Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som har vært i en rettssak før? Jeg har vært i retten for første gang, og har lite kunnskap om etikette og hva som er reglene. Reise seg når dommer kommer inn osv. det jeg synes er teit er at når først en person har gitt forklaring så er man ferdig. Når motparten skal forklare seg kommer det opp ting som en ønsker å kommentere eller stille spørsmål til. Men det kan du da ikke. Partene kan ikke diskutere eller bli enig, da det ikke kan være en samtale rundt det. Dette var ikke en straffesak. 
Det var flere ganger jeg fikk lyst å rekke opp hånda og kommentere på det folk sa. Men så sitter du bare der og får ikke sagt noe

Anonymkode: f3c1a...a6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Noen her inne som har vært i en rettssak før? Jeg har vært i retten for første gang, og har lite kunnskap om etikette og hva som er reglene. Reise seg når dommer kommer inn osv. det jeg synes er teit er at når først en person har gitt forklaring så er man ferdig. Når motparten skal forklare seg kommer det opp ting som en ønsker å kommentere eller stille spørsmål til. Men det kan du da ikke. Partene kan ikke diskutere eller bli enig, da det ikke kan være en samtale rundt det. Dette var ikke en straffesak. 
Det var flere ganger jeg fikk lyst å rekke opp hånda og kommentere på det folk sa. Men så sitter du bare der og får ikke sagt noe

Velkommen til virkeligheten. 

Anonymkode: 42820...c0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Velkommen til virkeligheten. 

Anonymkode: 42820...c0d

Hvordan skal en juri / dommer kunne avgjøre en sak når ikke alt kommer frem? 

Skrevet

Den tiltalte får alltid avsluttende kommentar er. Slik kan vedkommende adressere det som evt er kommet frem i andres forklaringer underveis i saken

Anonymkode: 800f3...fc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Den tiltalte får alltid avsluttende kommentar er. Slik kan vedkommende adressere det som evt er kommet frem i andres forklaringer underveis i saken

Anonymkode: 800f3...fc3

Når det er ingen som er tiltalt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Når det er ingen som er tiltalt? 

Partene kan få lov til å si noe avslutningsvis. 

Anonymkode: 695e8...02e

Skrevet

Det du etterlyser er jo sånn de gjør i konfliktrådet eller i forhandlingsmøter før rettssaken. Dere sitter vel i en rettsal nettopp fordi dere ikke har kunnet diskutere og ha en samtale for å finne løsning. 

Anonymkode: 61007...d82

Skrevet

Det er heldigvis slik at ingen kan bare påstå noe uten at det kan bygges opp. Så hvis noe blir hevdet som ikke stemmer, så vil ikke dette bli lagt til grunn som bevis. Da må det bekreftes på noe vis. 

Forklaringer kan ofte sprike, men en forklaring er ikke et bevis, det er en subjektiv opplevelse. 

Anonymkode: 8e666...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...