Anonym bruker Skrevet onsdag kl 22:07 #26 Del Skrevet onsdag kl 22:07 Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 15.50): Men det var ikke det jeg spurte om? Jeg gidder ta jobben, tar den hver eneste dag jeg. Men det blir jo så negativt for ham, alt han ikke husker, alt han har glemt og gjort feil. Vanskelig å snu det til ros og positivitet og mestring. Men noen kom med godt tips om liste, det skal vi prøve, da blir det ikke jeg som må gå etter å korrigere og oppleves ikke like negativt Tydelig at folk ikke har prøvd å ha barn som sliter såpass mye, og det skal dere jammen være glade for! Når han har lyst til å drepe seg fordi han ikke får til noe og sliter med alt er ikke løsningen å løpe etter å kjefte å være streng. Han trenger ikke det, han trenger mestring og mindre krav. Men vanskelig når alt blir "feil". Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Her i huset er det tre barn med adhd, så vi har prøvd det meste. Alle er forskjellige, og alle trenger forskjellig tilnærming og tilrettelegging. Det som til slitt funket her, var å legge bort mobil og playstation-ko trollene i en eske. På lokket til esken er det en liste med det som må huskes. Før han får ta av lokket, må han gjøre det som står på eksen (f.eks rydd etter deg i gangen og på badet. Gjør lekser osv) Det er barn med adhd ikke klarer ting er ikke sant. De har vanskelig for å komme i gang, glemmer fortere og er mer avhengig av motivasjon. Det stemmer. Men at de ikke klarer er ikke sant. For de klarer, uten tvil. Anonymkode: 1653c...efe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 05:47 #27 Del Skrevet torsdag kl 05:47 Han kan jo ikke være alene når det fungerer så dårlig. Han må fotfølges til normale rutiner sitter. Anonymkode: 5e295...42a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 05:58 #28 Del Skrevet torsdag kl 05:58 Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 11.29): Nei, men akkurat bæsjen er det bedre å vaske selv altså. Jeg må jo se en løsning som fungerer da. Noen påstår jo det ikke har med ADHD å gjøre, så troverdighet forsvinner jo. Han er jo tungt preget og BUP og PPA er mye i bildet. Det var litt mer hvordan få det til å ikke bli så negativt jeg spurte om. Det blir jo feil feil feil og klaging hver dag, ikke oppbyggende for ham det. Etter å ha vært på skolen og ikke mestret en drit en hel dag igjen. Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Så når barnet er på skolen eller på besøk hos andre må du bli med for å vaske do etter han? Lær gutten å vaske etter seg, dette er bare hårreisende! Anonymkode: cfa22...08a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet torsdag kl 08:47 #29 Del Skrevet torsdag kl 08:47 Er han medisinert? Hvis ikke burde dere begynne der. Hjernen hans jobber mot han. De som sier dette ikke er ADHD har ikke peiling. Det hjelper ikke med strengere rammer og konsekvenser når han er så hardt rammet, det er fysisk umulig for han å bare ta seg sammen. De som sier dette ikke er normalt for en på 12 år har rett, men det er ikke pga latskap (og slike kommentarer bare bryter ned selvfølelsen til de med ADHD og fører til mer stigmatisering). Hjernen deres mangler dopamin, dermed er de alltid på jakt etter ting som er lystbetonte. Man kan ikke tvinge dem til å gjøre ting som ikke er lystbetonte. Hjernen nekter. Medisin gir dem normalt dopaminnivå, dvs samme nivå som gjør at resten av oss fungerer og klarer å tvinge oss til å gjøre ting som er kjedelige. Denne gutten fungerer tydeligvis ikke i hverdagen, og det vil gå på selvtilliten løs når han alltid mases på og aldri føler mestring. Hvis han ikke er medisinert er dette helt klart første steg, og snarest mulig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:42 #30 Del Skrevet torsdag kl 10:42 Pobie skrev (På 27.3.2025 den 8.47): Er han medisinert? Hvis ikke burde dere begynne der. Hjernen hans jobber mot han. De som sier dette ikke er ADHD har ikke peiling. Det hjelper ikke med strengere rammer og konsekvenser når han er så hardt rammet, det er fysisk umulig for han å bare ta seg sammen. De som sier dette ikke er normalt for en på 12 år har rett, men det er ikke pga latskap (og slike kommentarer bare bryter ned selvfølelsen til de med ADHD og fører til mer stigmatisering). Hjernen deres mangler dopamin, dermed er de alltid på jakt etter ting som er lystbetonte. Man kan ikke tvinge dem til å gjøre ting som ikke er lystbetonte. Hjernen nekter. Medisin gir dem normalt dopaminnivå, dvs samme nivå som gjør at resten av oss fungerer og klarer å tvinge oss til å gjøre ting som er kjedelige. Denne gutten fungerer tydeligvis ikke i hverdagen, og det vil gå på selvtilliten løs når han alltid mases på og aldri føler mestring. Hvis han ikke er medisinert er dette helt klart første steg, og snarest mulig. Ekspander Jeg er enig i mye av det du sier, men må si meg uenig i at det er fysisk "umulig for han å bare ta seg sammen" Det er uten tvil veldig vanskelig for han, men umulig er det ikke. Og lystbetont bør det være. Selve oppgaven som skal gjøres må ikke være lystbetont, men premien etter bør være det. Derfor er forslaget om en liste over hva som skal gjøres for å få en lystbetont premie. Ved å gjennomføre denne listen gjentatte ganger, vil den til slutt automatiserer og de vil gjøre det på autopilot. Men det tar tid. Jeg er ikke imot medisinering, bare så det er sagt! Jeg syntes bare ikke ban skal legge "de klarer det ikke, det er umulig for de" osv på barn med adhd. Som skrevet over har jeg selv tre barn med adhd. Og jeg jobber med barn og ungdom med adhd og/eller autisme. Det krever mye jobb, og stor innsats. Det krever tilrettelegging og å være løsningsorientert. Men tro meg - barna klarer det 💪 Anonymkode: 1653c...efe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 11:13 #31 Del Skrevet torsdag kl 11:13 Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 20.23): Hvor gammel var han og tilsier resultatene normalt evnenivå? Antar jo det siden han "bare" er diagnostisert med ADHD. Du sier ikke noe om medisinering. Dét og en ny utredning med tanke på PU ville vært min tilnærming. Sånn utover kontinuerlig arbeid med å arbeide inn bedre fungering, men det antar jeg også dere gjør per i dag. Anonymkode: 0351a...92f Ekspander Han har dysleksi i tillegg og helt normalt evnenivå. Ingen PU. Han er veldig umoden og har nærmest ikke noe arbeidsminne i tillegg til at de eksekutive evnene også er veldig dårlig. Greier jobbe fag på skolen, men kun med en til en støtte som hele tiden driver ham. Uten det stopper bare alt opp. Han går på medisiner i skoletiden, men kun da pga kraftige bivirkninger. Vi har hatt masse kurs på BUP så jeg skjønner godt hvordan hjernen hans (ikke) fungerer, er derfor jeg vil prøve å hjelpe ham uten at det blir bare masse og klaging. Jeg vet jo at han ikke kan noe for dette og at det ikke er latskap og bare dårlig oppførsel. Anonymkode: 1bdcd...615 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 11:15 #32 Del Skrevet torsdag kl 11:15 Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 22.07): Her i huset er det tre barn med adhd, så vi har prøvd det meste. Alle er forskjellige, og alle trenger forskjellig tilnærming og tilrettelegging. Det som til slitt funket her, var å legge bort mobil og playstation-ko trollene i en eske. På lokket til esken er det en liste med det som må huskes. Før han får ta av lokket, må han gjøre det som står på eksen (f.eks rydd etter deg i gangen og på badet. Gjør lekser osv) Det er barn med adhd ikke klarer ting er ikke sant. De har vanskelig for å komme i gang, glemmer fortere og er mer avhengig av motivasjon. Det stemmer. Men at de ikke klarer er ikke sant. For de klarer, uten tvil. Anonymkode: 1653c...efe Ekspander De klarer ja om man går med dem og passer på, og minner på, men han greier ikke alene. Så han greier ikke alene for da blir det tull. Så i mitt hode er det å ikke greie for han må jo ha hjelp for å greie. Anonymkode: 1bdcd...615 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:55 #33 Del Skrevet torsdag kl 12:55 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 11.15): De klarer ja om man går med dem og passer på, og minner på, men han greier ikke alene. Så han greier ikke alene for da blir det tull. Så i mitt hode er det å ikke greie for han må jo ha hjelp for å greie. Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Men da bør han vel få hjelp, til det sitter. Han lærer ikke noe av å hele tiden være i forsvarsmodus fordi han får kjeft. Har du prøvd med fokus kun på en ting en periode? Ikke mas om sko på gulvet eller rot på kjøkken, ha alt fokus på toalettvaner og hygiene - det er det som brenner mest, tror jeg. Anonymkode: 39f32...e73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 13:47 #34 Del Skrevet torsdag kl 13:47 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 11.15): De klarer ja om man går med dem og passer på, og minner på, men han greier ikke alene. Så han greier ikke alene for da blir det tull. Så i mitt hode er det å ikke greie for han må jo ha hjelp for å greie. Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Men slik er det for alle barn, de må nesten lære det sammen med noen før de kan gjøre det alene. Noen trenger mer hjelp og lenger tid, men de må jo lære det. Om du ønsker at han skal bli mer selvstendig i dagligdagse oppgaver, må du følge det opp. Gjøre det sammen med han de første gangene. Du må fortelle han hva han skal gjøre, men han må gjøre deg selv mens du ser på. (Nå går vi ut i gangen. Ser du skoene dine? De skal stå der. Og jakken din skal hende der. (Dette skal han gjøre selv, du skal kun instruere) Når han er ferdig på do, går dere sammen inn på do. "Ser du i doen, der er det vist litt grisete. Da tar du den, og børster vekk det som er I doen.) Osv. Liker han å spille? Ser han på mobilen? Noe annet han liker å gjøre? Da får han gjøre det når han er ferdig med å rydde opp etter seg. Og ja, du må veilede han og instruere han i begynnelsen. Kanskje de første to, tre ukene. Hver eneste dag. Men den innsatsen er vel verdt det om han klarer å gjøre det selv etterhvert?? Anonymkode: 1653c...efe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:19 #35 Del Skrevet torsdag kl 14:19 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 11.13): Han har dysleksi i tillegg og helt normalt evnenivå. Ingen PU. Han er veldig umoden og har nærmest ikke noe arbeidsminne i tillegg til at de eksekutive evnene også er veldig dårlig. Greier jobbe fag på skolen, men kun med en til en støtte som hele tiden driver ham. Uten det stopper bare alt opp. Han går på medisiner i skoletiden, men kun da pga kraftige bivirkninger. Vi har hatt masse kurs på BUP så jeg skjønner godt hvordan hjernen hans (ikke) fungerer, er derfor jeg vil prøve å hjelpe ham uten at det blir bare masse og klaging. Jeg vet jo at han ikke kan noe for dette og at det ikke er latskap og bare dårlig oppførsel. Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Ja, skjønner. Jeg har et barn med noe lignende diagnosemessig, men i tillegg autisme med PDA-profil. Utfordringene våre er ikke helt like det du beskriver, men en del fellestrekk. Min erfaring er egentlig at man må være 1:1 og hands on også hjemme, til rutinen sitter. Inkludert å hjelpe til ved toalettbesøk. Vi har på en måte spilt på rigiditeten, som jo mange med bare ADHD også har. Når noe først var etablert som "det er slik det skal gjøres," så gjøres det slik. (Men jeg tror jeg hadde tørnet da barnet var litt yngre, om vi ikke etter massiv utprøving fant medisin og doser som fungerte gjennom hele dagen). Anonymkode: 0351a...92f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet torsdag kl 20:30 #36 Del Skrevet torsdag kl 20:30 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 10.42): Jeg er enig i mye av det du sier, men må si meg uenig i at det er fysisk "umulig for han å bare ta seg sammen" Det er uten tvil veldig vanskelig for han, men umulig er det ikke. Og lystbetont bør det være. Selve oppgaven som skal gjøres må ikke være lystbetont, men premien etter bør være det. Derfor er forslaget om en liste over hva som skal gjøres for å få en lystbetont premie. Ved å gjennomføre denne listen gjentatte ganger, vil den til slutt automatiserer og de vil gjøre det på autopilot. Men det tar tid. Jeg er ikke imot medisinering, bare så det er sagt! Jeg syntes bare ikke ban skal legge "de klarer det ikke, det er umulig for de" osv på barn med adhd. Som skrevet over har jeg selv tre barn med adhd. Og jeg jobber med barn og ungdom med adhd og/eller autisme. Det krever mye jobb, og stor innsats. Det krever tilrettelegging og å være løsningsorientert. Men tro meg - barna klarer det 💪 Anonymkode: 1653c...efe Ekspander Jeg ser den, "umulig" er kanskje feil, men "umulig uten støtte" er mer riktig, for det krever spesiell tilrettelegging og støtte over tid. Medisinering gjør det mye enklere for dem å lære disse ferdighetene, og jeg forstår ikke de som mener man skal gjøre det vanskeligere enn nødvendig ved å ikke medisinere, bare for å kunne si at de klarte seg uten medisin. Jeg har en datter med ADHD, men hun fikk diagnosen angst 2 år før diagnosen ADHD (med mistanke om autisme), så jeg er medlem av diverse grupper for barn med angst, og det er alltid de som mener det er mer prestasjon å ikke medisinere enn det er å medisinere. Men målet må jo være at barna skal fungere i hverdagen, føle mestring, og utvikle ferdighetene de trenger for å kunne fungere. Det hadde faktisk vært nærmest umulig for min datter uten angstmedisin og ritalin. Og hun hadde masse støtte fra hun var 3-4 år gammel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet torsdag kl 21:22 #37 Del Skrevet torsdag kl 21:22 Jeg synes rådet om å velge ut et fokusområde er godt, og er enig med deg i at det bør være toalettrutiner. Huskelister, og forventninger om å rydde etter seg selv er gode strategier. Han vasker neppe perfekt hvis han gjør det selv, men han bør lære at det å glemme seg medfører mye jobb for deg. Denne jobben bør han delta i selv. Jeg ville hengt opp lista, og jeg ville gått på badet rett etter at han har vært der. Hvis det ikke ser greit ut, bør du hente ham tilbake, og så rydder dere sammen. Han er stor nok til å lære dette, selv om både læreforutsetninger og ADHD gjør det vanskeligere for ham enn andre barn. "Du vennen min, jeg har bestemt at vi må øve på at du holder orden på badet. Jeg vet du jobber kjempehardt hele dagen på skolen, og at det er urettferdig at det som er lett for andre, er ganske vanskelig for deg. Det å rote og grise så mye på badet er ekkelt for alle andre, og det ødelegger for deg hvis du skal ha besøk eller være andre steder. Derfor kommer jeg fremover til å følge nøye med, og du må hjelpe meg å rydde hvis du har glemt deg." Og så gir du masse ros og gjerne også belønninger hvis han får det til. I tillegg tror jeg du bør spørre mer om utredningen på BUP. Jeg skjønner ikke helt at han både er umoden og normalfungerende. Det å enten be om ny utredning eller bedre forklaring på testresultater vil hjelpe dere å planlegge fremtiden. Slik han beskrives av deg, vil overgangen til ungdomsskolen bli svært krevende, og det er vel sannsynlig at avstanden mellom ham og jevnaldrende vil øke. Da trenger han sannsynligvis mer hjelp i skolehverdagen, og kanskje også bolig med tilsyn eller en tilrettelagt arbeidshverdag når han blir større. Alt dere kan fylle på med av ADL-ferdigheter nå før han kommer i puberteten vil være nyttig, og gjøre at han skiller seg så lite fra sine jevnaldrende som mulig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 21:51 #38 Del Skrevet torsdag kl 21:51 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 13.47): Men slik er det for alle barn, de må nesten lære det sammen med noen før de kan gjøre det alene. Noen trenger mer hjelp og lenger tid, men de må jo lære det. Om du ønsker at han skal bli mer selvstendig i dagligdagse oppgaver, må du følge det opp. Gjøre det sammen med han de første gangene. Du må fortelle han hva han skal gjøre, men han må gjøre deg selv mens du ser på. (Nå går vi ut i gangen. Ser du skoene dine? De skal stå der. Og jakken din skal hende der. (Dette skal han gjøre selv, du skal kun instruere) Når han er ferdig på do, går dere sammen inn på do. "Ser du i doen, der er det vist litt grisete. Da tar du den, og børster vekk det som er I doen.) Osv. Liker han å spille? Ser han på mobilen? Noe annet han liker å gjøre? Da får han gjøre det når han er ferdig med å rydde opp etter seg. Og ja, du må veilede han og instruere han i begynnelsen. Kanskje de første to, tre ukene. Hver eneste dag. Men den innsatsen er vel verdt det om han klarer å gjøre det selv etterhvert?? Anonymkode: 1653c...efe Ekspander Første 2-3 ukene ? Tuller du? 🤣 Vi har prøvd i flere år... du tror vi bare er late? Anonymkode: 1bdcd...615 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 21:58 #39 Del Skrevet torsdag kl 21:58 Iiiiik skrev (På 27.3.2025 den 21.22): Jeg synes rådet om å velge ut et fokusområde er godt, og er enig med deg i at det bør være toalettrutiner. Huskelister, og forventninger om å rydde etter seg selv er gode strategier. Han vasker neppe perfekt hvis han gjør det selv, men han bør lære at det å glemme seg medfører mye jobb for deg. Denne jobben bør han delta i selv. Jeg ville hengt opp lista, og jeg ville gått på badet rett etter at han har vært der. Hvis det ikke ser greit ut, bør du hente ham tilbake, og så rydder dere sammen. Han er stor nok til å lære dette, selv om både læreforutsetninger og ADHD gjør det vanskeligere for ham enn andre barn. "Du vennen min, jeg har bestemt at vi må øve på at du holder orden på badet. Jeg vet du jobber kjempehardt hele dagen på skolen, og at det er urettferdig at det som er lett for andre, er ganske vanskelig for deg. Det å rote og grise så mye på badet er ekkelt for alle andre, og det ødelegger for deg hvis du skal ha besøk eller være andre steder. Derfor kommer jeg fremover til å følge nøye med, og du må hjelpe meg å rydde hvis du har glemt deg." Og så gir du masse ros og gjerne også belønninger hvis han får det til. I tillegg tror jeg du bør spørre mer om utredningen på BUP. Jeg skjønner ikke helt at han både er umoden og normalfungerende. Det å enten be om ny utredning eller bedre forklaring på testresultater vil hjelpe dere å planlegge fremtiden. Slik han beskrives av deg, vil overgangen til ungdomsskolen bli svært krevende, og det er vel sannsynlig at avstanden mellom ham og jevnaldrende vil øke. Da trenger han sannsynligvis mer hjelp i skolehverdagen, og kanskje også bolig med tilsyn eller en tilrettelagt arbeidshverdag når han blir større. Alt dere kan fylle på med av ADL-ferdigheter nå før han kommer i puberteten vil være nyttig, og gjøre at han skiller seg så lite fra sine jevnaldrende som mulig. Ekspander Han er ikke normalfungerende, men normalt evnenivå, så ingen PU. Fungerende er han jo ikke. Utfordringen er jo at vi er jo ikke hjemme hver dag når dette skjer, så vi får jo ikke fulgt opp og fotfulgt. Ofte er det venner på besøk også, da kan man ikke dra ham inn på badet og vaske do etter seg så han henges ut. Veldig mye høres så lettvint ut i teorien om man kun har dette å gjøre, kun dette ene barnet, og han kun gjør disse tingene uten noe annet rundt. Slik er det jo ikke. Når jeg kommer hjem er jo alle rom kaosområder allerede. Og er det besøkende barn i huset må jeg jo gjøre mye av opprydding selv. Så man rekker det til neste etappe av dagen. Anonymkode: 1bdcd...615 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet torsdag kl 22:14 #40 Del Skrevet torsdag kl 22:14 Skjønner det altså, men da må dere rydde etter at besøket har gått, på det området dere har bestemt at han skal øve seg på. Hvis jeg forstår deg riktig presterte han innenfor normalområdet på wisc, hvor lenge er det siden? Som nevnt i mitt forrige svar, er det ganske vanlig at et barn som tidligere skårer innenfor normalområdet vil skåre lavere med høyere alder, rett og slett fordi utviklingen ikke går like raskt når man har andre utfordringer. Og som du jo allerede erfarer, så kan innenfor normalområdet innebære ganske lavt funksjonsnivå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:02 #41 Del Skrevet fredag kl 06:02 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 21.51): Første 2-3 ukene ? Tuller du? 🤣 Vi har prøvd i flere år... du tror vi bare er late? Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Har dere gått sammen med han, instruert han step by step, helt ned til minste detalj? Latt han gjøre det selv, men stått der og forklart og skrytt av han? For om han enda ikke klarer det da etter mange år med gjentagende tydelige instrukser så tror jeg at det enten er en tillegsdiagnose der eller så gidder han bare ikke. Anonymkode: 1653c...efe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 06:39 #42 Del Skrevet fredag kl 06:39 Du må rett og slett venne ham til å rydde etter seg. Ser du sekken på gulvet må du be ham legge den på riktig sted. Er det bæsj på doningen må du be ham vaske osv. Det høres ut som om han må forfølges en periode, men du må være konsekvent med å kreve at han rydder etter seg. Gi ham masse ros for det han gjør riktig, selv etter at du har minnet ham på det, men ikke la ham slippe unna med rotet. Du må kreve at han ordner det selv. Anonymkode: 02cdc...e5f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet fredag kl 07:23 #43 Del Skrevet fredag kl 07:23 Anonym bruker skrev (På 27.3.2025 den 21.51): Første 2-3 ukene ? Tuller du? 🤣 Vi har prøvd i flere år... du tror vi bare er late? Anonymkode: 1bdcd...615 Ekspander Dette svaret er i beste fall basert på uvitenhet. Det er til å grine av rett og slett. Du har lagd en lang og "god" tråd på dib, du får oss til å tro du er skikkelig fortvila, at du vil gjøre det beste, at du gjør det beste. Vi råder deg, vi legger ned tid og vilje til å komme med veiledning slik at DIN sønn kanskje kan oppleve litt mer mestring og glede i livet. Slik at DU kan senke roen et bittelite hakk. Og så er det latterliggjøring du kommer med? Takk for meg. Anonymkode: eebef...718 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/page/2/#findComment-150197958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå