Gå til innhold

Min manns niese har blitt slått av faren

Anbefalte innlegg

Her må dere fokusere på å ivareta jenta og trygge henne. Hvis hun ikke ønsker å anmelde må dere vente. 
konsekvensene kan være at hun nekter å la seg avhøre, og mister tilliten til dere. Å kontakte barnevernet er ikke løsningen, da vil de anmelde far og kan overta omsorgen for jenta. Det er ikke gitt at hun får bo hos dere. De kan flytte henne på institusjon. Vær der for jenta og la henne få være hos dere så mye at hun «flytter inn» 

Anonymkode: c22c8...0fe

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jo det bør man være, for pragmatisk er noe som er hensiktsmessig. Alternativet er handling basert på sinnelagsetikk. Og da er det først og fremst deg selv du tar hensyn til. Essensen i sinnelagsetikken er jo nettopp at det er tanken som teller, og at hva resultatet blir ikke har så stor betydning. 

Anonymkode: 33384...289

Nei, alternativet til pragmatisk er ikke handling basert på sinnelagsetikk. Det er å ta tak og ta ansvar for at jenta kan føle seg trygg.

Foreldre skal ikke slå barn, det skal man aldri godta eller tenke var vel fortjent. Det er ingenting en femtenåring kan gjøre som rettferdiggjør at far slår. Aldri. 

Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 14.56):

Mange ungdommer er eksperter i å provosere foreldrene. Hva skjedde i forkant? Selv slo pappa meg en gang da jeg kastet middagen min på broren min fordi han var irriterende. Syns vel strengt talt jeg fortjente den. 

Anonymkode: 3a656...a4b

Så du mista besinnelsen, og faren din understreket at det er uakseptabelt ved å selv miste besinnelsen? Og du fikk som fortjent? Ikke en logikk som gir mening for meg. Det går an å forstå at han mistet besinnelsen, men det er på ingen måte det samme som at det var greit. 

Mange ungdommer er eksperter i å provosere foreldrene. Hva skjedde i forkant? Selv slo pappa meg en gang da jeg kastet middagen min på broren min fordi han var irriterende. Syns vel strengt talt jeg fortjente den. 

Hvis din far i større grad var i stand til å regulere egne følelser, ville kanskje du som ungdom også vært i bedre stand til det. Hvis de voksne tillater seg å eksplodere på den ene eller andre måten til stadighet, bør de ikke bli overrasket om ungene utagerer.

Alternativt får man barn som blir unaturlig føyelige i håp om å ikke fremkalle raseri. Dette er gjerne nytteløst fordi den voksnes reaksjoner er irrasjonelle, og ekplosjonen fort kan skyldes noe utenfor barnets kontroll. 

Å slå barn er den ultimate falitterklæring som forelder. Da har du ingenting annet enn fysisk overmakt å komme med, og den varer ikke evig.

Anonym bruker skrev (På 26.3.2025 den 8.01):

Det gjør hun slett ikke.

Dere som lar dere diktere av unger, dere viser jo at dere ikke har ryggrad, så hvorfor skulle ungene stole på dere?

Dere tror dere er innafor og kule, men dere er det motsatte. Barn behøver noen som er voksne, som tør sette grenser. 

Anonymkode: 71824...f90

Hjelpes. Hvem er du? 

Anonymkode: 649df...4fd

Her handler det om å ivareta jenta, både når det kommer til det at hun har blitt utsatt for vold og det at hun nekter dere å anmelde. 

Hun har blitt dolket i ryggen av sin egen far, og lente seg mot dere. Dere må passe dere så hun ikke ser på deres anmeldelse som nok ett svik. Det handler ikke om at dere skal la dere "diktere" av henne, men dere må trå litt varsomt så hun ikke føler på nok ett dolk i ryggen. Snakk med henne. Dere kan sammen gå til barnevernet. Dere kan sammen snakke med politiet, uten at noen av dere anmelder. Dere må være tydelige på at dere er 100% på hennes side, og samtidig være tydelig på at dere som voksne har et vist ansvar når det oppstår slike situasjoner. Trygg henne på at dere ikke kommer til å gå bak ryggen hennes, men krev (om mulig) samtidig at dere møtes på halvveien og at hun må bli med på en samtale med f.eks politiet.

Det er en grunn til at hun vendte seg til dere. Dere må være støttende, ansvarsbevisste og handlingskraftige, samtidig som dere respekterer frykten hennes.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 5e727...fd9

Annonse

MissSaigon skrev (På 27.3.2025 den 9.08):

Nei, alternativet til pragmatisk er ikke handling basert på sinnelagsetikk. Det er å ta tak og ta ansvar for at jenta kan føle seg trygg.

Foreldre skal ikke slå barn, det skal man aldri godta eller tenke var vel fortjent. Det er ingenting en femtenåring kan gjøre som rettferdiggjør at far slår. Aldri. 

Pragmatisk vil si at handlingen er hensiktsmessig. Alternativet er ikke nødvendigvis basert på sinnelagsetikk, men hvis man i dette tilfellet agerer basert på egen moralsk innskytelse av rett og galt, uten å ta hensyn til enderesultatet og hva handlingen kan medføre for jenta, ja så er det sinnelagsetikk. Det er tanken bak som teller, og så lenge det kjennes "rett", så er de faktiske konsekvensene underordnet.

Anonymkode: 33384...289

det har overhode ingen ting og si om hun har provosert eller ikke det er overhode ikke lov til og slå andre

Anonymkode: 185f4...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...