Gå til innhold

Hjelp, jeg klarer ikke å lage pannekaker!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg er veldig flink til å lage mat sånn ellers, men klarer rett og slett ikke å lage pannekaker.
De setter seg fast i pannen og de få jeg får til blir smakløse.

Guttungen elsker ideen om pannekaker, og ønsker det til frokost/lunsj i morgen når han har bursdag.

Noen som har noen tips, triks og god oppskrift?

Anonymkode: c94ea...8ee

Skrevet

Du trenger bare litt vann og

123784.webp

Anonymkode: 4e72d...4eb

Skrevet

Høres mest ut som et panneproblem.

Anonymkode: 7cf1d...6f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger bare litt vann og

123784.webp

Anonymkode: 4e72d...4eb

Han har bursdag i morgen, søndag, får ikke tak i den til det.
Butikken er stengt på søndager

Skrevet

Bruker du smør i panna når du steker?

Jeg bruker nesten aldri smør til steking, men pannekaker skal stekes med smør i panna, det er forskjellen på kjedelige og gode pannekaker 🙌🏻

Anonymkode: dcf26...bd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bruker du smør i panna når du steker?

Jeg bruker nesten aldri smør til steking, men pannekaker skal stekes med smør i panna, det er forskjellen på kjedelige og gode pannekaker 🙌🏻

Ja, det gjør jeg

Skrevet

Og la røra svelle litt før steking

Skrevet

Ha mange egg i røren, det gjør at de ikke revner så fort, også steker du i smør.

Eller lag amerikanske pannekaker/lapper, lettere å steke og ungene liker det 

Anonymkode: 7afb6...95f

Skrevet

Her er en bankers oppskrift fra Mikke Mus kokebok, som jeg har brukt siden jeg var ti år! 

Du kan gange den opp ettersom hvor mye du skal lage, dette holder til 1-2 personer :

1,5 dl mel

2 dl melk 

1 egg

3ss smør 

Bittelitt salt

Bittelitt kanel

Bittelitt kardemomme 

Bland det tørre med litt mer enn halvparten av melka, ha oppi egget, rør, hell oppi resten av melka, så smeltet smør til slutt. La røra stå i 20 min. Oppskriften sier at man ikke trenger smør i stekepannen, men jeg har oppi litt likevel imellom hver gang jeg heller oppi ny røre. 

Den første pannekaka sitter av og til litt fast (hvis du har en gammel stekepanne sånn som meg), men så går det seg til. 

Steikepannen må være skikkelig varm før du begynner å steike. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden):

Her er en bankers oppskrift fra Mikke Mus kokebok, som jeg har brukt siden jeg var ti år! 

Du kan gange den opp ettersom hvor mye du skal lage, dette holder til 1-2 personer :

1,5 dl mel

2 dl melk 

1 egg

3ss smør 

Bittelitt salt

Bittelitt kanel

Bittelitt kardemomme 

Bland det tørre med litt mer enn halvparten av melka, ha oppi egget, rør, hell oppi resten av melka, så smeltet smør til slutt. La røra stå i 20 min. Oppskriften sier at man ikke trenger smør i stekepannen, men jeg har oppi litt likevel imellom hver gang jeg heller oppi ny røre. 

Den første pannekaka sitter av og til litt fast (hvis du har en gammel stekepanne sånn som meg), men så går det seg til. 

Steikepannen må være skikkelig varm før du begynner å steike. 

Tusen takk, HI

Skrevet

Her er oppskriften på vellykkede pannekaker, alt handler om kjemi:

Du starter med eggene (minst 4 egg) bland inn litt melk (ca 1 dl) sammen med eggene.

Deretter  tilsetter du  hvetemel som piskes (for hånd) sammen med egg og melkeblandingen til du har en tykk og klumpefri  "grøt". Etterpå tilsetter du mer melk, litt etter litt. Ha i litt sukker (maks en halv teskje) tilslutt.

Røra skal være slik at du får lagd tynne pannekaker, tykkelsen skal være som en fin saus. Stek i smør. 

Denne oppskriften trenger ikke å svelle mer enn 10 minutt. Sørg for at du har god panne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Høres mest ut som et panneproblem.

Anonymkode: 7cf1d...6f2

Enig.

Bruk jernpanne og smør. 

Anonymkode: 2a5c0...14c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Altså, jeg er veldig flink til å lage mat sånn ellers, men klarer rett og slett ikke å lage pannekaker.
De setter seg fast i pannen og de få jeg får til blir smakløse.

Guttungen elsker ideen om pannekaker, og ønsker det til frokost/lunsj i morgen når han har bursdag.

Noen som har noen tips, triks og god oppskrift?

Hadde og tull med pannekaker, de hang seg fast! Tok 2 ekstra egg i røra, da ordnet det seg, samme med vaffler…

Anonymkode: 483b7...83f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...