Anonym bruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Og fått dagpenger fra dag 1? Om noen få dager har jeg vært sykemeldt 1 år. Jeg søkte aap, men nav mener at jeg kan kan fungere i andre jobber, så jeg fikk avslag. Nå er jeg ganske stressa og ser ingen annen utvei enn å si opp jobben min og søke etter annen jobb. Men sier jeg opp jobben selv skal det tungtveiende grunner til at jeg slipper karantenetid. Har noen her vært i en slik situasjon? Anonymkode: abf94...a40
Anonym bruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Det er noe som heter friskmeldt til arbeidsformidling tror jeg. Hør med nav. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er noe som heter friskmeldt til arbeidsformidling tror jeg. Hør med nav. Anonymkode: 9893d...d23 Hi har brukt opp sykepengene sine, så det går nok ikke. Anonymkode: 1351b...423
Anonym bruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hi har brukt opp sykepengene sine, så det går nok ikke. Anonymkode: 1351b...423 Derfor må hun høre med nav. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Og fått dagpenger fra dag 1? Om noen få dager har jeg vært sykemeldt 1 år. Jeg søkte aap, men nav mener at jeg kan kan fungere i andre jobber, så jeg fikk avslag. Nå er jeg ganske stressa og ser ingen annen utvei enn å si opp jobben min og søke etter annen jobb. Men sier jeg opp jobben selv skal det tungtveiende grunner til at jeg slipper karantenetid. Har noen her vært i en slik situasjon? Anonymkode: abf94...a40 Høres litt rart ut, når legen din har vurdert at du skal være sykmeldt i 1 år. Anonymkode: 1b2e4...c53
Anonym bruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Og fått dagpenger fra dag 1? Om noen få dager har jeg vært sykemeldt 1 år. Jeg søkte aap, men nav mener at jeg kan kan fungere i andre jobber, så jeg fikk avslag. Nå er jeg ganske stressa og ser ingen annen utvei enn å si opp jobben min og søke etter annen jobb. Men sier jeg opp jobben selv skal det tungtveiende grunner til at jeg slipper karantenetid. Har noen her vært i en slik situasjon? Anonymkode: abf94...a40 Men det er jo det AAP er til, å avklare arbeidsevnen din. Har de ikke gitt noe tegn til at de mener det, før nå når sykemeldingen din går ut. Klag på vedtaket. For å ikke få karantene så må du ha rimelig grunn til å si opp jobben din, en av grunnene Nav lister opp, er helseutfordringer. At Nav mener at du er for dårlig til å stå i jobben du har nå, men kan fungere 100% i en annen jobb, må da vel være rimelig grunn nok for å unngå karantenen. Anonymkode: 1351b...423
Anonym bruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Man må ha fått redusert arbeidsevnen med minst 50% for å motta aap. Nav mener at jeg har har redusert arbeidsevne, men ikke så mye. De mener også at jeg kan fungere i annen jobb,i følge vedtaket. Så hva gjør jeg? 😢 Hi Anonymkode: abf94...a40
Anonym bruker Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man må ha fått redusert arbeidsevnen med minst 50% for å motta aap. Nav mener at jeg har har redusert arbeidsevne, men ikke så mye. De mener også at jeg kan fungere i annen jobb,i følge vedtaket. Så hva gjør jeg? 😢 Hi Anonymkode: abf94...a40 Da har du vel ikke så mye annet valg enn å søke dagpenger, og søke om å få fritak for karantenen. Anonymkode: 1351b...423
Anonym bruker Skrevet 14. mars #10 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Man må ha fått redusert arbeidsevnen med minst 50% for å motta aap. Nav mener at jeg har har redusert arbeidsevne, men ikke så mye. De mener også at jeg kan fungere i annen jobb,i følge vedtaket. Så hva gjør jeg? 😢 Hi Anonymkode: abf94...a40 Medlem i SPK? I så fall har du mange muligheter. Medlem i annen pensjonskasse, sjekk ut hva de kan gjøre for deg. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #11 Skrevet 14. mars Medlem i fagforbundet. Hva kan de evt gjøre for meg? Hi Anonymkode: abf94...a40
Anonym bruker Skrevet 14. mars #13 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og medlem i klp. Hi Anonymkode: abf94...a40 Mulig de har muligheter for å dekke opp redusert arbeidsevne over 50%, slik SPK gjør. Dette vet jeg ikke, vet kun at SPK gjør det. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #14 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Dette skriver Nav: Anonymkode: abf94...a40 Aap er jo drøye 60% av lønnen din, så om de mener du kan jobbe over 50% vil jo lønnen din i arbeid og på aap bli lik. Derfor vil de heller at du jobbet 60% enn at du får aap. Anonymkode: 93ef2...8c7
Anonym bruker Skrevet 14. mars #15 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mulig de har muligheter for å dekke opp redusert arbeidsevne over 50%, slik SPK gjør. Dette vet jeg ikke, vet kun at SPK gjør det. Anonymkode: 9893d...d23 Eller under, alt etter hva det heter. Det som ikke NAV vil dekke. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #16 Skrevet 14. mars https://www.klp.no/pensjon/uforepensjon/vilkaar «Du kan ha rett på uførepensjon fra oss hvis […] Inntekten din er redusert med minst 20 prosent på grunn av sykdom eller skade.» Det betyr at de kan dekke opp for en del mer enn NAV, på samme måte som SPK kan. Bonus er at da slipper du NAV-styret. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars Det du eventuelt må gjøre da er å søke KLP om uførepensjon (sammen med legen, antar jeg) og så søke delvis permisjon på jobb (hør med leder/HR). Så prøver du ut dette og så ser du om det fungerer. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars Takk for hjelpen! Men kan uførepensjon fra klp kombineres med dagpenger? Hi Anonymkode: abf94...a40
Anonym bruker Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Man må ha fått redusert arbeidsevnen med minst 50% for å motta aap. Nav mener at jeg har har redusert arbeidsevne, men ikke så mye. De mener også at jeg kan fungere i annen jobb,i følge vedtaket. Så hva gjør jeg? 😢 Hi Anonymkode: abf94...a40 Da søker du jobber du kan mestre selvfølgelig. Anonymkode: 00c60...7f4
Anonym bruker Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk for hjelpen! Men kan uførepensjon fra klp kombineres med dagpenger? Hi Anonymkode: abf94...a40 Nei, dagpenger er noe helt annet, det er når du ikke har noen jobb. Men det har du jo. Jeg forstår det som du klarer å stå i en del av stillingen din? Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #21 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Man må ha fått redusert arbeidsevnen med minst 50% for å motta aap. Nav mener at jeg har har redusert arbeidsevne, men ikke så mye. De mener også at jeg kan fungere i annen jobb,i følge vedtaket. Så hva gjør jeg? 😢 Hi Anonymkode: abf94...a40 Søker ny jobb? Anonymkode: 01db1...97f
Anonym bruker Skrevet 14. mars #22 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, dagpenger er noe helt annet, det er når du ikke har noen jobb. Men det har du jo. Jeg forstår det som du klarer å stå i en del av stillingen din? Anonymkode: 9893d...d23 Ja, men jeg fungerer ikke i den jobben. Er det som er problemet her. Hi Anonymkode: abf94...a40
Anonym bruker Skrevet 14. mars #23 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, men jeg fungerer ikke i den jobben. Er det som er problemet her. Hi Anonymkode: abf94...a40 OK, jeg tror du nesten må høre med KLP og med jobben din om dette. Ta gjerne med deg fagforbundet, de skal kunne hjelpe deg med det juridiske. Ikke si opp jobben før du har noe annet eller vet hva du vil. Anonymkode: 9893d...d23
Anonym bruker Skrevet 14. mars #24 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og fått dagpenger fra dag 1? Om noen få dager har jeg vært sykemeldt 1 år. Jeg søkte aap, men nav mener at jeg kan kan fungere i andre jobber, så jeg fikk avslag. Nå er jeg ganske stressa og ser ingen annen utvei enn å si opp jobben min og søke etter annen jobb. Men sier jeg opp jobben selv skal det tungtveiende grunner til at jeg slipper karantenetid. Har noen her vært i en slik situasjon? Anonymkode: abf94...a40 Be arbeidsgiver om tilrettelegging Anonymkode: ff06f...5b8
Anonym bruker Skrevet 14. mars #25 Skrevet 14. mars Uførepensjon må man være veldig forsiktig med altså, mange som har gått i den såkalte uførefellen der. Om man blir f.eks 30% ufør fra KLP og jobber 70% i en vanlig jobb fungerer det supert, men om man da blir sykere og blir 100% ufør etterhvert beregner nav uførepensjonen fra bare de 70 prosentene man har vært i jobb. De 30% man har fått fra KLP gjelder nemlig ikke som grunnlag for uførepensjon fra nav. Så skal man gå den veien må man vite med sikkerhet at man ikke blir sykere etterhvert. Så litt diagnosestyrt rett og slett, med noen diagnoser fungerer det fint, med andre ender det som en økonimisk katastrofe. Anonymkode: 93ef2...8c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå