Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #1 Skrevet 17. mars 2025 https://dinside.dagbladet.no/reise/bonnfaller-turister-ikke-kom/82835433 Hvis du ikke vil høre på dem; hvorfor vil du feriere på steder som har slike problemer rundt turismen? Anonymkode: 23cfe...96c
MissSaigon Skrevet 17. mars 2025 #2 Skrevet 17. mars 2025 Vi var på Mallorca i fjor. Det var ubetenksom av oss, vi booket bare den første og beste turen vi fant for å komme oss bort fra regn og 10 grader, pluss at jeg har vært på Mallorca flere ganger og syns det er en av de beste charterdestinasjonene. Men det ble siste gang. Vi måtte vente litt i bussen før den kjørte fra flyplassen og mengden fullstappa busser som forlot parkeringsplassen midt på natten var kvalmende. Det samme var det da vi skulle reise hjem og så menneskemengden som gikk til gate. Så vi kommer absolutt til å høre på bønnen om å velge en annen destinasjon i år. Når det er sagt så er det jo også myndighetenes ansvar å begrense tilgangen. Det er de som åpner for at det er hoteller og flyreiser nok til horden av ferierende mennesker. Ansvaret må legges der det hører hjemme, altså i første omgang hos myndighetene og så får vi selv ta ansvar for hva vi velger.
Optatium Skrevet 17. mars 2025 #3 Skrevet 17. mars 2025 Jeg unngår Mallorca av nettopp denne grunnen.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #4 Skrevet 17. mars 2025 Nå vurdere jeg ikke å dra til Mallorca, og jeg har fått med meg at det er enormt mye turister der. Men hva skjer hvis turistene uteblir da det i stor grad er turister de lever av? Finnes det en plan for hva øya skal leve av da? Anonymkode: cf48f...397
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #5 Skrevet 17. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå vurdere jeg ikke å dra til Mallorca, og jeg har fått med meg at det er enormt mye turister der. Men hva skjer hvis turistene uteblir da det i stor grad er turister de lever av? Finnes det en plan for hva øya skal leve av da? Anonymkode: cf48f...397 Jeg tenker de som bor på Mallorca har tenkt igjennom hva som vil skje dersom turismen minker. Vi trenger ikke å tenke for dem, de klarer å tenke selv. Anonymkode: 34ff8...cae
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #6 Skrevet 17. mars 2025 Ikke så mye av hensyn til høylytte lokale, det er ikke nødvendigvis slik at de er representative. Men jeg unngår steder hvor man risikerer å bli utsatt for teite aksjoner basert på turisthat. Dermed også Mallorca. Anonymkode: 81fd2...ee3
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #7 Skrevet 17. mars 2025 Det er et demokrati der innbyggerne bestemmer via stemmesedlene, ikke ved at den som roper høyest får rett. Hvis flertallet ikke ønsker turister regner jeg med st de er smarte nok til å velge politikere som begrenser det. Jeg skal ikke overprøve deres demokrati. Anonymkode: c74c2...e1d
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #8 Skrevet 17. mars 2025 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er et demokrati der innbyggerne bestemmer via stemmesedlene, ikke ved at den som roper høyest får rett. Hvis flertallet ikke ønsker turister regner jeg med st de er smarte nok til å velge politikere som begrenser det. Jeg skal ikke overprøve deres demokrati. Anonymkode: c74c2...e1d Overprøver du demokratiet ved å velge en annen feriedestinasjon? Uansett holdninger så er det ingen tvil om at turismen sliter på naturen. Anonymkode: 7a75d...ef4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #9 Skrevet 17. mars 2025 Jeg er ikke fan av å sitte som sild i tønne hverken på stranden eller rundt bassenget så sånne typiske charterturer utgår for meg. Mallorca er helt utelukket. Å sitte tett i tett i en spisesal eller på en strand og høre unger skråle og voksne rølpe på norsk og svensk rundt meg har ingenting med ferie å gjøre i min verden. Men når det er sagt forstår jeg at mange velger slike arrangerte ferier for enkelthets skyld i en ellers travel småbarnsperiode, at man i en fase av livet synes det er veldig enkel og greit med buffemat ungene liker og gratis is og brus når de ønsker, mange lekeplasser, Lollo-klubber og allverdens. Når man i tillegg ser på antallet mennesker som velger slike ferier er det jo et skrikende behov som skal dekkes, det er MANGE som ønsker denne type ferie. Jeg synes synd på de fastboende på disse øyene, for dette har jo sakte men sikkert glidd helt ut av kontroll. Det trengs sterke virkemidler til fra myndighetende der nede for å få turismen under kontroll. De har temperaturer og strender som lokker turister, og de vil gjerne ha pengene de legger igjen og leve godt av det. Så det må inn i regulerte former, og det har de ikke fått til der nede. Det må nok tas noen upopulære avgjørelser en periode for å få det til, for de som tjener formuer på turismen der nede vil selvfølgelig ikke endre på noe som helst. Anonymkode: 23755...c59
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #10 Skrevet 17. mars 2025 Jeg ville aldri reist til Mallorca nå. Vi bor deler av året i Alicante, og jeg synes så synd på lokalbefolkningen på øyene. Boligprisene er helt sinnsyke, fordi utlendinger kjøper ferieleiligheter eller store firma kjøper leiligheter som legges ut på Airbnb. De har ikke sjans selv til å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 3a185...c08
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #11 Skrevet 17. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Overprøver du demokratiet ved å velge en annen feriedestinasjon? Uansett holdninger så er det ingen tvil om at turismen sliter på naturen. Anonymkode: 7a75d...ef4 Jeg har aldri vært der og har ikke noen plan om å dra dit, men uansett mener jeg det er et dårlig argument for å ikke reise et sted at enkelte er motstandere av turismen, når myndighetene bifaller den. Å argumentere slik betyr at du setter egen vurderingsevne over de folkevalgte. Å føye seg etter dem som skriker høyest er å undergrave demokratiet. Anonymkode: c74c2...e1d
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2025 #12 Skrevet 17. mars 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Overprøver du demokratiet ved å velge en annen feriedestinasjon? Uansett holdninger så er det ingen tvil om at turismen sliter på naturen. Anonymkode: 7a75d...ef4 Det gjelder over alt at turismen sliter på naturen. Etter min mening bør ferdsel i de norske nasjonalparkene og verneområdene for eksempel begrenses kraftig, men det er noe de folkevalgte må beslutte. Jeg synes ikke fotturistene som forholder seg til reglene der gjør noe feil. Anonymkode: c74c2...e1d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2025 #13 Skrevet 18. mars 2025 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg ville aldri reist til Mallorca nå. Vi bor deler av året i Alicante, og jeg synes så synd på lokalbefolkningen på øyene. Boligprisene er helt sinnsyke, fordi utlendinger kjøper ferieleiligheter eller store firma kjøper leiligheter som legges ut på Airbnb. De har ikke sjans selv til å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 3a185...c08 Veldig enig med deg her. Hi Anonymkode: 23cfe...96c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå