Anonym bruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Jeg har ikke så greie på hunder, og er derfor litt usikker på hvordan jeg skal tolke oppførselen deres. Men saken er den at jeg var ute og gikk tur med en venninne igår. Vi møtte på en kjenning som var ute med hunden sin (en beagle, de skal jo være rolige hunder). Hunden var tydelig oppjaget over å se oss, for den bjeffet og var veldig nyskjerrig på oss sånn på avstand. Vi ble litt usikre på hva vi skulle gjøre og holdt litt avstand. Eieren sa at hunden var litt overivrig men ikke sint. Vi hilste på den, og den bjeffet og virket veldig usikker. Hoppet og var utrolig aktiv. Så begynte den å nappe tak i håndleddet mitt. Jeg kjente den bet men slett ikke hardt. Var litt redd for at jakka skulle revne, da det er en dunjakke. Det gjorde den ikke. Men hadde ikke hunden glefset og snerret mer dersom den var sint? Anonymkode: a1917...ffc
Anonym bruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Se på :" Fra Bølle til bestevenn." Dere skulle lest den andre hunden, og holdt avstand. Anonymkode: 55567...d55
Anonym bruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Se på :" Fra Bølle til bestevenn." Dere skulle lest den andre hunden, og holdt avstand. Anonymkode: 55567...d55 Jeg har ikke sett det programmet. MRN eieren sa at vi kunne hilse og at hunden var snill Anonymkode: a1917...ffc
Anonym bruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Eier som ikke kan å lese sin egen hund. Dessverre. Derfor hunden også blir usikker Anonymkode: 41376...598
Anonym bruker Skrevet 15. mars #6 Skrevet 15. mars Her er det eieren som har feilet. Hunden er usikker og dere skulle stått og pratet med eier mens dere overså hunden. Min hund er skeptisk til ukjente selv om han ikke er aggressiv. Lar han aldri hilse på ukjente på tur men stopper og prater med folk. Når hunden roer seg og setter seg ned for å vente så får hunden masse godbiter. Fortsatt ingen hilsing. Anonymkode: 30d15...32d
Anonym bruker Skrevet 15. mars #7 Skrevet 15. mars Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg har ikke så greie på hunder, og er derfor litt usikker på hvordan jeg skal tolke oppførselen deres. Men saken er den at jeg var ute og gikk tur med en venninne igår. Vi møtte på en kjenning som var ute med hunden sin (en beagle, de skal jo være rolige hunder). Hunden var tydelig oppjaget over å se oss, for den bjeffet og var veldig nyskjerrig på oss sånn på avstand. Vi ble litt usikre på hva vi skulle gjøre og holdt litt avstand. Eieren sa at hunden var litt overivrig men ikke sint. Vi hilste på den, og den bjeffet og virket veldig usikker. Hoppet og var utrolig aktiv. Så begynte den å nappe tak i håndleddet mitt. Jeg kjente den bet men slett ikke hardt. Var litt redd for at jakka skulle revne, da det er en dunjakke. Det gjorde den ikke. Men hadde ikke hunden glefset og snerret mer dersom den var sint? Anonymkode: a1917...ffc Det høres ut som den hunden var mest ivrig og glad. Kanskje litt overivrig siden den hoppet opp på dere og bjeffet. Det er en del hunder som tar tak i armen til eieren eller folk de hilser på slik du beskriver og det er ikke det samme som å glefse eller bite når de er sint eller redd. Jeg har hørt litt forskjellige forklaringer på hvorfor noen hunder gjør dette som en del av hilsing. Noen sier det er fordi de vil ha noe å holde i munnen og vise frem, andre sier det er en del av hvordan hunder hilser på hverandre (de tar ofte litt tak i hverandre i nakken når de hilser). Slik du beskriver det høres det ikke ut som en aggressiv hund, men en ivrig og kanskje litt stresset hund som trenger å lære å hilse roligere på folk. Eieren bør/kan jobbe med dette så hunden blir roligere når den hilser på folk. Hvis jeg møter hunder som er sånn så er jeg veldig rolig og tar ikke kontakt med hunden før den roer seg, jeg trekker kroppen litt vekk og sier "ned" når den hopper og hilser på den når den ikke hopper. På sånne som vil ha hånden min i munnen tar jeg rolig og bestemt hånden min vekk fra munnen og legger hendene på ryggen eller i lommene litt til hunden roer seg (ikke løft hendene høyt, da tror hunden sannsynligvis at du vil den skal hoppe opp etter dem). Det hjelper også å ikke hilse på, snakke til hunden med en gang. Snakk med eieren litt først og hils på hunden etterhvert når den er litt roligere. Det hjelper også ofte å snakke rolig, ikke sånn "åååå så fiiiiiiiin gutt da" osv for det girer den mer opp. Anonymkode: 442fd...2c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå