Gå til innhold

Vil funksjonsnedsettelser kunne bidra til høyere "IQ/EQ"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett alle episodene av Team Pølsa, og er selvsagt like begeistret som resten av befolkningen. Å så har jeg tenkt....disse ungdommene fremstår utrolig mye mer modne, reflekterte og emosjonelt intelligente enn andre ungdom. Vil det å ha nedsatt funksjonsevne på et område, kunne føre til styrking av andre områder? Samtlige av ungdommene i Team Pølsa virker å være ekstremt reflekterte. Og kan det tenkes at det er samme mekanisme mht homofile? Homofile er jo ofte kjent for å være spesielt hyggelige og empatiske.

Anonymkode: f40a9...7fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke sånn helt uten videre. Men folk som opplever motgang, reflekterer ofte mer rundt egen situasjon, og har erfaringer som gjør at de lettere kan sette seg inn i andres situasjon. Dette gjelder til en viss grad. De som opplever mye frykt kan få skader av det, fordi hjerner et for mye i panikkmodus.

Anonymkode: 820a0...a73

Skrevet

Dette tror jeg er resultat av at de har mer voksenkontakt enn andre på sin alder. Der de fleste ungdommer er ute og utforsker en lørdagskveld, så er disse hjemme med foreldrene. De har ofte mye mer møter med voksne enn de på egen alder, og da blir som små voksne

Anonymkode: 23cfb...1ca

Skrevet

Jeg har ikke sett det, men har to barn med autisme/ADHD som er over gjennomsnittlig intelligente. Funksjonsnedsettelse betyr ikke nødvendigvis lav IQ. 

Anonymkode: 33d6d...de5

Skrevet

De omgås også ofte andre på sin alder med funksjonsnedsettelser og blir gode på å se andres behov og styrker og akseptere forskjeller. De kjenner også på kroppen hvordan det er å trenge tilrettelegging i en eller annen form og der andre kanskje ville synes at det er litt flaut og keitete å tilby hjelp eller forståelse så er de mer vant til det. Jeg ser hvordan sønnen min og vennene hans trår til for hverandre på den mest selvfølgelige måten. Det er også godt å kunne være den som hjelper og ikke alltid den som trenger hjelp.

Skrevet

Det er nok ikke helt tilfeldig hvilke barn/ungdommer som er plukket ut til å delta. 

Anonymkode: c9e85...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...