Gå til innhold

Trollfabrikkens inntog på DiB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å legge merke til noe som bekymrer meg. Det virker som om noen av de mest ekstreme ytringene her inne – spesielt det som er direkte fascistiske, rasistiske og tidvis pro-Trump – ikke speiler holdningene som tidligere har preget dette forumet. Det er en mørkere tone enn før, og jeg kan ikke unngå å lure på om det er krefter utenfra som bevisst bruker forumet til å spre visse ideologier. Og får å påvirke i en ytterliggående høyreretning. Jeg har ikke inntrykk av at det gjelder mange brukere, men to eller tre. Og jeg tror de er konstruert. 

Er det flere som har merket dette? Kan det være at vi blir utsatt for en form for påvirkningskampanje? Hvordan kan vi i så fall møte dette uten at det ødelegger forumet som en god diskusjonsarena?

Anonymkode: d9b56...365

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har også tenkt at det er mye mulig. 

Typisk innlegg med helt søkte påstander/verdensbilde, og der TS fordufter.

Anonymkode: 42864...3b7

Skrevet

Har dere noen konkrete eksempler?

Anonymkode: c8100...0f7

Skrevet

Det bekymrer meg også. De forherliger en voldsbefengt ideologi og fremstiller det som at det er de som er motstandere mot rasismen og hatet deres som er de voldelige. Den der typiske, "når du kritiserer det jeg sier tar du fra meg ytringsfriheten min!". Ville ikke forundre meg om noen har fått betalt av russerne for å sitte her inne og spre hat og rasistisk oppgulp. Vi har jo flere her i landet som åpent støtter Putin. Akkurat nå står forresten en russisk-norsk nynazist tiltalt i Finland.

Anonymkode: 586b8...882

Skrevet

Nja. «Å bli motsagt er ikke det samme som hersketeknikk/trollfabrikk/*fyll inn det som passer»

Er det ikke det dere pleier å si?

😉

Anonymkode: 1127a...ac2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nja. «Å bli motsagt er ikke det samme som hersketeknikk/trollfabrikk/*fyll inn det som passer»

Er det ikke det dere pleier å si?

😉

Det handler ikke om å være uenig, men det er ofte innlegg startet med en form for innhold som for meg fremstår som kullsvart.  Det er ikke lenger den normale hverdagsrasismen men den stygge rene fascismen. De er også svært korrekte i språk og inneholder ikke emojier eller andre forstyrrelser. 

Skrevet

Jeg har tatt opp problemer med innvandring i mange tråder, og er virkelig ikke en trollfabrikk. 

Anonymkode: eb651...1e0

Skrevet

Dette var veldig spesielle konspirasjonsteorier. Jeg tviler på at noen sitter på dette smale forumet og sprer en ideologi. Det er nok bare andre meninger som sjokkerer, det er uvant her inne.

Anonymkode: 090b0...9c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om å være uenig, men det er ofte innlegg startet med en form for innhold som for meg fremstår som kullsvart.  Det er ikke lenger den normale hverdagsrasismen men den stygge rene fascismen. De er også svært korrekte i språk og inneholder ikke emojier eller andre forstyrrelser. 

Men har du et konkret eksempel på en tråd du mistenker kommer fra en trollfabrikk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lenger den normale hverdagsrasismen men den stygge rene fascismen.

Jeg skjønner ikke at det er mulig å bruke slike ord som hverdagsrasisme og fascisme. Jeg har vært med i mange diskusjoner, men aldri sett noe av dette. Men da er jeg vel rasist og fascist selv da, etter enkeltes målestokk.

Skrevet

Jeg er ganske enig med HI. Jeg synes noe skjedde i det øyeblikket Donald Trump tok over som President, da krøp alle skaprasister frem fordi det endelig var trygt, kanskje? 

Anonymkode: aab49...433

Skrevet

Men altså? Er man fascist og rasist om man har andre meninger enn deg? Det må da være innafor å mene at alle verdens mennesker ikke trenger å komme til Norge uten å bli kalt det ene og det andre. Jeg anser meg selv som ganske liberal og ønsker å hjelpe, men lille Norge kan bare integrere så så mange. Er jeg fascist i deres øyne da? Fordi jeg mener at ett sted går grensen? 

Kom med et eksempel da, hi?

Skrevet

Russerne skal ha infiltrert DIB!?! Altså, det ER hull i gjerdet på Gaustad skjønner jeg. Herlig fred. 

Anonymkode: 18d41...a3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at det er mulig å bruke slike ord som hverdagsrasisme og fascisme. Jeg har vært med i mange diskusjoner, men aldri sett noe av dette. Men da er jeg vel rasist og fascist selv da, etter enkeltes målestokk.

Jeg også åpnebart. Har ikke sett en eneste tråd her som det HI snakker om. Men mange tråder om Trump, Russland, og innvandring hvor det naturlig nok er en del uenighet. Men at dette skulle være en slags hybridkrig for Russland. Vet ikke hva jeg skal si, så får vel bare la være å si noe.

Skrevet

Er jeg fascist fordi jeg har ytret at det kan hende at det er flere sider ved Russland/Ukraina-konflikten enn den norske presse skriver om? Er det fascistisk?

Skrevet

Selvfølgelig!

Trump er jo en brukbar forretningsmann, om ikke annet, så klart han bruker pengene sine (og de dyrebare pengene til amerikanske statsborgere, som han nå har samlet inn fra sine egne borgere) på å påvirke dette viktige forumet her!

😄

Eller hva?!?

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er ganske enig med HI. Jeg synes noe skjedde i det øyeblikket Donald Trump tok over som President, da krøp alle skaprasister frem fordi det endelig var trygt, kanskje? 

Anonymkode: aab49...433

Det handler nok mer om at nå er det flere som har sansen for han. Han gjør jo VIRKELIG BRA ting. Forstår at det for mange er mer viktig å være mot Trump enn det er å være for fred og mot krig og drap av barn.

Men for mange av oss så seirer altså fornuften (og medfølelsen for de russiske og ukrainske barna). 

Anonymkode: 78792...5fe

Skrevet

Russlands lange tentakler strekker seg helt over Østersjøen og inn på DIB😂

Skrevet

Selvfølgelig!

Trump er jo en brukbar forretningsmann, om ikke annet, så klart han bruker pengene sine (og de dyrebare pengene til amerikanske statsborgere, som han nå har samlet inn fra sine egne borgere) på å påvirke dette viktige forumet her!

😄

Eller hva?!?

😂😂😂😂 Nå lo jeg godt. Herlig

Skrevet

Jeg er helt enig med TS, mange av innleggene som har kommet i det siste ligner typisk propaganda. Det samme skjedde ved invasjonen av Ukraina i 2022, plutselig haglet det inn innlegg fra folk som for eksempel hadde fryktelig sterke meninger om språklover i Ukraina, ikke akkurat et normalt diskusjonstema på et norsk foreldreforum.

Siden man kan opprette bruker og skrive her helt anonymt er det mye lettere å komme igjennom her enn f.eks. på Facebook der man må lage en falsk bruker med en bakgrunnshistorie. Det hadde vært rart om ingen benyttet muligheten. 

Anonymkode: e74c7...adf

Skrevet

Men ingen av dere har noen ekspempler på disse trollfabrikkinnleggene?

Skrevet

... og nå hagler det inn innlegg fra folk som er helt sikre på at det umulig kan være noen russiske troll her. 

Skrevet

Men ingen av dere har noen ekspempler på disse trollfabrikkinnleggene?

Syns du vi skal hjelpe trollene til å lage bedre innlegg? 

Skrevet

Jeg syns vi må få se disse kjempeskumle innleggene fra de russiske trollfabrikkene. Jeg blir nysgjerrig vettu. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men dere kan vise til ett, gjerne flere, eksempler, slik at det blir enklere å ta stilling til påstandene om trollfabrikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Russerne skal ha infiltrert DIB!?! Altså, det ER hull i gjerdet på Gaustad skjønner jeg. Herlig fred. 

Jeg kan ikke garantere at det er det som har skjedd, men de jobber faktisk sånn. Jeg tror det produseres innlegg det agendaen er å fremme rasisme og bryte ned tilliten i samfunnet. Det gjøres både ved å lage nye tråder og i enda større grad ved å bygge opp under andre enkeltpersoners innspill slik at det sprer seg en forestilling om at det er stuerene meninger som mange støtter.

Anonymkode: 8158b...8dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...