Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan jussen og regelverket her? 
Jeg er kommunalt ansatt. Jeg har opplevd svært kritikkverdige forhold ved et annen kommunalt tjenesteområde. 
Media har spurt meg om et intervju som vil bli anonymisert. Det vil ikke komme frem mitt navn. I dette evt intervjuet snakker jeg som privatperson og ikke som kommunalt ansatt. Kan jeg få sparken av min arb giver for å ha satt et annet tjenesteområde i kommunen i dårlig omdømme? 

Anonymkode: 0399a...472

Skrevet

Ytringsfriheten står sterkt. Men dersom du uttaler deg om noe som kan skade arbeidsgivers renommé uten at det er noe som er av allmenn interesse, kan det oppfattes som illojalt. 

og hvorfor i all verden skal du intervjues anonymt som privatperson om noe du har opplevd som ansatt? Hvis du skal snakke om ting som har skjedd på jobb, så snakker du som ansatt. 

hvis du har opplevd noe du karakteriserer som svært kritikkverdig så er du pålagt etter loven i melde fra til arbeidsgiver. Gjerne gjennom avvik systemet. Dersom du går ut i avisen om saken uten først å ha tatt saken opp internt blir det som hovedregel regnet som illojalt og et brudd på medvirkningsplikten. 

Anonymkode: 2d1b9...00b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ytringsfriheten står sterkt. Men dersom du uttaler deg om noe som kan skade arbeidsgivers renommé uten at det er noe som er av allmenn interesse, kan det oppfattes som illojalt. 

og hvorfor i all verden skal du intervjues anonymt som privatperson om noe du har opplevd som ansatt? Hvis du skal snakke om ting som har skjedd på jobb, så snakker du som ansatt. 

hvis du har opplevd noe du karakteriserer som svært kritikkverdig så er du pålagt etter loven i melde fra til arbeidsgiver. Gjerne gjennom avvik systemet. Dersom du går ut i avisen om saken uten først å ha tatt saken opp internt blir det som hovedregel regnet som illojalt og et brudd på medvirkningsplikten. 

Anonymkode: 2d1b9...00b

Beklager, mulig jeg har formulert meg klønete. Jeg har opplevd noe som privatperson med et kommunal tjenestested. Ikke som ansatt, eller mitt arbeidssted. 
spørsmålet er da om jeg kan intervjues om saken. Ja, det er av stor allmenne interesse, da det berører meg men også mange andre. Dette også for å sette fokus på, slik at andre ikke opplever det samme. 
saken er at jeg er ansatt i lønn på kommunen, mens saken handler om noe jeg som privatperson har opplevd med en la oss kalle det «skole, kulturhus, legekontor, barnehage» du skjønner. Andre kommunale tjenestested. For vi har jo samme arbeidsgiver altså kommunen. 
Vi har fått opplyst at vi skal fremsnakke kommunen og hindre at omdømme til andre tjenestested blir rammet. 
Men altså, alle her jeg bor jobber jo innenfor kommune eller bensinstasjoner liksom 

Skrevet

Så lenge du ikke blander inn informasjon du har i egenskap av stillingen din, står du juridisk sett ganske fritt her - lojalitetsplikten trumfes av ytringsfriheten. 

I praksis, derimot, kan du selvsagt havne i deep shit om det fremkommer hvem du er. 

Anonymkode: 302b0...af6

Skrevet

Journalister har jo rykte på å gjøre hva som helst for å anonymisere, så ser ikke hvorfor arbeidsgiver skulle vite at dette er deg.

Men nå har du jo skrevet at du jobber med lønn og at dette gjelder skole/kultur/lege/barn, så nå har du i stor grad outet deg selv.

Hvis dere har fått direkte beskjed om det, så må dere jo anta at da er det en grunn. Jeg hadde droppet intervjuet.

Anonymkode: 485c1...764

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så lenge du ikke blander inn informasjon du har i egenskap av stillingen din, står du juridisk sett ganske fritt her - lojalitetsplikten trumfes av ytringsfriheten. 

I praksis, derimot, kan du selvsagt havne i deep shit om det fremkommer hvem du er. 

Anonymkode: 302b0...af6

Dette! 

Skille mellom en privat opplevelse og informasjon du har i lys av din stilling. Ytringsfriheten står sterkt. Heldigvis. 

Anonymkode: 1fa4d...a8d

Skrevet

Har du formelt varslet kommunen? Altså meldt avvik? 

Jeg er tilhenger av korrekt tjenestevei, og unngå å løpe til pressen før andre muligheter er prøvd ut. 

Anonymkode: 93775...f07

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du formelt varslet kommunen? Altså meldt avvik? 

Jeg er tilhenger av korrekt tjenestevei, og unngå å løpe til pressen før andre muligheter er prøvd ut. 

Anonymkode: 93775...f07

Jeg har gått den rette veien og meldt fra men det førte ikke frem, så jeg tok det videre og til slutt havnet saken høyere opp der det ble tatt tak i. 
poenget med intervjuet er å oppfordre andre til å klage når urett skjer. Kan ikke skrive så mye her. Min sak er jo oppklart, men sitter jo igjen med store sår 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...