Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #1 Skrevet 17. mars 2025 Dff er er to 5.klasser, A og B klassen. I alle år samarbeider vi om felles halloweenfest, felles juletrefest, nyttårsfest, påskelunsj osv. Jeg er klassekontakt igjen neste år å vil gjerne dele ideen som jeg og den andre klassekontakten har med den andre klassen, men jeg ønsker at klassene tjener penger , drar på tur og organiserer hver for seg. Da planlegger vi for 20 barn/klasse, får med x antall foreldre per klasse og er sammen som klasse i en klatrepark. Jeg har også en plan hvordan pengene kan samles inn via dugnad (kakesalg) som krever lite jobb. Men denne gangen vil jeg at vi planlegger for egen klasse, å ikke 40 elever sammen. Dette blir på fritiden, for å styrke klassemiljøet. Mer oversiktlig også med «bare» 20 barn. Er det ok eller må man gjøre alt sammen som klassetrinn? Anonymkode: 4c667...418
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #2 Skrevet 17. mars 2025 Altså, hvis de andre klassekontaktene vil kan begge klassene dra på tur. Hvis ikke blir det kun vår klasse. Anonymkode: 4c667...418
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #3 Skrevet 17. mars 2025 For småting, som filmkveld el.l. er det helt ok å splitte. Men større aktiviteter bør dere være begge klassene. På mange skoler er det mye som skjer på tvers av klassene, og barna er venner på kryss og tvers. De vil nok gjerne reise til klatreparken med alle vennene sine. Anonymkode: 7f307...456
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #4 Skrevet 18. mars 2025 Jeg mener at en klasse må ikke ødelegge for det sosiale for den andre. Her har du en plan, legg frem for den andre klassen og de tar det videre. Foreldre bør få vite hele opplegget til turen og om dugnad/eventuelt bare betale seg ut av det. Her skal trinnet på en større tur, mitt barn vil ikke og det er ok. Og de som vil være med, er med på dugnad eller bare betaler. Dette og vil foregå på fritiden og ikke i skolen sin regi, dermed er ikke skolen med på dette Anonymkode: 2e817...9fb
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #5 Skrevet 18. mars 2025 Snakk med den andre klassen om å gjøre noe hver for dere, men vær oppmerksom på at når dere som klassekontakter, arrangerer for klassen er det ikke regnet som privat. Dere kan ikke pålegge noen å selge kaker eller betale for å få bli med. Det er fint å arrangere dugnad, men slik "salgstigging" som kakesalg er en stor uting. Vi har valgt å si nei av prinsipp. Vi vil ikke ha kakene selv og vi vil ikke presse dem på familie og venner. Anonymkode: aa813...18f
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #6 Skrevet 18. mars 2025 Selvsagt er det helt greit at bare deres klasse gjør dette. Men jeg synes det er rart hvis det er du som klassekontakt alene som står bak initiativet. Dette er noe som typisk er et tema på foreldremøte. Anonymkode: ec2ae...83f
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #7 Skrevet 18. mars 2025 Det er i mine øyne helt greit. Hvis de andre klassekontaktene/foreldre synes det blir urettferdig får de fikse for sin klasse. Anonymkode: bf035...35c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #8 Skrevet 18. mars 2025 Med mange års fartstid i skolen, så reagerer jeg på at du har tenkt til å finansiere dette med kakesalg. Jeg hadde aldri blitt med på å selge kaker i femte klasse. En ting er på ungdomsskolen for å få penger til tematur. Da kan ungdommen ordne selv. Men en tur til klatrepark og med barn som ikke kan ta ansvar for salg selv, det hadde jeg ikke gjort. Jeg tenker også at slike turer bør gjøres sammen, spesielt siden klassene gjør alt annet sammen. Anonymkode: 93849...c25
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #9 Skrevet 18. mars 2025 Litt delt der, og det kommer nok litt an på hvordan skolehverdagen deres er lagt opp. På skolen her er de delt i to klasser, men de er veldig klart et felles trinn og gjør mye sammen hele trinnet på skolen så det hadde vært rart å dele de i to for sånne aktiviteter. Det jeg reagerer på er at du vil samle inn penger på dugnad og gjøre noe som koster penger med såpass unge barn. Det er alltid noen få foreldre som gjør mye og egentlig ganske mange foreldre som gjør null. Og kakesalg som foreldrene må stå for på egne sosiale medier, arbeidsplasser o.l. er noe skikkelig dritt. Vi har mer enn nok sånt gjennom fritidsaktivitetene til ungene om vi ikke må ha det på skolen også. Hadde du hatt en avstemning på dette på et foreldremøte hadde jeg stemt nei. Anonymkode: 0acfe...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå