Gå til innhold

Covid-lock down førte ikke til færre døde

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Anonym bruker said:

Fra artikkelen:

Feil på feil

Og kritikken smøres bredt utover:

• Faren med viruset ble overdrevet av vitenskapelige miljøer og matematiske modeller, og kritiske røster ble forsøkt stilnet.
  • Media får kritikk for å ha stilt for få spørsmål
  • Myndigheter var ikke åpne om usikkerheten bak tiltakene
  • Myndighetene klarte ikke å tilpasse tiltakene når ny informasjon viste at det ikke fungerte etter hensikten. Dermed ble blant annet skolestengninger videreført altfor lenge.
  • Smitteverntiltak som før pandemien ble ansett som uegnet eller usikre, ble brukt i stort monn. Det inkluderer tiltak som WHO tidligere mente ikke burde brukes under noen omstendigheter. Ulempene ble i liten grad hensyntatt.
  • Den umiddelbare reaksjonen mot viruset ble formet av en WHO-rapport basert på hvordan Kina responderte, uten at en vurderte at Kina er et autoritært land som dels boltet igjen folks dører
  • Fordi man fokuserte på smale mål som spredning av viruset, fikk man enorme kostnader og konsekvenser på andre områder. Spesielt har det gått hardt ut over barn
  • De økonomiske kostnadene var enorme. Amerikanske støttepakker i 2020 utgjorde ifølge professorene like mye som New Deal og støttepakken etter finanskrisen til sammen, før man igjen hadde ny støttepakke året etter. Bare 10 prosent gikk til helsetiltak.

Funnene bør ikke overraske. 

Anonymkode: 1e95c...483

Og?

Anonymkode: bc8ee...76b

Fortsetter under...

Hvordan vet man det? Hvor mange som ville vært død om vi ikke hadde gjort det? Og hovedmålet var jo ikke at færrest mulig døde, men at færrest mulig ble smittet slik at sykehusene hadde kapasitet til å ta imot alle som trengte hjelp, og med det igjen redde flere.

Jeg er så imponert over de som ikke forstår sammenhenger

Anonymkode: 70471...bc7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet man det? Hvor mange som ville vært død om vi ikke hadde gjort det? Og hovedmålet var jo ikke at færrest mulig døde, men at færrest mulig ble smittet slik at sykehusene hadde kapasitet til å ta imot alle som trengte hjelp, og med det igjen redde flere.

Jeg er så imponert over de som ikke forstår sammenhenger

Du leste åpenbart ikke artikkelen. 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg leste bare deler. Blant annet der det står «amerikanere». De har liksom forsket på «hele verden». Det finnes en artikkel som sier at new Zealand taklet pandemien best. 

Det enkleste i verden er å rope høyt når man sitter med fasit i hånd. 

Mulig det ikke førte til færre døde, det vet jeg ikke nok om, men det førte i hvert fall til mindre trykk på helsevesenet i en periode hvor de jobbet seg halvt i hjel. 

MissSaigon skrev (5 minutter siden):

Det enkleste i verden er å rope høyt når man sitter med fasit i hånd. 

Mulig det ikke førte til færre døde, det vet jeg ikke nok om, men det førte i hvert fall til mindre trykk på helsevesenet i en periode hvor de jobbet seg halvt i hjel. 

Vi sa jo i fra da det pågikk, men ble stemplet som dumme. Da hadde vi ikke fasit i hånd, men hadde likevel vanskeligheter med å se logikken i tiltakene. 

Anonymkode: fda05...fa0

Annonse

Det mest skremmende, som en over her påpeker, var massesuggesjonen. «Gjør som de sier, ikke still spørsmål, HOLD KJEFT!» og all hetsen som fulgte med mot de som forsøkte å stikke hodet frem. Sånn håper jeg det aldri blir igjen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi sa jo i fra da det pågikk, men ble stemplet som dumme. Da hadde vi ikke fasit i hånd, men hadde likevel vanskeligheter med å se logikken i tiltakene. 

Men hvordan visste dere bedre enn myndighetene? Hvilke informasjon satt dere på?

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det mest skremmende, som en over her påpeker, var massesuggesjonen. «Gjør som de sier, ikke still spørsmål, HOLD KJEFT!» og all hetsen som fulgte med mot de som forsøkte å stikke hodet frem. Sånn håper jeg det aldri blir igjen.

Det ER slik. Samfunnet er blitt slik. Corona var bare en tydelig bekreftelse på at ytringsfriheten er borte. Den reelle ytringsfriheten. Vi har i dag mange temaer hvor vi ikke kan si hva vi mener, uten å bli mobbet og kalt konspiratorisk og useriøs på samme måte som under korona. 

Anonymkode: 63d05...a2a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det ER slik. Samfunnet er blitt slik. Corona var bare en tydelig bekreftelse på at ytringsfriheten er borte. Den reelle ytringsfriheten. Vi har i dag mange temaer hvor vi ikke kan si hva vi mener, uten å bli mobbet og kalt konspiratorisk og useriøs på samme måte som under korona. 

Jeg tror ikke at du helt har skjønt hva ytringsfrihet står for om du mener at den er borte fordi noen motsier deg. Det er ingen rettslig konsekvens av å ytre seg, så lenge man holder seg innenfor loven mtp rasisme og trakasering. 

I land hvor man virkelig ikke har ytringsfrihet risikerer man mye mer enn ufine kommentarer. 

MissSaigon skrev (7 minutter siden):

Men hvordan visste dere bedre enn myndighetene? Hvilke informasjon satt dere på?

Det handler ikke om å vite bedre, eller å sitte på annen informasjon. Det handler om å klare å se en større sammenheng. Politikere føler at de må handle i en slik situasjon. De presses til å ta ansvar, ekstra ansvar i Norge, hvor Staten er den som skal ta vare på oss. Tror vi. Politikere overvurderer seg selv og egen innflytelse, spesielt i kritiske situasjoner. Mange skjønte at corona var noe vi måtte gjennom, politikerne følte som vanlig at de kan vedta noe annet. De gjør nøyaktig samme feil i klimasaker. De tror de kan vedta stabilt klima gjennom desperate miljøtiltak. Det er et enormt sløseri fordi politikerne stresses og presses til å vise handlekraft. Ta det med ro! sa mange konspiratoriske egoister. Halvparten er mer enn nok. Halvparten ville vært nok under corona, og det er nok også angående klima. Men hysteriet lever, mye takket være digitale medier, og ikke minst politikerne som er satt til å kontrollere alt for mye de ikke har den minste evne til å kontrollere, som feks corona, og klima.

MissSaigon skrev (14 minutter siden):

Vi la jo frem samme argumenter da, som viste seg å være riktige. Bare at vi ikke hadde fullstendig tunnelsyn og var drevet av frykt. Det var jo også leger og forskere som prøvde å si det samme, men de ble jo utstøtt fra miljøet. Bortsett fra i Sverige, der gjorde man jo det riktige fra starten av, basert på kunnskap. Men de ble jo latterliggjort. 

MissSaigon skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke at du helt har skjønt hva ytringsfrihet står for om du mener at den er borte fordi noen motsier deg. Det er ingen rettslig konsekvens av å ytre seg, så lenge man holder seg innenfor loven mtp rasisme og trakasering. 

I land hvor man virkelig ikke har ytringsfrihet risikerer man mye mer enn ufine kommentarer. 

I Norge brenner vi ikke bildekk eller hugger hodet av hverandre. Vi mobber og latterliggjør, det er hvordan vi holder ytringsfrihetene nede. Slik du igjen beviser ved å tro at de du diskuterer med ikke har skjønt noe du har skjønt. 

Annonse

Det handler ikke om å vite bedre, eller å sitte på annen informasjon. Det handler om å klare å se en større sammenheng. Politikere føler at de må handle i en slik situasjon. De presses til å ta ansvar, ekstra ansvar i Norge, hvor Staten er den som skal ta vare på oss. Tror vi. Politikere overvurderer seg selv og egen innflytelse, spesielt i kritiske situasjoner. Mange skjønte at corona var noe vi måtte gjennom, politikerne følte som vanlig at de kan vedta noe annet. De gjør nøyaktig samme feil i klimasaker. De tror de kan vedta stabilt klima gjennom desperate miljøtiltak. Det er et enormt sløseri fordi politikerne stresses og presses til å vise handlekraft. Ta det med ro! sa mange konspiratoriske egoister. Halvparten er mer enn nok. Halvparten ville vært nok under corona, og det er nok også angående klima. Men hysteriet lever, mye takket være digitale medier, og ikke minst politikerne som er satt til å kontrollere alt for mye de ikke har den minste evne til å kontrollere, som feks corona, og klima.

Men du kan ikke peke på noe konkret som gjorde at du skjønte mer enn landets myndigheter? Selvsagt må de ta ansvar, om de hadde tatt feil avgjørelse kunne det kostet uendelig mange menneskeliv. 

Noen ganger kan man bare ikke sitte stille i båten og vente på hva som skjer. Dette var en helt ukontrollert situasjon, man så idrettshaller fulle av syke og døende mennesker i Italia m.m. - selvsagt måtte man da ta de grep man trodde var riktige. 

Det dummeste jeg ser er slike "hva var det jeg sa" mennesker som ikke har hatt ansvar for andre enn seg selv. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I Norge brenner vi ikke bildekk eller hugger hodet av hverandre. Vi mobber og latterliggjør, det er hvordan vi holder ytringsfrihetene nede. Slik du igjen beviser ved å tro at de du diskuterer med ikke har skjønt noe du har skjønt. 

Mobbing og latterliggjøring er fremdeles ikke å ikke ha ytringsfrihet. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo bare en bok/forskningsartikkel, ikke nødvendigvis en sannhet 

Anonymkode: 44aaf...6b9

MissSaigon skrev (18 minutter siden):

Det dummeste jeg ser er slike "hva var det jeg sa" mennesker som ikke har hatt ansvar for andre enn seg selv. 

Enig. Akkurat som om de visste mer enn det andre gjorde., visste mer enn ekspertene. Og nå er drar de martyrkortet, og det er veldig lite fruktbart.

Anonymkode: eb4ab...ac3

MissSaigon skrev (19 minutter siden):

Men du kan ikke peke på noe konkret som gjorde at du skjønte mer enn landets myndigheter? Selvsagt må de ta ansvar, om de hadde tatt feil avgjørelse kunne det kostet uendelig mange menneskeliv. 

Noen ganger kan man bare ikke sitte stille i båten og vente på hva som skjer. Dette var en helt ukontrollert situasjon, man så idrettshaller fulle av syke og døende mennesker i Italia m.m. - selvsagt måtte man da ta de grep man trodde var riktige. 

Hvordan visste svenskene bedre da?

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Den siden som hardnakket var i mot restriksjoner var jo ikke det spor bedre. Kalte folk for sauer som ikke kunne tenke selv, hysteriske, dumme, idioter som ikke evnet å finne den riktige informasjonen osv.

Hvordan visste svenskene bedre da?

Gjorde de det da? Sverige hadde nesten 4 ganger så mange dødsfall, over dobbelt så mange dødsfall pr 1 million innbyggere enn det Norge hadde.

Gjorde de det da? Sverige hadde nesten 4 ganger så mange dødsfall, over dobbelt så mange dødsfall pr 1 million innbyggere enn det Norge hadde.

De kom likevel bedre ut av det enn  Norge i følge FHI. Dødsfallene jevnet seg ut. 

MissSaigon skrev (30 minutter siden):

Dette var en helt ukontrollert situasjon, man så idrettshaller fulle av syke og døende mennesker i Italia m.m.

Interessant at du nevner noe jeg utelot i mitt svar, nettopp skrekkhistoriene fra Italia. Det understreker hele problemet. Media skapte et enormt trykk ved å skremme med skrekkeksempler fra store nasjoner med kompakte samfunn vi ikke kan sammenligne oss med. Du gikk i samme fella som politikerne. Kollektiv angst formidlet av media som gasset seg i nød og elendighet, slik de alltid gjør. Det handler om å klare å se forbi hysteriet. Det klarte dere ikke. Og nå klarer dere ikke å innrømme det.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Enig. Akkurat som om de visste mer enn det andre gjorde., visste mer enn ekspertene. Og nå er drar de martyrkortet, og det er veldig lite fruktbart.

Ingen påstod det. Men det var kun én ekspert-side som ble hørt. De ekspertene som var uenig ble idioterklært og utstøtt. De risikerte å miste jobben. De ble kneblet. 

Interessant at du nevner noe jeg utelot i mitt svar, nettopp skrekkhistoriene fra Italia. Det understreker hele problemet. Media skapte et enormt trykk ved å skremme med skrekkeksempler fra store nasjoner med kompakte samfunn vi ikke kan sammenligne oss med. Du gikk i samme fella som politikerne. Kollektiv angst formidlet av media som gasset seg i nød og elendighet, slik de alltid gjør. Det handler om å klare å se forbi hysteriet. Det klarte dere ikke. Og nå klarer dere ikke å innrømme det.

Presis. For ikke å snakke om de daglige smitte- og dødstallene som lyste imot oss i enhver nettavis. Live oppdatering hvert minutt. Vi skulle bli livredde for på den måten å adlyde hva som måtte komme. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Den siden som hardnakket var i mot restriksjoner var jo ikke det spor bedre. Kalte folk for sauer som ikke kunne tenke selv, hysteriske, dumme, idioter som ikke evnet å finne den riktige informasjonen osv.

Det var dere som hadde tilgang til megafonen, vi fikk så vidt sagt noen ord i kommentarfelt som straks ble sensurert. Nå får vi komme til ordet. For nå skjønner stadig flere hvem som hadde mest rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...