Gå til innhold

Jeg føler meg ikke gammel, men jeg har snart frikort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg ramlet og skadet meg. Har måttet følge det opp hos lege, sykehus og MR. Så merker jeg at jeg hører dårlig og ender opp med at jeg må ha høreapparat. Når det også er på plass, merker jeg at jeg ser dårlig. Så drar jeg til legen med det, og nå venter jeg på time hos øyelege.

Hvordan i alle dager gikk fra frisk og rask til dette?!

Anonymkode: 324f0...fef

Skrevet

Kjenner på det samme. Kroppen ramler sammen rett og slett. Trent og levd sunt hele livet, og trodde jeg skulle bli en sprek gamling. Men har allerede problemer over store deler av kroppen, og jeg er bare 43 år.. 

Anonymkode: cac3d...a87

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner på det samme. Kroppen ramler sammen rett og slett. Trent og levd sunt hele livet, og trodde jeg skulle bli en sprek gamling. Men har allerede problemer over store deler av kroppen, og jeg er bare 43 år.. 

Anonymkode: cac3d...a87

Da er vi jevngamle…

Skrevet

Når ble det sånn at man må være gammel for å få frikort?   

Anonymkode: 45da7...310

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Fordi jeg ramlet og skadet meg. Har måttet følge det opp hos lege, sykehus og MR. Så merker jeg at jeg hører dårlig og ender opp med at jeg må ha høreapparat. Når det også er på plass, merker jeg at jeg ser dårlig. Så drar jeg til legen med det, og nå venter jeg på time hos øyelege.

Hvordan i alle dager gikk fra frisk og rask til dette?!

Det må du få sjekket ut, vet du. Det å falle er en alvorlig sak, men det kan henge sammen med hørselen/balansen. 

Synet går nok nedover hos alle 🤪

men om du skjeler, så kan det være på grunn av infeksjon. 

Anonymkode: 8f3a5...f0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når ble det sånn at man må være gammel for å få frikort?   

Det er mer årsaken som er «problemet» her

Skrevet

Det må du få sjekket ut, vet du. Det å falle er en alvorlig sak, men det kan henge sammen med hørselen/balansen. 

Synet går nok nedover hos alle 🤪

men om du skjeler, så kan det være på grunn av infeksjon. 

Det er en grå flekk jeg ser hele tiden

Skrevet

Det er en grå flekk jeg ser hele tiden

Jeg tror det er godt du får sjekket dette ut. Er vel helst en sak for helsevesenet og ikke for oss lekkvinner.

Skrevet

Det er bare å si det: overgangsalderen. Et grusomt mareritt som har ødelagt livet mitt. Starta da jeg var 43…. Synet ble dårlig på få mnd. smerter i armer og bein. Legger på meg bare jeg ser på mat, og er aldri mett… Tørr hud og slimhinner. Hårtap…. Muskelkramper. Livet blir aldri det samme 😢 

Anonymkode: 81c64...699

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare å si det: overgangsalderen. Et grusomt mareritt som har ødelagt livet mitt. Starta da jeg var 43…. Synet ble dårlig på få mnd. smerter i armer og bein. Legger på meg bare jeg ser på mat, og er aldri mett… Tørr hud og slimhinner. Hårtap…. Muskelkramper. Livet blir aldri det samme 😢 

Du kan vel bare få deg noen hormoner sånn som oss andre vel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan vel bare få deg noen hormoner sånn som oss andre vel?

Det er ikke alle som bare kan hive innpå noen hormoner, eller som vil gjøre det.  Jeg ville ikke, og det var bra viser det seg i ettertid.  Mine to døtre kan ikke, eller bør ikke gjøre det.  Man kommer seg gjennom likevel, selv om det tidvis er noe dritt.  Helt det samme blir ikke livet igjen, man blir tross alt eldre.  Men mitt liv ble helt topp igjen det når overgangsalder-plagene roet seg ned og etter hvert forsvant når overgangsalderen var over.  Da blir det jo kjempe deilig - ingen mens, ingen hormoner man "må" ta (les: P-piller), ingen prevensjon....   

Skrevet

Jeg har hatt frikort siden jeg var 20 år. Men har knapt vært sykmeldt (med unntak av graviditet) 🤷‍♀️

Anonymkode: 12156...ae4

Skrevet

Jeg er 40 år, og de siste 10 årene har jeg fått frikort minst 7 ganger. Jeg jobber fortsatt fullt, til tross for at flere leger mener jeg bør være uføretrygdet. Ser folk rundt meg uten sykdommer, men med mentale «greier» er uføre. Typ fem mødre i hver av klassene til barna mine. De har masse overskudd og koser seg med trygden sin.

og JA, jeg VET at noen uføre har ordentlig gode grunner til å være uføre, og de burde fått mer penger også synes jeg. Fordi det er skammelige at de som faktisk er syke eller skadet skal være fattige, men dessverre tror jeg alle de som faktisk kunne jobbet og bidratt ødelegger for de andre.

Anonymkode: 73f9b...9e8

Skrevet

Jeg pleier å få frikort før februar er omme. 

Men er det ikke typisk da. At ulykker sjeldent kommer alene. Noen ganger kommer alt på én gang. 

Anonymkode: e11c0...67b

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg er 40 år, og de siste 10 årene har jeg fått frikort minst 7 ganger. Jeg jobber fortsatt fullt, til tross for at flere leger mener jeg bør være uføretrygdet. Ser folk rundt meg uten sykdommer, men med mentale «greier» er uføre. Typ fem mødre i hver av klassene til barna mine. De har masse overskudd og koser seg med trygden sin.

og JA, jeg VET at noen uføre har ordentlig gode grunner til å være uføre, og de burde fått mer penger også synes jeg. Fordi det er skammelige at de som faktisk er syke eller skadet skal være fattige, men dessverre tror jeg alle de som faktisk kunne jobbet og bidratt ødelegger for de andre.

Anonymkode: 73f9b...9e8

Jøsses. Hvordan fikk du dette til å handle om uføre?

Anonymkode: a97ec...49b

Skrevet

Haha. I feel you sister! 😂

Jeg har nesten aldri vært syk, lengste periode uten sykemelding var 12 år. 
Så jeg har jo knapt vært hos legen. Siste to år har jeg toppa egenandel. 
Fikk long covid (mild variant da) og så rant det på med syn og andre greier.

Nå har det blusset opp igjen med plager rundt det de mener er long covid  

Jeg er 48 år og føler meg til tider som ei på 70  

Anonymkode: 9e5c8...ac3

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg fikk også de plagene. Men fikk hormoner. Det er omdiskutert men risiko for sykdom pga tidlig overgangsalder er større enn risiko for sykdom med hormoner. 
Om du ikke har fått det så vurder det. Livet ble mye bedre for meg i alle fall. 

Anonymkode: 9e5c8...ac3

Skrevet

Jeg går på veldig dyre medisiner med en høy egenandel og etter ett uttak av disse, uttak av andre faste medisiner, fysioterapeut og en tur hos legen (er der hver måned) så ender jeg alltid med frikort i løpet av januar hvert år. Jeg er riktignok 44 år så i din målestokk er jeg kanskje gammel, men jeg føler meg ikke så gammel til tross for store plager med mine sykdommer. 

Anonymkode: a9c70...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...