Gå til innhold

Flere som så debatten om beredskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte temaet kunne være spennende, siden jeg har litt preppetendenser selv. 

Men det som skulle være opplysning og nyttig debatt, synes jeg egentlig var en ganske urovekkende og lite betryggende debatt. 

For det første synes jeg synd på alle med funksjonsnedsettelser, for der var det åpenbart ingen plan. For det andre ga de egentlig et inntrykk av at vi er i en situasjon nå som i hvert fall jeg lurer på hvorfor er så annerledes enn for 4 år siden. Hvilken situasjon? Siste er dette med tilfluktsrom hvor mye av tiden gikk til om dyr skal få plass. Vi har jo ikke plass til alle folkene engang. Denne dekningen på 45 %, den gjelder ikke for folk flest. Majoriteten er private anlegg som ingen av oss andre kan søke opp. Så vi er stuck med noen få offentlige som rommer knappe 10 % av befolkningen her jeg bor. 

Hvor står vi i beredskap i dag? Nei, det skal visst kartlegges nå. Den debatten opplevde jeg egentlig mer skremmende, hvor eneste matnyttige var et par triks fra noen preppere. Hva tenkte dere etter dere så den? 

Anonymkode: 93afa...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter igjen med mye av de samme inntrykkene som deg.

Folk med funksjonsnedsettelser vil jo av åpenbare grunner få større problemer enn folk uten funksjonsnedsettelser i en krise der det gjelder å komme seg i sikkerhet snarest mulig. Det kommer man ikke utenom.

Og så er det så jævlig typisk norsk å diskutere hvorvidt kjæledyr bør få rett til plass i tilfluktsrom der det knapt nok er plass til halve befolkningen. Altså, er det mulig?? Folk som allerede lever i krig må jo lure på virkelighetsforståelsen vår. «Nei, det er ikke plass til deg og babyen din i herberget, Fido, Sam, Bonzo, Pus og Bella tok de siste plassene». Herregud. Og jeg har en høyt elsket hund selv, men han må jeg ta ansvar for på andre måter enn å la ham ta folks plass i tilfluktsrom!

Anonymkode: 900d5...a99

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sitter igjen med mye av de samme inntrykkene som deg.

Folk med funksjonsnedsettelser vil jo av åpenbare grunner få større problemer enn folk uten funksjonsnedsettelser i en krise der det gjelder å komme seg i sikkerhet snarest mulig. Det kommer man ikke utenom.

Og så er det så jævlig typisk norsk å diskutere hvorvidt kjæledyr bør få rett til plass i tilfluktsrom der det knapt nok er plass til halve befolkningen. Altså, er det mulig?? Folk som allerede lever i krig må jo lure på virkelighetsforståelsen vår. «Nei, det er ikke plass til deg og babyen din i herberget, Fido, Sam, Bonzo, Pus og Bella tok de siste plassene». Herregud. Og jeg har en høyt elsket hund selv, men han må jeg ta ansvar for på andre måter enn å la ham ta folks plass i tilfluktsrom!

Tja, ser du bilder fra Ukraina, så er det mye hunder og katter i tilfluktsrom.

Anonymkode: e7358...e71

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så typisk norsk og tenke på dyret sitt og, er det jo ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det kan finnene også, som har plass. 

Men når flyalarmen går, må en nesten ta stilling til antall plasser i nærområdet. Hvis du vet hvor de er og løper litt fortere enn resten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så typisk norsk og tenke på dyret sitt og, er det jo ikke.

Selvfølgelig er det ikke bare nordmenn som tenker på dyra sine. Men å i det hele tatt ta det med i debatten når det ikke engang er plass nok til halve befolkninga i de tilfluktsrommene vi faktisk har, er typisk norsk. Virkelighetsfjernt.

Skrevet

"Hva mener du med at du får astma og puster tungt av hundeallergi? Vovvsen min må faktisk også få plass her, vovvsen min har også menneskerettigheter faktisk! Det er barnet mitt!"

Anonymkode: 68778...f9d

Skrevet

Jeg bor nært et tilfluktsrom, kan løpe dit på 2-3 minutter maks. Høres fint ut det.

Men for 40 år siden hadde tilfluktsrommet, som er i tilknytning til en skole, ikke plass til alle elevene. I dag har de flere elever.

Offentlige tilfluktsrom i kommunen kan romme 3000 personer. Det er over 25 000 innbyggere i hoveddelen av kommunen (hele kommunen har over noen tusen over 30 000 innbyggere). Dvs. kommunen har tilfluktsrom til ca 10 % av innbyggerne sine. De private tilfluktsrommene som finnes i tillegg, de er jo kun bygd for de som jobber/bor der, ogs av disse er det flere tilfluktsrom som ikke lenger kan anses å være trygge.

Men, det er jo flott for våre tverrpolitiske politikerne i landet, hvorav mange har sittet i flere tiår på Stortinget, at Debatten diskuterer plass til kjæledyr i tilfluktsrom, så slipper politikerne det ubehagelige fokuset på at de selv har sviktet landet i disse tiårene hvor de har bygget NED norsk beredskap!

Verst der var Erna Solberg som i 2013 gikk til valg og lovet at bare hun kom til makten så skulle hun sørge for å bedre norsk beredskap. Etter åtte år ved makten hadde hun bygget NED beredskapen på flere felt.

At Erna Solberg og Frp nå står og lover at bare de vinner valget til høsten, så skal de styrke landets beredskap, det er en vits! Mens de styrte ble vi mindre rustet til å møte pandemier og andre kriser. Fagfolk advarte både mot pandemi og større usikkerhet i verden som ville påvirke Norge, men Solberg/Høyre og Fremskrittspartiet valgte å ignorere dette og bygge ned beredskapen.

Anonymkode: 81fa2...a21

Skrevet

Jeg er nerd, så jeg finner de rareste ting på nett. Her er fra en evakueringsøvelse i Stjørdal (rekk opp hånden alle som vet hvor det er hen) i 1987. Interessant å se at moten var så avslappet og moro å høre dialekten (som vel er dødd ut på dette tidspunktet, alle "prater" jo bokmål nå til dags).

Skrevet

I og med at kun under halvparten av oss hører flyalarmer, så er vel sjangsen stor for at bomba detter i hodet på oss, før vi vet at vi burde komme oss til et bomberom engang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan finnene også, som har plass. 

Men når flyalarmen går, må en nesten ta stilling til antall plasser i nærområdet. Hvis du vet hvor de er og løper litt fortere enn resten. 

Flyalarm, hva er det.....:ironi:

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Flyalarm, hva er det.....:ironi:

Hvis du ikke hører flyalarm bor du et sted ingen gidder å bombe.

Anonymkode: b3024...e2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er nerd, så jeg finner de rareste ting på nett. Her er fra en evakueringsøvelse i Stjørdal (rekk opp hånden alle som vet hvor det er hen) i 1987. Interessant å se at moten var så avslappet og moro å høre dialekten (som vel er dødd ut på dette tidspunktet, alle "prater" jo bokmål nå til dags).

Tusen takk. Morsomt at du fant denne. 

Det glade 80-tallet. Slik kartla de den gangen 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke hører flyalarm bor du et sted ingen gidder å bombe.

Anonymkode: b3024...e2d

Nei, ikke akkurat. Vi bor 15 min fra Oslo lufthavn, og det er nok et mål som vil bli bombet, men vi hører ikke noen flyalarm.

Anonymkode: 96e4a...819

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke akkurat. Vi bor 15 min fra Oslo lufthavn, og det er nok et mål som vil bli bombet, men vi hører ikke noen flyalarm.

Anonymkode: 96e4a...819

Får du nødvarsel på telefon? 

Uansett hjelper det lite å høre den, hvis en ikke har noe sted å løpe 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...