Anonym bruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Etter et mildt forløp med long covid (3 år) med hodepine, utmattelse, tinnitus og mistet smak har jeg nå blitt bedre men har fått diagnose migrene. Det er ikke mange anfall med mye smerter (fire dette året) men øyemigrene. Jeg skal inn å prate om medisiner/behandling nå. Hva kan jeg forvente meg? Hvor mye må jeg regne med å teste ut før jeg vil fungere bedre? Anonymkode: 4469d...52f
Anonym bruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Det er så innmari individuelt. Siden du "kun" har anfall, er det vel anfallsmedisiner som prøves ut først. Der funker de fleste, men jeg har også øyemigrene og for meg funker naramig/naratriptan best under anfall. Ved bare aura, klarer jeg meg med Maxalt smeltetablett. Håper du slipper unna med så "få" anfall, selv om det er mange nok. Det mange ikke forstår, er at det er ikke kun selve hodepinen, men oppbygging i dagene før og utmattelse i dagene etterpå (for meg i hvertfall). Jeg endte dessverre med kronisk og etter mye om og men, fikk jeg innvilget botox. Da gikk jeg fra 100% ufør til 100% arbeidsfør. Lykke til! Anonymkode: c7740...a34
Anonym bruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Med «kun» fire anfall på tre måneder vil du sannsynligvis få tilbud om anfallsmedisiner. Anonymkode: daf95...777
Anonym bruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hva kan jeg forvente meg? Helt ærlig, etter min erfaring, ikke så veldig mye. Sier som de andre, du vil nok få tilbud om anfallsmedisiner. Vær på, hvis medisinen ikke fungerer bra nok, push på for å prøve noe annet. Ta hensyn til deg selv når du er dårlig, vær snill med deg selv og ikke press deg til ting du egentlig ikke klarer. Du vil ikke at den skal bli kronisk, det er et helvete. Anonymkode: 8ac8d...2ba
Anonym bruker Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Bruker dere medisiner ved øyemigrene som bare er aura? Det er jo ikke vondt… Anonymkode: 3f62f...99c
Anonym bruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Bruker dere medisiner ved øyemigrene som bare er aura? Det er jo ikke vondt… Anonymkode: 3f62f...99c Den jeg kjenner som har det, bruker ikke medisiner for det. Anonymkode: 0985c...48d
Anonym bruker Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Bruker dere medisiner ved øyemigrene som bare er aura? Det er jo ikke vondt… Anonymkode: 3f62f...99c Når jeg har øyemigrene uten smerter i og bak selve øyet, sier nevrologen det er aura. Det verker da i venstre side av ansiktet, i hovedsak bihulene, stråling ut mot øret og ned i halsen. Lymfene på venstre side vokser og blir ømme og svelget blir trangt. Alt dette fjerner Maxalt som jeg bruker ved "kun" aura. Anonymkode: c7740...a34
Anonym bruker Skrevet 26. mars #8 Skrevet 26. mars Når jeg har aura uten at jeg får vondt i hodet tar jeg ikke noen medisiner. Helt unødvendig fordi medisinene uansett ikke hadde virket før anfallet er over. Anonymkode: 3ed6b...51c
Anonym bruker Skrevet 26. mars #9 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Når jeg har aura uten at jeg får vondt i hodet tar jeg ikke noen medisiner. Helt unødvendig fordi medisinene uansett ikke hadde virket før anfallet er over. Anonymkode: 3ed6b...51c Mens jeg får vondt i hodet om jeg ikke ta medisiner når jeg merker auraen, så da stoppes anfallet før hodepinen kommer... Hi, jeg prøvde først en medisin, men synes bivirkningene var ubehagelige. Prikket i armer og ben, veldig rar følelse Da fikk jeg en annen og den virker fint. Tror den heter Maxalt eller noe lignende. Anonymkode: 97d33...9f5
Anonym bruker Skrevet 26. mars #10 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Mens jeg får vondt i hodet om jeg ikke ta medisiner når jeg merker auraen, så da stoppes anfallet før hodepinen kommer... Anonymkode: 97d33...9f5 Men her er det jo snakk om øyemigrene som oftest er uten smerter. Har du ikke lest HI? Anonymkode: 0985c...48d
Anonym bruker Skrevet 26. mars #11 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (11 timer siden): Når jeg har øyemigrene uten smerter i og bak selve øyet, sier nevrologen det er aura. Det verker da i venstre side av ansiktet, i hovedsak bihulene, stråling ut mot øret og ned i halsen. Lymfene på venstre side vokser og blir ømme og svelget blir trangt. Alt dette fjerner Maxalt som jeg bruker ved "kun" aura. Anonymkode: c7740...a34 Problemet mitt er at synet påvirkes såpass at jeg ikke er arbeidsfør. Når auraen er over så er fortsatt samsyn litt på tur, da sliter jeg meg ut på å klare å se på skjerm som igjen kan trigge ny episode med aura. I tillegg så er det jo utmattelsen i etterkant. Den er kanskje den verste. Jeg er totalt utslitt, ikke trøtt utslitt men kroppen er som sirup. Bare å gå tur er tungt. Så om det finnes noe som kan lette plagene er det fint. Ble snakket om forebyggende, som jeg forsto enten epilepsi medisin eller en eller annen antidepressiva som også fungerer på migrene? Er det noe av det du går på? Anonymkode: 4469d...52f
Anonym bruker Skrevet 26. mars #12 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men her er det jo snakk om øyemigrene som oftest er uten smerter. Har du ikke lest HI? Anonymkode: 0985c...48d Jeg skrev ikke så mye i hi om plagene. Smertene er minimale men synes nøye eksternt dårlig, samsynet blir dårlig. Anonymkode: 4469d...52f
Anonym bruker Skrevet 26. mars #13 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Når jeg har aura uten at jeg får vondt i hodet tar jeg ikke noen medisiner. Helt unødvendig fordi medisinene uansett ikke hadde virket før anfallet er over. Anonymkode: 3ed6b...51c Sliter du ikke med synet? Etter aura er borte så tar det litt tid før synet normaliseres. Derfor er jeg ikke arbeidsfør på flere dager. Det hadde vært fint om noe kunne forkorte øyeplager. Anonymkode: 4469d...52f
Anonym bruker Skrevet 26. mars #14 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg skrev ikke så mye i hi om plagene. Smertene er minimale men synes nøye eksternt dårlig, samsynet blir dårlig. Anonymkode: 4469d...52f Huff. Jeg er på retur nå og som du ser så er ikke synet på topp. Synet er ekstremt dårlig etter en episode med aura. 😂 Anonymkode: 4469d...52f
Anonym bruker Skrevet 26. mars #15 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg skrev ikke så mye i hi om plagene. Smertene er minimale men synes nøye eksternt dårlig, samsynet blir dårlig. Anonymkode: 4469d...52f Ja, og da er det ikke så mye vits i å behandle smerter. Den jeg vet om som har øyemigrene bruker ingen medisiner for det, jeg som har migrene/klasehodepine bruker triptaner og har god hjelp. Men felles for alle er nok at vi blir ubrukelige en stund etterpå, så det er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Har opplevd å skjele som følge av infeksjon da, så dette kan muligens være covid-relatert? For meg gikk dette over da jeg ble frisk for infeksjon, men det tok tid. Anonymkode: 0985c...48d
Anonym bruker Skrevet 26. mars #16 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Huff. Jeg er på retur nå og som du ser så er ikke synet på topp. Synet er ekstremt dårlig etter en episode med aura. 😂 Anonymkode: 4469d...52f Du skriver minst like godt og forståelig som alle andre, så det la jeg ikke merke til en gang Anonymkode: 0985c...48d
Anonym bruker Skrevet 26. mars #17 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Sliter du ikke med synet? Etter aura er borte så tar det litt tid før synet normaliseres. Derfor er jeg ikke arbeidsfør på flere dager. Det hadde vært fint om noe kunne forkorte øyeplager. Anonymkode: 4469d...52f Det er ikke sånn at øyeplagene fører til utmattelse, slik jeg har forstått det. Det er mer slik at begge deler er ulike faser av samme sykdom. Migrene er en egen sykdom som typisk forverres av ulike ting. Jeg synes det du beskriver høres covid-relatert ut, at covid kan ha satt i gang og forsterket migrenen. Det finnes forebyggende medisiner, mulig du kan ha nytte av dette. Det er vel betablokkere eller noe slikt universalmiddel, om jeg ikke husker feil. Anonymkode: 0985c...48d
Anonym bruker Skrevet 26. mars #18 Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Problemet mitt er at synet påvirkes såpass at jeg ikke er arbeidsfør. Når auraen er over så er fortsatt samsyn litt på tur, da sliter jeg meg ut på å klare å se på skjerm som igjen kan trigge ny episode med aura. I tillegg så er det jo utmattelsen i etterkant. Den er kanskje den verste. Jeg er totalt utslitt, ikke trøtt utslitt men kroppen er som sirup. Bare å gå tur er tungt. Så om det finnes noe som kan lette plagene er det fint. Ble snakket om forebyggende, som jeg forsto enten epilepsi medisin eller en eller annen antidepressiva som også fungerer på migrene? Er det noe av det du går på? Anonymkode: 4469d...52f Jeg har prøvd både epilepsimedisin, men ikke blodtrykksmedisin og antidepressiva. Siden jeg endte med en skikkelig alvorlig depresjon på epilepsimedisinen, ble den avsluttet og jeg fikk innvilget botox. Blodtrykksmedisin kunne jeg ikke bruke pga kronisk lavt blodtrykk og jeg går fast på antidepressiva fra før, bare ikke den helfo vil man skal prøve. Så nå får jeg botox hver 3.mnd og er migrenefri. Anonymkode: c7740...a34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå