Gå til innhold

Oppsigelse frem i tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man si opp en stilling frem i tid hvis den nye jobben ikke starter før om 4 mmd eller må man følge feks 3.mnd oppsigelsestid? 

Anonymkode: 99fad...737

Skrevet

Det spørs jo om du vil ha 1 måned fri før den nye jobben eller ikke?

Anonymkode: 4000f...4d3

Skrevet

I og med at du har tre måneders oppsigelse fra datoen for oppsigelsen, er det lurt å vente så det blir riktig og du ikke må gå uten lønn. 

Anonymkode: 17da6...84b

Skrevet

Tror hun mente hvorvidt hun kan sende en oppsiglese en måned før den skal gjelde fra, så med sluttdato fire måneder etter at oppsigelsesbeskjeden blir sendt. 

HI - jeg vet ikke om det er mulig, men da ville jeg først undersøkt om det gir arbeidsgiver et grunnlag til å si deg opp med en tidligere oppsigelsestid? Jeg hadde i alle fall ønsket å erstatte en medarbeider som varsler at han/hun ikke ønsker jobben lenger så raskt som mulig.  Men vet ikke om arbeidsgiver har lov til det.

Anonymkode: a4d8f...5ce

Skrevet

Tenker du at du vil si opp nå og slutte om 4 måneder, ikke tre - gjeldende fra den 1. , som er oppsigelsesfristen?  Så vidt jeg husker så står det ingenting i loven om det, verken at man kan eller ikke kan.  

Sier du opp nå, er siste arbeidsdag - 30.06.  Vil du slutte senere, må du avtale det med arbeidsgiver.

Anonymkode: e5dab...d34

Skrevet

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

I og med at du har tre måneders oppsigelse fra datoen for oppsigelsen, er det lurt å vente så det blir riktig og du ikke må gå uten lønn. 

HI skriver vel ingen plass at hun har oppsigelses fra datoen for oppsigelsen?  Mulig jeg overser noe.

Om ikke noe annet står i ansettelseskontrakten, gjelder oppsigelser fra den 1. påfølgende måned. 

Skrevet

Det kan du. Du kan skrive at du sier opp fra f.eks 1.juli om du vil det. Så lenge du skriver når du sier opp fra så er det ingenting som stopper deg i å si opp 2 år frem i tid

Anonymkode: 0b412...cfb

Skrevet

Helt uproblematisk, men jeg personlig ville nok bare gitt muntlig beskjed sånn at de vet det. Da kan de være våkne om det dukker opp noen som kan passe i stillingen. 

Så om du sier du kommer til å levere oppsigelse 1.mai og slutte 1.august nå, så har de opplysningene muntlig og kan evt be om å få dem skriftlig om de ønsker starte en ansettelsesprosess med en gang.

Anonymkode: 2e5b3...134

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tror hun mente hvorvidt hun kan sende en oppsiglese en måned før den skal gjelde fra, så med sluttdato fire måneder etter at oppsigelsesbeskjeden blir sendt. 

HI - jeg vet ikke om det er mulig, men da ville jeg først undersøkt om det gir arbeidsgiver et grunnlag til å si deg opp med en tidligere oppsigelsestid? Jeg hadde i alle fall ønsket å erstatte en medarbeider som varsler at han/hun ikke ønsker jobben lenger så raskt som mulig.  Men vet ikke om arbeidsgiver har lov til det.

Anonymkode: a4d8f...5ce

En ansatt har rett til å stå i sin stilling ut oppsigelsestiden. Å bytte ut en som har sagt opp kan jeg ikke se at har noen hensikt overhodet, annet enn å skulle straffe den ansatte for å si opp. 

Anonymkode: dc7ac...6b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI skriver vel ingen plass at hun har oppsigelses fra datoen for oppsigelsen?  Mulig jeg overser noe.

Om ikke noe annet står i ansettelseskontrakten, gjelder oppsigelser fra den 1. påfølgende måned. 

Endring i loven fra i fjor, nå gjelder oppsigelsen fra datoen du sier opp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

I hvilen lov står det og hvor? 

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

Kan man si opp en stilling frem i tid hvis den nye jobben ikke starter før om 4 mmd eller må man følge feks 3.mnd oppsigelsestid? 

Anonymkode: 99fad...737

Hvorfor skal du gjøre det?

Anonymkode: 26ddf...440

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Arbeidsmiljøloven paragraf 15.3 (4) sier fortsatt at oppsigelsesfristen løper fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted.

Anonymkode: e8bff...0b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Arbeidsmiljøloven paragraf 15.3 (4) sier fortsatt at oppsigelsesfristen løper fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted.

Anonymkode: e8bff...0b0

Men har man sagt opp så har man sagt opp, da kan man ikke trekke den tilbake.

Blir HI alvorlig syk i løpet av tiden før oppsigelsestiden begynner, vil hun tape stort på å si opp. Dersom den nye jobben plutselig ikke blir noe av, vil hun sitte i saksa. Arbeidsgiver vil uansett få en fordel av det. Hun vil ikke få noen fordeler av det.

Hvorfor i alle dager gjøre noe som man selv ikke har fordeler av, som er risikabelt for en selv, og som bare arbeidsgiver tjener på? Er det om å gjøre å være mest mulig dumsnill? 

Anonymkode: 0ae84...c6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Blir HI alvorlig syk i løpet av tiden før oppsigelsestiden begynner, vil hun tape stort på å si opp. Dersom den nye jobben plutselig ikke blir noe av, vil hun sitte i saksa. Arbeidsgiver vil uansett få en fordel av det. Hun vil ikke få noen fordeler av det.

Hvorfor i alle dager gjøre noe som man selv ikke har fordeler av, som er risikabelt for en selv, og som bare arbeidsgiver tjener på? Er det om å gjøre å være mest mulig dumsnill? 

Enig skjønner ikke poenget med å skulle si opp før man trenger det

Anonymkode: 4000f...4d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Enig. Selv oppdaget jeg at jeg var gravid rett etter jeg hadde sagt opp. 

Anonymkode: dc7ac...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...