Gå til innhold

Vi flytter fra hverandre og han vil ikke ha barna enda

Anbefalte innlegg

Vi er iferd med å pakke ned livene våre og driver og flytter alt over til våre nye boliger. Jeg har kjøpt en liten leilighet og han har kjøpt et hus som trenger renovering. Vi er enige om 50/50 fordeling av barna, men så sier han nå plutselig at han vil ikke begynne å ha dem før han har kommet seg i orden..? Om noen mnd... Jeg må jo også komme meg i orden, men jeg skal da ha barna 100% oppi det? Jeg trenger ikke gjøre stort i leiligheten altså, ikke nå hvertfall, han må jo gjøre mye. Men likevel? De mister jo kontakten da? Og risikerer vi at han bare forsvinner ut av livene deres? Har hørt om liknende tilfeller hvor far bare skled sin vei og aldri kom skikkelig tilbake.

Kan jeg nekte? Si han må ta ansvar fra dag 1, og bare bruke lengre tid på prosjektet? Jeg har gjerne barna, det er ikke det, men de trenger jo faren sin også. Eller blir det feil å tvinge det gjennom? Det blir vel litt byggeplass der, men det blir det jo for folk når man renoverer. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: f7fd4...8e4

Fortsetter under...

Kan dere ikke starte med 20/80 slik at barna er der annenhver helg? Han kan jo ikke for alvor mene at han ikke skal ha barna sine i det hele? 

Jeg hadde absolutt krevd at han skulle ta del i omsorgen, det er ikke riktig verken ovenfor barna eller deg at han trekker seg helt bort. 

MissSaigon skrev (4 minutter siden):

Kan dere ikke starte med 20/80 slik at barna er der annenhver helg? Han kan jo ikke for alvor mene at han ikke skal ha barna sine i det hele? 

Jeg hadde absolutt krevd at han skulle ta del i omsorgen, det er ikke riktig verken ovenfor barna eller deg at han trekker seg helt bort. 

Han tenkte de kunne komme på kveldsbesøk iblant. Får dårlig følelse av dette.

Østerdølen skrev (7 minutter siden):

Da setter du deg opp som aleneforsørger, for det er jo det du blir. Krev han for det du kan, så kanskje det ikke er så stas å være uten barna, likevel.

Han vil ikke betale noe for vi har jo blitt enige om fast delt bosted, 50/50 og da er det jo kun høyere lønn som skal utløse bidrag sier han. Vi tjener ca det samme. Og dette er midlertidig påpeker han. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han vil ikke betale noe for vi har jo blitt enige om fast delt bosted, 50/50 og da er det jo kun høyere lønn som skal utløse bidrag sier han. Vi tjener ca det samme. Og dette er midlertidig påpeker han. 

Da får han betale frem til han gjør sin del av avtalen. Dette må du ikke gi deg på. Du kan kanskje ikke tvinge ham til samvær(selv om det burde vært helt unødvendig, en ordentlig mann tar seg av ungene sine), men du kan tvinge ham til å betale. 

Annonse

Jeg ville insistert på at det som rapporteres gjenspeiler virkeligheten. Om virkeligheten er 0% de neste månedene, så skal han betale bidrag med det som utgangspunkt. Hva han har til hensikt å gjøre etter en ikke nærmere definert tid, har ingen betydning for din og barnas virkelighet de neste potensielt mange månedene.

Delt bosted og 50/50 kan han påberope seg den dagen han utfører det i praksis og ikke bare i fantasien.

Mostly Harmless skrev (5 minutter siden):

Jeg ville insistert på at det som rapporteres gjenspeiler virkeligheten. Om virkeligheten er 0% de neste månedene, så skal han betale bidrag med det som utgangspunkt. Hva han har til hensikt å gjøre etter en ikke nærmere definert tid, har ingen betydning for din og barnas virkelighet de neste potensielt mange månedene.

Delt bosted og 50/50 kan han påberope seg den dagen han utfører det i praksis og ikke bare i fantasien.

Problemet er jo at vi allerede har signert avtale på dette da. Det fikk vi unna før vi skulle flytte, også endrer han jo planer. Han har jo visst om hva som skulle til av jobb der fra han så på huset. 

amandine skrev (25 minutter siden):

Da får han betale frem til han gjør sin del av avtalen. Dette må du ikke gi deg på. Du kan kanskje ikke tvinge ham til samvær(selv om det burde vært helt unødvendig, en ordentlig mann tar seg av ungene sine), men du kan tvinge ham til å betale. 

Det er dette som er det jeg blir så skuffet over, han burde jo ville ha barna og ta seg av dem? Javel så er det litt kaos i huset, javel litt støv og bråk. Men det er jo bare å bruke fantasien litt. De kan fint dele dobbeltseng med ham de første nettene, eller noe. Bare for å kunne ha dem litt? Men han skal ikke, og får det til å høres ut som det er pga hensyn til dem, han er martyren som gir slipp på dem for deres beste liksom, at det blir kjipt for dem der. Men jeg tror han bare gjør det for seg. Vet ikke om han kommer til å takle å ha dem alene i hverdagen i det hele tatt. Kanskje er han Redd for det? Han har jo aldri prøvd.  

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er dette som er det jeg blir så skuffet over, han burde jo ville ha barna og ta seg av dem? Javel så er det litt kaos i huset, javel litt støv og bråk. Men det er jo bare å bruke fantasien litt. De kan fint dele dobbeltseng med ham de første nettene, eller noe. Bare for å kunne ha dem litt? Men han skal ikke, og får det til å høres ut som det er pga hensyn til dem, han er martyren som gir slipp på dem for deres beste liksom, at det blir kjipt for dem der. Men jeg tror han bare gjør det for seg. Vet ikke om han kommer til å takle å ha dem alene i hverdagen i det hele tatt. Kanskje er han Redd for det? Han har jo aldri prøvd.  

Det er på tide han oppfører seg som en voksen mann.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Problemet er jo at vi allerede har signert avtale på dette da. Det fikk vi unna før vi skulle flytte, også endrer han jo planer. Han har jo visst om hva som skulle til av jobb der fra han så på huset. 

Så han har allerede begynt å oppføre seg som om han ikke har barn, ved å kjøpe en bolig han mener barna ikke kan bo i med det første. Jeg deler din frykt om at dette ikke blir siste gangen han legger planer uten å ta hensyn til at han har omsorg for barna halve tiden. Han vil være pappa bare når det er beleilig og ikke i veien for andre prosjekter.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men da krever du en ny avtale. Du kan ikke gi deg på dette. Du aner ikke hvor langvarig dette blir, og du og ungene skal ikke bli skadelidende for hans egoistiske valg. 

Uansett, utrolig dårlig gjort av han. Men det er til syvende og sist han som blir skadelidende ved å ødelegge forholdet til ungene sine. 

Annonse

MissSaigon skrev (5 minutter siden):

En skriftlig avtale kan endres og han skal selvsagt betale bidrag om han ikke har barna. Så da må dere lag ny avtale. Ikke gi deg på dette, det er nå du legger premissene for fremtiden. Ikke la deg bruke!

Han vil ikke lage ny avtale, mener jeg er vanskelig og lite samarbeidsvillig siden vi allerede er blitt enige. Dette er midlertidig sier han bare.

Han har alltid vært umoden og har alltid satt sine behov først, og jeg ser nå i ettertid at han også nok er ganske manipulerende. 

Dere har en skriftlig avtale, den planlegger han å bryte, fordi han ikke har en bolig han kan bo i med barna.  

Om situasjonen er midlertidig kan han leie en bolig han og barna kan bo i mens han pusser opp, han kan sørge for å få klart barnas soverom først eller han kan betale deg bidrag hvis du skal ha barna 100%.  

Man kan regne med hjelp fra en ektefelle/samboer.  Man kan ikke på samme måte regne med hjelp fra en eks.  

Du er ikke vanskelig.  Du har en mann som setter egne behov før barnas.  Barnløse mennesker kan bo midlertidig i et delvis ubeboelig oppussingsprosjekt, ansvarlige foreldre sørger for å ha et sted å bo sammen med barna sine.   

Anonymkode: 26a63...271

Han vil ikke lage ny avtale, mener jeg er vanskelig og lite samarbeidsvillig siden vi allerede er blitt enige. Dette er midlertidig sier han bare.

Han har alltid vært umoden og har alltid satt sine behov først, og jeg ser nå i ettertid at han også nok er ganske manipulerende. 

Ikke gi deg!

Han sier det er midlertidig, men han må likevel bidra økonomisk i den perioden. Ungene skal ha mat, klær, sjampo, kjøres på fotballtrening og allverdens og det må du gjøre alene i den midlertidige perioden hans. Så da må han bidra økonomisk. 

Du er ikke vanskelig eller lite samarbeidsvillig altså. Sier han det sier du at om du hadde vært det hadde du nektet plent å ha ungene 100% denne perioden, du er veldig samarbeidsvillig når du godtar det, men han må bidra økonimisk for å forsørge sine egne barn. Ferdig snakka!

Anonymkode: 8a704...cca

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Huff, det må være tung for deg! Men om han mener at avtalen gjelder må også han holde sin del. Jeg vet ikke gangen i dette, men familevernkontoret kan kanskje hjelpe deg? Det er nok ikke den første vrange forelderen de har vært ute for. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, dere har signert en avtale der dere skal ha 50/50, den har han jo ikke planer om å følge opp før om noen måneder, ergo bryter han avtalen. Da er det reelt å lage en ny, og når han vil ha 50/50 så får dere lage en som er riktig da slik at det blir korrekt. 

Blir som om han skulle vært ansatt ett sted i 50% stilling og de kommer og sier at beklager, det er høysesong, du må jobbe 100% i en periode for at vi skal få det til å gå rundt, men du får bare 50% lønn da, for det er avtalen. 

Anonymkode: 3186d...92a

Det er jo ikke du som er lite samarbeidsvillig når det er han som bryter avtalen dere har laget....

Du får si det er greit, men om han midlertidig velger å bryte avtalen må han også midlertidig betale bidrag. Om han da velger å bryte avtalen i 2 mnd betaler han det bidragskalkulatoren på nettsiden til nav sier han skal betale.

Anonymkode: 8a704...cca

Han får velge, følge avtalen, eller betale bidrag, ikke noe som heter pose og sekk i denne sammenhengen. Det lureste er å gjøre ferdig stue og kjøkken først (ukene han ikek har ungene), så kan de bo/sove der til resten er ferdig. Ta badet til slutt om det ikke er ubrukelig slik det står nå. Jeg gjorde det samme alene med en nyfødt, så såpass får han klare å ta seg sammen. 

Anonymkode: 8afcb...3f9

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi er iferd med å pakke ned livene våre og driver og flytter alt over til våre nye boliger. Jeg har kjøpt en liten leilighet og han har kjøpt et hus som trenger renovering. Vi er enige om 50/50 fordeling av barna, men så sier han nå plutselig at han vil ikke begynne å ha dem før han har kommet seg i orden..? Om noen mnd... Jeg må jo også komme meg i orden, men jeg skal da ha barna 100% oppi det? Jeg trenger ikke gjøre stort i leiligheten altså, ikke nå hvertfall, han må jo gjøre mye. Men likevel? De mister jo kontakten da? Og risikerer vi at han bare forsvinner ut av livene deres? Har hørt om liknende tilfeller hvor far bare skled sin vei og aldri kom skikkelig tilbake.

Kan jeg nekte? Si han må ta ansvar fra dag 1, og bare bruke lengre tid på prosjektet? Jeg har gjerne barna, det er ikke det, men de trenger jo faren sin også. Eller blir det feil å tvinge det gjennom? Det blir vel litt byggeplass der, men det blir det jo for folk når man renoverer. Hva gjør jeg? 

Av erfaring:

1. Regn med at du er aleneforsørger til barna blir myndig.. Du kan ikke stole på en eks som endrer planer, gjør ting vanskelig, og ikke prioriterer barna. Det blir ikke bedre. 
2. Avvent maks 2 måneder og send søknad om innkreving av fult barnebidrag til NAV med bakgrunn at avtalen er brudd fra den og den datoen, faktisk samvær er sånn og sånn, det er ikke laget ny samværsavtale, så du ber NAV om å ta utgangspunkt i gjeldende samvær. 
3. Din ønsketenking om hvordan du tror en far til dine barn er som et menneske, er kun din ønsketenking. Han viser hvordan han er gjennom sine handlinger, beslutninger og ansvar. Ord er luft. 

Anonymkode: 9f9a0...6da

Oppskriften over er nok riktig fremgangsmåte, men jeg ville nok sagt til han at midlertidig løsning krever midlertidig avtale frem til han er klar til å forholde seg til opprinnelig avtale. Og gitt han en siste sjanse til å inngå en avtale frivillig. 

Og hvis det fortsatt nektes, så tror jeg jeg ville bestilt ny time hos familievernkontoret. 

Anonymkode: 92723...3fe

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Oppskriften over er nok riktig fremgangsmåte, men jeg ville nok sagt til han at midlertidig løsning krever midlertidig avtale frem til han er klar til å forholde seg til opprinnelig avtale. Og gitt han en siste sjanse til å inngå en avtale frivillig. 

Og hvis det fortsatt nektes, så tror jeg jeg ville bestilt ny time hos familievernkontoret. 

Anonymkode: 92723...3fe

Familievernkontoret er ikke til mye hjelp. Der kreves det at begge VIL komme, og det vil ikke han. De avsluttet meklingen også fordi han ikke ville ha flere timer, selv om jeg ba pent om en til. Så de hjelper bare par som allerede greier samarbeide får jeg inntrykk av. Det er jo lettest for dem det. Og sier han der at han skal gjøre noe så er de jo uansett fornøyd uansett om han gjennomfører eller ikke, de følger det jo ikke opp.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Familievernkontoret er ikke til mye hjelp. Der kreves det at begge VIL komme, og det vil ikke han. De avsluttet meklingen også fordi han ikke ville ha flere timer, selv om jeg ba pent om en til. Så de hjelper bare par som allerede greier samarbeide får jeg inntrykk av. Det er jo lettest for dem det. Og sier han der at han skal gjøre noe så er de jo uansett fornøyd uansett om han gjennomfører eller ikke, de følger det jo ikke opp.

Nei familevernkontoret har jo ikke akkurat mandat til å tvinge voksne mennesker til noe som helst. Hva tenker du de skulle gjort, egentlig?

Den eneste som kan gjøre noe i denne saken er du, og det innebærer å kreve bidrag for reelt samvær. Følger du opp det?

Anonymkode: 64cf0...055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...