Anonym bruker Skrevet 19. mars #26 Skrevet 19. mars Det er jo fullt mulig å leve et mye roligere liv enn det mange gjør uten at det må lockdown til. Jeg savner ikke den tiden fordi jeg tok en del grep om eget liv i etterkant, fant fort ut at visse ting kan man faktisk la helt være. Anonymkode: 5c46b...057
Anonym bruker Skrevet 19. mars #27 Skrevet 19. mars Ja, va mye mer roligere for både unger og voksne. For min del som jobbet på apotek som hadde åpent( som matbutikker), og måtte stå i dette med å mase på folk som ikke oppførte seg, måtte passe på antall i butikk, så kjentes det godt etter den stunden det varte. Anonymkode: 97586...814
Anonym bruker Skrevet 19. mars #28 Skrevet 19. mars Savner ikke den tiden i det hele tatt. Følte meg innestengt med hjemmekontor, ikke kunne fra på besøk og aktiviteter, ikke kunne få besøk etc. Har ingen familie her vi bor, kun meg og datteren min, så det ble lange dager med lite sosial variasjon. Måtte også jobbe ganske mye ekstra, selv om det var hjemmekontor, og grensen mellom jobb og fritid ble mye utvisket. Dere som savner tiden: Hva gjør dere selv for å bremse ned, senke farten og roe mer ned hjemme. Det er ingenting i veien for at dere som savner den tiden organiserer livene deres slik at mer hjemmetid og mer isolasjon kan oppnås. Anonymkode: c5ed2...e88
Anonym bruker Skrevet 19. mars #29 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Savner ikke den tiden i det hele tatt. Følte meg innestengt med hjemmekontor, ikke kunne fra på besøk og aktiviteter, ikke kunne få besøk etc. Har ingen familie her vi bor, kun meg og datteren min, så det ble lange dager med lite sosial variasjon. Måtte også jobbe ganske mye ekstra, selv om det var hjemmekontor, og grensen mellom jobb og fritid ble mye utvisket. Dere som savner tiden: Hva gjør dere selv for å bremse ned, senke farten og roe mer ned hjemme. Det er ingenting i veien for at dere som savner den tiden organiserer livene deres slik at mer hjemmetid og mer isolasjon kan oppnås. Anonymkode: c5ed2...e88 Har man barn så bør man følge dem opp og det innebærer å legge til rette for at de får drive med idrett og andre hobbyer, man må delta på foreldremøter og arrangementer, man må besøke gamle foreldre og noen må reise for jobben. Noe kan man selvsagt velge om man vil prioritere, men ganske mye må man om man skal henge med i samfunnet. Under lockdown var alle i samme situasjon og det er vel det som menes når man sier at man savner den rolige tiden. Det var ingen treninger eller møter man måtte på. Anonymkode: b17ee...182
Anonym bruker Skrevet 19. mars #30 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Har man barn så bør man følge dem opp og det innebærer å legge til rette for at de får drive med idrett og andre hobbyer, man må delta på foreldremøter og arrangementer, man må besøke gamle foreldre og noen må reise for jobben. Noe kan man selvsagt velge om man vil prioritere, men ganske mye må man om man skal henge med i samfunnet. Under lockdown var alle i samme situasjon og det er vel det som menes når man sier at man savner den rolige tiden. Det var ingen treninger eller møter man måtte på. Anonymkode: b17ee...182 Man MÅ svært lite av det du nevner. At man føler seg forpliktet eller har en opplavelse av å måtte fordi man er redd for negativ sosial kontroll er noe annet. Men at man MÅ, nei det må man ikke. Man velger selv hvilket liv man vil ha, uavhengig av om andre sitter hjemme eller ikke Anonymkode: c5ed2...e88
Anonym bruker Skrevet 19. mars #31 Skrevet 19. mars Nei, får antydning til panikk bare av tanken. Var i barselpermisjon i første del av korona, bodde et sted med lite sosialt nettverk og lang reisevei til slekt. Fikk alvorlig fødselsdepresjon og slet skikkelig med tilknytning til babyen som jeg var nærmest låst hjemme alene med. Gikk hvileløst rundt og ventet på at mannen skulle komme hjem. Barnet sov nesten ikke på dagtid i tillegg, så var aldri pause. Kunne ikke glede seg til noe i frykt for at det ble karantene og enda sterkere isolasjon. Tilknytningen til barnet har enda ikke kommet seg helt, og jeg sliter enda med å finne glede i planer. Går i terapi, men det sitter hardt i. Og ble ikke flere barn. Anonymkode: db830...13f
Anonym bruker Skrevet 19. mars #32 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (5 timer siden): Man MÅ svært lite av det du nevner. At man føler seg forpliktet eller har en opplavelse av å måtte fordi man er redd for negativ sosial kontroll er noe annet. Men at man MÅ, nei det må man ikke. Man velger selv hvilket liv man vil ha, uavhengig av om andre sitter hjemme eller ikke Anonymkode: c5ed2...e88 Jeg syns at man MÅ følge opp barna på skolen, jeg syns at man MÅ besøke gamle foreldre/besteforeldre og mange av oss MÅ jobb. Så der er jeg ikke enig med deg. At man kan velge bort en del fritidsaktiviteter er klart, men det er bare tåpelig å kalle deltagelse i samfunnet for sosial kontoll. Anonymkode: b17ee...182
Anonym bruker Skrevet 19. mars #33 Skrevet 19. mars «Samfunnskritisk» og i kombinasjon med hjemmekontor får meg til å få frysninger. Dama på kiwi og de i barnehagen, han som kjører bussen og alle i helse, de var alle samfunnskritiske. Derimot er det de færreste som omtaler seg som det. Kun dårene. Anonymkode: 9ddca...6b0
Anonym bruker Skrevet 19. mars #34 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (10 minutter siden): «Samfunnskritisk» og i kombinasjon med hjemmekontor får meg til å få frysninger. Dama på kiwi og de i barnehagen, han som kjører bussen og alle i helse, de var alle samfunnskritiske. Derimot er det de færreste som omtaler seg som det. Kun dårene. Anonymkode: 9ddca...6b0 Hva mener du? Samfunnskritisk på hjemmekontor? Anonymkode: 0e79a...1c4
Anonym bruker Skrevet 19. mars #35 Skrevet 19. mars Det var deilig med en pause fra alt mas på kveldstid og få mer tid med familien, men å jobbe hjemmefra og samtidig drifte hjemmeskole fungerte dårlig! Også hadde jeg så vondt av mine gamle foreldre som satt alene hjemme, samtidig som vi var redd for å smitte dem. For det ene barnet med mye skolestress og sosialt stress og angst var det en god pust i bakken også. Men for det ene barnet var det forferdelig å miste treninger og det sosiale. Hun gikk nesten i kjelleren. Hadde vært deilig med noen korte nedstengninger innimellom 🤣 Anonymkode: c2208...9b6
Anonym bruker Skrevet 19. mars #36 Skrevet 19. mars Anonym bruker skrev (24 minutter siden): «Samfunnskritisk» og i kombinasjon med hjemmekontor får meg til å få frysninger. Dama på kiwi og de i barnehagen, han som kjører bussen og alle i helse, de var alle samfunnskritiske. Derimot er det de færreste som omtaler seg som det. Kun dårene. Anonymkode: 9ddca...6b0 Min jobb ble definert som "samfunnskritisk". Ordet ble ikke funnet opp av meg selv, men styrte bl.a. i perioder hvem som hadde rett til å levere barn i barnehage. Mange typiske kontorjobber er svært viktige for å holde samfunnet i gang, f.eks. de som holder betalingssystemene i samfunnet i gang. Ellers er jeg helt enig med deg om at både mange butikk-ansatte og sjåfører har svært samfunnsnyttige jobber. Men det lar seg selvfølgelig ikke gjøre at en bussjåfør jobber hjemmefra, mens de ansatte på lønnsavdelingen i kommunen din sannsynligvis fint kan jobbe hjemmefra. Hvis jeg husker riktig ble vi oppfordret til å unngå både handling og unødvendige bussturer i covid-perioden, dette for å skjerme de som måtte ut av huset mot smitte. Anonymkode: c3263...6d1
Anonym bruker Skrevet 19. mars #37 Skrevet 19. mars Savner ikke munnbind, håndsprit, hjemmeskole og disse tingene. Men det var en følelse av "ro". At det plutselig ikke var sånn styr med å måtte en hel masse. At det var lov å være litt asosial. Deilig for en som meg som er introvert. Anonymkode: 305dd...279
Anonym bruker Skrevet 19. mars #38 Skrevet 19. mars Ja, savner det innimellom. Men jeg er en person som ikke har noe stort behov for å være mye sosial. Hadde det helt topp under nedstengningen! 😉 Anonymkode: 7671d...64f
Anonym bruker Skrevet 19. mars #39 Skrevet 19. mars Jeg savner det ikke. Jeg jobber i butikk og var på jobb hele tiden hvor vi var ansvarlig for at de som kom fulgte reglene som gjaldt til enhver tid. Med fulgte "jeg er egentlig i karantene, men jeg skal bare" og kjeft fordi de måtte ha på munnbind, ikke fikk lov å være i butikken mens de var i karantene, når vente utenfor fordi det var for mange inne osv osv. Vi selv måtte gå med munnbind hele dagen og i perioder kombinert med visir. Barna satt på hjemmeskole og når jeg kom hjem måtte jeg hjelpe dem med det de ikke hadde fått gjort gjennom dagen. I tillegg måtte de underholdes ettersom de bare hadde vært hjemme hele dagen og var klar for å være sosiale når jeg var sliten og helst ville skape av ( selv om det egentlig var det eneste som var koselig med nedstengingen, de ønsket i større grad å være sosiale med oss voksne). Eldste fikk ødelagt hele ungdomsskoletiden pga reglene. Han var borte halve tiden de første måneden fordi han hadde "sykdom" som kom og gikk så han stadig måtte testes før han fikk komme tilbake og det var før hjemmetestene, så det ok tid. Det gjorde at han falt utenfor sosialt og aldri klarte å komme ordentlig inn i klassen. Heldigvis ordnet det seg da han kom over på videregående. Yngste ga i løpet av nedstengingen opp to fritidsaktiviteter fordi det hele tiden var regler som ødela for både det sosiale og for selve aktivitetene. Heldigvis fikk vi han over i andre aktiviteter som han fortsatt er aktiv i, men det var bare flaks. Håper det aldri skjer igjen! Anonymkode: 437f9...004
Anonym bruker Skrevet 19. mars #40 Skrevet 19. mars Både og på en måte. Vi hadde det fint hos her i hus når det var full lockdown. Var kjekt når det åpna litt opp. Nå som det er helt normale tilstander er den hverdagen så bånn gass at jeg kjenner på at den skulle gjerne ha vært litt roligere. Men sånn er det med skole, jobb, idretter på oss alle i hus og hund også. Det jeg savner aller mest er smittehensyn til andre. Folk har virkelig ikke lært av den pandemien. Slutt å dra på sammenkomster, jobb, skole og barnehage med omgangssjuka! Anonymkode: ee920...255
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. mars #41 Skrevet 19. mars Jeg personlig savner det ikke da jeg elsker det travle livet med ungdommer i idretten. Min minste elsket hjemmeskole da han er svært selvstendig og satt gjerne fra 8-11 hver dag med skolen og gjorde ferdig alt da. Noen ganger jobbet han inn flere dager . Han elsket å kunne lage gode lunsjer, ta en løpetur eller game i skoletiden. Han styrte dagene helt selv og klarte seg strålende. Eldste kavet mer med hjemmeskole, men hadde lærere som hadde er mye bedre opplegg enn han minste hadde. Hadde min minste kunnet fortsette med selvstudium på den tiden hadde han nok valgt det 😜.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå