Anonym bruker Skrevet 25. mars #26 Del Skrevet 25. mars Jeg ville tatt en samtale på sms med ham ang. dette, ev. på mail. Ville vist til at dere ble enige om at barna skulle ha delt bosted 50/50, at dere undertegnet avtale om det dato xx.xx.2025, men at han dato xx ga beskjed (skriftlig eller muntlig) at han ikke vil ha barna på samvær før om noen måneder. Dermed anser du opprinnelig avtale som brutt. Jeg ville satt en advokat til å sende brevet. Og så hadde jeg meldt fra om dette til Nav, om at du nå har 100 % samvær, og derfor krever bidrag gjennom Nav. I tillegg til at han svikter sine barn, så ønsker han med denne ordningen å utnytte deg økonomisk/gjøre det vanskelig for deg økonomisk. For når han nekter å ha barna, så sparer han ganske mye penger hver måned. Penger han kan bruke på oppussingen av sitt oppussingsprosjekt av et hus. Mens du skal ta alle utgiftene med barna alene. Dvs. han investerer penger han skulle brukt til å forsørge egne barn, mens du må betale hans del av forsørgeransvaret også. Jeg hadde fått advokat til å sende brev til ham, for en mann som så lett svikter egne barn, og som samtidig forsøker å utnytte deg økonomisk og slik også manipulere/kontrollere deg, det er mest trolig også en mann som kommer til å fortsette å gjøre akkurat dette fremover (med å stadig ha mindre samvær, osv.). Du må sette ned foten nå. Det vil være langt bedre for barna også, for da har de noe sikrere å forholde seg til! Pass på at du fører en dagbok (som hverken han eller ev. ungene kan finne), hvor du noterer ned all kommunikasjon med ham, når han ev. har barna, alle avtaler han bryter osv. Det kan bli veldig viktige bevis, om du skulle ha behov for det. Ta derfor også vare på alle meldinger, ta kopi av meldinger som kan forsvinne, ta vare på alle mailer osv. Når du har snakket med ham noterer du ned tid og sted for samtalen, samt innholdet. Anonymkode: 7cbf8...4fc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #27 Del Skrevet 26. mars Dere har en skriftlig avtale at dere skal dele 50/50 og begge har skrevet under på dette. Så før denne avtalen skal tre i kraft så velger han å gå vekk i fra avtalen med å konsentrere seg om oppussing av hus og ikke barna. Da kan du si at den kontrakten er ikke gyldig lengre og det er han som bryter den. At han har ungene noen kvelder uten overnatting, så skal han betale barnebidrag. Det er overnattinger som teller ut ifra utregning av barnebidrag, ikke dags/kvelds besøk. Så der har han dritet seg veldig ut. Få ting dokumenter på mail evt tekst meldinger fra han der han skriver svart på hvitt hva han tenker og så går du til nav etterpå og søker om barnebidrag. Så enkelt og greit. Legg frem all dokumentasjon og meldinger. Han vil ikke komme langt med dette. Er en grunn til at han ville ha delt bosted.. det er det de fleste skilte mannfolk vil ha for å slippe å betale. Anonymkode: 84f11...650 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 26. mars #28 Del Skrevet 26. mars Dette skal du ikke gi deg på. Hvis ordningen med at barna bor hos deg 100% er midlertidig, skal dere ha en midlertidig avtale dere han betaler bidrag. Når ordningen blir 50/50 lager dere ny avtale. Dere kan selvfølgelig ikke bruke en avtale beregnet på 50/50 mens du har barna 100%. Det er ikke du som ikke samarbeider her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #29 Del Skrevet 26. mars Mens andre klarer å totalrenovere ett hus med 3 små barn... Dette lukter ny dame, festing og gøy med gutta før han må slå seg til ro Anonymkode: 9cee3...2b4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #30 Del Skrevet 26. mars Hvis han skal ha en stor oppussing av huset og barna er såpass små at de ikke kan være i huset mens oppussingen pågår så kan jeg være enig i at det er fornuftig vente litt før far starter opp med 50/50. Men han må jo og burde ønske selv også å finne løsninger og mulighet til å ha så mye samvær med dem som mulig i denne perioden. Han kan hente dem og ta dem med på tur, lekeplass, aktiviteter, besøk. Kanskje han kan besøke foreldrene sine eller venner og ha barna på overnatting noen helger der til det verste av oppussing er unnagjort. Han bør også planlegge oppussingen og prioritere slik at det raskest mulig går an å ha barna der selvom noen deler av huset er under oppussing. Kan dere lage en midlertidig avtale på FVK på 2-3 mnd og så trapper han opp til 50/50 etterpå? Hvis han er veldig uvillig til å ha dem så ville jeg også vurdert hvor ok er det egentlig ungene å være hos han halve tida? Hvordan har han vært som far hittil? Engasjert og tatt ansvar? Hvis ikke ville jeg vurdert en lavere % enn 50/50. Anonymkode: 86d49...70a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #31 Del Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (17 timer siden): Nei familevernkontoret har jo ikke akkurat mandat til å tvinge voksne mennesker til noe som helst. Hva tenker du de skulle gjort, egentlig? Den eneste som kan gjøre noe i denne saken er du, og det innebærer å kreve bidrag for reelt samvær. Følger du opp det? Anonymkode: 64cf0...055 Tenker de kunne hatt mandat til å faktisk få en avtale på plass feks. Og at de tar inn en og en ved behov når denne trenger hjelp med ex som ikke samarbeider. Og at det må være obligatorisk å faktisk møte, det er barnas beste som står på spill. Sier seg jo selv at det er de vanskelige som ikke møter, så da må exen til denne bare seile sin egen sjø? Mens de som samarbeider og er villige til å møte får hjelp. De trenger jo ikke så mye hjelp... Anonymkode: f7fd4...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #32 Del Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvis han skal ha en stor oppussing av huset og barna er såpass små at de ikke kan være i huset mens oppussingen pågår så kan jeg være enig i at det er fornuftig vente litt før far starter opp med 50/50. Men han må jo og burde ønske selv også å finne løsninger og mulighet til å ha så mye samvær med dem som mulig i denne perioden. Han kan hente dem og ta dem med på tur, lekeplass, aktiviteter, besøk. Kanskje han kan besøke foreldrene sine eller venner og ha barna på overnatting noen helger der til det verste av oppussing er unnagjort. Han bør også planlegge oppussingen og prioritere slik at det raskest mulig går an å ha barna der selvom noen deler av huset er under oppussing. Kan dere lage en midlertidig avtale på FVK på 2-3 mnd og så trapper han opp til 50/50 etterpå? Hvis han er veldig uvillig til å ha dem så ville jeg også vurdert hvor ok er det egentlig ungene å være hos han halve tida? Hvordan har han vært som far hittil? Engasjert og tatt ansvar? Hvis ikke ville jeg vurdert en lavere % enn 50/50. Anonymkode: 86d49...70a Det er ikke så stor jobb, bare mye tror jeg. Han skal gjøre om hele kjøkkenet, men der er han snart ferdig, han driver på når han har fri allerede. Så skal det males i de fleste rom. Og flikkes litt her og der. Ikke mer enn det. Men han ser på det som "verdens største jobb". Huset vi bodde i mangler lister i alle rom og alt han har pusset opp er halvferdig. Trekte ned når vi skulle selge. Yngste er 10, så de er store nok. Ikke veldig engasjert far nei. Tar aldri ansvar. For noe. Mye sur og kort lunte. Anonymkode: f7fd4...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 26. mars #33 Del Skrevet 26. mars (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis han skal ha en stor oppussing av huset og barna er såpass små at de ikke kan være i huset mens oppussingen pågår så kan jeg være enig i at det er fornuftig vente litt før far starter opp med 50/50. Men han må jo og burde ønske selv også å finne løsninger og mulighet til å ha så mye samvær med dem som mulig i denne perioden. Han kan hente dem og ta dem med på tur, lekeplass, aktiviteter, besøk. Kanskje han kan besøke foreldrene sine eller venner og ha barna på overnatting noen helger der til det verste av oppussing er unnagjort. Han bør også planlegge oppussingen og prioritere slik at det raskest mulig går an å ha barna der selvom noen deler av huset er under oppussing. Kan dere lage en midlertidig avtale på FVK på 2-3 mnd og så trapper han opp til 50/50 etterpå? Hvis han er veldig uvillig til å ha dem så ville jeg også vurdert hvor ok er det egentlig ungene å være hos han halve tida? Hvordan har han vært som far hittil? Engasjert og tatt ansvar? Hvis ikke ville jeg vurdert en lavere % enn 50/50. Anonymkode: 86d49...70a Det er det vel ingen som er uenige i. Problemet er at han vil ha 50/50 avtale mens han ikke har barna slik at han slipper å betale bidrag. Endret 26. mars av Pobie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #34 Del Skrevet 26. mars Pobie skrev (5 minutter siden): Det er det vel ingen som er uenige i. Problemet er at han vil ha 50/50 avtale mens han ikke har barna slik at han slipper å betale bidrag. Jeg synes faktisk det er problematisk at han ikke vil ha barna mens han pusser opp også jeg da. De er store nok til å holde på litt selv, som de jo også må hos meg. Og så mye skal han ikke gjøre heller. Det er jo bare å planlegge og legge til rette litt. De må jo ikke sove på riktig helt ferdig rim fra første natt. Bare det å tenke at han skal reise fra alt ansvar og overlate alt til meg. Han burde jo ØNSKE å se barna?? Anonymkode: f7fd4...8e4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #35 Del Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Tenker de kunne hatt mandat til å faktisk få en avtale på plass feks. Og at de tar inn en og en ved behov når denne trenger hjelp med ex som ikke samarbeider. Og at det må være obligatorisk å faktisk møte, det er barnas beste som står på spill. Sier seg jo selv at det er de vanskelige som ikke møter, så da må exen til denne bare seile sin egen sjø? Mens de som samarbeider og er villige til å møte får hjelp. De trenger jo ikke så mye hjelp... Anonymkode: f7fd4...8e4 Men det mandatet har de ikke. De offentlige utgiftene i landet er vel høye nok om ikke Familievernkontorer skal drive med tvungen én-til-én oppfølging av voksne mennesker som har valgt å få barn sammen. Den eneste som kan gjøre noe i denne saken er deg. Verken familievernkontoret eller andre instanser kan tvinge en far til å ta ansvar. Det DU kan gjøre er å kreve bidrag fra far som stemmer overens med reelt samvær. Kommer du til å gjøre det? Anonymkode: 64cf0...055 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #36 Del Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes faktisk det er problematisk at han ikke vil ha barna mens han pusser opp også jeg da. De er store nok til å holde på litt selv, som de jo også må hos meg. Og så mye skal han ikke gjøre heller. Det er jo bare å planlegge og legge til rette litt. De må jo ikke sove på riktig helt ferdig rim fra første natt. Bare det å tenke at han skal reise fra alt ansvar og overlate alt til meg. Han burde jo ØNSKE å se barna?? Anonymkode: f7fd4...8e4 Helt riktig. Han burde ønske å se barna. Han burde også forholde seg til avtalen. Han burde forstå at hans uker har han ansvar for barna. Men sånn er det dessverre ikke. Da må du overta ansvaret, og med ansvar følger rettigheter. Du har rett på bidrag basert på virkeligheten, ikke på en avtale far ikke gidder å følge. Ikke fordi du er grisk, men fordi barna skal forsørges. Barna har rett på forutsigbarhet, det er lettere for barn å forholde seg til at de skal bo fast hos mamma og besøke pappa hver onsdag, enn å forholde seg til at pappa ikke henter dem når han skal... Anonymkode: 26a63...271 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
runag Skrevet 26. mars #37 Del Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (På 25.3.2025 den 12.03): Problemet er jo at vi allerede har signert avtale på dette da. Det fikk vi unna før vi skulle flytte, også endrer han jo planer. Han har jo visst om hva som skulle til av jobb der fra han så på huset. Anonymkode: f7fd4...8e4 Da sier du at avtalen ikke gjelder lenger hvis den ikke blir oppfylt. Og så melder du inn endringen og krever evt bidrag gjennom Nav. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars #38 Del Skrevet 26. mars Anonym bruker skrev (7 timer siden): Tenker de kunne hatt mandat til å faktisk få en avtale på plass feks. Og at de tar inn en og en ved behov når denne trenger hjelp med ex som ikke samarbeider. Og at det må være obligatorisk å faktisk møte, det er barnas beste som står på spill. Sier seg jo selv at det er de vanskelige som ikke møter, så da må exen til denne bare seile sin egen sjø? Mens de som samarbeider og er villige til å møte får hjelp. De trenger jo ikke så mye hjelp... Anonymkode: f7fd4...8e4 Du vet at du kan bestille time til mekling, da dere ikke har en reell samværsavtale?Informer far om tid, sted og møtets hensikt. Om han velger å ikke møte så får du meklingsattest uansett, og kan bruke fvk-timen du er på alene til å snakke gjennom nåsituasjonen og få tips til hvordan best håndtere, og dokumentere, reelt samvær og samarbeid fremover. Krev ham for bidrag gjennom nav, legg ved attest fra timen han ikke møtte til. Så kan dere heller melde om endring til nav når dere har en fungerende 50/50. Anonymkode: 11529...537 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453358-vi-flytter-fra-hverandre-og-han-vil-ikke-ha-barna-enda/page/2/#findComment-150197482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå