Gå til innhold

Alle som kritiserer USA når for diverse, hvorfor gjør de ikke noe selv?

Anbefalte innlegg

Ta for eksempel all klagingen på at USAID stenges ned, USA sto for ca 60% av all bistand. Er det virkelig rett at et land skal stå for så mye? Mange land inkludert Norge klager på at USA stenger ned bistand, men i stedenfor å klage så burde de vel ta over bistanden da? Hvis ikke så kan de bare holde kjeft!!

Anonymkode: 467a5...c4d

Fortsetter under...

Enig med deg jeg også. Det var på tide at noen satte søkelyset på det enorme offentlige sløseriet. Som vanlig går USA foran. Byråkratiet må bygges kraftig ned. USA var i ferd med å lide samme skjebne som Europa, hvor et hurtig voksende byråkrati ødelegger samfunn etter samfunn innenfra. Politikere er blitt samfunnets yppersteprester som forvalter mer og mer av vår felles formue. De kommer til å lide samme skjebne som prestene i middelalderen. Deres umettelige behov etter skatt til kirken ble deres fall. Jeg håper Trump roer seg ned noen hakk snart, han har allerede oppnådd veldig mye ved å rette søkelyset mot store svakheter i mange moderne samfunn.

Anonymkode: 2d2fb...1aa

Det er greit at USA trakk seg fra bistand, men jeg har spurt i utallige tråder om dette om hva dere som syns det er riktig mener om at det ble gjort over natten? Om det hadde blitt en planlagt avslutning kunne andre land fått sjansen til å ta over, eventuelt gjennomført en styrt avvikling, men slik som det ble nå er det hundrevis, om ikke tusenvis, av lastebil lass med mat og annen hjelp som gikk til spille fordi det plutselig ikke var mennesker nok til å få distribuert dette. 

Ingen har svart meg på dette. 

Annonse

MissSaigon skrev (1 time siden):

Det er greit at USA trakk seg fra bistand, men jeg har spurt i utallige tråder om dette om hva dere som syns det er riktig mener om at det ble gjort over natten? Om det hadde blitt en planlagt avslutning kunne andre land fått sjansen til å ta over, eventuelt gjennomført en styrt avvikling, men slik som det ble nå er det hundrevis, om ikke tusenvis, av lastebil lass med mat og annen hjelp som gikk til spille fordi det plutselig ikke var mennesker nok til å få distribuert dette. 

Joda, noen svarte at det var unødvendig å kutte tvert fordi da rammet det først og fremst de som trengte hjelpen og ikke de som ikke bidro til hjelpen. Det burde vært gitt en lengre frist slik at de som ikke bidro fikk en større sjanse til å ta over. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, noen svarte at det var unødvendig å kutte tvert fordi da rammet det først og fremst de som trengte hjelpen og ikke de som ikke bidro til hjelpen. Det burde vært gitt en lengre frist slik at de som ikke bidro fikk en større sjanse til å ta over. 

Unnskyld at jeg spør, men var ikke Trump tydelig på at dette kom til å skje, via valgkampanjen sin?

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men han har så vidt jeg vet vært veldig tydelig på at det er America first hvis han kommer til makten - ergo kan ikke dette være noen bombe?

Anonymkode: 562c8...4af

Unnskyld at jeg spør, men var ikke Trump tydelig på at dette kom til å skje, via valgkampanjen sin?

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men han har så vidt jeg vet vært veldig tydelig på at det er America first hvis han kommer til makten - ergo kan ikke dette være noen bombe?

Amerikas elite først er vel det han burde ha sagt. Det er flere ting som ikke blir bedre for den jevne amerikaner.

Anonymkode: f018e...102

6 hours ago, MissSaigon said:

Andre land burde ikke ha latt det gå så langt at USA trakk ut pluggen over natten hvis de fortsatt ønsker å drive bistand, men de fleste synes nok det var fint så lenge USA betalte for gildet

Det har du rett i. Jeg vet ikke hvor presis han var rundt NÅR, men likevel, det gjør jo bare EU enda dummere. Eller arrogante? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Amerikas elite først er vel det han burde ha sagt. Det er flere ting som ikke blir bedre for den jevne amerikaner.

Om du ønsker å få opp effektivitet og tempo er det smart å støtte de som går foran og trekker toget. En nasjon løftes av de flinkeste og heldigste, ikke de svakeste ulykkesfuglene. De siste trenger trekkraft fra de som skaper arbeidsplasser og verdier.

Å prioritere den jevne amerikaner er heller ikke det smarteste. Da blir det som i Norge, hvor det middelmådige gjennomsnittet er idealet. Alle nasjoner trenger noen som går foran. Det gjennomsnittlige bør aldri være godt nok ideal. Da blir alt smått og middelmådig.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om du ønsker å få opp effektivitet og tempo er det smart å støtte de som går foran og trekker toget. En nasjon løftes av de flinkeste og heldigste, ikke de svakeste ulykkesfuglene. De siste trenger trekkraft fra de som skaper arbeidsplasser og verdier.

Å prioritere den jevne amerikaner er heller ikke det smarteste. Da blir det som i Norge, hvor det middelmådige gjennomsnittet er idealet. Alle nasjoner trenger noen som går foran. Det gjennomsnittlige bør aldri være godt nok ideal. Da blir alt smått og middelmådig.

Men det er den jevne amerikaner han har gått til valg for, ikke rart flere av de føler seg lurt-

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det har du rett i. Jeg vet ikke hvor presis han var rundt NÅR, men likevel, det gjør jo bare EU enda dummere. Eller arrogante? 

Dummere eller mer arrogante - de får i alle fall et kraftig spark i rumpetutten i disse dager.

Hørte at EU nå gir medlemmene beskjed om å sørge for mat og forsyninger for 72 timer. Je je, liksom. Vi er nå i 2025 og har allerede vært gjennom en pandemi. Likevel var det altså først da USA ikke ville passe på oss lengre, at Europa skjønte de måtte bidra liiitt selv.

Det er flaut. Flaut flaut flaut. Det er som å åpne Monica sitt skap. 

Andre land burde ikke ha latt det gå så langt at USA trakk ut pluggen over natten hvis de fortsatt ønsker å drive bistand, men de fleste synes nok det var fint så lenge USA betalte for gildet

Var det lurt å stoppe alt over natten? 

Anonymkode: 28766...2cd

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Var det lurt å stoppe alt over natten? 

Man kunne vel bare fortsatt men jobbet gratis for å få ut maten. 

Anonymkode: 8fecd...e5b

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja noe annet valg hadde vel egentlig ikke USA

Hvorfor hadde de ikke annet valg? Hva hindret dem i å gjennomføre en styrt avvikling?

Hvem skulle gjøre denne jobben? Og hvem skulle betale for drivstoff og andre utgifter?

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dummere eller mer arrogante - de får i alle fall et kraftig spark i rumpetutten i disse dager.

Hørte at EU nå gir medlemmene beskjed om å sørge for mat og forsyninger for 72 timer. Je je, liksom. Vi er nå i 2025 og har allerede vært gjennom en pandemi. Likevel var det altså først da USA ikke ville passe på oss lengre, at Europa skjønte de måtte bidra liiitt selv.

Det er flaut. Flaut flaut flaut. Det er som å åpne Monica sitt skap. 

Det er vi nok enig i. Europa trenger et spark bak. Helt utrolig at NATO fikk voksen kjeft for snart 7 år siden, men har gjort særs lite med det. Nå plutselig må man ta stilling til det på kort tid, fordi man bare har sett en annen vei. 

USA har en massiv statsgjeld, for oss som jobber innen økonomi har dette vært kjent problemstilling lenge. Men i stedet for å snu dette, har det vokst ut av proposjoner. Det at USA nå tar voldsomme innhogg kan være helt nødvendig, problemet er jo at det utføres av folk som meler sin egen kake. Samtidig er dette like mye tidligere presidenter og styring sitt ansvar, at det faktisk har har vokst ut av proposjoner.

Dette vil jo være et potensielt scenario i Norge også på et tidspunkt. For vi har også rigget oss med helt absurde utgifter i fremtiden. Selv om vi i dag ikke er gjeldstynget, har vi en offentlig sektor som eser ut og fremtidige utgifter som er helt absurde. Er det et land vi bør lære av for fremtiden, er det Finland. Kan jo gjøre det nå mens det er mulig å gjøre det strukturert og ryddig, eller vi kan vente til vi får vår egen Trump som kutter drastisk. Så lenge vi har demokrati og politikere som tenker kun 4 år frem, tror jeg nok vi ender med siste vi også en dag. 

Anonymkode: 21b4f...599

Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 0.47):

Alle vil ha.

Ingen vil gi.

Alle vil klage.

Ingen vil ta ansvar.

Egoismen er verdens nye religion.

Anonymkode: df8df...15e

Dette! 👆 

Anonymkode: 022ad...557

Så lenge vi har demokrati og politikere som tenker kun 4 år frem, tror jeg nok vi ender med siste vi også en dag. 

Valgordningen i Norge er faktisk et stort problem, i hvertfall så lenge politikerne skal blande seg inn i absolutt alt. Enten må politikerne få MYE mindre makt, dvs mindre penger å forvalte, gjennom et mye lavere skattenivå, eller så må vi ha en annen styringsform. Feks et forretningsministerium ledet av en gruppe kompetente mennesker som kan sitte så lenge de gjør en god jobb, vurdert av OSS. Ikke begrenset med 4-årskontrakter slik vi har i dag. Heller ikke begrenset av ideologiske prinsipper, kun styrt av velstand, trygghet og velvære for befolkningen. Slik det er i dag kan aldri partiene innrømme at motparten har rett, selv om det selvsagt skjer, veldig ofte. Slik vi alle vet fra det virkelige liv.

I dag får vi med Ap, to år med skatteøkninger, og deretter to år med strømpakker og andre pakker til de største velgergruppene, og manipulert offentlig statistikk, for at de skal vinne valg og fortsatt holde på makten. Det er en tullepolitikk som ikke er bærekraftig. 

11 hours ago, Anonym bruker said:

Hvem skulle jobbet gratis mener du?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvem skulle jobbet gratis mener du?

Ikke meg du spør, men de som klager burde jo trådd til. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Helt utrolig at NATO fikk voksen kjeft for snart 7 år siden, men har gjort særs lite med det.

Voksenkjeft?

Å ja, du mener dette woke moteordet for alle de som faktisk sier noe når de åpner munnen, fremfor å skjule mangelen på meningsinnhold bak hjerter og luftige fraser? ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...