Gå til innhold

Har vi ingenting vi skulle sagt? Aldersgrense some

Anbefalte innlegg

Har vi vanlige mennesker ikke noe vi skulle sagt? Vurderes høyere aldersgrense i det hele tatt? Hvirdan påvirke dette?

Er så lei av å høre om drama i klassen (jenter ÅTTE!!!) år som utestenges, mobbes osv fordi de ikke har sosiale medier. Åtte! Hva foregår i hodet til foreldrene? Har to døtre, ene er 8/blir 9. Andre er 12/blir 13. Ingen av de har sosiale medier. Ingen av de blir mobbet, takk gud. Men de har begge jenter i klassen som mobbes og utestenges. De har også jenter i klassen som har sosiale medier og får tilsendt stygge meldinger, videoer av at venninner samles uten henne osv. 

Dette er tatt opp på skolen, men når foreldrene ikke bryr seg eller har vett til å si nei, så stopper det ikke. 

Håper på høyere aldersgrense før eldste fyller 13, og håper at man må legitimere seg på noe vis slik at alle under aldersgrensen blir utestengt fra appene. 

Er det håp?

Anonymkode: 699b4...3bc

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er håp for våre barn nei, de er forsøkskaniner som blir kastet ut i dette altfor tidlig 

Forhåpentligvis ser man etterhvert hvor skadelig det er så generasjonene etter får et regelverk som er strengere og lettere å håndheve.

Anonymkode: bb5d7...a92

Det er da ikke noe nytt? På 80-90-tallet ble barn av foreldre som var med i smitts venner nektet å se på TV i det hele tatt omtrent, nesten ikke en gang barnetv. Du kan tro de ble sett på som sære, rare, ikke fikk vært med så mye sosialt den gang da heller. Samtidig var det en masse snakk om at barn ble dumme av å se på TV.

Anonymkode: 60135...99b

Jeg tenker at dette er kommet for å bli så man må nesten bare lære barna å bruke det på ordentlig måte. 
På 80 og 90-tallet holdt faren min kurs for foreldre og lærere om påvirkningen av vold i filmer og på tv. Etter det var folk veldig redde for vold i dataspill. Dette, særlig film, er det nesten ingen som snakker om lenger, så er tydeligvis ikke farlig lenger. 

Nå er sosiale medier den store stygge ulven. Jeg er forsåvidt enig i at det er noe dritt, men vi blir ikke kvitt det. Barna må få opplæring i bruk. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er da ikke noe nytt? På 80-90-tallet ble barn av foreldre som var med i smitts venner nektet å se på TV i det hele tatt omtrent, nesten ikke en gang barnetv. Du kan tro de ble sett på som sære, rare, ikke fikk vært med så mye sosialt den gang da heller. Samtidig var det en masse snakk om at barn ble dumme av å se på TV.

Anonymkode: 60135...99b

Hva svarer du på? Kan ikke sammenlignes med sosiale medier i dag der 8-åringer utestenges og mobbes, og de som er på some blir kontaktet av pedofile mens mor drikker kaffe og får være i fred fra sine masete barn. Ingen sier nei, det er noe galt med dagens foreldre. 

Blondzilla skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at dette er kommet for å bli så man må nesten bare lære barna å bruke det på ordentlig måte. 
På 80 og 90-tallet holdt faren min kurs for foreldre og lærere om påvirkningen av vold i filmer og på tv. Etter det var folk veldig redde for vold i dataspill. Dette, særlig film, er det nesten ingen som snakker om lenger, så er tydeligvis ikke farlig lenger. 

Nå er sosiale medier den store stygge ulven. Jeg er forsåvidt enig i at det er noe dritt, men vi blir ikke kvitt det. Barna må få opplæring i bruk. 

Enig, men voksne må respektere aldersgrense på 13 år. Ingen 8-åringer er modne nok til å bruke sosiale medier uansett hva foreldrene lærer de. De har ikke utviklet hjernen nok til å ta disse valgene selv, det er de for så vidt heller ikke når de er 13. Men 8 er galskap. Foreldrene burde meldes til barnevernet. 

Annonse

Min kollega er spesial pedagog og vet best og kan mest, og ingen andre i verden vet og kan mer om barn enn henne. Datteren hennes i andre klasse er på tik tok og legger ut dansevideoer daglig, og i andre sosiale medier. Nytter ikke denne grensa når foreldrene ikke evner og forstå konsekvensene. Men i følge foreldre selv vet de best 

Anonymkode: b63c0...41b

Har en på ti og femten. Tiåringen har vel to på trinnet som har some. Så her er normalen å ikke ha det. 
Hun på femten fikk TikTok da hun ble 13 men bare for å se. Vi holdt igjen på å poste. Fikk også snap men fikk bare legge til familie i starten. I hennes trinn er det liten interesse for å lage eget innhold å poste i some. 
Mitt inntrykk er det litt nedadgående å bruke some aktivt. Min eldste er mest opptatt av privat kommunikasjon med bestevenner. Og å se på latterlige videoer andre har laget. 

Anonymkode: efcbb...e2d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min kollega er spesial pedagog og vet best og kan mest, og ingen andre i verden vet og kan mer om barn enn henne. Datteren hennes i andre klasse er på tik tok og legger ut dansevideoer daglig, og i andre sosiale medier. Nytter ikke denne grensa når foreldrene ikke evner og forstå konsekvensene. Men i følge foreldre selv vet de best 

Anonymkode: b63c0...41b

Høres kjent ut. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har en på ti og femten. Tiåringen har vel to på trinnet som har some. Så her er normalen å ikke ha det. 
Hun på femten fikk TikTok da hun ble 13 men bare for å se. Vi holdt igjen på å poste. Fikk også snap men fikk bare legge til familie i starten. I hennes trinn er det liten interesse for å lage eget innhold å poste i some. 
Mitt inntrykk er det litt nedadgående å bruke some aktivt. Min eldste er mest opptatt av privat kommunikasjon med bestevenner. Og å se på latterlige videoer andre har laget. 

Anonymkode: efcbb...e2d

Skulle ønske det var slik her vi bor. Her legger jentene ut videoer daglig med trutmunn, strutter med både "pupper" og rumpe. Jentene er ekstreme. Guttene er slik du beskriver, mer opptatt av samtale med venner og å se morsomme videoer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...