Gå til innhold

Sykepenger og foreldrepenger fra skiftarbeid.

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier, jobber turnus med tre skift, dag, kveld og natt.

Nå er jeg gravid og prøver finne ut av hvordan ting blir økonomisk fremover.

Jeg er bare 6 uker på vei, og hadde ikke tenkt fortelle det på jobb enda. Men nå har jeg spydd tre dager på rad (har turnusfri i dag) og skjønner at jeg kanskje må snakke med både leder og lege 🙈 

Om jeg blir sykemeldt en periode nå i første trimester pga kvalme/oppkast, hva beregner de sykepengene fra da. Bare grunnlønn, eller blir skifttilleggene også beregnet med? Jeg har aldri vært sykemeldt før.

Satser jo på at kvalmen gir seg etterhvert og at jeg kan jobbe andre trimester og gjerne tredje også, men så kommer tiden for foreldrepenger, hvordan beregnes de? Var noen som sa at man ikke får tillegg for ubekvem arbeidstid når man ikke er på jobb, og selv om det er logisk vil jeg jo da gå ned ganske mye i lønn.

Siden jeg jobber i et kvinnedominert yrke regner jeg med det er mange her som har svaret på disse spørsmålene, tusen takk til de som vil dele erfaringer :)

Anonymkode: b575d...b75

Fortsetter under...

En sykemelding betyr ikke at du må informere leder om graviditet. Lederen din har ikke krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt. 

Resten vet jeg ikke, men hvis du er organisert kan du ringe fagforeningen og spørre, de kan gi deg en god innføring på hva du har og ikke har krav på. 

Anonymkode: af384...0a6

Du får selvfølgelig betalt de faste tilleggene for kveld, natt og helg både når du er sykmeldt og når du har permisjon. Du skal også få utbetalt helligdagstillegg de dagene turnusen din faller på helligdager.

Jeg er usikker på hvordan overtid/forskjøvet arbeidstid virker inn på foreldrepengene. Jeg fikk foreldrepenger både fra jobb og NAV da jeg hadde permisjon. Det jeg fikk fra NAV var bare småpenger.

Anonymkode: 4fb59...48e

Tusen takk for svar 😉

Jeg jobber 80% fast i turnus også tar jeg noen ekstravakter her og der så jeg havner på ca 100% totalt, men jeg jobber sjelden overtid.

Så da ser det ut som jeg ikke går betydelig ned i lønn da, så bra, har jo de samme utgiftene som før, og etterhvert en baby mer å bruke penger på 🥰

HI

Anonymkode: b575d...b75

Annonse

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

En sykemelding betyr ikke at du må informere leder om graviditet. Lederen din har ikke krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt. 

Resten vet jeg ikke, men hvis du er organisert kan du ringe fagforeningen og spørre, de kan gi deg en god innføring på hva du har og ikke har krav på. 

Anonymkode: af384...0a6

Hvis hun er organisert? Å være organisert bør virkelig være en selvfølge! 

Anonymkode: ff4d6...88b

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Vil ikke få tillegg/overtid når en ikke er på jobb eller er sykemeldt, ei heller i permisjon.

Anonymkode: c69d7...92f

Feil. 
De første 16 dagene av din sykmelding vil du få grunnlønnen i sykepenger, ikke tilleggene. Blir du langtidssykmeldt går de 6 mnd tilbake og du får et snitt av de 3 beste mnd med inntekt som grunnlag i sykmelding. Når det gjelder fødselspermisjon blir det utregnet i hva du har tjent 

Anonymkode: bc923...702

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...