Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Ang jobb

Anbefalte innlegg

Jeg jobber en plass nå, gleder meg til å begynne i ny jobb. MEN fikk nettopp vite at en kollega skal begynne i samme jobb som meg. Han fikk sparken her vi er nå. Burde si noe om dette til ny jobb? Er belastende å vite dette og årsaken 

Anonymkode: 0d306...dcb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453400-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-ang-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 11.02):

Jeg jobber en plass nå, gleder meg til å begynne i ny jobb. MEN fikk nettopp vite at en kollega skal begynne i samme jobb som meg. Han fikk sparken her vi er nå. Burde si noe om dette til ny jobb? Er belastende å vite dette og årsaken 

Ekspander  

Med mindre han venter på å mest sannsynlig bli dømt for overgrep mot barn, og skal jobbe med barn, så skal du naturligvis ikke sladre om ham første dag i jobb. Det kan du selv risikere å få sparken for.

Anonymkode: 774a4...f5b

Hvor vil du med å fortelle det? 
Liker du ikke vedkommende? Og vil du ikke jobbe med vedkommende på den nye jobben? 
Hadde ikke sagt noe, hvis du ikke vil ha konflikt. Sier du noe, og din kollega likevel får være i den jobben som hun mest sannsynlig får.. så vil hun gjøre livet ganske surt for deg på ny arb plass, i tillegg vil du bli klaget inn over alle småfeil du gjør. Orker du dette? 

Anonymkode: 11d89...acb

Annonse

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 12.00):

Det kommer helt an på hva han fikk sparken for, så dette går det ikke an å svare på uten å vite mer. 

Anonymkode: 94aaa...539

Ekspander  

Det er flere ting. Ganske ille 

Jeg vil ivertfal IKKE få høre i ettertid: VISSTE DU? HVORFOR SA DU IKKE NOE?

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 12.05):

Ekspander  

Hvordan vet du akkurat hva som skjedde, vet du hva som er rykter og hva som er fakta?

Anonymkode: 48cb2...337

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 12.39):

Hvordan vet du akkurat hva som skjedde, vet du hva som er rykter og hva som er fakta?

Ekspander  

Det er flere ting. Og jeg har sett det selv

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 12.05):

Ekspander  

Da må du ta en vurdering selv. Risikoen ved å si noe er at du fremstår som sladrete, og risikoen ved å ikke si noe er at du får den reaksjonen du selv nevner her. Når det er sagt så kan man ikke forvente at nyansatte skal ta ansvar for hvem arbeidsplassen ansetter. 

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 12.41):

Da må du ta en vurdering selv. Risikoen ved å si noe er at du fremstår som sladrete, og risikoen ved å ikke si noe er at du får den reaksjonen du selv nevner her. Når det er sagt så kan man ikke forvente at nyansatte skal ta ansvar for hvem arbeidsplassen ansetter. 

Ekspander  

Nei, sant det. 

Det er den nye arbeidsgiveren sin oppgave å sjekke referanser osv skikkelig, det er også deres oppgave å intervjue skikkelig om hvorfor de slutter i forrige jobb og ønsker en ny 

Det er ikke din oppgave å sladre om tidligere kollegaer. Det kan du stå trygt i senere også, uansett hva du vet eller ikke vet er det ikke din jobb å angi folk for tidligere synder.

Anonymkode: ad508...029

Annonse

Om det ikke er så alvorlig, om det er en engangshendelse eller en hendelser du av andre grunner ikke tenker skjer igjen, så tenker jeg det ikke er noe du skal informere om. Er det mer alvorlig og spesielt på om det går på uheldig, gjentagende væremåte eller oppførsel så vill jeg forhørt med med fagforbundet der jeg var organisert. Om dette er en person som ødelegger arbeidsplassen sin med mobbing og trakassering og der vedkommende får gjort mye skade før de klarer å få vedkommende ut, så vil jeg tro at ledelsen kan ta det litt ille opp å ikke bli advart når de har en ansatt/kommende ansatt som vet dette. 

Anonymkode: 5a7fd...e28

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 14.41):

Om det ikke er så alvorlig, om det er en engangshendelse eller en hendelser du av andre grunner ikke tenker skjer igjen, så tenker jeg det ikke er noe du skal informere om. Er det mer alvorlig og spesielt på om det går på uheldig, gjentagende væremåte eller oppførsel så vill jeg forhørt med med fagforbundet der jeg var organisert. Om dette er en person som ødelegger arbeidsplassen sin med mobbing og trakassering og der vedkommende får gjort mye skade før de klarer å få vedkommende ut, så vil jeg tro at ledelsen kan ta det litt ille opp å ikke bli advart når de har en ansatt/kommende ansatt som vet dette. 

Anonymkode: 5a7fd...e28

Ekspander  

Ja. Denne personen har trakassert andre. Prøvd å gi bibler til andre på jobben pga personen mener at andre lever på feil måte. Men personen gjør heller ikke jobben sin. 

Referanser var ikke nødvendig da personen ikke er fast ansatt. 

Hvorfor skal du si noe?

Det er ikke ditt ansvar. Eneste du oppnår er å stille deg selv i et uflatterende lys. 
Kanskje de vet det også. 
Jeg fikk sparken/ble enige om at jeg skulle slutte i forrige jobb fordi jeg ikke kunne fordra DL. Vi havnet stadig i diskusjoner da han skulle ha meg til å ta short cuts i jobben og jeg nektet. Dette var jeg ærlig om da jeg søkte ny jobb. Mine kollegaer i gamle jobben trodde jeg fikk sparken. Jeg fikk sluttpakke og skrev min egen oppsigelse men det var jo en form for sparken. 
Du sitter ikke på all informasjon. 

Anonymkode: 24a58...efa

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 15.43):

Ja. Denne personen har trakassert andre. Prøvd å gi bibler til andre på jobben pga personen mener at andre lever på feil måte. Men personen gjør heller ikke jobben sin. 

Ekspander  

Det er ikke noe å si i fra om, vil bare bli sett på som sladder.

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 15.43):

Ekspander  

Det du forteller der kan like gjerne bety at vedkommende har blitt utsatt for usannheter og mobbing på en tidligere arbeidsplass, og dette er ikke noe du skal ta opp på jobb.

Hadde det derimot vært slik at vedkommende publiserte trusler og hets på sosiale medier, var siktet eller domfelt for noe, så hadde det vært en annen sak.

Anonymkode: 774a4...f5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...