Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #1 Skrevet 21. mars 2025 Datteren min er 12 år, og har fulgt samvær i flere år nå selv om hun helst ikke har hatt lyst. Onsdag som var skulle hun til sin far, og ringte og spurte han om hun kunne bli hos meg(mor) fordi venninnene skulle møtes og planlegge og pakke til cup i helgen. Nei svarte han. Hvor lenge kan han styre samværet? Hvor stor rettighet har hun selv til å bestemme? Har hørt at barns ønske skal ha stor betydning når de er 12, men kan han fortsette å si nei? Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #2 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): venninnene skulle møtes og planlegge og pakke til cup i helgen Kan ikke avtalen gjennomføres selv om hun er hos far? Om det ikke kan det og jenta ikke lengre vil ha samvær, på fars premisser, så bør du innkalle ham til familievernkontoret for en samtale om samvær. Familievernkontoret skal også snakke med barnet, slik at hennes stemme, meninger og ønsker kommer frem Anonymkode: 73859...d3f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #3 Skrevet 21. mars 2025 I praksis kan hun egentlig bestemme selv. Retten vil bare helt unntaksvis bestemme noe annet enn barnet selv ønsker når de er så store, og det finnes ingen instans som håndhever om barnet velger å ikke dra. Anonymkode: c557a...13d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #4 Skrevet 21. mars 2025 Hun må ikke dra på samvær, selv om pappaen sier nei til å avlyse. Hun er 12 år og kan bestemme selv. Vil pappaen fortsette å ha et greit forhold til datteren sin, begynner han å møte henne litt mer på halvveien, så hun ikke til slutt ikke gidder å dra i helgene heller. Hun nærmer seg ungdomsalder og foreldre må følge på i utviklingen. Har selv en sønn på 11 år, som har hatt et veldig av/på forhold til pappaen sin. Heldigvis skjønte pappaen her av seg selv at å tvinge igjennom samvær, ville bare skape mer avstand. Men i ditt tilfelle, hvis du ikke kan snakke med pappaen om dette, ville jeg kontaktet familievernkontoret. Anonymkode: 339fb...b17
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #5 Skrevet 21. mars 2025 Bor pappa så lange unna at hun ikke kan møte vennene sine? Det er et veldig sterkt argument mot tvunget samvær. Venner er viktige i den alderen. Men samvær kan uansett ikke tvinges gjennom med så store barn, deres stemme skal høres når samværsordning skal settes. Problemet er gjerne at når dere kommer til familievernkontoret så "tør" hun ikke si sin far imot.... Det høres uansett ut som dere må en tur dit, enten for å lage ny avtale, eller endre premissene for den dere har. Om han bor langt unna må han faktisk belage seg på å kjøre og hente så hun får møtt venner. Anonymkode: 528fe...b97
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #6 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): I praksis kan hun egentlig bestemme selv. Retten vil bare helt unntaksvis bestemme noe annet enn barnet selv ønsker når de er så store, og det finnes ingen instans som håndhever om barnet velger å ikke dra. Anonymkode: c557a...13d Interessant. Hvordan vurderer retten barnets ønske til samvær med foreldrene, hvis en av foreldrene ikke ønsker samvær med barnet men barnet ønsker å være hos den forelderen? Anonymkode: 53ccb...d0e
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #7 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Datteren min er 12 år, og har fulgt samvær i flere år nå selv om hun helst ikke har hatt lyst. Onsdag som var skulle hun til sin far, og ringte og spurte han om hun kunne bli hos meg(mor) fordi venninnene skulle møtes og planlegge og pakke til cup i helgen. Nei svarte han. Hvor lenge kan han styre samværet? Hvor stor rettighet har hun selv til å bestemme? Har hørt at barns ønske skal ha stor betydning når de er 12, men kan han fortsette å si nei? Anonymkode: 466c9...280 Fra barnet er 12 år skal barnet høres og det skal legges vekt på hva barnet mener. Det betyr selvfølgelig ikke at barnet har vetorett. Det er mye barn har og ikke har lyst til. Uansett om barnet bor sammen med både mor og far eller om det bor hos en og har samvær med den andre. I siste instans er det foreldrene som bestemmer - helt til barnet er 18 - så lenge bestemmelsene er til barnets beste. Er det til barnets beste at hun ikke har samvær med far? I såfall burde du bestille time hos familievernkontoret og komme fram til en ny avtale. Men dersom det primært handler om at samvær med far ikke «passet» fordi barnet egentlig hadde lyst til å være sammen med venninner den dagen, så handler det mer om premissene for hvordan samvær legges opp. Kunne hun vært med venninner på ettermiddagen selv om hun var hos far? Bor far langt unna? Kunne venninnene vært med til far? Hvorfor måtte barnet være hos deg for å kunne være sammen med venninnene? Og hvorfor måtte de pakke akkurat denne dagen? Det beste hadde vært om dere gikk i dialog med far. Finn ut hva barnet ønsker, hvordan kan samvær legges opp best mulig osv. Kanskje kan far være mer til stede på barnet arenaer. Kanskje kan samvær les seg til andre dager hvis det passer bedre. Anonymkode: 4cae2...318
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #8 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Interessant. Hvordan vurderer retten barnets ønske til samvær med foreldrene, hvis en av foreldrene ikke ønsker samvær med barnet men barnet ønsker å være hos den forelderen? Anonymkode: 53ccb...d0e Det pålegges aldri foreldre å ha samvær de ikke ber om. Anonymkode: c557a...13d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #9 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kan ikke avtalen gjennomføres selv om hun er hos far? Om det ikke kan det og jenta ikke lengre vil ha samvær, på fars premisser, så bør du innkalle ham til familievernkontoret for en samtale om samvær. Familievernkontoret skal også snakke med barnet, slik at hennes stemme, meninger og ønsker kommer frem Anonymkode: 73859...d3f Nei. Han bor et stykke unna. Ca 15 min med bil, men går ikke buss og hun kan ikke sykle den veien. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #10 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Bor pappa så lange unna at hun ikke kan møte vennene sine? Det er et veldig sterkt argument mot tvunget samvær. Venner er viktige i den alderen. Men samvær kan uansett ikke tvinges gjennom med så store barn, deres stemme skal høres når samværsordning skal settes. Problemet er gjerne at når dere kommer til familievernkontoret så "tør" hun ikke si sin far imot.... Det høres uansett ut som dere må en tur dit, enten for å lage ny avtale, eller endre premissene for den dere har. Om han bor langt unna må han faktisk belage seg på å kjøre og hente så hun får møtt venner. Anonymkode: 528fe...b97 Akkurat, hun tør ikke si noe til han. Er ikke veldig langt, men avhengig av at en av og henter/leverer. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #11 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei. Han bor et stykke unna. Ca 15 min med bil, men går ikke buss og hun kan ikke sykle den veien. Anonymkode: 466c9...280 Da kan han jo hente henne etter at hun er ferdig å besøke venninnen da? Anonymkode: 6af64...0e5
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #12 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei. Han bor et stykke unna. Ca 15 min med bil, men går ikke buss og hun kan ikke sykle den veien. Anonymkode: 466c9...280 15 min er jo ingenting. Kan ikke far hente eller du kjøre? Anonymkode: 4cae2...318
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #13 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Fra barnet er 12 år skal barnet høres og det skal legges vekt på hva barnet mener. Det betyr selvfølgelig ikke at barnet har vetorett. Det er mye barn har og ikke har lyst til. Uansett om barnet bor sammen med både mor og far eller om det bor hos en og har samvær med den andre. I siste instans er det foreldrene som bestemmer - helt til barnet er 18 - så lenge bestemmelsene er til barnets beste. Er det til barnets beste at hun ikke har samvær med far? I såfall burde du bestille time hos familievernkontoret og komme fram til en ny avtale. Men dersom det primært handler om at samvær med far ikke «passet» fordi barnet egentlig hadde lyst til å være sammen med venninner den dagen, så handler det mer om premissene for hvordan samvær legges opp. Kunne hun vært med venninner på ettermiddagen selv om hun var hos far? Bor far langt unna? Kunne venninnene vært med til far? Hvorfor måtte barnet være hos deg for å kunne være sammen med venninnene? Og hvorfor måtte de pakke akkurat denne dagen? Det beste hadde vært om dere gikk i dialog med far. Finn ut hva barnet ønsker, hvordan kan samvær legges opp best mulig osv. Kanskje kan far være mer til stede på barnet arenaer. Kanskje kan samvær les seg til andre dager hvis det passer bedre. Anonymkode: 4cae2...318 Skjønner at du mener det godt, og det er gode tips. Men jeg er ikke dum 😬 Forstår forskjellen på at vi bestemmer over henne til hun er myndig, vs hennes rett til å ha noe å si ift samvær. Var heller ikke spørsmål om å avslutte samvær. Var spørsmål om én gang hun ville gjøre noe annet, som nevnt har hun vært på samvær i flere år selv om venner er det viktigste for henne. Hun kan være med venninner på ettermiddagen, problemet her er jo at far sier nei. Derfor spør jeg om reglene rundt dette. Om hun kan velge mer selv, de få gangene det er aktuelt. Ble for mange spørsmål så dropper å svare på resten. Har selvfølgelig dialog med far. Hun spurte, han sa nei. Jeg lurer derfor på om hun kan bestemme selv iblant nå som hun er over 12 år gammel. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #14 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da kan han jo hente henne etter at hun er ferdig å besøke venninnen da? Anonymkode: 6af64...0e5 Nei, han sier nei... nei til alt... nei til å hente, nei til at hun overnatter her og at jeg kjører henne dit neste formiddag. Nei til at jeg kjører henne dit samme kveld. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #15 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Skjønner at du mener det godt, og det er gode tips. Men jeg er ikke dum 😬 Forstår forskjellen på at vi bestemmer over henne til hun er myndig, vs hennes rett til å ha noe å si ift samvær. Var heller ikke spørsmål om å avslutte samvær. Var spørsmål om én gang hun ville gjøre noe annet, som nevnt har hun vært på samvær i flere år selv om venner er det viktigste for henne. Hun kan være med venninner på ettermiddagen, problemet her er jo at far sier nei. Derfor spør jeg om reglene rundt dette. Om hun kan velge mer selv, de få gangene det er aktuelt. Ble for mange spørsmål så dropper å svare på resten. Har selvfølgelig dialog med far. Hun spurte, han sa nei. Jeg lurer derfor på om hun kan bestemme selv iblant nå som hun er over 12 år gammel. Anonymkode: 466c9...280 Hvis far sa at det ikke passet å besøke venninnen, så har jo ikke det egentlig noe med samværet å gjøre. Da synes jeg du skal backe opp far. Hvis barnet lærer seg at om den ene forelderen sier nei, så kan hun bare være en ekstra dag hos den andre, så blir det problemer. Det kan jeg love deg Anonymkode: 6af64...0e5
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #16 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): 15 min er jo ingenting. Kan ikke far hente eller du kjøre? Anonymkode: 4cae2...318 Det er jo det som er problemet. Han sier nei. Nei. Nei. Nei. Uansett hva hun (eller jeg) foreslår så er det nei. Derfor lurer jeg på om hun kan bestemme selv nå. Hun vil ikke kutte ut samvær, men hun vil bestemme selv om hun blir hentet på skolen av pappa eller om jeg kjører henne dit kl 19.30 feks de få gangene de har planer. Å henge med venner er ikke en grunn for henne til å avlyse samvær. Men de reiste på cup i dag, og 5 venninner skulle møtes og planlegge/pakke på onsdag. Dette var ikke aktuelt. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #17 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis far sa at det ikke passet å besøke venninnen, så har jo ikke det egentlig noe med samværet å gjøre. Da synes jeg du skal backe opp far. Hvis barnet lærer seg at om den ene forelderen sier nei, så kan hun bare være en ekstra dag hos den andre, så blir det problemer. Det kan jeg love deg Anonymkode: 6af64...0e5 Jo det har med samvær å gjøre, for alternativet er å sitte hjemme hos far med sine småsøsken og de hadde ingen planer. Hun ringte meg onsdag ettermiddag og kjedet seg. Ingen venner bor der. De var hjemme hele dagen. Jeg backer far hvis han har rett. Jeg backer ikke idioti. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #18 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo det har med samvær å gjøre, for alternativet er å sitte hjemme hos far med sine småsøsken og de hadde ingen planer. Hun ringte meg onsdag ettermiddag og kjedet seg. Ingen venner bor der. De var hjemme hele dagen. Jeg backer far hvis han har rett. Jeg backer ikke idioti. Anonymkode: 466c9...280 Du duller for mye. Du og datteren kommer med 10000 løsninger for at hun skal få gjøre det hun vil aller mest. Når dere begge maser for å løse alt mulig rart hele tiden og hun selv vil bestemme når hun skal hva, så er hun rett og slett bortskjemt. Hun blir ikke skadet av å kjede seg. Og at hun ringer deg for å fortelle det viser jo bare hvor bortskjemt hun er på vei til å bli. Anonymkode: 6af64...0e5
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #19 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du duller for mye. Du og datteren kommer med 10000 løsninger for at hun skal få gjøre det hun vil aller mest. Når dere begge maser for å løse alt mulig rart hele tiden og hun selv vil bestemme når hun skal hva, så er hun rett og slett bortskjemt. Hun blir ikke skadet av å kjede seg. Og at hun ringer deg for å fortelle det viser jo bare hvor bortskjemt hun er på vei til å bli. Anonymkode: 6af64...0e5 Et barn på 12 år skal ikke sitte med småsøsken kun fordi pappa sier så, når det er snakk om planlegging og pakking til cup altså. Det har ingenting med bortskjemthet å gjøre. Det har med selvstendighet og det å bli eldre å gjøre. Til slutt vil ikke barnet være hos far mer, det er jo kun opp til han, faktisk. Anonymkode: 59889...4aa
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #20 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du duller for mye. Du og datteren kommer med 10000 løsninger for at hun skal få gjøre det hun vil aller mest. Når dere begge maser for å løse alt mulig rart hele tiden og hun selv vil bestemme når hun skal hva, så er hun rett og slett bortskjemt. Hun blir ikke skadet av å kjede seg. Og at hun ringer deg for å fortelle det viser jo bare hvor bortskjemt hun er på vei til å bli. Anonymkode: 6af64...0e5 Du svarer som om du kjenner oss, det er pinlig. Anonymkode: 466c9...280
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #21 Skrevet 21. mars 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Et barn på 12 år skal ikke sitte med småsøsken kun fordi pappa sier så, når det er snakk om planlegging og pakking til cup altså. Det har ingenting med bortskjemthet å gjøre. Det har med selvstendighet og det å bli eldre å gjøre. Til slutt vil ikke barnet være hos far mer, det er jo kun opp til han, faktisk. Anonymkode: 59889...4aa Nei, har ingenting med bortskjemthet å gjøre slik hun over påstår. Flaut å svare på den måten som om hun kjenner alle på forumet. Datteren min har ikke bedt om å slippe samvær hos far med mindre det er noe viktig. Tror det har skjedd 4 ganger på 3 år. Tror det kommer til å bli slik ja, at hun ikke ønsker å være der eller ha et forhold til han. Håper ikke det skjer, men tror det skjer hvis han fortsetter. Anonymkode: 466c9...280
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå