Gå til innhold

Hvorfor er så mange hundeeiere så late, eller mangler det bare kompetanse?

Anbefalte innlegg

Det er en økende mengde utagerende og irriterende drittbikkker. Sorry valg av ord men pga dere er hunden deres en hund ingen liker. Ta noe så enkelt som å passere andre hunder. Hvis hunden din utagerer HVORFOR bare sleper du den forbi uten et ord? Du må trene hele jævla tiden. Og ikke si at det ikke nytter, det er de ekstremt sjeldne tilfellene der det ikke nytter. Og er hunden din det tilfellet burde den bo med en som har kunnskap og kan hjelpe den siden du ikke klarer. 
En hund kan gjøre stor skade, uten rett trening så blir faren større og større. 
Misforstå rett her, hunder kan utagere, det er greit nok, men når jeg ser samme hund bli bajas uten at eier løfter en finger for å aktivt forsøke å endre adferden blir jeg oppgitt. Stakkars hund, den han jo ikke en sjans med en så kunnskapsløs og tafatt eier. 
Det er på tide å innføre hundesertifikat. 
Jeg er så drit lei av tafatte folk. 

Anonymkode: 3e78f...e97

Fortsetter under...

De fleste hunder trekker seg mot andre hunder når man passerer på tur. Hva tenker du eier skal si? Snakke til deg eller hunden? Det riktige er å ha stramt bånd og slepe den forbi ja. Jeg går stadig forbi andre med hunder når jeg lufter min. Sørger for å plassere hunden på siden av meg på motsatt side av de jeg møter og har båndet stramt så den ikke drar seg mot andre hunder. 
2 sek etter vi har passert kan jeg slippe ut mer bånd og han snuser videre 

Anonymkode: 43bf0...886

jeg er en av dem som har en av disse såkalte "drittbikkjene". det er en omplasseringshund som har blitt dårlig sosialisert av tidligere eier, noe som har gjort hunden utrygg rundt andre hunder. Vi har jobbet knallhardt med hunden, og plukket vekk mye andre uvaner. Passering er ofte vanskelig, særlig på trange stier etc. Det hunden vår reagerer på er stirring fra andre hunder i møte. Jeg forsøker å stille meg i mellom min hund og den andre hunden for å hindre blikkontakt - søke kontakt med min hund og få den til å sitte eller ligge. Ofte står den andre hundeeieren der som et naut og venter og venter på sola som aldri kommer - heller enn å faktisk passere. Det gjør det veldig vanskelig for oss, og til slutt må vi ofte som du beskriver "dra hunden med oss i kort bånd" - mens den bjeffer. Da er hunden så aktivert at det nytter ikke kjefte eller rope, eller søke kontakt. Da må vi bare komme oss forbi. 

Det hadde hjulpet om andre hundeeiere var bevisste på at når deres hund stiller seg opp i posisjon og niglor - og tatt litt ansvar for å unngå konfrontasjon. Slik adferd er faktisk en provokasjon på hundespråk. Så kunnskapen trengs hos flere hundefolk spør du meg - ikke bare hos dem med bjeffebisker :) 

Anonymkode: 11ed9...650

Anonym bruker skrev (1 time siden):

jeg er en av dem som har en av disse såkalte "drittbikkjene". det er en omplasseringshund som har blitt dårlig sosialisert av tidligere eier, noe som har gjort hunden utrygg rundt andre hunder. Vi har jobbet knallhardt med hunden, og plukket vekk mye andre uvaner. Passering er ofte vanskelig, særlig på trange stier etc. Det hunden vår reagerer på er stirring fra andre hunder i møte. Jeg forsøker å stille meg i mellom min hund og den andre hunden for å hindre blikkontakt - søke kontakt med min hund og få den til å sitte eller ligge. Ofte står den andre hundeeieren der som et naut og venter og venter på sola som aldri kommer - heller enn å faktisk passere. Det gjør det veldig vanskelig for oss, og til slutt må vi ofte som du beskriver "dra hunden med oss i kort bånd" - mens den bjeffer. Da er hunden så aktivert at det nytter ikke kjefte eller rope, eller søke kontakt. Da må vi bare komme oss forbi. 

Det hadde hjulpet om andre hundeeiere var bevisste på at når deres hund stiller seg opp i posisjon og niglor - og tatt litt ansvar for å unngå konfrontasjon. Slik adferd er faktisk en provokasjon på hundespråk. Så kunnskapen trengs hos flere hundefolk spør du meg - ikke bare hos dem med bjeffebisker :) 

Anonymkode: 11ed9...650

Hunder er jo forskjellig også. Noen raser er mer beskyttende og framoverlente enn andre. Mens andre hunder bryr seg ikke så mye om andre. 
Det verste jeg har opplevd med min store hund på tur var å møte på en stor løs hund. Den løse hunden løp rett på oss og angrep min hund. En stor husky.  Jeg var livredd. Heldigvis kom det noen forbipasserende og sparket denne hunden og fikk jaget den bort. Jeg ringte mannen min og fikk han til å hente oss. De forbipasserende måtte stå der til mannen min kom. Sikkert verdens snilleste hund, men en stor husky som møter en annen hannhund kan bli skummelt

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er en økende mengde utagerende og irriterende drittbikkker. Sorry valg av ord men pga dere er hunden deres en hund ingen liker. Ta noe så enkelt som å passere andre hunder. Hvis hunden din utagerer HVORFOR bare sleper du den forbi uten et ord? Du må trene hele jævla tiden. Og ikke si at det ikke nytter, det er de ekstremt sjeldne tilfellene der det ikke nytter. Og er hunden din det tilfellet burde den bo med en som har kunnskap og kan hjelpe den siden du ikke klarer. 
En hund kan gjøre stor skade, uten rett trening så blir faren større og større. 
Misforstå rett her, hunder kan utagere, det er greit nok, men når jeg ser samme hund bli bajas uten at eier løfter en finger for å aktivt forsøke å endre adferden blir jeg oppgitt. Stakkars hund, den han jo ikke en sjans med en så kunnskapsløs og tafatt eier. 
Jeg er så drit lei av tafatte folk. 

Anonymkode: 3e78f...e97

Hvordan misforstår man feil?

Anonymkode: c43fa...21a

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

På høy tid. Og DNA register, slik at det er enkelt å identifisere eiere som tror at snøen får dritten til å forsvinne. Bøter bør være på 5 siffer.

Anonymkode: 19f87...845

Annonse

Vi har omplasseringshund, og jeg innrømmer glatt at jeg ikke har kompetanse til alt. Vår hund går pent forbi 8 av 10 hunder, mens de to siste bjeffer han og vil hilse på. 

Jeg klarer ikke å lese når det kommer til å skje eller ikke, det er tydelig noe ved de hundene som trigger han på ett eller annet vis. Vi jobber kontinuerlig med møter, men etter to år er det knapt fremgang å se. 

Jeg er mest lei av bedrevitere som deg, dere bidrar ikke positivt på noen måte. 

Anonymkode: 8569e...ff0

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

På høy tid. Og DNA register, slik at det er enkelt å identifisere eiere som tror at snøen får dritten til å forsvinne. Bøter bør være på 5 siffer.

Personlig mener jeg det er viktigere å innføre sertifikat for å få barn.

Og katteeiere. Mange idioter som lar kattene sine reke rundt og drite i naboenes hager, med den risikoen det innebærer for påkjørsel.

Anonymkode: 08c00...e9d

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og katteeiere. Mange idioter som lar kattene sine reke rundt og drite i naboenes hager, med den risikoen det innebærer for påkjørsel.

Hvordan mener du at dette skal løses, da? Skal alle katter være innekatter?

Anonymkode: 0fab4...8ef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom du bor i en by ja. Utekatter passer kun på landet. 

Jeg har hund som er fryktaggresiv og kan utagere/bjeffe når vi passerer for nærme. Jeg har vært hos noen fantastisk gode hundetrenere, også blant annet Maren fra det tv programmet. 

Vi har kommet frem til at det å stoppe opp vil være verre for han, og måte vi trener på er fokus og å fortsette på turen våres, men det kan hende vi krysser gaten, eller stopper på siden mens vi gjør det. Men på ett punkt blokkerer han alt mentalt. Når vi får nok avstand igjen så er han mottagelig. 

I det fleste tilfeller er det 2-3 bjeff, også går han bare videre og glemmer at vi i det heletatt passerte en hund. Men dessverre har vi noen tilbakefall fordi folk ikke greier å holde sine hunder i bånd og de kommer bort til oss. 

Anonymkode: 7181d...9e7

Spørsmål til HI: Har du erfaring med hund som har skikkelig fryktaggresjon? Har du noen som helst peiling hvor vanskelig, om ikke umulig, det er å trene bort? Hvis ikke bør du bare klappe igjen.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Norge er på vei dit nå. Der man må ha sertifikat for å få barn, hund osv. vi skal skape et land det er umulig å bo i. Vi har ilands problemer til vi er psykiske syke alle sammen. Norge er en prikk i verdens bildet, men tror vi er verdens navle. Det vokser opp generasjoner og dyr i andre land også. Men i Norge blir folk syke av at en hund stirrer når vi er på tur, eller det ligger en hundebæsj på marka. Det er bøter for alt og forelegg for ingenting. Sier du N ordet er det bot/ fengsel. Ber du en uforskammet person om å holde kjeft blir du anmeldt for hensynsløs adferd. Og slik ruller det og går, og alle sitter på krenkebenken og føler seg krenket, mens en venter på trygda si. Robuste mennesker er det få igjen av i Norge 

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Skriver under på denne. Naboen har hatt tre kull med kattunger siste halvannet året og forstår ikke at han må sterilisere UTEkatten sin for at det ikke skal skje. Nå er den med kattunger igjen. Og det lukter kattepiss overalt i boligområdet her og er dritt katteoveralt. Han steriliserte hannkatten sin da. Hunden min er dårlig på passeringer av andre hannbikkjer, men han er i bånd. Og dritten blir plukket opp hver gang.

Anonymkode: f00de...d52

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja selvfølgelig.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Norge er på vei dit nå. Der man må ha sertifikat for å få barn, hund osv. vi skal skape et land det er umulig å bo i. Vi har ilands problemer til vi er psykiske syke alle sammen. Norge er en prikk i verdens bildet, men tror vi er verdens navle. Det vokser opp generasjoner og dyr i andre land også. Men i Norge blir folk syke av at en hund stirrer når vi er på tur, eller det ligger en hundebæsj på marka. Det er bøter for alt og forelegg for ingenting. Sier du N ordet er det bot/ fengsel. Ber du en uforskammet person om å holde kjeft blir du anmeldt for hensynsløs adferd. Og slik ruller det og går, og alle sitter på krenkebenken og føler seg krenket, mens en venter på trygda si. Robuste mennesker er det få igjen av i Norge 

Du føler deg krenket fordi du ikke får si n-ordet?

Næmmen, stakkar da!

Anonymkode: c43fa...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...