Gå til innhold

Burde kvinner få utlevert rullebladet til potensielle partnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høyre ønsker at kvinner skal få innsyn i rullebladet til potensielle partnere. En god idé?

– Det betyr ikke at man skal kunne ringe for å få info om Tinder-daten din. Men dersom du vurderer å flytte sammen med en mann, få barn eller gifte deg, så burde du ha mulighet til å sjekke om han har voldsepisoder bak seg, sier Bruflot.
https://www.nettavisen.no/nyheter/er-kjaresten-din-voldelig-hoyre-topp-vil-gi-deg-lov-til-a-sjekke-rullebladet-hans/s/5-95-2350386

Anonymkode: c8ba7...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, herlighet. Folk er jo idioter. 

Anonymkode: f058c...a4d

Skrevet

Hvorfor skal det bare gjelde kvinner?

Anonymkode: 89d51...98e

Skrevet

Nei.

Jeg liker umiddelbart tanken, men prinsipielt synes jeg det griper for langt inn i retten til privatliv.

(Dessuten er min erfaring at latterlig mange ikke ville se det som noe hinder for å inngå et samliv når de først har kommet så langt. Med unntak - stort sett - for de som har overgrep mot barn på rullebladet).

Anonymkode: 03389...c65

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gjett en gang hvorfor.

Jeg synes det hadde vært bra. Det burde være full åpenhet rundt kriminelle handlinger, hvorfor skal vi beskytte kriminelle? Vi har like mye rett til å vite om kriminelle handlinger, og mye mer bruk for slik kunnskap, enn å vite hva naboen har i inntekt.

Anonymkode: 37bce...820

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi kvinner ikke dreper sine partnere eller sine barn. Derimot hører vi daglig om menn som dreper sine partnere og til og med sine barn. Jeg har faktisk aldri hørt om en kvinne som er dømt for vold mot sin partner. Kvinner er ikke voldelige.

Anonymkode: b40cf...a7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Gjett en gang hvorfor.

Jeg synes det hadde vært bra. Det burde være full åpenhet rundt kriminelle handlinger, hvorfor skal vi beskytte kriminelle? Vi har like mye rett til å vite om kriminelle handlinger, og mye mer bruk for slik kunnskap, enn å vite hva naboen har i inntekt.

Er enig med deg, men hvorfor skal bare kvinner ha den retten.

Jeg kjenner 2 menn som har vært gjennom et h**** siden de fant ut at deres kvinnelige partnere tidligere har vært dømt for psykisk mishandling av deres menn. 
I dag har de aleneomsorg for barna etter en lang kamp med systemet

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi kvinner ikke dreper sine partnere eller sine barn. Derimot hører vi daglig om menn som dreper sine partnere og til og med sine barn. Jeg har faktisk aldri hørt om en kvinne som er dømt for vold mot sin partner. Kvinner er ikke voldelige.

Samtidig er det noe som heter likhet for loven..

Jeg kjenner også 2 menn som har vært gjennom et h**** siden de fant ut at deres kvinnelige partnere tidligere har vært dømt for psykisk mishandling av deres menn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er enig med deg, men hvorfor skal bare kvinner ha den retten.

Jeg kjenner 2 menn som har vært gjennom et h**** siden de fant ut at deres kvinnelige partnere tidligere har vært dømt for psykisk mishandling av deres menn. 

Fordi ingen av disse kvinnene har tatt liv. Så enkelt. Menn kan ta liv. Særlig voldelige menn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi ingen av disse kvinnene har tatt liv. Så enkelt. Menn kan ta liv. Særlig voldelige menn.

Og de fleste av disse mennene har ikke tatt liv tidligere.

En ting er å drepe, som du selv sier det er mest menn som gjør, men hva med psykisk mishandling, det er det flest kvinner som gjør og det ødelegger en for livet.  

Og hva med prinsippet med likhet for loven?

Skrevet

Kvinner blir sammen med og får barn med menn de vet har sittet inne for vold. Så usikker på om det vil ha noen betydning.

Anonymkode: 0bc43...2b8

Skrevet

Kvinner blir sammen med og får barn med menn de vet har sittet inne for vold. Så usikker på om det vil ha noen betydning.

Klart det vil ha noen betydning, da kan de som søker voldsmenn få det de søker etter, så slipper de andre å få dette rett i fanget.

Denne åpenheten rundt rulleblad kan forresten godt gjelde kvinner også. Det vil jo ikke treffe så veldig mange. Menn er uansett i overveldende flertall.

Skrevet

Skal man jobbe med barn, må man vise vandelsattest. Skal partner, søsken etc kunne be om innsyn kan man få situasjoner der info gis til noen som ikke skal ha den. Det vil være vanskelig og ressurskrevende å håndheve hvem som skal ha innsyn. 

Det hadde vært enklere om man fikk innført en kultur der man selv henter ut vandelsattest og viser hverandre før man feks flytter sammen. 

Anonymkode: 237ce...9a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg var i et forhold med en jeg ikke visste hadde sittet i fengsel og som etterhvert begynte å true med bl.a. å drepe meg. Ville DEFINITIVT IKKE gått inn i et forhold med han om jeg visste det. Og samtidig utsatte jeg mitt barn for fare. Jeg klarte å bryte ut med en gang han viste sin sanne side, men selv om jeg reagerte raskt og vi ikke bodde sammen (takk og lov!) så var det faktisk et helvete når det sto på. Han kom på døra når som helst på døgnet, ringte meg, og selv om jeg fikk hemmelig nummer tok det veldig få dager for han å finne det. Jeg måtte rett og slett bare forsvinne. Flytte et annet sted. Dette var heldigvis før sosiale medier. 
Så for meg ville det ha hatt stor betydning å vite det på forhånd, da jeg skyr sånne mennesker. Vil overhode ikke ha noe med dem å gjøre, og tror IKKE jeg kan forandre dem. Jeg er rett og slett veldig redd dem.  Jeg vet ikke om han har plaget andre damer før, men jeg håper han ikke har fått sjansen til det i ettertid. Jeg kunne ønske det var et sted man kunne få en advarsel om folk, uansett om det er dame eller mann det gjelder. 

Anonymkode: 8bfa9...1c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun mener ikke at det bare skal gjelde menn, men at det vil være viktigst for kvinner.

Anonymkode: 47c42...47f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Klart det vil ha noen betydning, da kan de som søker voldsmenn få det de søker etter, så slipper de andre å få dette rett i fanget.

Denne åpenheten rundt rulleblad kan forresten godt gjelde kvinner også. Det vil jo ikke treffe så veldig mange. Menn er uansett i overveldende flertall.

Hvordan er det feminisme? Hvordan skal det hjelpe kvinner? LOL det gjør ikke det. Det hjelper jo ikke meg om det gjelder kvinner.

Skrevet

Man bør kunne sjekke rullebladet til eventuell partner før man gifter seg. Det er faktisk noe alle burde gjøre. 

Men sånn ellers kan det føre til falsk sikkerhet. At man ikke har noe på rullebladet, betyr bare at man ikke er tatt for det, ikke at man aldri har gjort det.

Anonymkode: cab60...6af

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei.

Jeg liker umiddelbart tanken, men prinsipielt synes jeg det griper for langt inn i retten til privatliv.

(Dessuten er min erfaring at latterlig mange ikke ville se det som noe hinder for å inngå et samliv når de først har kommet så langt. Med unntak - stort sett - for de som har overgrep mot barn på rullebladet).

Anonymkode: 03389...c65

Privatliv? Få lov å begå kriminelle handlinger og utøve vold i fred og holde det hemmelig slik at de lettere kan finne nye ofre?

Anonymkode: 03041...e97

Skrevet

Dette for å forhindre partnervold? 
Hvis en slik regel skal gjelde må det gå begge veier. Mange ordentlige menn som går inn i et forhold med ustabile kvinner også. 

Anonymkode: d6659...f50

Skrevet

Rulleblad bør være offentlig informasjon som er lett tilgjengelig for alle 

Anonymkode: 9a4a6...e71

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Rulleblad bør være offentlig informasjon som er lett tilgjengelig for alle 

Anonymkode: 9a4a6...e71

Enig, det ville vært langt mer verdifullt enn å vite hvor mye folk har i inntekt. Med den økende kriminaliteten myndighetene legger opp til er dette stadig viktigere kunnskap. Straffene er alt for lave stort sett, så et slikt register vil virke enda mer forebyggende.

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av et overvåkningssamfunn, men vandel burde håndteres annerledes enn i dag. 

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av et overvåkningssamfunn, men vandel burde håndteres annerledes enn i dag. 

Hvordan burde det håndteres?

Anonymkode: 77ba7...e2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Et register der du må bruke bankid for å logge inn. Der bare kvinner får logget inn. Der det er en oversikt over alle menns rulleblad. Der det er mulig å søke opp hvilken som helst mann. Hadde vært kjekt om mannen det ble søkt på fikk beskjed om at noen har sett på rullebladet hans også. Ikke hvem som har gjort det bare at noen har sett på rullebladet hans. Så menn som har noe å frykte blir ekstra nervøse hver gang de får melding fra politiet hehe

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Mer rettferdig og med større åpenhet. Jeg kjenner til et tilfelle hvor en person ble ranet med kniv, truet på livet altså. Straffen ble en bot på 25.000 kroner. Den kriminelle hadde ikke penger og måtte betale beløpet med månedlige avdrag over flere år. 

Hvilken erstatning er det egentlig, 500 kr i mnd over noen år? Hvilken forebyggende effekt har dette? Hvorfor betalte ikke staten heller 25.000 kr kontant til offer, og krevde selv inn beløpet? Og, sett opp mot at det koster deg 10.000 kroner om du er "kriminell" og ser på mobiltelefonen mens du kjører bil, da blir dette en latterlig håndtering av kriminalitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...