Gå til innhold

Hvordan håndtere dette ADHD

Anbefalte innlegg

Sønnen på 12 kommer hjem fra skolen, tramper langt inn med sko med masse søle på, sparker dem av seg så søla spruter. Slenger sekk og jakke ned på skoa/sølen og drar opp noen greier fra sekken så alt innhold flyter utover gang og søle. Sykkelhjelm ligger ute på trappa, sykkel i en haug på gårdsplass.

Allerede her er det jo mye å ta tak i.

Så går turen på do. Han endevender hele badet for å bæsje. Og når han går ut ligger håndkleet på dørstokken til badet, døra åpen. Doen står åpen full av bæsj og papir, glemmer å spyle eller doen er tett. Ligger masse brukt og ubrukt papir utover gulvet, ene drillen har falt ned og rullet seg ut bortover. Tomme doryllhylser på gulvet. Han bruker mye papir. Og våtservietter som ligger mer eller mindre oppå søppeldunken. I tillegg er det bæsj på doringen. 

Så skal han ha mat, samme kaos der. Steker seg noe eller koker nudler. Matsøl, søppel, papir og Oppvask på benk, gulv i vask og på bordet. Ost og pålegg ligger på benken. 

Så bygger han lego og det er lego overalt.

Det følger liksom en tornado med ham overalt med et hav av ting å rydde opp i. Og det er vanskelig å gå ham til å rydde opp for det blir så mye og overveldende, selv for meg. Føler det bare blir hakking fra meg for det er jo 1000 ting å ta tak i.

Hvordan skal jeg håndtere dette? Jeg blir helt matt når jeg kommer hjem og går inn i ett og ett rom og finner kaoset. Er jeg hjemme må jeg fotfølge ham og mase. Blir jo bare negativt og lite rom til ros og skryt for at han faktisk er selvstendig og ordner selv, om enn med kaos rundt. 

Anonymkode: 1bdcd...615

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453379-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ADHD eller ikke, dette er ikke akseptabel oppførsel. Det kan være utfordrende å huske ting, men dette du beskriver er jo langt utenfor normalen så lenge det ikke er PU i bildet.

Du får sette grenser der du kan. Han må jo få gå på do, men KUN lov å bruke en dorull (!?), får ikke lov å lage seg mat, kun smøre skive eller knekkebrød osv. 

Griser han i gangen må han koste/vaske, samme på kjøkken. Å trekke ned i do er veldig viktig å lære seg, så der hadde jeg satt i et kraftig støt. Hente han inn hver gang han har glemt seg. 

Lykke til, dette hørtes ut som mer enn en håndfull 😅

Anonymkode: 39f32...e73

Det der har ikke noe med adhd å gjør. Har to med diagnose og har det selv. Ingen av oss er så grisete. 
Her er det enten total svikt i oppdragelse eller han skulle hatt flere diagnoser. 
Han er jo en gris rett og slett. Han er også så stor at det fint får konsekvenser. 
Jeg håper inderlig det er han som må rydde og vaske etter seg selv. Er det du som gjør det så starter du i dag med å veilede han rundt. Tørke søle fra gulv og vegger, hente hjelm og klær på plass, og ikke minst rydde og vaske badet. 
Han blir aldri bedre om han ikke rydder i eget griseri. 

Anonymkode: d59a3...18a

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det der har ikke noe med adhd å gjør. Har to med diagnose og har det selv. Ingen av oss er så grisete. 
Her er det enten total svikt i oppdragelse eller han skulle hatt flere diagnoser. 
Han er jo en gris rett og slett. Han er også så stor at det fint får konsekvenser. 
Jeg håper inderlig det er han som må rydde og vaske etter seg selv. Er det du som gjør det så starter du i dag med å veilede han rundt. Tørke søle fra gulv og vegger, hente hjelm og klær på plass, og ikke minst rydde og vaske badet. 
Han blir aldri bedre om han ikke rydder i eget griseri. 

Tviler på at det er oppdragelsen da de to andre barna er helt ulike. Det har jo såklart noe med ADHD å gjøre, det her er vel litt typisk for ADHD. Greier ikke utføre ting på egenhånd som ikke er lystbetont. Dere er sikkert heldige og er sikkert mer velfungerende da. Han er helt utenfor på skolen og ligger langt bak de andre, henger ikke med i det hele tatt. 

Har prøvd å få ham til å ordne opp selv, men det blir ikke bra og jeg må påpeke alt hver gang. Har gjort det 100 ganger. Det er også så mye å ta igjen at han klikker fordi det blir overveldende og da raserer han noe annet eller er fryktelig ufin mot meg og det blir forferdelig for begge. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tviler på at det er oppdragelsen da de to andre barna er helt ulike. Det har jo såklart noe med ADHD å gjøre, det her er vel litt typisk for ADHD. Greier ikke utføre ting på egenhånd som ikke er lystbetont. Dere er sikkert heldige og er sikkert mer velfungerende da. Han er helt utenfor på skolen og ligger langt bak de andre, henger ikke med i det hele tatt. 

Har prøvd å få ham til å ordne opp selv, men det blir ikke bra og jeg må påpeke alt hver gang. Har gjort det 100 ganger. Det er også så mye å ta igjen at han klikker fordi det blir overveldende og da raserer han noe annet eller er fryktelig ufin mot meg og det blir forferdelig for begge. 

Ingen barn kan oppdras likt. 
Han trenger åpenbart en annen tilnærming. 
Om han trenger å veiledes så må du fotfølge han da. Og alle andre goder (tv, spill, lego, venner) er utilgjengelig til jobben er gjort. 
Selvsagt vil det ikke være tipp topp men han klarer å dra ned, kaste søppel og henge ting på knagger. Avføring på doringen, der hadde jeg hengt på som en klegg på avføring. Det SKAL vaskes skikkelig. 
Så får han bare klikke. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingen barn kan oppdras likt. 
Han trenger åpenbart en annen tilnærming. 
Om han trenger å veiledes så må du fotfølge han da. Og alle andre goder (tv, spill, lego, venner) er utilgjengelig til jobben er gjort. 
Selvsagt vil det ikke være tipp topp men han klarer å dra ned, kaste søppel og henge ting på knagger. Avføring på doringen, der hadde jeg hengt på som en klegg på avføring. Det SKAL vaskes skikkelig. 
Så får han bare klikke. 

Skal han vaske selv blir det jo bare mer usynlig gris. Da aner jeg jo ikke hva han har gjort eller med hva og om han har vasket hender skikkelig etterpå osv. Uff. 

Jeg har jo ikke kapasitet til å fotfølge ham hver dag da. Nekter jeg ham å spise varmmat spiser han ikke og da må han av ADHD medisinene pga vektnedgang. 

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Skal han vaske selv blir det jo bare mer usynlig gris. Da aner jeg jo ikke hva han har gjort eller med hva og om han har vasket hender skikkelig etterpå osv. Uff. 

Jeg har jo ikke kapasitet til å fotfølge ham hver dag da. Nekter jeg ham å spise varmmat spiser han ikke og da må han av ADHD medisinene pga vektnedgang. 

Du fornekter alt av løsninger her, det er jo helt tydelig.  Hvem skal du legge dette på, hvis ikke deg selv? Du må faktisk ta tak i det, dette er ditt ansvar,  andre unger sin oppdragelse har ingenting med dette barnets oppdragelse å gjøre. DU må gjøre en endring. 

Anonymkode: eebef...718

Du fornekter alt av løsninger her, det er jo helt tydelig.  Hvem skal du legge dette på, hvis ikke deg selv? Du må faktisk ta tak i det, dette er ditt ansvar,  andre unger sin oppdragelse har ingenting med dette barnets oppdragelse å gjøre. DU må gjøre en endring. 

Nei, men akkurat bæsjen er det bedre å vaske selv altså. 

Jeg må jo se en løsning som fungerer da. Noen påstår jo det ikke har med ADHD å gjøre, så troverdighet forsvinner jo. Han er jo tungt preget og BUP og PPA er mye i bildet. 

Det var litt mer hvordan få det til å ikke bli så negativt jeg spurte om. Det blir jo feil feil feil og klaging hver dag, ikke oppbyggende for ham det. Etter å ha vært på skolen og ikke mestret en drit en hel dag igjen. 

Sjekklister. 

På do henger det liste som beskriver i enkle punkter hva han skal gjøre. Det samme på kjøkkenet. Når han kan krysse av for ett punkt, går han til neste. Det er makromestring for adhd'ere. 

Det meste du beskriver kan jeg fint forstå utfra diagnosen og at han virker hardt rammet, men griseriet på do fremstår mer som latskap og umodenhet. 

Anonymkode: 84559...361

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Sjekklister. 

På do henger det liste som beskriver i enkle punkter hva han skal gjøre. Det samme på kjøkkenet. Når han kan krysse av for ett punkt, går han til neste. Det er makromestring for adhd'ere. 

Det meste du beskriver kan jeg fint forstå utfra diagnosen og at han virker hardt rammet, men griseriet på do fremstår mer som latskap og umodenhet. 

Det har vi ikke prøvd. Takk!

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Sjekklister. 

Og ja, han er veldig umoden.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nettopp. Hun gidder ikke ta jobben. Han trenger åpenbart en helt annen oppfølging og det har ikke hi tid til. 
Da kan hun ikke klage over at barnet ikke fungerer heller. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Hun gidder ikke ta jobben. Han trenger åpenbart en helt annen oppfølging og det har ikke hi tid til. 
Da kan hun ikke klage over at barnet ikke fungerer heller. 

Men det var ikke det jeg spurte om? Jeg gidder ta jobben, tar den hver eneste dag jeg. Men det blir jo så negativt for ham, alt han ikke husker, alt han har glemt og gjort feil. Vanskelig å snu det til ros og positivitet og mestring.

Men noen kom med godt tips om liste, det skal vi prøve, da blir det ikke jeg som må gå etter å korrigere og oppleves ikke like negativt 

Tydelig at folk ikke har prøvd å ha barn som sliter såpass mye, og det skal dere jammen være glade for! Når han har lyst til å drepe seg fordi han ikke får til noe og sliter med alt er ikke løsningen å løpe etter å kjefte å være streng. Han trenger ikke det, han trenger mestring og mindre krav. Men vanskelig når alt blir "feil". 

Annonse

Vår adhd gutt kunne kanskje fått til noe av det der. Men vi har vært kjempe striks på oppdragelsen av han, får vi fanget opp tidlig at her måtte vi være « på» hele tiden. Men er en relativt vel fungerende ungdom i dag

Anonymkode: caee2...952

Hva med å få han til å rydde opp etter seg og vaske? Om doen ikke blir ren, så går du over etterpå. Her er det jo selve aktiviteten «vask» som kanskje gjør at han forstår hva som må til. 
 Vår 13-åring med adhd er nok ikke like preget som din, men han MÅ rydde opp etter seg selv. Og nå går det på autopilot (stort sett). 

Anonymkode: c4c50...a1d

Jeg skjønner hvordan du har det. Det var mye likt hos oss, og det var definitivt adhden som stakk kjepper i hjulene. 

Du må velge dine kamper. Vi valgte badet og toalett besøk. Stikkord er tilrettelegging. Gjøre det litt enklere å huske, med sjekklister. Når sjekklista er fylt ut og godkjent x-antall ganger så er det premie. Høres jo helt teit ut. Men funket på et vis for oss. Omtrent alt annet må overses da det blir for mye negativt. 

I dag har jeg har en svært oppegående 18 åring som nå har flyttet hjemmefra og klarer seg veldig fint. Husker jeg så mørkt på fremtiden i en lang periode. Men så rettet det seg litt etter litt og plutselig på samme tid. Herregud hvor mange som syntes at vi sydde puter under armene, men det var det som måtte til ; tilrettelegging for det meste. 

Anonymkode: 2e3d1...098

Jeg skjønner hvordan du har det. Det var mye likt hos oss, og det var definitivt adhden som stakk kjepper i hjulene. 

Du må velge dine kamper. Vi valgte badet og toalett besøk. Stikkord er tilrettelegging. Gjøre det litt enklere å huske, med sjekklister. Når sjekklista er fylt ut og godkjent x-antall ganger så er det premie. Høres jo helt teit ut. Men funket på et vis for oss. Omtrent alt annet må overses da det blir for mye negativt. 

I dag har jeg har en svært oppegående 18 åring som nå har flyttet hjemmefra og klarer seg veldig fint. Husker jeg så mørkt på fremtiden i en lang periode. Men så rettet det seg litt etter litt og plutselig på samme tid. Herregud hvor mange som syntes at vi sydde puter under armene, men det var det som måtte til ; tilrettelegging for det meste. 

Anonymkode: 2e3d1...098

Nettopp. Takk! Vi prøver huskeliste med premie og starter med dobesøk, da det er mest krise føler jeg. 

Ja, ufattelig slitsomt med alle som bare mener vi er så på bærtur, de har nemlig en med ADHD selv som får til. Ikke alle er like. Og litt empati kommer en langt med, tenk på hvordan gutten har det hver dag når alt blir feil og han ikke får til. Han er hverken lat, uoppdragen eller lat, men hjernen hans henger jo ikke med. Alt drukner i 1000 tanker og beskjeder inni der. Han vil jo få til.

Han er tydeligvis hardt rammet, og har kanskje flere ting å slite med også?

Har en nevø med kraftig ADHD, i tillegg til lærevansker, og har var også en utfordring helt til han begynte på videregående faktisk.

Har du fått noe opplæring og kursing i hvordan ADHD-hjernen fungerer? Kunnskap gir en helt annen forståelse. Enkel ting som at en med ADHD har problemer med å konsentrere seg om matte akkurat nå for hjernen hans tenker på gymtimen etterpå og hva han skal gjøre etter skolen. Hjernen går fortere enn det de driver med, så det blir vanskelig å fokusere og konsentrere seg.

Om sønnen din sitter på do fysisk, men i tankene sine er på kjøkkenet og tenker på hva han skal gjøre der, og hva han skal se på tv etter at maten er laget osv, så blir det han driver med akkurat nå veldig slendrian for hjernen er ikke tilstede i det han driver med.

Det krever øvelse å lære seg fungere med den hjernen man har.

Jeg har en datter med adhd, uten hyperaktiviteten, men hun er lett rammet. Hun har gode karakterer, gode venner og er veldig moden. Men hun sliter også med tankekjør, analyserer og overanalyserer alt, blir veldig fort overveldet om det skal skje mye i dagene som kommer. Dette må hun hele tiden jobbe med, klare samle seg, konsentere seg om en ting av gangen osv.

Når sønnen din er så hardt rammet må han jobbe dobbelt så hardt for å få det til. Du har helt rett i at dere må være obs på at det blir mye negativt gnag, for mye av dette kan han jo ingenting for. Han har ADHD og er veldig umoden, det er klart det tar tid å lære seg mestre som man forventer av en frisk og moden 12 åring.

Lister, store lister, store bokstaver, lett å se, lett å følge. En frisk barneskolegutt kan ha gangetabellen hengende på veggen på do, men din sønn må ha en liste. Bæsj ferdig, trekk ned, tørk deg, trekk ned en gang til. Ikke noe søppel på gulvet, vask hendene, osv.

Du må hjelpe han å dra tankene tilbake til det han driver med selv om du ikke er der.

Det blir lettere for de fleste å leve med sin ADHD når pubertetens "ombygging" av hjernen er gjort og de finner en ro over det de gjør.

Min nevø er forresten rørlegger. Gikk på vgs med tilrettelegging, fritak fra alle fag som ikke var relevant for faget, og mer praksis. Tilrettelagt fagbrev, jobbet i 5 år og tok så et vanlig fagbrev. Han er nå 29 år gammel og i full jobb som rørlegger, et rivjern til å jobbe.

Anonymkode: 9f023...788

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Fungerer ikke på skolen, og den testen er tatt ja.

Hvor gammel var han og tilsier resultatene normalt evnenivå? Antar jo det siden han "bare" er diagnostisert med ADHD.

Du sier ikke noe om medisinering. Dét og en ny utredning med tanke på PU ville vært min tilnærming. Sånn utover kontinuerlig arbeid med å arbeide inn bedre fungering, men det antar jeg også dere gjør per i dag. 

Anonymkode: 0351a...92f

Dette er ikke ADHD, dette er enten:

- Trass

- Latskap

- Drittunge

Eller alle tre.

Man glemmer ikke å kaste papiret i do, at håndkleet skal henges på knagger, og å sette på plass sko uten å slenge de veggimellom av ADHD. Det er ting man gjør med overlegg.

Anonymkode: 28034...c40

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men det var ikke det jeg spurte om? Jeg gidder ta jobben, tar den hver eneste dag jeg. Men det blir jo så negativt for ham, alt han ikke husker, alt han har glemt og gjort feil. Vanskelig å snu det til ros og positivitet og mestring.

Men noen kom med godt tips om liste, det skal vi prøve, da blir det ikke jeg som må gå etter å korrigere og oppleves ikke like negativt 

Tydelig at folk ikke har prøvd å ha barn som sliter såpass mye, og det skal dere jammen være glade for! Når han har lyst til å drepe seg fordi han ikke får til noe og sliter med alt er ikke løsningen å løpe etter å kjefte å være streng. Han trenger ikke det, han trenger mestring og mindre krav. Men vanskelig når alt blir "feil". 

Det er jo her du må ta jobben,  ikke la det negative ligge på han. Det er noe av det du må skjønne, for å få forandring. Belønning er fint og flott det, men du må eliminere det negative.  Helt. Slik at han opplever mestring. 

Hvem tenker du skal løpe etter han med lista?  Tror du han bare JA, da er det i boks, nå fungerer det, uten at du står bak? Du er hjernen her, du må inn. Hele tiden. 

Jeg jar tre barn emd adhd her hjemme, og det er uaktuelt å holde på slik. De trenger hjelp, og du må minne han på det. Når han kommer hjem og kaster av seg sko og klær, sender du han ut å gangen så han kan rydde opp etter seg. Det samme med do, han får rydde/vaske etter seg selv. Og på kjøkkenet osv. Til slutt vil hans vaner også endre seg, men det første du må gjøre er å si opp jobben som hans vaske og ryddehjelp. Drt kommer til å bli en slitsom endring i starten, så går det seg til. 

Anonymkode: 1653c...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...