Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Det ble bedre. Hva som hjalp? Tid og støtte fra oss foreldre. Det gikk nesten 2,5 år før vi fikk en normal hverdag igjen.

Vi hadde oppfølging av hjelpeapparat, men det var vi foreldre som stod i det 24/7.

varme tanker til deg❤️ Det er det desidert tøffeste jeg har stått i.

Anonymkode: 41472...4bc

Prøv å holde normal hverdag med rutiner selv om det er vanskelig. Få til et godt samarbeid med fastlegen og psykolog. 
fastlege kan vurdere om medisiner for en periode kan hjelpe. 
har hun venner? Ungdomsåra kan være helt jævlig å stå i som foreldre, også for ungdommen selv. Vi står i samme situasjon selv, og hjelpesystemet i kommunen er en total katastrofe. Ungdommen vår har sikkert snakket med 20 ulike personer. Det er veldig vanskelig når systemet rundt ikke fungere

Anonymkode: 0ad56...885

Det passerer en dag, men tar tid og er tøft når det står på. 

Jeg satt meg ned med ungdommen i forkant, sa at jeg vet det føles mørkt akkurat nå, men jeg vet også at det er noen ting som kan hjelpe litt. Frisk luft hver dag, spise næringsrik mat sammen, fysisk aktivitet. Men det trenger ikke være voldsomt. Så vi startet med å gå en liten tur sammen hver dag. Noen ganger pratet vi, andre ganger hadde ungdommen musikk på øret. Målet var kun å komme på utsiden av døren og frisk luft. Om så bare 10 minutter. Fikk også med ungdommen å lage middagen, så spiste vi sammen. Av og til så vi en morsom episode av en serie mens vi spiste, andre ganger spilte kort eller pratet. Tok det litt etter dagsformen. 

På lang sikt er det fint å finne en sosial arena de kan være på med venner, men det kan ta litt mer tid. Har dere et kjæledyr kan det være fint om ungdommen har en noen av pliktene sine knyttet til å ivareta kjæledyret. Enten å leke med katten og gi mat/vann eller å gå en tur med hunden. Følelsen at noen trenger deg er viktig når du er langt nede, så lenge det er enkle og overkommelige oppgaver. 

Varme klemmer 🤗 

Anonymkode: 91835...93b

Annonse

I Oslo finnes det et lavterskeltilbud som heter Oslohjelpa. Bor du her, sjekk det ut. Eller sjekk om det finnes noe tilsvarende i din kommune.

Vi startet der, men ble etterhvert henvist til Bup pga alvorlighetsgrad. Men jeg tror også vi kom raskere inn på Bup fordi vi ble henvist fra Oslohjelpa.

Anonymkode: 7148a...7d6

Etter flere år med depresjon ble min datter suicidal. Da hadde hun akkurat passert 18, og ble frivillig innlagt på DPS. Var innlagt en måned mens hun ble utredet, og fikk diagnosen bipolar lidelse type 2. Dermed har hun aldri vært manisk, da type 2 innebærer hypomani og ikke mani, noe som er mye mildere. Depresjonene derimot, er like alvorlige og dype som ved type 1. Medisiner og samtaler har hjulpet henne.

Anonymkode: 84885...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...