Skrevet søndag kl 05:16 Så lenge det er en reel ansettelse eer det ikke noe problem. Du sender inn arbeidsavtale, lønnslippen og gjerne kontoutskriften. Moren din sender dokumentasjon på innmeldt og betalt arbeidsgiveravgift og skatt + gjerne dokumentasjon på ansatt vikar. Det er ganske mange som prøver seg på fiktive ansettelser hos familie så det er bra de sjekker. Så lenge alt er i orden går det helt fiin. Anonymkode: 2f175...3d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 05:41 #11 Del Skrevet søndag kl 05:41 Ja, det har jeg. Min mann drev eget firma, ble sykmeldt relativt kort tid etter oppstart (8 mnd). Det er særegne regler for de som er ansatt i eget selskap eller er nærstående og ansatt i selskapet. Forståelig nok, en del kjører fiktive lønninger for å opparbeide seg rettighetene. Men i ditt tilfelle er det dokumentert opp. Vi var gjennom samme prosessen, sendte over alt av dokumentasjon og utskrift av privat konto over en lengre periode (denne lurer jeg fremdeles på om NAV egentlig har bakgrunn for å etterlyse). Det tok flere måneder behandlingstid, samt de gikk bort fra regel om 3 siste mnd som grunnlag for inntekten og tok med hele perioden som ansatt. Akkurat det var merkbart for vår det da han de 3 første mnd ikke tok ut særlig lønn for å ha nok til ansatte frem til firmaet gikk med overskudd. Det var så mye trøbbel, korte frister for å sende inn alt med en som tross alt var syk, samt kritisk å stå lenge uten inntekt, at vi aldri klaget det inn. Men burde kanskje gjort det. Anonymkode: 3ee6c...4f3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 06:25 #12 Del Skrevet søndag kl 06:25 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dra inn misunnelsen din Anonymkode: 5ad3a...7f6 Det er nok ikke misunnelse - men reell erfaring fra samme situasjon. Jeg ble riktignok ansatt i min manns firma en god stund før jeg ble gravid, men for vår del var det jo kalkulert. Vi ønsket at jeg skulle bli gravid, og ved ansettelse i eget selskap ble det en mer fleksible arbeidshverdag både under svangerskapet og i etterkant. Så; en helt reell ansettelse, men absolutt kalkulert:) Var gjennom akkurat den samme papirmølla som HI beskriver, selv om dette nå er 20 år siden. Jeg tenker det er bra de sjekker, det er veldig mye fiktive ansettelser rundt om kring for å kunne innkassere velferdsytelser! Anonymkode: 66bac...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet søndag kl 08:05 #13 Del Skrevet søndag kl 08:05 Kjenner en sånn sak. Men der var det ei i fam bedriften som sa fra til nav at denne damen var der nesten aldri. Blei fengsel på han og fotlenke på den mammaen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 08:57 #14 Del Skrevet søndag kl 08:57 pele skrev (48 minutter siden): Kjenner en sånn sak. Men der var det ei i fam bedriften som sa fra til nav at denne damen var der nesten aldri. Blei fengsel på han og fotlenke på den mammaen. At folk tørr/ får seg til.. NAV kan jo gjøre etterkontroll selv om man får innvilget en stønad. Folk som gjør slik kan umulig være klar over hvor alvorlig slik svindel er og konsekvensene. Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:26 #15 Del Skrevet søndag kl 11:26 Det er helt standard sjekk av at arbeidsforholdet er reelt før du får utbetalt foredrepenger. De må sjekke fordi det dessverre er en del som svindler på dette. Folk er ansatt i små stillinger og så økes den plutselig til 100% og lønna dobler seg før de sykemeldes eller skal i permisjon. Det handler ikke om en spesifikk mistanke til deg, men en ekstra sjekk av alle slike saker. Til deg som lurte på om den har rett på kontoutskrifter: Ja, det har de. De har lov til å sjekke at lønn faktisk kommer inn på konto og at den blir der. Det er nemlig noen som får utbetalt lønn og så sneier bare pengene innom kontoen før de sendes tilbake til arbeidsgiver. De kan ikke kreve det rutinemessig, men om det ansees som nødvendig i en sak kan de be om det. Anonymkode: d477e...170 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:44 #16 Del Skrevet søndag kl 11:44 Jeg måtte også vise alt dette og sikkert mer. Er også ansatt i familiebedrift og hadde jobbet i samme bedriften i over 5 år når jeg var i permisjon med minste. Jeg ventet tror jeg 3 mnd eller mer, helt sykt. Måtte ringe og ringe og ringe NAV og de ba alltid om noe ny dokumentasjon jeg måtte sende inn, helt sykt hvordan NAV holdt på. Nå nettopp ble min far sykemeldt (ikke familiebedrift men privat bedrift) og NAV brukte så lang tid på å behandle saken, tok jo over 6-8 uker å få penger og da etterbetaling hele tiden hver gang du sendte inn papirer. Altså NAV brukte så lang tid på å behandle utbetalinger at min far hadde ikke mer og istedenfor gikk tilbake på jobb. Han var sykemeldt fordi han skulle hjerteopereres, så absolutt en nødvendig sykemelding. Har en annen bekjent som jobber i sitt eget firma og her også brukte NAV lang tid på å behandle søknader at kon hans måtte betale alt av familiens utgifter. Min mor jobber i det offentlige og når hun blir sykemeldt så går det slag i slag og hun får penger med en gang. Det bør jo ikke være slik, det er bare ikke OK at oss som jobber i det private næringslivet skal bli forskjellsbehandlet slik hos NAV. I tillegg så er det vel også mindre sykemeldinger i privat sektor enn i offentlig sektor, noe som kanskje også da er forståelig når NAV gjør det så vanskelig. Anonymkode: c257d...beb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:34 #17 Del Skrevet søndag kl 12:34 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Jeg måtte også vise alt dette og sikkert mer. Er også ansatt i familiebedrift og hadde jobbet i samme bedriften i over 5 år når jeg var i permisjon med minste. Jeg ventet tror jeg 3 mnd eller mer, helt sykt. Måtte ringe og ringe og ringe NAV og de ba alltid om noe ny dokumentasjon jeg måtte sende inn, helt sykt hvordan NAV holdt på. Nå nettopp ble min far sykemeldt (ikke familiebedrift men privat bedrift) og NAV brukte så lang tid på å behandle saken, tok jo over 6-8 uker å få penger og da etterbetaling hele tiden hver gang du sendte inn papirer. Altså NAV brukte så lang tid på å behandle utbetalinger at min far hadde ikke mer og istedenfor gikk tilbake på jobb. Han var sykemeldt fordi han skulle hjerteopereres, så absolutt en nødvendig sykemelding. Har en annen bekjent som jobber i sitt eget firma og her også brukte NAV lang tid på å behandle søknader at kon hans måtte betale alt av familiens utgifter. Min mor jobber i det offentlige og når hun blir sykemeldt så går det slag i slag og hun får penger med en gang. Det bør jo ikke være slik, det er bare ikke OK at oss som jobber i det private næringslivet skal bli forskjellsbehandlet slik hos NAV. I tillegg så er det vel også mindre sykemeldinger i privat sektor enn i offentlig sektor, noe som kanskje også da er forståelig når NAV gjør det så vanskelig. Anonymkode: c257d...beb Det offentlige forskutterer gjerne sykepenger. Derfor fikk moren din lønn som vanlig og alt gikk "slag i slag". Der ble det arbeidsgiver som måtte vente med å få etterbetalt sykepenger. Da faren din ble sykemeldt og bedriften ikke forskutterte sykepenger så måtte han vente. Om han ble sykemeldt i f. eks 4 uker, så sendte han inn et krav om sykepenger da de fire ukene var over, som så måtte behandles, vente på dokumentasjon fra arbeidsgiveren hans osv. Alle sykepenger der arbeidsgiver ikke forskutterer kommer som etterbehandlinger fordi de må vente på at den som er sykemeldt skal sende inn skjemaet etter endt sykemelding der det står om de har jobbet noe, avviklet ferie eller annet som kan endre på utbetalingen. Kravet hans kom heller ikke inn på benken til en ansatt som satt og tvinnet tommeltotter og håpet at det skulle dukke opp noe å gjøre. Den kom inn i bunnen av en liste med andre saker og ble behandlet når det ble hans tur. Pr. i dag er det en saksbehandlingstid på 8 uker på sykepenger. Det er bl.a. derfor det er lurt å ha en buffer på 2-3 månedslønner slik at man ikke står på bar bakke eller må søke sosialhjelp i påvente av sykepenger. Anonymkode: d477e...170 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:17 #18 Del Skrevet søndag kl 13:17 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det offentlige forskutterer gjerne sykepenger. Derfor fikk moren din lønn som vanlig og alt gikk "slag i slag". Der ble det arbeidsgiver som måtte vente med å få etterbetalt sykepenger. Da faren din ble sykemeldt og bedriften ikke forskutterte sykepenger så måtte han vente. Om han ble sykemeldt i f. eks 4 uker, så sendte han inn et krav om sykepenger da de fire ukene var over, som så måtte behandles, vente på dokumentasjon fra arbeidsgiveren hans osv. Alle sykepenger der arbeidsgiver ikke forskutterer kommer som etterbehandlinger fordi de må vente på at den som er sykemeldt skal sende inn skjemaet etter endt sykemelding der det står om de har jobbet noe, avviklet ferie eller annet som kan endre på utbetalingen. Kravet hans kom heller ikke inn på benken til en ansatt som satt og tvinnet tommeltotter og håpet at det skulle dukke opp noe å gjøre. Den kom inn i bunnen av en liste med andre saker og ble behandlet når det ble hans tur. Pr. i dag er det en saksbehandlingstid på 8 uker på sykepenger. Det er bl.a. derfor det er lurt å ha en buffer på 2-3 månedslønner slik at man ikke står på bar bakke eller må søke sosialhjelp i påvente av sykepenger. Anonymkode: d477e...170 Ja, det er sikkert lurt å ha en buffer men når prisene i samfunnet har steget så mye i de siste åra og renter pluss strømkostnader er såpass høye så er det ikke alle som klarer å spare. Derfor så er det urimelig å forvente at folk skal ha buffer i disse tider. Jeg har selv en god buffer på mye mer enn 3 lønninger pluss sparepenger men forsår jo folk som ikke kan ja det. Med faren min så tok det så lang tid hver gang han skulle få penger da han var sykemeldt over en litt lengre periode. Var legen som sykemeldte for han ville ikke. Så når det ble sånn hver gang han skulle få penger så ble det vel kanskje en lett unnskyldning for å dra tilbake på jobb. Han jobbet til dagen før han ble operert og gikk tilbake etterpå med det samme han kunne. Anonymkode: c257d...beb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150198770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 10:02 #19 Del Skrevet tirsdag kl 10:02 Anonym bruker skrev (På 30.3.2025 den 7.41): Ja, det har jeg. Min mann drev eget firma, ble sykmeldt relativt kort tid etter oppstart (8 mnd). Det er særegne regler for de som er ansatt i eget selskap eller er nærstående og ansatt i selskapet. Forståelig nok, en del kjører fiktive lønninger for å opparbeide seg rettighetene. Men i ditt tilfelle er det dokumentert opp. Vi var gjennom samme prosessen, sendte over alt av dokumentasjon og utskrift av privat konto over en lengre periode (denne lurer jeg fremdeles på om NAV egentlig har bakgrunn for å etterlyse). Det tok flere måneder behandlingstid, samt de gikk bort fra regel om 3 siste mnd som grunnlag for inntekten og tok med hele perioden som ansatt. Akkurat det var merkbart for vår det da han de 3 første mnd ikke tok ut særlig lønn for å ha nok til ansatte frem til firmaet gikk med overskudd. Det var så mye trøbbel, korte frister for å sende inn alt med en som tross alt var syk, samt kritisk å stå lenge uten inntekt, at vi aldri klaget det inn. Men burde kanskje gjort det. Anonymkode: 3ee6c...4f3 Jeg står også nå med kun 30% inntekt da kun kommunen forskutterer lønn, og dette drar ut selv om alt er på stell. Vi har en liten bedrift innen turisme som min familie har drevet i snart 50 år, jeg har nå tatt over hovedansvaret da det for meg er mer fleksibelt med barn enn en 100% stilling i kommunen med tredelt turnus. Får følelsen av at NAV betviler min sak, er nå livredd for at de skal avslå og at jeg må blande inn advokat og vente på behandlingstid for klagesaker. Fortsatt ikke fått noe mer svar fra dem. Virker ikke som om de bryr seg om hva jeg sier. Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:44 #20 Del Skrevet tirsdag kl 19:44 Anonym bruker skrev (På 30.3.2025 den 15.17): Ja, det er sikkert lurt å ha en buffer men når prisene i samfunnet har steget så mye i de siste åra og renter pluss strømkostnader er såpass høye så er det ikke alle som klarer å spare. Derfor så er det urimelig å forvente at folk skal ha buffer i disse tider. Jeg har selv en god buffer på mye mer enn 3 lønninger pluss sparepenger men forsår jo folk som ikke kan ja det. Med faren min så tok det så lang tid hver gang han skulle få penger da han var sykemeldt over en litt lengre periode. Var legen som sykemeldte for han ville ikke. Så når det ble sånn hver gang han skulle få penger så ble det vel kanskje en lett unnskyldning for å dra tilbake på jobb. Han jobbet til dagen før han ble operert og gikk tilbake etterpå med det samme han kunne. Anonymkode: c257d...beb Den jevne nordmann har mer enn nok råd til å spare seg opp en buffer. Det er bare å se på forbruket, det. Det stemmer ikke at hi har blitt så fattige. Anonymkode: fe5f8...841 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:22 #21 Del Skrevet tirsdag kl 20:22 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg står også nå med kun 30% inntekt da kun kommunen forskutterer lønn, og dette drar ut selv om alt er på stell. Vi har en liten bedrift innen turisme som min familie har drevet i snart 50 år, jeg har nå tatt over hovedansvaret da det for meg er mer fleksibelt med barn enn en 100% stilling i kommunen med tredelt turnus. Får følelsen av at NAV betviler min sak, er nå livredd for at de skal avslå og at jeg må blande inn advokat og vente på behandlingstid for klagesaker. Fortsatt ikke fått noe mer svar fra dem. Virker ikke som om de bryr seg om hva jeg sier. Anonymkode: a8ccf...908 Hvorfor tror du at de ikke bryr seg om hva du sier? Fordi du ikke har fått svar med en gang etter at du sendte inn dokumentasjon? Anonymkode: d477e...170 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:47 #22 Del Skrevet tirsdag kl 20:47 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg står også nå med kun 30% inntekt da kun kommunen forskutterer lønn, og dette drar ut selv om alt er på stell. Vi har en liten bedrift innen turisme som min familie har drevet i snart 50 år, jeg har nå tatt over hovedansvaret da det for meg er mer fleksibelt med barn enn en 100% stilling i kommunen med tredelt turnus. Får følelsen av at NAV betviler min sak, er nå livredd for at de skal avslå og at jeg må blande inn advokat og vente på behandlingstid for klagesaker. Fortsatt ikke fått noe mer svar fra dem. Virker ikke som om de bryr seg om hva jeg sier. Anonymkode: a8ccf...908 Det er jo ingenting i veien for at firmaet til familien din forskutterer permisjonspengene dine! Du sier du har ventet i 10 uker. Tre mnd er ganske standard saksbehandlingstid. Det anbefales jo å søke foreldrepenger tre mnd før permisjonsstart. Hvis du har søkt i tide, så har du vel ikke gått uten inntekt ennå? Anonymkode: 66bac...579 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 04:15 #23 Del Skrevet i går, 04:15 Anonym bruker skrev (På 30.3.2025 den 13.26): Det er helt standard sjekk av at arbeidsforholdet er reelt før du får utbetalt foredrepenger. De må sjekke fordi det dessverre er en del som svindler på dette. Folk er ansatt i små stillinger og så økes den plutselig til 100% og lønna dobler seg før de sykemeldes eller skal i permisjon. Det handler ikke om en spesifikk mistanke til deg, men en ekstra sjekk av alle slike saker. Til deg som lurte på om den har rett på kontoutskrifter: Ja, det har de. De har lov til å sjekke at lønn faktisk kommer inn på konto og at den blir der. Det er nemlig noen som får utbetalt lønn og så sneier bare pengene innom kontoen før de sendes tilbake til arbeidsgiver. De kan ikke kreve det rutinemessig, men om det ansees som nødvendig i en sak kan de be om det. Anonymkode: d477e...170 De krever det faktisk uten å ha en sak hvor det er nødvendig, det er en del av standardkontrollen. Nå har jeg lest lovverket som ligger bak forespørsel, lite i den som antyder at de har rett på innsyn til alle dine private transaksjoner. I mange tilfeller drar dette med ektefelle også. Det ble nylig stilt spørsmål om det egentlig var rimelig å be om dette ved sosial stønad, der er jo faktisk de private transaksjonene av betydning for stønaden. Dette med at det sneier innom konto, mange av de som blir sjekket er når det er nyoppstartet selskap. Mange nyoppstartede selskap låner aksjonær penger inn til selskapet frem til driften er på plass. Hvordan skal de håndtere det? For i det øyeblikket en transaksjon går fra en personlig konto til selskapet, defineres det som lån fra eier. Det er på ingen måte ulovlig, at eier låner penger til selskapet ved svak likviditet i en periode, som f eks oppstart. Så hva gjør nav da? Hvis du har lånt inn 200 000 ved oppstart og tatt ut lønn etter arbeid videre? Ser jo at det kanskje virker kverulant å dra frem det her, men samtidig skulle det vært interessant å fått dette prøvd juridisk, for nav har dessverre en historie med feiltolking av regelverk bak seg. Og feil tolkning hos de kan og har skapt store konsekvenser for enkeltpersoner. Anonymkode: 3ee6c...4f3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 06:05 #24 Del Skrevet i går, 06:05 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Jeg står også nå med kun 30% inntekt da kun kommunen forskutterer lønn, og dette drar ut selv om alt er på stell. Vi har en liten bedrift innen turisme som min familie har drevet i snart 50 år, jeg har nå tatt over hovedansvaret da det for meg er mer fleksibelt med barn enn en 100% stilling i kommunen med tredelt turnus. Får følelsen av at NAV betviler min sak, er nå livredd for at de skal avslå og at jeg må blande inn advokat og vente på behandlingstid for klagesaker. Fortsatt ikke fått noe mer svar fra dem. Virker ikke som om de bryr seg om hva jeg sier. Anonymkode: a8ccf...908 Ta kontakt med Jurk, det er juridisk rådgivning for kvinner. Det er gratis og de jobber ofte med NAV saker. NAV gjør mye rart når ingen ser på men når du får juridisk hjelp så får ofte pipa en annen lyd. Anonymkode: c257d...beb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 07:57 #25 Del Skrevet i går, 07:57 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det er jo ingenting i veien for at firmaet til familien din forskutterer permisjonspengene dine! Du sier du har ventet i 10 uker. Tre mnd er ganske standard saksbehandlingstid. Det anbefales jo å søke foreldrepenger tre mnd før permisjonsstart. Hvis du har søkt i tide, så har du vel ikke gått uten inntekt ennå? Anonymkode: 66bac...579 De har lagt inn at de ikke forskutterer, alltid vært slik i bedriften og gjerder alle ansatte, normalt i private bedrifter. NAV betaler også senere tilbake til arbeidsgiver. De kunne gjort det men er for sent nå, begynne å endre en søknad osv. vil sikkert forsinke saksbehandling enda mer. Jeg søkte i starten av januar, men de får ikke startet behandlet søknad før arbeidsgivere har sendt inn inntektsmelding og det kan de ikke tildligere enn 4 uker før start. De oppgir 6 ukers saksbehandlingstid fra inntektsmelding er mottatt. Anonymkode: a8ccf...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453439-ansatt-i-familiebedrift-og-sykemeldt/#findComment-150199535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå