Anonym bruker Skrevet 18. mars #76 Skrevet 18. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Det står mye i tråden, spesielt i de første innleggene, og jeg har også skrevet litt om hvilke typiske ting man kjenner igjen som russiske propagandapunkter. Det er også påfallende at det kommer mange innlegg rett etter hverandre som alle sier at det er helt latterlig å tro at det kan være russiske troll her. Anonymkode: e74c7...adf Men dette var jo ganske duffust. Du er jo sikkert klar over at den ene sidens desinformasjon er den andre sidens informasjon, og vice versa. Helt enig i at man må være litt aktpågiven da mye av informasjonen som flyter på netettet har til hensikt å påvirke folks holdninger og standpunkt. Men det gjelder jo ikke bare for Russisk propaganda. Vestlige land gjør jo akkurat det samme. Der tegnes det et bilde som på sin måte er like lite nyansert som det fra russisk side. Så hva som er informasjon og hva som er desinformasjon har også med hvilke briller som er på når man leser situasjonen. Jeg synes derfor det blir feil å bruke ordet Trolling. Det ligger i ordet at dette er tull, tøys, løgn og bedrag. Mange her i vesten kjenner seg ikke igjen i den beskrivelsen vi får fra Russisk side, mendet går nok begge veier. Man trenger ikke være enige i Russisk beskrivelse av virkeligheten på noen som helst måte, men man bør allikevel kunne annerkjenne at det bildet man har av virkeligheten avhenger noe av hvor man befinner seg når man ser på den. Anonymkode: 18d41...a3c
Anonym bruker Skrevet 21. mars #77 Skrevet 21. mars ChatGPT har begynt å bruke russisk propaganda. Og ChatGPT har begynt å lyve om at den gjør dette... Vi vet at russiske byråer og "trollfabrikker" i flertall bruker hverandre som "kilder" til den propagandaen/løgnene som de sprer, og dette gjøres for å gi inntrykk av at det som presenteres er sannhet og fakta, når det kun er propaganda. https://www.nrk.no/norge/chatgpt-ga-nrk-russisk-propaganda-og-loy-om-det-1.17336672 Anonymkode: 5302d...c6b
Anonym bruker Skrevet 21. mars #78 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (På 18.3.2025 den 9.56): Apropos at det er et foreldreforum… Jeg hørte eller leste en gang at paranoia hos foreldrene var noe av det absolutt verste barn kunne vokse opp med. Det ser jeg også for meg at stemmer. Paranoide mennesker stoler ikke på noen, de stoler ofte ikke en gang på seg selv. Dere som er redd for at det finnes propaganda der ute, dere tar ikke feil, det gjør det. Men dere som tror at flere relativt like innlegg på rad betyr noe, enda innleggene er helt tilforlatelige, dere har et problem. Det er dere som ser spøkelser på høylys dag. Det er dere som er de mest skadelige å vokse opp med. Jeg pleier ofte å henvise mennesker til fastlegene deres, slik at legene kan forklare, der jeg mangler troverdighet. Men i deres tilfelle vil vel typisk fastlegen også være påvirket av russisk propaganda, og dermed en dere frykter? Når alt dette er sagt, de fleste som er her inne er vel ferdig med barnefødsler en gang på 90-tallet. Når man lager tråd om hormoner, for eksempel, så kan man banne på at det handler om overgangsalderen, man blir rent fornærmet om noen tror det handler om forsøk på å bli gravid. At forumet nå er et samlested for paranoide tanter som ikke kjenner seg igjen i verden, er vel ikke ukjent. Så her er vi da, og må benytte sannsynlighetsberegning omkring hva som er hva, og hvem som er hvem Jeg liker pizza! Så rart, jeg liker også pizza! Det betyr at vi må være i slekt! Anonymkode: 78792...5fe Jeg lurer på om du selv faktisk tror at det du skriver er fornuftig? Det er i så fall sterkt urovekkende. Anonymkode: 8f9ac...158
Anonym bruker Skrevet 21. mars #79 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (På 18.3.2025 den 10.52): Men dette var jo ganske duffust. Du er jo sikkert klar over at den ene sidens desinformasjon er den andre sidens informasjon, og vice versa. Helt enig i at man må være litt aktpågiven da mye av informasjonen som flyter på netettet har til hensikt å påvirke folks holdninger og standpunkt. Men det gjelder jo ikke bare for Russisk propaganda. Vestlige land gjør jo akkurat det samme. Der tegnes det et bilde som på sin måte er like lite nyansert som det fra russisk side. Så hva som er informasjon og hva som er desinformasjon har også med hvilke briller som er på når man leser situasjonen. Jeg synes derfor det blir feil å bruke ordet Trolling. Det ligger i ordet at dette er tull, tøys, løgn og bedrag. Mange her i vesten kjenner seg ikke igjen i den beskrivelsen vi får fra Russisk side, mendet går nok begge veier. Man trenger ikke være enige i Russisk beskrivelse av virkeligheten på noen som helst måte, men man bør allikevel kunne annerkjenne at det bildet man har av virkeligheten avhenger noe av hvor man befinner seg når man ser på den. Anonymkode: 18d41...a3c Fornuftige tanker. Men de når nok ikke fram. Det er så mye enklere å rope "troll!" straks du er tom for motargumenter. Konspirasjonsteoriene florerer, vi ser russere bak hver busk. Metodene er de samme som under kampen mot antivakserne under korona. Men nå er det troll som må bekjempes, ikke mennesker med egne meninger. Anonymkode: 090b0...9c6
Anonym bruker Skrevet 21. mars #80 Skrevet 21. mars Nå er jeg verken russer eller tilhenger av Trump. Men jeg ser med bekymring på innvandringspolitikken. Jeg frykter svenske tilstander, og vi ser allerede økende kriminalitet og spesielt gjeng kriminalitet. Jeg elsker Norge, kulturen og tradisjoner, og liker lite tendensen jeg ser av at dette viskes ut. Og det MÅ være lov - ja, faktisk nødvendig, at vi kan diskutere problematikken omkring innvandring, uten å bli stemplet som rasist i et forsøk på å kneble viktig samfunnsdebatt. Anonymkode: 45da9...2af
Anonym bruker Skrevet 21. mars #81 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nå er jeg verken russer eller tilhenger av Trump. Men jeg ser med bekymring på innvandringspolitikken. Jeg frykter svenske tilstander, og vi ser allerede økende kriminalitet og spesielt gjeng kriminalitet. Jeg elsker Norge, kulturen og tradisjoner, og liker lite tendensen jeg ser av at dette viskes ut. Og det MÅ være lov - ja, faktisk nødvendig, at vi kan diskutere problematikken omkring innvandring, uten å bli stemplet som rasist i et forsøk på å kneble viktig samfunnsdebatt. Anonymkode: 45da9...2af Det er ikke det, skjønner du. Da er du et russisk troll. Jeg og visstnok, fordi jeg ba om eksempler, noe ingen har kunnet hoste opp enda etter over 80 svar i tråden. Imponerende. Anonymkode: 1127a...ac2
Anonym bruker Skrevet 21. mars #82 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (På 18.3.2025 den 8.32): Ikke meg du har svart, men hvordan gjenkjenner man russiske Troll da? Eller hva gjør at du tenker det er et russisk Troll når noen skriver her? Anonymkode: 18d41...a3c Det kommer du aldri til å få et vettugt svar på- Anonymkode: 5df1e...ffb
Anonym bruker Skrevet 21. mars #83 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (På 18.3.2025 den 9.17): Det er dukket opp en rekke rasistiske innlegg her. Vi er på et mammaforum. Det å bry seg om alle er noe vi har til felles. Derfor er det så tydelig når det dukker opp troll som skriver ting for å provosere. Som at innvandrerbarn bare er kriminelle. Det er ingen her som tror noe på at det er skrevet av en fast bruker her. Vi kjenner lusa på gangen. Anonymkode: 586b8...882 Serisøt. Tror du virkelig alle her mener det samme, og lever i en rosa boble. At ingen er dømmende, at ingen er rasist, at ingen er idiot, at ingen er smålig osv. Anonymkode: 5df1e...ffb
Anonym bruker Skrevet 21. mars #84 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er ikke det, skjønner du. Da er du et russisk troll. Jeg og visstnok, fordi jeg ba om eksempler, noe ingen har kunnet hoste opp enda etter over 80 svar i tråden. Imponerende. Anonymkode: 1127a...ac2 Jeg er og det da. Anonymkode: 5df1e...ffb
Anonym bruker Skrevet 21. mars #85 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg er og det da. Anonymkode: 5df1e...ffb Jeg også tydeligvis Anonymkode: 18d41...a3c
Anonym bruker Skrevet 21. mars #86 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg også tydeligvis Anonymkode: 18d41...a3c Jeg tror ikke at dere er troll, men dere fremstår ærlig talt ganske dumme og høye på dere selv. Anonymkode: d5396...66b
Anonym bruker Skrevet 21. mars #87 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg tror ikke at dere er troll, men dere fremstår ærlig talt ganske dumme og høye på dere selv. Anonymkode: d5396...66b Dumme fordi vi påpeker problemer med høy innvandring, som fremkommer tydelig av offentlige statistikker? Det er vel heller dere, som stikker hodet i sanden, som er dumme? Anonymkode: eb651...1e0
Anonym bruker Skrevet 21. mars #88 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg tror ikke at dere er troll, men dere fremstår ærlig talt ganske dumme og høye på dere selv. Anonymkode: d5396...66b Jeg er dum og høy på meg selv, fordi jeg spør om dere kan vise noen eksempler på det dere mener er russiske trolleinnlegg. Her inne skal det ikke mye til for å bli kalt både det ene og det andre. Anonymkode: 5df1e...ffb
Anonym bruker Skrevet 21. mars #89 Skrevet 21. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Dumme fordi vi påpeker problemer med høy innvandring, som fremkommer tydelig av offentlige statistikker? Det er vel heller dere, som stikker hodet i sanden, som er dumme? Anonymkode: eb651...1e0 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er dum og høy på meg selv, fordi jeg spør om dere kan vise noen eksempler på det dere mener er russiske trolleinnlegg. Her inne skal det ikke mye til for å bli kalt både det ene og det andre. Anonymkode: 5df1e...ffb Ja. Nei. Ja. Anonymkode: d5396...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå