Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 26 år. 
veier ca 80kg og født et barn for 6 år siden. Og føler jeg er veldig usikker på meg selv og utseendet mitt og den stygge dobbelhaka som begynner å bli mer synlig. Veldig ofte opplåst mage og ser ut som gravid😑 er uføre så ikke ute i jobb eller noe. Og ANER ikke hvor jeg skal begynne, er dette noe å gå til legen for? Sliter også litt med nakke problemer. Aner ikke hvilken trenings aktiviteter passer meg best, for å få resultatene jeg ønsker heller. Hører ofte legen bare kommer opp med trening og masse turer lettere sagt en gjort da jeg har 0 motivasjon til det😬 hva er deres erfaring? Fikk dere hjelp av legen? Evt medisiner eller noe? 

Anonymkode: 97e3b...497

Skrevet

Fikk hjelp av fastlegen. Han skrev ut mysimba. Har gått ned 13 kilo på 1 år. Har stått stille i 3 måneder nå. Men jeg gir ikke opp. Skal ned 8-10 kilo til. Ikke vær redd for å ta det opp med legen 

Anonymkode: f3b00...197

Skrevet

Hvis legen ikke tar deg seriøst så bytt lege! Legen skal ta deg og dine problemer på alvor.

Anonymkode: 15804...b01

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hei! Jeg er 26 år. 
veier ca 80kg og født et barn for 6 år siden. Og føler jeg er veldig usikker på meg selv og utseendet mitt og den stygge dobbelhaka som begynner å bli mer synlig. Veldig ofte opplåst mage og ser ut som gravid😑 er uføre så ikke ute i jobb eller noe. Og ANER ikke hvor jeg skal begynne, er dette noe å gå til legen for? Sliter også litt med nakke problemer. Aner ikke hvilken trenings aktiviteter passer meg best, for å få resultatene jeg ønsker heller. Hører ofte legen bare kommer opp med trening og masse turer lettere sagt en gjort da jeg har 0 motivasjon til det😬 hva er deres erfaring? Fikk dere hjelp av legen? Evt medisiner eller noe? 

Beste til å hjelpe deg med øvelser er fysioterapeut, evt personlig trener, men det er jo en helt annen prisklasse da.

Anonymkode: c31e0...ceb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er 26 år. 

Selvfølgelig kan du gå til lege for å få hjelp. Men en god lege skal selvfølgelig ikke skrive ut medisiner til deg fordi du ikke har motivasjon til å gjøre en innsats selv når det gjelder helsen din. Og ja, legen skal primært veilede deg om misjon og kosthold. 

Hvis du ikke aner hvilke treningsformer som passer deg bør du primært kontakte en fysioterapeut. Du trenger ikke henvisning. 

Men det enkleste du kan gjøre er å begynne med aktivitet. To turer pr dag a 30 minutter. Enkelt, gratis og fungerer både på nakke problemer og oppblåst mage

Anonymkode: 156f0...999

Skrevet

Hvor høy er du?

Om du ikke er veldig lav vil nok ikke legen gi deg medisiner mot en såpass lav overvekt. Statisikken er litt mot deg nemlig, for ca 95% av de som går ned i vekt går opp igjen, og forskning viser at kiloene blir mer skadelig for hver gang de kommer på, så jojo-slanking er rett og slett farlig for kroppen.

Litt overvekt er mye mindre skadelig enn jojo-slanking.

Så legen vil mest sannsynlig ta blodprøver av deg, gi deg noen generelle råd om mosjon og kosthold, og evt be deg ta kontakt med en fysioterapist.

Det synes jeg godt du kan gjøre, ring legen og få en time. Be om en full EU-kontroll og si du føler deg elendig og trenger hjelp for å få en bedre hverdag.

Jeg er 174 cm høy og veier 85 kg. I mine øyne 15-20 kg for mye, men legen min sier at jeg ikke skal tenke på vekten min, jeg er ikke så overvektig at det er farlig. Det jeg skal tenke på er sunn og variert mat, spise tre ganger om dagen, ingen spising mellom måltidene og gå en tur etter hvert måltid. Jeg er også ufør, pga en nevrologisk svikt, så jeg har tid til å gå tur. Han sier at overvektens verste fiende er vanen med å "hvile middag". Vi skal ikke hvile etter å ha spist, da blir blodsukkeret høyt og vi lagrer fett mye lettere.

Han sier vi skal se til østen. Der sitter de på gulvet og spiser, ganske sammenklemt i kroppen, da blir det plass til mindre mat i magen. Så er de i aktivitet etter måltidet, da forbrenner vi maten med en gang.

Start med de små tingene, så vil du føle deg mye bedre.

Anonymkode: 52a41...910

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hei! Jeg er 26 år. 

Etter min erfaring så er det ikke mye hjelp å hente hos fastlege, med mindre det er snakk om medisiner kanskje, det har jeg ikke prøvd. Men har du ikke motivasjon i det hele tatt, så er ikke medisiner noe for deg heller.

Anonymkode: c31e0...ceb

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Fikk hjelp av fastlegen. Han skrev ut mysimba. Har gått ned 13 kilo på 1 år. Har stått stille i 3 måneder nå. Men jeg gir ikke opp. Skal ned 8-10 kilo til. Ikke vær redd for å ta det opp med legen 

Anonymkode: f3b00...197

Hvor mye koster det i mnd? 

Anonymkode: 2e3b7...dd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...