Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #1 Skrevet 20. mars 2025 Jeg har aldri hatt problemer med fordøyelsen, men nå har jeg medisin som har treg mage som bivirkning. Jeg går seriøst bare på do en gang i uken og det er altfor lite. Jeg har ikke store smerter, men føler meg stinn og oppblåst. Når det er for ille tar jeg klyster, men det tar jo bare det ytterst i tarmen. Jeg spiser Youghurt med granola hver dag, jeg spiser fiber og jeg beveger meg. Kunne vært flinkere å drikke vann, men ellers er kostholdet ok. Har noen tips til hva som kan hjelpe? Gjerne noe på apoteket da jeg har prøvd alt fra linfrø til svisker uten særlig effekt. Anonymkode: 308f8...2d1
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #2 Skrevet 20. mars 2025 Movicol og laxoberaldråper. Movicol for å få det mykt, laxoberal for å stimulere tarmen. Anonymkode: 9ecfb...997
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #3 Skrevet 20. mars 2025 Magnesiumtilskudd i store nok doser. Gurkemeiepulver blandet med litt malt pepper kan også hjelpe for noen. Snakk også med legen din om det finnes alternative medisiner, for det å gå så sjelden på do er ikke bra i lengden! Anonymkode: a889d...4e9
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #4 Skrevet 20. mars 2025 Sukkerfri iskrem. Seriøst! Den har en type alkoholsukker som kroppen ikke kan bryte ned og derfor pffffft! setter kroppen fart på tarmesystemet. Det er ikke smertefullt, men noen timer etter å ha spist lettis (TMI !) så trenger du å være i nærheten av et toalett. Etter at kroppen har gjort seg ferdig med å få ut lettisen føles det godt på en måte, som om magen er fri for alt av alt mulig som har blokkert systemet. Skader ikke å spise noe etterpå, når magen har roet seg igjen. Anonymkode: 1aec8...729
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #5 Skrevet 20. mars 2025 Dulcolax tabletter har heftig effekt på meg, så heftig at jeg blir dårlig, men effektivt er det. Alt sånn som du har prøvd, hjelper meg ingenting heller. Anonymkode: 466e1...790
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2025 #6 Skrevet 20. mars 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sukkerfri iskrem. Seriøst! Den har en type alkoholsukker som kroppen ikke kan bryte ned og derfor pffffft! setter kroppen fart på tarmesystemet. Det er ikke smertefullt, men noen timer etter å ha spist lettis (TMI !) så trenger du å være i nærheten av et toalett. Etter at kroppen har gjort seg ferdig med å få ut lettisen føles det godt på en måte, som om magen er fri for alt av alt mulig som har blokkert systemet. Skader ikke å spise noe etterpå, når magen har roet seg igjen. Anonymkode: 1aec8...729 Det minner meg på at denne sjokoladen hadde samme effekt på meg. Det hadde jeg helt glemt. https://oda.com/no/products/15996-cloetta-melkesjokolade/ Anonymkode: 466e1...790
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2025 #7 Skrevet 21. mars 2025 Moltitol er det søtningsmiddelet som gir løs mage, vi som spiser lite sukker av en eller annen grunn er nøye med å ikke få i oss for mye av det 🙈 Ellers har de mye som hjelper på apoteket, men det er ganske dyrt så du bør ha det på resept. Min (voksne) datter har et pulver hun rører ut i vannet på blå resept, men de selger det reseptfritt på apoteket også. Spør på apoteket, de er flinke der. De har flere forskjellige miksturer reseptfritt. Så kan du prøve før du eventuelt ber legen om resept. Datteren min har irritabel tarm og et på do 1-2 ganger i uken uten hjelp, det er ikke bra. Avføringen skal ikke ligge i tarmen og "forgifte" i mer en et par dager. Anonymkode: 84063...5b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå