Gå til innhold

Covid-lock down førte ikke til færre døde

Anbefalte innlegg

MissSaigon skrev (44 minutter siden):

Mobbing og latterliggjøring er fremdeles ikke å ikke ha ytringsfrihet. 

Når mobbingen styres av myndighetene så er det nettopp det. Kombinert med omfattende sensur av nettsider så hadde vi også i praksis husarrest. Ytringsfriheten ble begrenset til ditt eget hjem. Ingen våget å gi uttrykk for "feil" meninger i sosiale sammenhenger.

Anonymkode: 63d05...a2a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

De kom likevel bedre ut av det enn  Norge i følge FHI. Dødsfallene jevnet seg ut. 

Anonymkode: fda05...fa0

Når jevnet de seg ut? Statistikken viser noe annet.

Anonymkode: eb4ab...ac3

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når jevnet de seg ut? Statistikken viser noe annet.

https://www.vg.no/nyheter/i/EQBAO3/coronapandemien-doedeligheten-var-nesten-lik-i-norge-og-sverige

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ER slik. Samfunnet er blitt slik. Corona var bare en tydelig bekreftelse på at ytringsfriheten er borte. Den reelle ytringsfriheten. Vi har i dag mange temaer hvor vi ikke kan si hva vi mener, uten å bli mobbet og kalt konspiratorisk og useriøs på samme måte som under korona. 

Det er ikke ytringsfrihet du snakker om

Anonymkode: 44aaf...6b9

MissSaigon skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke at du helt har skjønt hva ytringsfrihet står for om du mener at den er borte fordi noen motsier deg. Det er ingen rettslig konsekvens av å ytre seg, så lenge man holder seg innenfor loven mtp rasisme og trakasering. 

I land hvor man virkelig ikke har ytringsfrihet risikerer man mye mer enn ufine kommentarer. 

Ekstremt mange forstår ikke hva Ytringsfrihet vil si dessverre 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Interessant at du nevner noe jeg utelot i mitt svar, nettopp skrekkhistoriene fra Italia. Det understreker hele problemet. Media skapte et enormt trykk ved å skremme med skrekkeksempler fra store nasjoner med kompakte samfunn vi ikke kan sammenligne oss med. Du gikk i samme fella som politikerne. Kollektiv angst formidlet av media som gasset seg i nød og elendighet, slik de alltid gjør. Det handler om å klare å se forbi hysteriet. Det klarte dere ikke. Og nå klarer dere ikke å innrømme det.

Det var ikke skremselspropaganda det som skjedde i Spania og Italia

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Interessant at du nevner noe jeg utelot i mitt svar, nettopp skrekkhistoriene fra Italia. Det understreker hele problemet. Media skapte et enormt trykk ved å skremme med skrekkeksempler fra store nasjoner med kompakte samfunn vi ikke kan sammenligne oss med. Du gikk i samme fella som politikerne. Kollektiv angst formidlet av media som gasset seg i nød og elendighet, slik de alltid gjør. Det handler om å klare å se forbi hysteriet. Det klarte dere ikke. Og nå klarer dere ikke å innrømme det.

Sier du at det i Italia ikke skjedde?

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det var ikke skremselspropaganda det som skjedde i Spania og Italia

At du ikke så det, og følte at du levde midt i dette, var meningen.

Bare forsøker å hjelpe deg litt, selv om jeg tviler på at det fører til noe. Det toget er nok gått.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At du ikke så det, og følte at du levde midt i dette, var meningen.

Bare forsøker å hjelpe deg litt, selv om jeg tviler på at det fører til noe. Det toget er nok gått.

Jeg opplevde det på kroppen, hadde familiemedlemmer som døde i Italia av covid. Så ikke kom å påstå at det ikke skjedde!

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg opplevde det på kroppen, hadde familiemedlemmer som døde i Italia av covid. Så ikke kom å påstå at det ikke skjedde!

Ta deg en pause, før du tilter over. Onkelen min døde av corona. Som om det betyr noe i denne sammenhengen.

Hvordan visste svenskene bedre da?

De gjorde ikke det, men de valgte en annen strategi. Du må huske at veldig få andre enn deg faktisk kunne vite hvordan dette viruset ville oppføre seg og hvordan det ville påvirke verden. De fleste gjorde det de mente var rett, så får vi heller ta lærdom av dere som satt på fasiten hele tiden. 

Men DU gikk ikke i fellen. For DU kan tenke selv. Tenk det - og så er det ingen som hører på deg. Det må være frustrerende.

Hva innrømmer "vi" ikke? Jeg snakker kun for meg selv, og jeg innser at våre myndigheter gjorde sitt aller beste for oss som nasjon. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Lser det absolutt som at du tviler på det ja.

Ja, det skjønte jeg. Det har nok noe med fordommer og forventninger å gjøre. Det gir dårlig leseforståelse.

MissSaigon skrev (16 minutter siden):

Men DU gikk ikke i fellen. For DU kan tenke selv. Tenk det - og så er det ingen som hører på deg. Det må være frustrerende.

Beklager at jeg ikke lot meg like enkelt påvirke av skremselspropaganda som var lite relevant for Norge, på samme måte som deg. Er det du, selvsagt med det store flertallet i ryggen (tror du selv i hvertfall), som er på jakt etter selvsentrerte egoister igjen?

Jeg får søte flashbacks til coronatiden hvor bermen durer fram med sine fordommer mot mindretallet som faktisk har egne meninger. Og som faktisk fikk rett til slutt. At DET er frustrerende skjønner jeg.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det skjønte jeg. Det har nok noe med fordommer og forventninger å gjøre. Det gir dårlig leseforståelse.

Okei, du får bare dure videre i den troen.

MissSaigon skrev (25 minutter siden):

Jeg snakker kun for meg selv, og jeg innser at våre myndigheter gjorde sitt aller beste for oss som nasjon. 

Det er akkurat denne ukritiske holdningen som er skremmende. En holdning som ble så alt for tydelig under coronatiden. Du så altså ingen ting feil i koronatiden? Du stod bare i giv akt og utførte de offisielle ordrene med plikt og stolthet. Det var en slik ukritisk selvutslettende holdning som førte hele den tyske nasjonen inn i nazismen. En blind tro på at noen visste bedre enn all din egen sunne fornuft.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Beklager at jeg ikke lot meg like enkelt påvirke av skremselspropaganda som var lite relevant for Norge, på samme måte som deg. Er det du, selvsagt med det store flertallet i ryggen (tror du selv i hvertfall), som er på jakt etter selvsentrerte egoister igjen?

Jeg får søte flashbacks til coronatiden hvor bermen durer fram med sine fordommer mot mindretallet som faktisk har egne meninger. Og som faktisk fikk rett til slutt. At DET er frustrerende skjønner jeg.

Du må for en gang skjønne at når noen sier deg i mot så er det ikke for å kneble deg.

Men når du bruker begrep som bermen, skremselspropaganda og egne meninger så blir det bare så latterlig og det blir vanskelig å ta deg seriøst. Men jeg tror at du tror at du skjønte mer enn andre, det er nesten det skumleste ved slike som deg.

Og jeg så absolutt feil som ble gjort under corona-epedemien, men jeg tror ikke at de ble gjort for å plage oss. Der er forskjellen på deg og meg, jeg lar meg ikke overvelde av konspirasjonsteorier. 

Og så søtt at du trekker inn nazismen. Klarere tegn på at man taper diskusjoner finner man knapt. 

MissSaigon skrev (55 minutter siden):

De gjorde ikke det, men de valgte en annen strategi. Du må huske at veldig få andre enn deg faktisk kunne vite hvordan dette viruset ville oppføre seg og hvordan det ville påvirke verden. De fleste gjorde det de mente var rett, så får vi heller ta lærdom av dere som satt på fasiten hele tiden. 

Hva innrømmer "vi" ikke? Jeg snakker kun for meg selv, og jeg innser at våre myndigheter gjorde sitt aller beste for oss som nasjon. 

De valgte en annen strategi der fordi fagpersoner sa det var best, basert på vitenskap. Der ble ikke fagpersoner kneblet og mistet jobben. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De valgte en annen strategi der fordi fagpersoner sa det var best, basert på vitenskap. Der ble ikke fagpersoner kneblet og mistet jobben. 

Jeg velger å tro at du ikke tror på dette selv. For i så fall er det høyst urovekkende.

Hva skulle Norge tjene på å ikke velge det beste for sine innbyggere? 

MissSaigon skrev (6 minutter siden):

Jeg velger å tro at du ikke tror på dette selv. For i så fall er det høyst urovekkende.

Hva skulle Norge tjene på å ikke velge det beste for sine innbyggere? 

Hva tror du Sverige baserte sin strategi på om det ikke var fagpersoner? 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hva tror du Sverige baserte sin strategi på om det ikke var fagpersoner? 

Jeg har ikke sagt noe om at Sverige ikke baserte seg på fagpersoner. Men gjorde Norge også. Du vet sikkert at det kan være uenighet innen fagmiljøene også? 

Hva tror du Norge baserte sin strategi på da? Å plage flest mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...