Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra foreldre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nitrist? Stakkars åndsfattige deg som ikke ser det er en varig gave som dreier seg utover verdier som er materielle. Min 15-åring sluker Kristin Lavransdatter. Undset fikk Nobelprisen, har du fått med deg det? Har du i det hele tatt lest Ibsen og Undset?

Anonymkode: 4aa42...c17

Altså, vanlige folk leser jo ikke sånt utenom tvang på skolen. Det er jo fullstendig bortkastede penger.

Anonymkode: 1ee1c...f6b

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Altså, vanlige folk leser jo ikke sånt utenom tvang på skolen. Det er jo fullstendig bortkastede penger.

Du burde prøve, det er faktisk god litteratur, mye av det, det kan tenkes du faktisk blir berørt av det! Hva leser egentlig du? Tenker du å bruke penger på bøker er bortkastet i alle tilfelle, eller er det spesielt Undset og Ibsen du forakter?

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Nitrist? Stakkars åndsfattige deg som ikke ser det er en varig gave som dreier seg utover verdier som er materielle. Min 15-åring sluker Kristin Lavransdatter. Undset fikk Nobelprisen, har du fått med deg det? Har du i det hele tatt lest Ibsen og Undset?

Stakkars ungdommer. Kanskje lurt på spørre ungdommen hva de ønsker seg. 
hadde mine barn fått en bok av undset i kongen hadde de sett dumt på meg og spurt hva faen 

Anonymkode: 1f9fb...30f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars ungdommer. Kanskje lurt på spørre ungdommen hva de ønsker seg. 
hadde mine barn fått en bok av undset i kongen hadde de sett dumt på meg og spurt hva faen 

Og du tenker ikke at ungdommer er forskjellige? Siden dine ikke liker det så liker ingen andre det heller?

Mine så elsker den ene alt av litteratur, mens den andre er analfabet i forhold til søstra

Anonymkode: 3bcce...740

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du burde prøve, det er faktisk god litteratur, mye av det, det kan tenkes du faktisk blir berørt av det! Hva leser egentlig du? Tenker du å bruke penger på bøker er bortkastet i alle tilfelle, eller er det spesielt Undset og Ibsen du forakter?

Har lest mer enn nok av det gamle der, og det er ikke noe jeg gjør for å kose meg. Liker ikke den type litteratur og det gjør ikke folk flest heller. Boksnobber derimot🤣

Forakter faktisk, voldsomt hvor provosert du ble da. Du må da bare lese de greiene der du, men du kan jo ikke forvente at de fleste andre heller velger noe annet. Bøker i gave, hvertfall konfirmasjonsgave, om man ikke vet at personen ønsker seg dette, er kjipt. 

Vi som følger tiden bruker gjerne bibliotek, penger spart, trær spart. 

Annonse

Jeg kunne også lett ha kjøpt Undset og Ibsen (og Hamsun m.fl.) til min datter også. Vet at alt ville blitt lest og satt pris på.

Ungdommer har forskjellige interesser og ulikt intellektuelt nivå. Det viktigste er vel å kjøpe noe din ungdom setter pris på, ikke å rakke ned på at andre kan tenkes å kjøpe klassisk litteratur til sine tenåringer?

Anonymkode: e859a...b72

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Tenk å kjøpe Ibsen og undset til en ungdom på 15 år. Nitrist. 

Det som er trist er at det finnes voksne folk som både syns det er greit å kritisere andres gaver og i tillegg være fullstendig kulturløs. Det ene henger tydligvis sammen med det andre. 

Våre barn fikk bunad og 5000 kr av oss. 

Anonymkode: 7e4a2...560

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er en andel "vanlige folk" som leser klassisk litteratur for avslapning og rekreasjon, altså. At vi også lærer noe av det, er bare bonus. Klarer vi å overføre lesegleden til barna våre, blir de dessuten skoleflinke uten noe særlig mer innsats enn å slappe av og kose seg med bøker.  Penger brukt på bøker er de minst bortkastede pengene jeg vet om.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er en andel "vanlige folk" som leser klassisk litteratur for avslapning og rekreasjon, altså. At vi også lærer noe av det, er bare bonus. Klarer vi å overføre lesegleden til barna våre, blir de dessuten skoleflinke uten noe særlig mer innsats enn å slappe av og kose seg med bøker.  Penger brukt på bøker er de minst bortkastede pengene jeg vet om.

Det går jo an å lese annet enn Ibsen og Undset? Leseglede får man jo ikke av dem

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det går jo an å lese annet enn Ibsen og Undset? Leseglede får man jo ikke av dem

Har du fasit for andre aspekt i livet også?

Jeg tror kanskje ikke at man får lesegleden av klassikerne, men når man først har funnet gleden i å lese så er man utviklet nok til å glede seg over de mer omfattende verkene. Men om man ikke er der selv så er det nok vanskelig å skjønne. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Har du fasit for andre aspekt i livet også?

Jeg tror kanskje ikke at man får lesegleden av klassikerne, men når man først har funnet gleden i å lese så er man utviklet nok til å glede seg over de mer omfattende verkene. Men om man ikke er der selv så er det nok vanskelig å skjønne. 

Jeg har masse leseglede så ser ikke vitsen med å drepe den ved å lese sånt?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

så hva er kvalitet i litteratur for deg? Er det en grense et sted der gleden går over til plikt? Og du tenker at siden du har det slik´med dette, har alle andre det også slik?

Forskning viser at lesing fører til en høy grad av empati- evnen til å leve seg inn i andres livsverden og livsforståelse. Ut fra hva du skriver har du lest svært lite i ditt liv. Kanskje du burde prøve litt hardere?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Lese sånt. Klassikere?

Det er jo helt greit at du er begrenset, men du må jo skjønne at alle ikke er som deg.  

Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 12.15):

Hva er drt vanlig å få i gave til konfirmasjon fra foreldre? Hva ga dere?

Selskap blir hjemme, og vi er ikke så veldig mange. De får et sett penklær, bunad ikke aktuelt.

Så pengegave tenker jeg.

Her fikk de gamingpc til 10 års dag til ca 15000. Så de har allerede fått dyr gave før. Nå har vi dårligere råd. 

det er utrolig stor forskjell hva folk har råd til og gi man kan ikke gjøre annet enn og gi det man har råd til med noe fornuft også

Anonymkode: 13b6a...86f

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Lest hele tråden og er fascinert over at folk reagerer mer på klassiske bøker enn en hest til 250 000!

Anonymkode: 02cc2...786

‘Folk’ reagerer vel ikke på bøkene, det er det kun én som gjør?

Hest til 250’ er vanvittig dyrt, men om man driver med hest er det kanskje det man må ut med? Da er det jo fint å få det til komfen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...