Gå til innhold

Hvordan vet en at en har riktig dose? Adhd

Anbefalte innlegg

Holder på med medisinutprøving til barnet mitt.

Går nå på 30 mg Elvanse som fungerer sånn noenlunde. 20 mg viste ingen effekt.

Nå har vi dager som fungerer som bare det, men også dager som er knalltøffe. De tøffe dagene skjer når hun er overstimulert. Er ikke så mye som skal til, så jeg går litt på tå. Uken før mens er også kjempetøff.

Medisinen virker ikke så lenge som den burde, nøyaktig 9 timer.

Burde vi sagt oss fornøyd? Mange av dagene er veldig gode. Eller bør vi diskutere med bup om doseøkning evt tillegg?

Hvordan vet vi i grunn at vi har funnet selveste dosen?

Anonymkode: ef579...335

Fortsetter under...

Medisin er i seg selv ikke en "kur" for ADHD. Den hjelper barnet med konsentrasjon og impulskontroll, men mange barn (og voksne) med ADHD har gått glipp av utvikling av ferdigheter som organisering, planlegging, tidsstyring og følelsesregulering, fordi hjernen deres alltid har jobbet mot dem.

Selv når medisinen fungerer bra, tar rett og slett litt tid å utvikle disse ferdighetene. Du må regne med flere måneder.

Hvis de tøffe dagene skyldes mest overstimulering må dere se på miljøtilpasninger og reguleringsstrategier i tillegg til medisin.

Det er absolutt verdt å ta en ny runde med BUP for å finjustere.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Holder på med medisinutprøving til barnet mitt.

Går nå på 30 mg Elvanse som fungerer sånn noenlunde. 20 mg viste ingen effekt.

Nå har vi dager som fungerer som bare det, men også dager som er knalltøffe. De tøffe dagene skjer når hun er overstimulert. Er ikke så mye som skal til, så jeg går litt på tå. Uken før mens er også kjempetøff.

Medisinen virker ikke så lenge som den burde, nøyaktig 9 timer.

Burde vi sagt oss fornøyd? Mange av dagene er veldig gode. Eller bør vi diskutere med bup om doseøkning evt tillegg?

Hvordan vet vi i grunn at vi har funnet selveste dosen?

Anonymkode: ef579...335

Det er vanskelig å finne riktig dose. Min datter prøvde mange forskjellige medisiner før hun begynte på Elvanse, som har vært den som ga absolutt best og lengst effekt. Vi har trappet opp og ned og prøvd oss frem endel før vi fant den dosen som var riktig for henne. Hun står på en dose som er lav ift alder og vekt, men ved forsøk på mer gjennomsnittlig dose mg/kg har hun fått altfor mye bivirkninger. Hun er trolig veldig følsom for virkestoffet i disse. Jeg tror at når det gjelder dosering av Elvanse så gjelder det å finne den doseringen som gir god nok fungering i hverdagen uten å gi for mye bivirkninger. Og det vil alltid være gode og dårlige dager/perioder selvom hun har en godt tilpasset medisindosering. 

Anonymkode: 090ab...575

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...