Gå til innhold

Vi tenkte å dra på fisketur med barna i helgen, men kan vi bare fiske hvor som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dvs ved en innsjø? Kan man bare parkere bilen og gå til vannkanten? Hva med grunneier? Kan han/hun nekte oss? Hvordan vet vi at vi ikke er på privat eiendom? 
Tenker selvfølgelig å kjøpe fiskekort. 

Anonymkode: 541c9...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sesong nå? Is på mange vann enda også. Enkelte steder er det heller ikke lov å fiske i gytetiden.

Anonymkode: ba730...d4b

Skrevet

Det holder ikke nødvendigvis med statskort. På privat grunn selger de private fiskekort også, det varierer hvordan praksisen er. Enkelte steder kan du kjøpe lokale fiskekort på den lokale bensinstasjonen, andre steder er det lokale grunneierlag som selger selv. Så det må du sjekke ut hvordan det er akkurat der du ønsker å fiske.

Anonymkode: 5e025...052

Skrevet

Ofte er det bomvei inn til slike vann. Ved mange av disse bommene kan man også kjøpe fiskekort. 

Anonymkode: bdd3b...2ba

Skrevet

Jeg mener du må ha betalt noe som en gang hett "Fisketrygdavgift" (selv fisken har trygd i Norge altså). Denne avgiften er en generell avgift til Staten, så må du ha fiskekort som gjelder for det aktuelle vannet du fisker i.

Jeg synes det er så trist akkurat dette, jeg skjønner behovet for å unngå overfiske, garnfiske osv. Men det er likevel trist at vi i Norge, med ti tusenvis av fiskevann, ikke bare kan gå en tur med fiskestanga og prøve noen kast her og der. Dette er grunnen til at jeg aldri fisker i ferskvann. Jeg orker ikke alt styret for bare noen få fisketurer i året. 

Anonymkode: 4ea70...9be

Skrevet

Tror inatur.no har den beste oversikten. Ellers kommer man langt ved å spørre på den lokale bensinstasjonen.

Barn fisker gratis de fleste steder. 

Anonymkode: dece0...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...