Gå til innhold

Spyttprøver og førerkortbeslag, noen med råd?

Anbefalte innlegg

Politiet tok en spyttprøve av en bekjent av meg i går. Den slo ut på kokain, og han ble tatt med til blodprøvetaking. Lege mente han ikke var synlig ruset. Førerkortet ble beslaglagt der og da, med beskjed om at innen to uker vil han bli innkalt i rettssak for å avgjøre om førerkortet blir varig beslaglagt. Politiet sa at å få svar på blodprøvene ville ta 6-8 uker. 
Kan man bli fradømt retten til førerkortet i retten uten at svar på blodprøver foreligger? Eller vil han få en dom om «midlertidig» beslag fram til blodprøvesvar foreligger?

Jeg forstår ikke at spyttprøver med så stor feilmargin kan medføre førerkortbeslag før blodprøver foreligger, det har jeg aldri hørt om. Disse spyttprøvene har jo en feilmargin på opptil 60%. Min bekjent bruker forøvrig ikke kokain, så vidt meg bekjent iallefall. 

Anonymkode: 54b6b...f19

Fortsetter under...

6-8 uker var veldig lenge. Han er ikke den første jeg har lest om som mister det pga spyttprlve, til tross for at den ikke regnes som sikker test. Jeg regner med at siden han skal i retten innen 2 uket, så samtykket han ikke til førerkortbeslag?

Anonymkode: f73b2...90b

Nei han samtykket ikke, da han jo sier han ikke har inntatt noe. Er det noen som vet om en dommer etter tre uker vil opprettholde førerkortbeslag selv om ikke blodprøvesvar foreligger? Det er jo forferdelig å miste lappen og gå gjennom en slik sak om man faktisk er uskyldig, og må vente opptil 8 uker før blodprøvesvar kommer..

ts

Spyttprøve er vel en ganske sikker test med noen stoffer, bl.a heroin?

Men jeg har også hørt at feilmarginen er ganske stor på kokain, har vel noe med hvor mye som går over til spyttet fra blodet.

Anonymkode: 94e3c...41a

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Spyttprøve er vel en ganske sikker test med noen stoffer, bl.a heroin?

Men jeg har også hørt at feilmarginen er ganske stor på kokain, har vel noe med hvor mye som går over til spyttet fra blodet.

Anonymkode: 94e3c...41a

Men falsk positiv gir den ikke. Den gir potensielt falsk negativ. Det slår ikke ut på kokain om det ikke er inntatt, selvsagt.

Anonymkode: 695bc...30a

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men falsk positiv gir den ikke. Den gir potensielt falsk negativ. Det slår ikke ut på kokain om det ikke er inntatt, selvsagt.

Anonymkode: 695bc...30a

Jo, de kan gi falsk positiv.

Anonymkode: f73b2...90b

Det var vel en årsak til at han ble stoppet og testet? Så vidt meg bekjent tar de ikke spyttprøver i rutinekontroller, så de må jo hatt en mistanke ut i fra kjøringen hans.

Anonymkode: aae5b...d48

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det var vel en årsak til at han ble stoppet og testet? Så vidt meg bekjent tar de ikke spyttprøver i rutinekontroller, så de må jo hatt en mistanke ut i fra kjøringen hans.

Anonymkode: aae5b...d48

Mistanke gir grunnlag for stopp, ikke bevis for ruspåvirket kjøring. Med andre ord, det gir politiet grunnlag for å stoppe vedkommende og gjennomføre en kontroll, men det er ikke slik at "fordi vi mistenkte at vedkommende var ruset tok vi fra vedkommende førerkortet". Det må sterkere beviser til.

HI, hils "vennen" din at dette er advokatmat.

Anonymkode: d7229...eea

Det aller meste slås ut på spytt og urin. Og det varer lengre i styrt enn i blod. 
Hasj varer 10 dager på spyttprøve og urin, men er ute av blodet etter 2 døgn. 
kokain det samme. 
Men 6-8 uker er lenge. Dette klarer de å se på kortere tid 

Anonymkode: 6a898...3d0

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mistanke gir grunnlag for stopp, ikke bevis for ruspåvirket kjøring. Med andre ord, det gir politiet grunnlag for å stoppe vedkommende og gjennomføre en kontroll, men det er ikke slik at "fordi vi mistenkte at vedkommende var ruset tok vi fra vedkommende førerkortet". Det må sterkere beviser til.

HI, hils "vennen" din at dette er advokatmat.

Anonymkode: d7229...eea

Nettopp! Man kan nekte å avgi spyttprøve eller å blåse. Ved mistanke om rus kan politiet kreve at vedkommende blir med til legevakt for blodprøve 

Anonymkode: 6a898...3d0

Hvorfor må en på død og liv kjøre bil når en er påvirket av samme hva - alkohol, narkotika, medisiner osv!

Jeg synes det er bra politiet passer på og gjør slik, da en som er påvirket og kjører , fort kan ødelegge for andre og verst av alt, drepe noen på veien. 
Er absolutt ikke synd på de som driver på med dette, kjører for fort, bruker telefon osv og blir tatt, får en kraftig bot eller havner i fengsel.

Anonymkode: ccacf...af1

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 17.54):

Politiet tok en spyttprøve av en bekjent av meg i går. Den slo ut på kokain, og han ble tatt med til blodprøvetaking. Lege mente han ikke var synlig ruset. Førerkortet ble beslaglagt der og da, med beskjed om at innen to uker vil han bli innkalt i rettssak for å avgjøre om førerkortet blir varig beslaglagt. Politiet sa at å få svar på blodprøvene ville ta 6-8 uker. 
Kan man bli fradømt retten til førerkortet i retten uten at svar på blodprøver foreligger? Eller vil han få en dom om «midlertidig» beslag fram til blodprøvesvar foreligger?

Jeg forstår ikke at spyttprøver med så stor feilmargin kan medføre førerkortbeslag før blodprøver foreligger, det har jeg aldri hørt om. Disse spyttprøvene har jo en feilmargin på opptil 60%. Min bekjent bruker forøvrig ikke kokain, så vidt meg bekjent iallefall. 

Men da vet du jo ikke. Kan hende han har tatt det uten å fortelle deg om det. 

Jeg er kjempeglad for at politiet gjør jobben sin. Altfor mange kjører påvirket. 

Livet mitt ble ødelagt pga en tulling i trafikken. 

Anonymkode: 64d4d...7ff

Annonse

Spytteprøven er en sterk indikasjon på at han er påvirket av kokain. Det må han forholde seg til frem til bekreftelse/avkreftelse foreligger. Hva tenker du politiet skulle gjøre? «Åååå du sier det ikke stemmer? Åja. Kjør pent videre da»? Eller skal de anta det verste til det motsatte er bevist? 

Anonymkode: 8bf5d...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...