Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alle ordnet seg nødlager? 

Anonymkode: 7a1e5...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 79233...59f

Skrevet

Nei, har noe, men ikke i nærheten av alt de sier man bør ha.

Anonymkode: c90f4...59c

Skrevet

Har så vi klarer oss en stund, men maks 2-3 uker. 
Burde hatt mer gass til primusen, mer vann i dunker, og litt mer hermetikk. Burde nok også hatt ekstra kanner med diesel. 

Anonymkode: 774f8...303

Skrevet

Ikke noe vi kaller nødlager nei, men vi har nok mat i hus til å klare oss en ukes tid uten å handle. Det vil jeg tro de fleste har egentlig, når man skraper sammen det som er i skaper, kjøleskap og fryser sulter man ikke ihjel på en stund selv om måltidene ville blitt litt rare.

Vi har gassgrill, og en ekstra gassflaske i garasjen.

Vi har et ekstra kjøleskap i kjelleren fylt med brus, juice o.l.

Men vi kunne hatt mer vann, det kunne vi. Har et par sånne dunker fra biltema stående i kjelleren, og det er jo for lite om vannet blir borte en uke.

Anonymkode: ef64f...8bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke noe vi kaller nødlager nei, men vi har nok mat i hus til å klare oss en ukes tid uten å handle. Det vil jeg tro de fleste har egentlig, når man skraper sammen det som er i skaper, kjøleskap og fryser sulter man ikke ihjel på en stund selv om måltidene ville blitt litt rare.

Vi har gassgrill, og en ekstra gassflaske i garasjen.

Vi har et ekstra kjøleskap i kjelleren fylt med brus, juice o.l.

Men vi kunne hatt mer vann, det kunne vi. Har et par sånne dunker fra biltema stående i kjelleren, og det er jo for lite om vannet blir borte en uke.

Anonymkode: ef64f...8bd

Tror mange vil slite hvis man blir uten strøm. Da hjelper det ikke lenge med mat i kjøleskap og fryser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror mange vil slite hvis man blir uten strøm. Da hjelper det ikke lenge med mat i kjøleskap og fryser.

Går fint hvis du har grill 👌🏻

Anonymkode: 01a2f...d50

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Går fint hvis du har grill 👌🏻

Anonymkode: 01a2f...d50

Eller primus og gass👍🏻😀 Og ved og bålpanne

Anonymkode: 774f8...303

Skrevet

Ja, jeg har det meste.

Mangler noen få ting. Skal kjøpe meg en liten grill. Har primus, men ikke gass, så må skaffe gass og lære meg å bruke det.

Mangler en hodelykt.

Jeg utvider beredskapslageret gradvis, plukker med meg aktuelle ting når det er salg.

Har en god del begrensninger hva plass og økonomi angår, men tenker langsiktig.

Om du ikke har noe, Ts, så begynn gradvis om du ikke har god økonomi. Skaff deg noen vanndunker på f.eks. Biltema, og så fyller du dem med vann hjemme - viktig at du vasker dunkene først på riktig måte. Gjør du det kan vannet holde i flere år i uåpnet dunk.

Her finner du tips: https://www.dsb.no/sikkerhverdag/egenberedskap/

Etter at du har skaffet deg nok vann hjemme, begynn å skaffe deg mat som du kan spise om det skulle bli krise og vi ikke har strøm i en uke. Middagshermetikk på hermetikkbokser holder i årevis etter best før-datoen, så det er greit å ha noen slike bokser, i hvert fall til en uke (har du ikke råd, begynn med en boks neste gang du går på butikken, og kjøp en boks hver måned fremover). I tillegg bør du tenke å ha f.eks. havregryn eller knekkebrød som du kan spise, og noe pålegg. F.eks. er makrell i toma i hermetikkboks holdbar i årevis, samme med Stabburet leverpostei i gul hermetikkboks. Syltetøyglass er også holdbart lenge. Tenk litt gjennom både hva du skulle trenge en slik uke, og så utvider du litt etterhvert.

Jeg har også lagret hvit ris og pasta, det holder i årevis. Har en del salt (kan salte kjøtt i fryseren og dermed ha mat i flere dager). Har en del sukker. Tunfisk i vann på boks er ganske billig, så det har jeg en del av. Har også noe erter og andre grønnsaker som er hermetisert. Og så har jeg lagret noe tørre erter. Og jeg har noe nøtter, tørket frukt og sjokolade liggende også. Og noen poser med supper/gryteretter, samt noen få rett i koppen, om man ikke får kokt mer enn vann (bare for å få noe varmt som minner om middag).

Jeg har etterhvert også utvidet med noen ting som jeg spiser mer av.

Jeg bruker ting som kan gå ut på dato, men hver gang jeg da bruker noe fra lageret så sørger jeg for å kjøpe minst samme mengde nytt. Tar jeg en fra lageret, så hender det jeg kjøper to nye - da øker lageret.

Ellers har jeg noen tilskudd jeg må bruke, ikke stort lager, men slik at jeg kan greie meg noen uker ekstra. Bruker du medisiner så må du sørge for å alltid ha nok til minst en uke fremover.

I linken vil du se andre ting som er anbefalt å ha, f.eks. ekstra fyrstikker, stearinlys, batterier, powerbank m.m. Igjen, vurder hva som vil være viktigst for deg, og skaff ting litt etter litt om du har det veldig trangt.

Jeg har blitt veldig kreativ til å få lagret dette, har vann inni klesskapet, hermetikk og tørrmat putter jeg inn hvorenn jeg får plass. Nå tenker jeg å få tak i en kasse jeg kan ha under sengen, for det er mer eller mindre eneste stedet som nå er ledig hos meg.

Jeg går ikke rundt og er redd for at noe skal skje, men tenker det er viktig å være forberedt på at ting kan skje. Hvis man vet at man i det minste har et slikt minimumslager på én uke, så vet man i det minste at man har litt tid på seg til å områ seg hvis noe skulle skje.

Pass på at du tar vare på dine relasjoner, bli gjerne kjent med naboer, og utvid nettverket ditt. Skulle en krise skje, så er det i lokalmiljøet man må søke støtte, få hjelp og være til hjelp. Alle kan vi bidra på en eller annen måte, om noe skjer. Er vil litt forberedt i tankene så står vi allerede litt sterkere.

Igjen, har du veldig dårlig råd, begynn med vann først, kjøp så noe helt enkel og forholdsvis billig tørrmat, så litt hermetikk. Tenk langsiktig, men begynn nå, selv om du ev. ikke kan kjøpe mye i slengen. (Jeg ønsket meg f.eks. en powerbank til en bursdag, og et tykt ullteppe til jul, så slapp jeg de utgiftene selv, passer på å lade opp powerbanken innimellom og har fått et ullteppe som også er koseteppe i sofaen til daglig. Jeg følger med på tilbud i ulike matkjeder, og går etter tilbud på det meste jeg har i beredskapslageret mitt.)

Anonymkode: 2972b...8e1

Skrevet

Nei. Driter i det

Anonymkode: 7fb04...39f

Skrevet

Vi har ingenting.

Anonymkode: 767b6...5dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi har ingenting.

Noe har dere nok om du tenker deg om. Har du ikke en radio som går på batterier? Eventuelt i bilen? Vedovn eller gassovn? Noe mat i skap og skuffer? Stearinlys? Fyrstikker eller lighter? Powerbank? Dyner og ulltepper?

Man trenger ikke å ha alt i en egen beredskapskasse. Mye er jo ting de fleste har uansett.

Anonymkode: e8773...2bf

Skrevet

Jeg har absolutt alt myndighetene sier vi bør ha som nødlager, og veldig mye mer. Vi er 2 i husholdningen og har 200 liter vann og litervis med andre drikker som ikke må stå kaldt. Hermetikk i store mengder, pasta, ris, knekkebrød, makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, sure agurker, rødbeter, chips, kjeks, mel, sukker, krydder, bønner, erter, linser, toroprodukter for å kunne spise godt i minst 4 måneder, jordkjeller med potet og gulrøtter, store mengder glass med hermetiser frukt og grønnsaker og 40 glass med hermetiserte kjøttkaker. Gassgrill, 6 store propandunker, bålpanne og ved for 4 år frem i tid, 2 vedovner i huset. Radioer, lommelykter, store lagre med batterier, 10 powerbanker som til enhver tid er fulladet. 4 stormkjøkken og 20 propandunker som passer til stormkjøkkenene. Vi bor på gård og har to dieseltanker som rommer 2000 liter og den ene tanken er alltid full. Denne dieselen skal kun bruke på våre landbruksmaskiner, men i en krise hadde jeg brukt den dieselen på bilen hvis det var mangel på drivstoff og vi måtte komme oss avgårde. Medisiner har vi alltid tatt ut så vi har minst 4 måneders forbruk hjemme, og vi har jodtabletter til barna både hjemme, i bilene og på begge hyttene våre.

Anonymkode: 4af57...c4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har absolutt alt myndighetene sier vi bør ha som nødlager, og veldig mye mer. Vi er 2 i husholdningen og har 200 liter vann og litervis med andre drikker som ikke må stå kaldt. Hermetikk i store mengder, pasta, ris, knekkebrød, makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, sure agurker, rødbeter, chips, kjeks, mel, sukker, krydder, bønner, erter, linser, toroprodukter for å kunne spise godt i minst 4 måneder, jordkjeller med potet og gulrøtter, store mengder glass med hermetiser frukt og grønnsaker og 40 glass med hermetiserte kjøttkaker. Gassgrill, 6 store propandunker, bålpanne og ved for 4 år frem i tid, 2 vedovner i huset. Radioer, lommelykter, store lagre med batterier, 10 powerbanker som til enhver tid er fulladet. 4 stormkjøkken og 20 propandunker som passer til stormkjøkkenene. Vi bor på gård og har to dieseltanker som rommer 2000 liter og den ene tanken er alltid full. Denne dieselen skal kun bruke på våre landbruksmaskiner, men i en krise hadde jeg brukt den dieselen på bilen hvis det var mangel på drivstoff og vi måtte komme oss avgårde. Medisiner har vi alltid tatt ut så vi har minst 4 måneders forbruk hjemme, og vi har jodtabletter til barna både hjemme, i bilene og på begge hyttene våre.

Anonymkode: 4af57...c4c

Har du oppskrift på kjøttkaker på glass? Fremgangsmåten for hermetiseringen, altså.

Det er ulike meninger om hvor sikkert det er. Jeg vet flere som hermetiserte kjøttkaker og kjøtt på denne måten før, uten trykkoker, og ingen har noensinne blitt syke. Likevel påstås det at det ikke er trygt nok, selv om man koker glassene etter at de er fylt også.

Jeg drømmer om å bo på et småbruk, eller i det minste ha et gammeldags hus med jordkjeller, og en stor hage som gir frihet til å dyrke mye mat selv (ev. også plass til å lage en enkeltstående jordkjeller).

Anonymkode: 2972b...8e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Noe har dere nok om du tenker deg om. Har du ikke en radio som går på batterier? Eventuelt i bilen? Vedovn eller gassovn? Noe mat i skap og skuffer? Stearinlys? Fyrstikker eller lighter? Powerbank? Dyner og ulltepper?

Man trenger ikke å ha alt i en egen beredskapskasse. Mye er jo ting de fleste har uansett.

Anonymkode: e8773...2bf

Mat, dyner og vedovn har vi. Men ikke ved og ikke bil med fungerende radio 😅 ikke det andre heller. Kanskje en lighter om jeg leter igjennom gamle jakker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...