Gå til innhold

Alle som kritiserer USA når for diverse, hvorfor gjør de ikke noe selv?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 14.54):

Unnskyld at jeg spør, men var ikke Trump tydelig på at dette kom til å skje, via valgkampanjen sin?

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men han har så vidt jeg vet vært veldig tydelig på at det er America first hvis han kommer til makten - ergo kan ikke dette være noen bombe?

Anonymkode: 562c8...4af

Du vet at denne plutselige stengningen ikke bare rammer selve bistandsprosjektene? Men også alle leverandørene til disse prosjektene. Og ikke minst alle ansatte. DET er i første rekke amerikanske leverandører og amerikanske ansatte som nå mister jobbene sine. F.eks. alle maisbøndene som har avtale om å levere produkter.

Bistand er veldig tosidig. Ingen land gir midler uten å få noe tilbake. F.eks. i form av inntekter på produkter. Norge gir f.eks. bistand i form av militære produkter til Ukraina. Men vi tjener vanvittig mye mer enn vi gir i form av alle forsvarskontraktene som kom i lys av krigen. 

Anonymkode: fd5be...882

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at denne plutselige stengningen ikke bare rammer selve bistandsprosjektene? Men også alle leverandørene til disse prosjektene. Og ikke minst alle ansatte. DET er i første rekke amerikanske leverandører og amerikanske ansatte som nå mister jobbene sine. F.eks. alle maisbøndene som har avtale om å levere produkter.

Bistand er veldig tosidig. Ingen land gir midler uten å få noe tilbake. F.eks. i form av inntekter på produkter. Norge gir f.eks. bistand i form av militære produkter til Ukraina. Men vi tjener vanvittig mye mer enn vi gir i form av alle forsvarskontraktene som kom i lys av krigen. 

Anonymkode: fd5be...882

Hva har jeg gjort for å fortjene all denne mansplainingen?

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Nei, det hadde vært spennende å se om samme tankegangen hadde slått inn om Russland annekterte Svalbard, for ikke å snakke om Finnmark... 

De kan få Bergen 🤭🤭

Neida, men jeg er faktisk litt usikker på om resten av Norge ville stilt opp med sine lovende unge for å redde Finnmark. Samene er jo bare til besvær der de demonstrer for menneskerettigheter, slitsomt å forholde seg til, dyrt å drifte er det også… Jeg er faktisk litt usikker hvor langt Ola og Kari nordmann strekker seg for å beholde alt areal nord for Tromsø 🤔

Anonymkode: 21b4f...599

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan Musk snudde i sine meninger forteller alt egentlig.

Anonymkode: 2d2fb...1aa

Det er egentlig det viktigste spørsmålet her, tenker jeg.

Hvordan har JD Vance, Elon Musk, og sikkert en hel drøss med andre, som tidligere var uttalte motstandere av Trump, endt opp med å støtte Trump og elske Trump?

Jeg mener JD Vance brukte begrepet elske, sist jeg hørte han snakke om Trump.

Hva med Tulsi Gabbard som gikk fra å være en demokratisk kongresskvinne til å følge Trump?

Hva med alle oss andre i resten av verden som enten har vært aktive motstandere eller mer sedate ertekroker (som meg selv) som nå har fått øynene opp for Trump og - ikke minst - for hva som skjer i resten av den vestlige verden?

«Hvorfor gikk han fra å være en liberal Trump-motstander, til å bli høyrekonservativ «Dark MAGA»?»

Sitatet er hentet fra artikkelen du deler.

Dette er nesten som Jesus som en gang gikk langs sjøen og sa til fiskerne; følg meg, og så bare slapp de alt de hadde i hendene og gjorde det. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Poenget mitt fløy tydeligvis over hodet ditt…

Hvorfor kaller du dette for kjeft?

Er du bitt av rosa enhjørning regnbue basillen? 

Neida, gjorde ikke det, jeg bare anser det som uvesentlig og irrelevant for diskusjonen her hvorvidt du vil kalle det kjeft eller ikke. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Neida, gjorde ikke det, jeg bare anser det som uvesentlig og irrelevant for diskusjonen her hvorvidt du vil kalle det kjeft eller ikke. 

OK, jeg mener det er av største betydning.

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dette er nesten som Jesus som en gang gikk langs sjøen og sa til fiskerne; følg meg, og så bare slapp de alt de hadde i hendene og gjorde det. 

Det er kanskje mer som Paulus på vei til Damaskus, når jeg tenker meg om…

:fnise:

TheWitch skrev (3 timer siden):

Dette er ganske hårreisende. Tyskland hvitvasker mye av den Russiske gassen gjennom andre EU-land: 

https://www.finansavisen.no/energi/2025/01/28/8235162/tysk-import-av-russisk-lng-stiger-kraftig

Norge hvitvasker russisk fisk: 

https://www.finansavisen.no/energi/2025/01/28/8235162/tysk-import-av-russisk-lng-stiger-kraftig

Også har vi hykleriet når SAS boikottet Freia fordi eieren fortsatt solgte sjokolade i Russland. På samme tid har SAS et nært samarbeid med Turkish Airlines som daglig fly til og fra Russland. 

Vi sitter og klager på Russland, maner til boikott samtidig som vi handler i stor stil på den andre siden og bidrar til å holde oppe den russiske økonomien. Og midt oppe i dette er det Trump som er den store stygge ulven fordi han prøver å forhandle med Putin om fred? 

Jeg tror ikke EU klarer å få med så mange av landene for å øke statsgjelden for å ruste opp. Frankrike, Spania og Italia har alt sagt at de ikke ønsker dette. Så klart vil gjerne EU ha med den rike onkelen Norge til å betale for dette.  Det var kun 9 EU land + Storbritannia som har klart NATO sitt mål på å bruke 2% av BNP på forsvar. 

Jeg føler meg på ingen måte trygg på at vi er i nærheten av rustet. Mennesker har vel aldri vært gode på sendrektige kriser, det er først når de multiresistente bakteriene får fotfeste eller innbyggerne forsvinner ned skråningen i leirskred at noen våkner og børster støvet av rapporten hvor det ble ropt varsku for en liten evighet siden. Samtidig liker jeg egentlig bedre det samfunnet vi er i, hvor fri utdanning er viktigere enn forsvar. 

Sanksjonsregelverket har vel i grunn gått utover vanlig folk, for å nevne et eksempel, mangel på vinterdekk pga en egen fiffig regel i Norge. Kjøpt, betalt og på lager i Europa før invasjonen, men låst pga en regelverket. Kanskje litt mer krise for de som skulle selge dekk eller trengte nye  dekk, enn for Russland som allerede hadde mottatt betaling 🤷🏼‍♀️

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hva har jeg gjort for å fortjene all denne mansplainingen?

Når du gir inntrykk av å ikke skjønne hvordan ting foregår så bør du jo være takknemlig for at noen tar på seg å forklare deg. 

Anonymkode: 28766...2cd

Jeg synes vi skal begynne nærmest jeg. Alle foreldre som klager på barnehagen eller skolen bør begynne å jobbe der gratis. Alle som klager på NAV bør slutte å motta penger fra dem. De som klager på politi, rettsvesen og helse bør begynne å jobbe der.

Det er ofte lov å ha en mening om at noe er rett/galt uten at man må gjøre jobben selv. Hadde Norge tatt over den pengestøtten USA ga, så kan jeg love deg høyre-bamsene hadde steilet i stress-lessen

Anonymkode: 35061...4ee

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når du gir inntrykk av å ikke skjønne hvordan ting foregår så bør du jo være takknemlig for at noen tar på seg å forklare deg. 

Ja, men det er jeg altså ikke. Vedkommende svarte på noe helt annet enn det jeg spurte om. Jeg er heller ikke desperat etter mannlig oppmerksomhet.

Men til dere menn som leser dette og som liker å spille helt; Dere kan bla tilbake til side 1 og svare på et av de mange spørsmålene til 2cd. Da får dere med større sannsynlighet den oppmerksomheten dere vil ha.

💞 smask smask til alle turtelduene der ute 

Hilsen 4af giftekniv 

Jeg synes vi skal begynne nærmest jeg. Alle foreldre som klager på barnehagen eller skolen bør begynne å jobbe der gratis. Alle som klager på NAV bør slutte å motta penger fra dem. De som klager på politi, rettsvesen og helse bør begynne å jobbe der.

Det er ofte lov å ha en mening om at noe er rett/galt uten at man må gjøre jobben selv. Hadde Norge tatt over den pengestøtten USA ga, så kan jeg love deg høyre-bamsene hadde steilet i stress-lessen

Nå tar du bare din egen (påtatte, innbiller jeg meg) oppfatning av noe, og overfører det som det er et kategorisk et.

Nei, man kan godt fullføre et prosjekt gratis, uten at det betyr at man må jobbe gratis hele livet.

Og nei, man behøver ikke å fortsette pengestøtten bare fordi man synes det er innafor at noen andre slutter å støtte.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå tar du bare din egen (påtatte, innbiller jeg meg) oppfatning av noe, og overfører det som det er et kategorisk et.

Nei, man kan godt fullføre et prosjekt gratis, uten at det betyr at man må jobbe gratis hele livet.

Og nei, man behøver ikke å fortsette pengestøtten bare fordi man synes det er innafor at noen andre slutter å støtte.

…et kategorisk prinsipp, skulle det stå.

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan tenker du at man skal fullføre et prosjekt gratis? Man skal bygge et hus gratis, men hvor skal man få materialene fra? Man må jo tenker litt lenger enn det nesen rekker. Man må ha penger for å mette dødende barn, penger til medisiner, penger til materialer for å bygge hus, penger til at lokale skal gidde å hjelpe til. De kan jobbe gratis for alle andre enn deg. 

Hvordan tenker du at man skal fullføre et prosjekt gratis? Man skal bygge et hus gratis, men hvor skal man få materialene fra? Man må jo tenker litt lenger enn det nesen rekker. Man må ha penger for å mette dødende barn, penger til medisiner, penger til materialer for å bygge hus, penger til at lokale skal gidde å hjelpe til. De kan jobbe gratis for alle andre enn deg. 

Beklager, trodde det var snakk om de som ble ‘arbeidsledige’, dvs mistet lønnen, akkurat mens de satt i en bil full av råtnende mat og medisiner. Det var snakk om dette tidligere i tråden. Har man da valget om å fullføre jobben gratis eller ikke, da ser ikke jeg hvorfor man ikke gjør det. Det samme med de som klager over råtnende mat, de burde trommet sammen en sånn spleiselag for å få ut akkurat denne maten.

Hva man gjør videre, er en annen sak.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg måtte lese dette om igjen da jeg innså at jeg hadde misforstått deg totalt.

Slik jeg ser det nå, så er jeg ikke bare enig, men imponert!

Beklager misforståelsen 🌻 

Jeg måtte lese dette om igjen da jeg innså at jeg hadde misforstått deg totalt.

Slik jeg ser det nå, så er jeg ikke bare enig, men imponert!

Beklager misforståelsen 🌻 

Du er tilgitt😀 Misforståelser er alltid tillatt

Det er egentlig det viktigste spørsmålet her, tenker jeg.

Hvordan har JD Vance, Elon Musk, og sikkert en hel drøss med andre, som tidligere var uttalte motstandere av Trump, endt opp med å støtte Trump og elske Trump?

Jeg mener JD Vance brukte begrepet elske, sist jeg hørte han snakke om Trump.

Hva med Tulsi Gabbard som gikk fra å være en demokratisk kongresskvinne til å følge Trump?

Hva med alle oss andre i resten av verden som enten har vært aktive motstandere eller mer sedate ertekroker (som meg selv) som nå har fått øynene opp for Trump og - ikke minst - for hva som skjer i resten av den vestlige verden?

«Hvorfor gikk han fra å være en liberal Trump-motstander, til å bli høyrekonservativ «Dark MAGA»?»

Sitatet er hentet fra artikkelen du deler.

Det er jo fordi som Musk, stadig flere har oppdaget at Trump faktisk er fornuftens sendebud. Det står i sterk kontrast til den tilbakestående gale mannen som presenteres i mediene. Musk fikk selv føle på hvordan han ble ekskludert av Biden, og hvor sterk og antidemokratisk woke-bevegelsen var på Twitter. Derfor snudde han, og handlet, kjøpte hele Twitter.

Trump er firkantet og direkte, og provoserer mange av den grunn. Men han bryr seg ikke, han har et klart og tydelig mål, og han handler for å gjøre USA normalt igjen. Han har i mange år sett hvordan den europeiske syken har vokst seg større i USA. Det ønsker han å bremse alt han kan. Han ser jo hvor Europa er på vei. Dit vil han ikke ha USA. Og som han selv sier: faller USA da faller Europa. Indirekte sloss han for den europeiske befolkningen, ikke de europeiske politikerne. Europa har ingen venner og allierte i Asia, eller andre steder i verden. Europa er selv i oppløsning av masseinnvandring, byråkrati og forvokst politisk diktatur, enda mer enn USA.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det står i sterk kontrast til den tilbakestående gale mannen som presenteres i mediene.

Ja, som du kanskje la merke til var jeg ikke særlig happy da en bruker sa seg enig med mitt innlegg og benyttet ordet voksenkjeft. Det er ikke noe nytt at jeg reagerer på overdramatisering, akkurat. Men…

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Indirekte sloss han for den europeiske befolkningen, ikke de europeiske politikerne.

Jeg personlig hadde haken på knærne etter å ha hørt talen til Vance. Det var i grunn ikke noe overraskende i det han sa. Alt var ting jeg visste fra før, jeg visste det godt.

Det som var sjokkerende var at noen på det nivået, med helt reell makt, en av verdens stormakter, fikk øye på bittelille meg, som satt der helt alene, og følte på dette, og ikke hadde noen å snakke med om det.

Sånn føltes det.

Verden kommer aldri til å bli den samme. Jeg har aldri følt meg så trygg før. Om så huset jeg bor i blir bombet sønder og sammen så kan i alle fall ingen komme der og kalle meg ond, slem eller Hitler, lengre, bare fordi jeg mener noe annet enn de.

Eller, de kan.

Men da kommer SELVESTE STOREBROR USA og sier at de tar feil.

:helen: :takke:

…og sånn tror jeg det er mange mange mange som føler det.

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Men hvorfor skal skattebetalerne i USA betale for dette? Hvorfor bidrar ikke Kina mer? Altså Norge kunne droppet bistanden vi sender til Kina og heller fordelt det på mer kritiske prosjekter. 

TheWitch skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skal skattebetalerne i USA betale for dette? Hvorfor bidrar ikke Kina mer? Altså Norge kunne droppet bistanden vi sender til Kina og heller fordelt det på mer kritiske prosjekter. 

Hvis Kina trenger bistand, så betyr vel det at de ikke kan bidra i verden?

Jeg er så lei av det det «mine skattepenger». Folk som tror at de pengene de betaler i skatt går direkte fra dere konto og ut av landet er ikke helt riktig skrudd sammen. Spesielt i Norge. de aller fleste nordmenn er et tapsprosjekt for staten

Hvis Kina trenger bistand, så betyr vel det at de ikke kan bidra i verden?

Jeg er så lei av det det «mine skattepenger». Folk som tror at de pengene de betaler i skatt går direkte fra dere konto og ut av landet er ikke helt riktig skrudd sammen. Spesielt i Norge. de aller fleste nordmenn er et tapsprosjekt for staten

Kina er som den gjerrige typen som vil spise gratis og beholde alle pengene sine selv. Kina er IKKE er fattig land.

TheWitch skrev (5 timer siden):

Hele poenget her er at USA stoppet alt over natten og gjorde det umulig å avvikle en styrt avslutning. Mennesker dør, mat råtner og mange tusen mistet jobben over natten. Men det bryr ikke pro-trumperne seg om, fordi helten deres ikke kan gjøre feil. 

De barna hadde sikkert dødd uansett, ikke sant?

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da har du ikke mye å være lei av. Det "vi" ikke aksepterer er at Norge har to kontoer, med to sorter kroner. Den ene krona har vi uendelig mye av, det er den vi ikke kan bruke i Norge, med mindre det er til klimatiltak som aldri blir lønnsomme. Det er enorme summer som sendes helt til andre siden av jordkloden, og som går til klimaeksperiment. Det er aldri under milliarden det er snakk om her.

Den andre sorten penger har vi alltid for lite av, og derfor må vi hele tiden betale mer og mer i skatt for å ta vare på gamle og syke, som uansett ikke blir ivaretatt. Og vi må slå sammen og legge ned, både helsetilbud og skoler, fordi pengene ikke strekker til. Kommuner må øke sine avgifter, de må beordre befolkningen til å måle opp husene sine, slik at de kan skattelegges. Kommunene må øke de kommunale avgiftene fordi rør og ledninger må byttes ut. Dette er stadig flere av befolkningen lei av. Fordi vi vet at vi har penger, mer enn nok. Men bare politikerne får lov til å bruke av dem, i utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...