Gå til innhold

Far med urealistiske forventninger til ungdommen

Anbefalte innlegg

Jeg har en ungdom på 13 år som finner på mye galt med en kamerat og to ganger er det så alvorlig at de er blitt politianmeldt. Har spurt politiet hvilken straff jeg bør gi å de anbefaler tidsbestemte straffer,som en uke uten mobil og pc,å rett hjem etter skolen. Så det er det jeg har gjort. Mens faren som kun har han annenhver helg, har helt urealistiske forventninger å sier at han skal oppføre seg plettfritt fremover. Hva i alle dager svarer jeg på noe sånt? Å han mener at straffene bør være å aldri få være med venner siden de ikke kan oppføre seg,å at han aldri får lov å ha pc og mobil lenger. Nå er det heller ikke sånn at han bare har dårlige venner,han har en venn som han aldri finner på noe tull med. Så hvordan i alle dager skal vi klare å samarbeide?

Anonymkode: e48fc...d73

Fortsetter under...

Jeg hadde også forventet at 13- åringen skulle oppføre seg så han ikke blir politianmeldt! Jeg hadde gjort alt jeg kunne for at han skulle være med kompisen han ikke finner å til med og jeg hadde ikke ønsket at han skulle være med de andre. Jeg hadde involvert helsesykepleier, i første omgang, for at han skulle få hjelp til å finne ut hvorfor han gjør som han gjør og få hjelp til å komme inn på en riktigere vei igjen. Jeg hadde også nektet han å gå rundt uten at jeg visste hvor han var, så sporing på mobilen, i tillegg til å alltid si fra til meg hvor han er. 

Ingen mobil en uke, for så å gjøre hva han vil igjen, har jeg ingen tro på, men selvfølgelig skal han få være med venner, så lenge han kan oppføre seg. 

Anonymkode: 5f654...40b

Kompromiss? "Aldri mer" pc eller venner er å overdrive, men en uke var i minste laget også.

Hva med for eksempel et halvt år med ekstra strenge regler, og så oppmykning dersom han klarer å holde dem? Eller noe annet, poenget er at dere må finne en løsning dere begge syns kan gå an.

Anonymkode: d11b9...321

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Så hvordan i alle dager skal vi klare å samarbeide?

Hvem har urealistiske forventninger, sa du?

Skal du ha håp om endring må du få inn en bra mann som sønnen kan ha som forbilde, fremfor å stadig håpe at en uforbederlig slask skal endre seg. 

Anonymkode: 9314c...adb

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde involvert helsesykepleier, i første omgang, for at han skulle få hjelp til å finne ut hvorfor han gjør som han gjør og få hjelp til å komme inn på en riktigere vei igjen

Håper helsesykepleier er mann. Hvorfor ellers skulle en gutt/ung mann lytte til det vedkommende sier? Ingen gutt vil bli som en dame, de vil bli det motsatte.

Det er dette dere må forstå, hvis det skal være håp om endring her.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Håper helsesykepleier er mann. Hvorfor ellers skulle en gutt/ung mann lytte til det vedkommende sier? Ingen gutt vil bli som en dame, de vil bli det motsatte.

Det er dette dere må forstå, hvis det skal være håp om endring her.

Så slitsomt det er når utsagn som dette kommer i en viktig problemstilling….

hi; jeg ville prøvd å samarbeide så mye som mulig med far og begynt med en felles samtale hos politiet. Får du han med på det? 

Finnes det noen mulighet for å flytte for en periode? Det ville jeg i så fall vurdert.

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde også forventet at 13- åringen skulle oppføre seg så han ikke blir politianmeldt! Jeg hadde gjort alt jeg kunne for at han skulle være med kompisen han ikke finner å til med og jeg hadde ikke ønsket at han skulle være med de andre. Jeg hadde involvert helsesykepleier, i første omgang, for at han skulle få hjelp til å finne ut hvorfor han gjør som han gjør og få hjelp til å komme inn på en riktigere vei igjen. Jeg hadde også nektet han å gå rundt uten at jeg visste hvor han var, så sporing på mobilen, i tillegg til å alltid si fra til meg hvor han er. 

Ingen mobil en uke, for så å gjøre hva han vil igjen, har jeg ingen tro på, men selvfølgelig skal han få være med venner, så lenge han kan oppføre seg. 

Selvfølgelig forventer jeg også at han ikke finner på ting som gjør at han blir politianmeldt. Men at han aldri skal si eller gjøre noe galt igjen blir for dumt å forvente. 

Jeg ønsker ikke at han skal være med denne kameraten i det hele tatt,men er ikke så lett å håndheve det med mindre jeg skal forfølge han. Han sier alltid hvor han skal,men forbyr jeg han å være med en kompis så hadde han nok bare lyget om hvem han skulle være med. Har vurdert å kontakte barnevernet å be om hjelp siden barnet vårt ikke vil høre på verken foreldre,lærere,rektor eller politi. Som han selv sier så vet han at sakene blir henlagt uansett. 

En uke er kanskje litt for kort ja,men politiet mente hvertfall at tidsbestemte straffer fungerer best. Ellers så har ikke barnet noe å tape på å gjøre enda mer,å hvilken straff skal en bruke da? 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kompromiss? "Aldri mer" pc eller venner er å overdrive, men en uke var i minste laget også.

Hva med for eksempel et halvt år med ekstra strenge regler, og så oppmykning dersom han klarer å holde dem? Eller noe annet, poenget er at dere må finne en løsning dere begge syns kan gå an.

Anonymkode: d11b9...321

Ja du har ett godt poeng der at en uke kanskje er litt i minste laget,vi skal ha møter med både skole og bekymringssamtale hos politiet så kanskje de kan komme med noen gode råd til kompromiss.

Er det noe mulighet for å flytte han til far? Ofte er et miljøskifte nødvendig for å endre unge. 

Jeg har faktisk lagd avtale med både (min) pappa og onkel, at hvis det skulle bli behov, så flytter enten bare sønnen eller vi begge til én av dem. Begge bor på gudsforlatte steder i Trøndelag. Jeg vet nemlig at sjansen for at han faller utenfor, er der og jeg vil ha verktøy klare til å håndtere det. 

Det er en skummel holdning han har, at han ikke kan bli straffet pga alder. Det er en likegyldighet som er vanskelig å gjøre noe med uten drastiske tiltak. Jeg jobber med ungdom har store utfordringer på ulike måter, men felles for dem alle er den holdningen da de var på samme alder. 

Anonymkode: f2d7a...71b

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden):

Så slitsomt det er når utsagn som dette kommer i en viktig problemstilling….

Selvfølgelig.

Mye enklere å stikke hodet i sanden, og late som det som skjer, ikke er relatert til mannsidealene denne gutten/unge mannen er prisgitt å ha. Så kan man prate prate prate om det og føle mye. Og så er det på’an igjen neste gang politiet er inne i bildet. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en ungdom på 13 år som finner på mye galt med en kamerat og to ganger er det så alvorlig at de er blitt politianmeldt. Har spurt politiet hvilken straff jeg bør gi å de anbefaler tidsbestemte straffer,som en uke uten mobil og pc,å rett hjem etter skolen. Så det er det jeg har gjort. Mens faren som kun har han annenhver helg, har helt urealistiske forventninger å sier at han skal oppføre seg plettfritt fremover. Hva i alle dager svarer jeg på noe sånt? Å han mener at straffene bør være å aldri få være med venner siden de ikke kan oppføre seg,å at han aldri får lov å ha pc og mobil lenger. Nå er det heller ikke sånn at han bare har dårlige venner,han har en venn som han aldri finner på noe tull med. Så hvordan i alle dager skal vi klare å samarbeide?

Hadde faren bestemt så hadde kanskje gutten oppført seg. Det er da virkelig ikke urealistiske forventninger at ungen oppfører seg skikkelig. Han har blitt politianmeldt 2 ganger, og du vil bare dille med han.

Anonymkode: 4b41e...abf

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig forventer jeg også at han ikke finner på ting som gjør at han blir politianmeldt. Men at han aldri skal si eller gjøre noe galt igjen blir for dumt å forvente. 

Jeg ønsker ikke at han skal være med denne kameraten i det hele tatt,men er ikke så lett å håndheve det med mindre jeg skal forfølge han. Han sier alltid hvor han skal,men forbyr jeg han å være med en kompis så hadde han nok bare lyget om hvem han skulle være med. Har vurdert å kontakte barnevernet å be om hjelp siden barnet vårt ikke vil høre på verken foreldre,lærere,rektor eller politi. Som han selv sier så vet han at sakene blir henlagt uansett. 

En uke er kanskje litt for kort ja,men politiet mente hvertfall at tidsbestemte straffer fungerer best. Ellers så har ikke barnet noe å tape på å gjøre enda mer,å hvilken straff skal en bruke da? 

Jeg tror ikke det viktige å sikt er om du tar mobilen en dag, en uke eller en måned, men hva du gjør for å forebygge at han gjør det samme, eller tilsvarende, igjen senere.

Sakene blir henlagt, men det gjør det ikke mer greit å gjøre noe ulovlig. Hvis det f.eks er å stjele i butikken, få han til å gå tilbake å si unnskyld og betale for seg eller enda bedre, jobbe for å betale tilbake. Ødelegger han andres ting, få han til å gjøre det samme, si unnskyld og jobbe for å betale tilbake. 

Jeg er enig med deg i at å nekte han å møte enkelte kamerater ikke er lurt, men hvis de pleier å henge å senteret, si han ikke får lov å være det og følg med på mobilen om han holder det. Hent han hvis han likevel er der! 

Og enda bedre, oppfordre han til å finne på ting med kameraten han fungerer sammen med. La de sitte i kjellerstua med pizza og skulle, evt sitt på soverommet selv, hvis dere ikke har egen stue. Foreslå svømmehallen eller trampolineland eller andre ting de kan syns er gøy. Hvis du har mulighet til det, spons begge to, så er ikke penger en årsak til at det er vanskelig å få med kameraten. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hadde faren bestemt så hadde kanskje gutten oppført seg. Det er da virkelig ikke urealistiske forventninger at ungen oppfører seg skikkelig. Han har blitt politianmeldt 2 ganger, og du vil bare dille med han.

Anonymkode: 4b41e...abf

I utgangspunktet enig, men denne faren vil jo kun se sønnen annenhver helg, så sjansen er der for at han ikke akkurat har så mye innflytelse. Hvis det er HI som holder sønnen unna far, derimot, da er jeg enig i at da kan hun takke seg selv.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet enig, men denne faren vil jo kun se sønnen annenhver helg, så sjansen er der for at han ikke akkurat har så mye innflytelse. Hvis det er HI som holder sønnen unna far, derimot, da er jeg enig i at da kan hun takke seg selv.

Nei far får se barnet så mye han vil,han bor bare 20 minutter unna. Å har oppfordret han mange ganger til å ha barnet mer på hverdager,men det gjør han så godt som aldri. Ikke når han var yngre heller. Å han avlyser lett samvær om det dukker opp noe gøyere som hyttetur med kamerater osv. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei far får se barnet så mye han vil,han bor bare 20 minutter unna. Å har oppfordret han mange ganger til å ha barnet mer på hverdager,men det gjør han så godt som aldri. Ikke når han var yngre heller. Å han avlyser lett samvær om det dukker opp noe gøyere som hyttetur med kamerater osv. 

Ja, og der har du oppskriften på en ungdom som kommer på kant med loven. Derfor må han ha andre menn i livet sitt, noen som virkelig bryr seg. Ellers nytter det ikke.

Det er en mann han behøver, ikke all verden forståelse eller prat eller straff. Du får si til far at hvis han ikke bryr seg så har han heller ikke noe han skal ha sagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...