Gå til innhold

Betaling lokalavis

Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg er helt for at man skal betale for å lese avisen. Jeg er ikke en av de som roper at det bør være gratis, for det koster å drive en lokalavis.

Men med det sagt, vi betaler for dødsannonse når noen har dødd. Og folk får ikke sett det fordi det er betalingsmur for å se dødsannonser. Akkurat det synes jeg er en uting. 

Er det slik hos dere også? Flere som ikke fikk med seg dødsfallet/begravelsen her pga dette. 

Anonymkode: d9108...27a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453135-betaling-lokalavis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Først av alt, jeg er helt for at man skal betale for å lese avisen. Jeg er ikke en av de som roper at det bør være gratis, for det koster å drive en lokalavis.

Men med det sagt, vi betaler for dødsannonse når noen har dødd. Og folk får ikke sett det fordi det er betalingsmur for å se dødsannonser. Akkurat det synes jeg er en uting. 

Er det slik hos dere også? Flere som ikke fikk med seg dødsfallet/begravelsen her pga dette. 

Sånn er det i avisa her og. Er veldig enig med deg, dødsannonser burde ikke ligge bak betalingsmur.

Anonymkode: cbc09...6ad

Det går an å søke andre steder enn i lokalavisen da, her f.eks:

https://vareminnesider.no/

Men det er sånn her også, dødsannonser ligger bak betalingsmur. Men jeg har lokalavisen digitalt da, må liksom ha det føler jeg. Papiravis har jeg ikke, det er det få på min alder som har.

Anonymkode: 1b81c...111

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det går an å søke andre steder enn i lokalavisen da, her f.eks:

https://vareminnesider.no/

Men det er sånn her også, dødsannonser ligger bak betalingsmur. Men jeg har lokalavisen digitalt da, må liksom ha det føler jeg. Papiravis har jeg ikke, det er det få på min alder som har.

Anonymkode: 1b81c...111

Må man ikke vite hvem man skal søke etter på de sidene? 🤔

Jeg mente mer som informasjon om at noen er døde, for det er ofte folk ikke har fått det med seg. Jeg også har hatt lokalavisen digitalt, men 299 i mnd blir litt mye for meg om dagen. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Må man ikke vite hvem man skal søke etter på de sidene? 🤔

Jeg mente mer som informasjon om at noen er døde, for det er ofte folk ikke har fått det med seg. Jeg også har hatt lokalavisen digitalt, men 299 i mnd blir litt mye for meg om dagen. 

Noen av oss sjekker den siden daglig omtrent som vg. Mange av de godt voksne gjør dette. 

Anonymkode: 4150e...bb0

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man måtte jo betale for det da det kun var papiraviser også.

Anonymkode: 648e5...5b5

Nettopp. Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Hvorfor skal det være gratis nå når man har betalt for papiravis i alle år? 

Anonymkode: 5da47...8ec

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man måtte jo betale for det da det kun var papiraviser også.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nettopp. Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Hvorfor skal det være gratis nå når man har betalt for papiravis i alle år? 

Helt enig, vet ikke hvorfor folk i dag forventer at alt skal være gratis?

Anonymkode: cce12...589

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Helt enig, vet ikke hvorfor folk i dag forventer at alt skal være gratis?

Hi forventer ikke at alt skal være gratis, men stiller spørsmål om denne praksisen. Du trenger ikke tillegge henne meninger hun ikke har. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hi forventer ikke at alt skal være gratis, men stiller spørsmål om denne praksisen. Du trenger ikke tillegge henne meninger hun ikke har. 

Men premisset til HI er at FORDI det er digitalt så burde det være gratis (ikke bak betalingsmur). Det er da betimelig å spørre om det burde er annerledes med digital informasjon enn informasjon på papir. Burde dødsannonsene kommet som et gratis papir bilag til alle husstander?

Anonymkode: 9d61f...8f5

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Men premisset til HI er at FORDI det er digitalt så burde det være gratis (ikke bak betalingsmur). Det er da betimelig å spørre om det burde er annerledes med digital informasjon enn informasjon på papir. Burde dødsannonsene kommet som et gratis papir bilag til alle husstander?

Nei, premisset til HI er fordi de pårørende har betalt for dødsannonsen så burde den være synlig for de de forsøker å nå ut til.

(Leseferdighetene dine røper deg, dersom man legger Thorbjørn Egners teori om betaling, til grunn.)

Anonymkode: f9d1f...48b

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, premisset til HI er fordi de pårørende har betalt for dødsannonsen så burde den være synlig for de de forsøker å nå ut til.

(Leseferdighetene dine røper deg, dersom man legger Thorbjørn Egners teori om betaling, til grunn.)

Nettopp dette jeg mente, takk😊

Som pårørende betalte vi for en dødsannonse i avisen via begravelsesbyrået for å nå ut til folk og varsle om begravelsesdato osv. Vi var ikke klar over at det bare er de som abonnerer på avisen som ser det. Ingen av de øvrige annonsørene i avisen ligger bak betalingsmur. 

Dere som bare vil krangle: hvis dere leser hovedinnlegget så er jeg helt enig i at det skal betales for digitale medier ellers. Men ikke når noen har betalt allerede for at folk skal se det. 

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Som pårørende betalte vi for en dødsannonse i avisen via begravelsesbyrået for å nå ut til folk og varsle om begravelsesdato osv. Vi var ikke klar over at det bare er de som abonnerer på avisen som ser det. Ingen av de øvrige annonsørene i avisen ligger bak betalingsmur. 

Dere som bare vil krangle: hvis dere leser hovedinnlegget så er jeg helt enig i at det skal betales for digitale medier ellers. Men ikke når noen har betalt allerede for at folk skal se det. 

Men det var jo det samme den tiden det bare var papiraviser, man måtte jo kjøpe avisen for å lese dødsannonsene? 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men det var jo det samme den tiden det bare var papiraviser, man måtte jo kjøpe avisen for å lese dødsannonsene? 

Ja, men da måtte man også kjøpe avisen for å se de andre reklamene. Det er stor forskjell på digital og papir. I digitalavisene kan man se de betalte reklamene uten å abonnere, da burde det samme gjelde betalte dødsannonser. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, men da måtte man også kjøpe avisen for å se de andre reklamene. Det er stor forskjell på digital og papir. I digitalavisene kan man se de betalte reklamene uten å abonnere, da burde det samme gjelde betalte dødsannonser. 

Dødsannonser er ikke reklame. 

du må betale for dødsannonsene både i papiravisen og i den digitale utgaven. Leserne må betale for å lese dødsannonsene både i den digitale avisen og papiravisen 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man betaler for å trykke dødsannonser i papirutgaven. Siden   «premisset til HI er fordi de pårørende har betalt for dødsannonsen så burde den være synlig for de de forsøker å nå ut til», Må man jo da legge til grunn at hun mener de bør kunne leses gratis i papirutgaven også?

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Huff, er det noen som har tissa i buksa di?
Dette er jo bare flaut. Har dere ikke forstått hvilke deler av deres egen lokalavis som er forbeholdt abonnenter så er det jo dere som har dummet dere ut.

Kamomille skrev (2 timer siden):

Man betaler for å trykke dødsannonser i papirutgaven. Siden   «premisset til HI er fordi de pårørende har betalt for dødsannonsen så burde den være synlig for de de forsøker å nå ut til», Må man jo da legge til grunn at hun mener de bør kunne leses gratis i papirutgaven også?

Nei?

Verden går fremover, i alle fall enkelte deler av den. HI har helt rett. Selv om noe ikke var tilgjengelig i papiravisen den gang brorparten av brukerne her inne var ung, så betyr ikke det at det må være sånn i digitale aviser og i fremtiden også. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du har helt rett.

Bare gi beng i de surpompene her inne som ikke, og neppe noen gang, kommer seg videre enn 1995.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei?

Verden går fremover, i alle fall enkelte deler av den. HI har helt rett. Selv om noe ikke var tilgjengelig i papiravisen den gang brorparten av brukerne her inne var ung, så betyr ikke det at det må være sånn i digitale aviser og i fremtiden også. 

Det er helt og holdent opp til mediehusene hva de setter bak betalingsmur og ikke, det er ikke noe du eller jeg bestemmer. Så nei, det MÅ ikke være sånn, men det ER sånn, så hvis man vi ha tilgang på dødsannonsene så får man betale for det, da.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig med HI, dødsannonser burde ligge tilgjengelige i lokalaviser. Det koster en "liten formue" å få en dødsannonse inn i avisen, så den er godt og vel betalt før noen får lest den 

Anonymkode: 04355...483

Ja, dette er bare sunn fornuft.

Hvis lokalavisen ikke har annet enn dødsannonser å by på som mennesker vil betale for, så bør de revurdere om de bør fortsette å eksistere. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt og holdent opp til mediehusene hva de setter bak betalingsmur og ikke, det er ikke noe du eller jeg bestemmer. Så nei, det MÅ ikke være sånn, men det ER sånn, så hvis man vi ha tilgang på dødsannonsene så får man betale for det, da.

Mediehusene?

Dette er lokalavisen vi snakker om…

Dere som argumenterer mot HI mangler både almenkunnskap, leseferdigheter og markedsforståelse, i den grad at det snart begynner å bli festlig :popcorn:

Det er utrolig vanskelig å drive avis. De ansatte skal ha lønn, samtidig som det er svært vanskelig å få folk til å betale for innholdet. Det finnes mange blogger og utenlandske sider med nyheter og hendelser og vi har AI generert innhold. Ønsker vi lokalaviser og annen presse som har muligheter til å skrive egne historier og dybdehistorier så må vi akseptere at de har en del populært innhold bak betalingsmur. 

Når det gjelder dødsannonser legges disse stort sett åpent ut på minnesiden. De pårørende deler ofte minneside på Facebook (både på egne Facebooksider og andre Facebooksider og grupper der det er naturlig) og andre plasser. Om man virkelig ikke vil kjøpe abonnement på lokalavisen så må man følge med andre plasser for å få med seg dødsfall. Dødsannonsene må man dessuten enten aktivt gå inn på digitalt, lese digitalavisen eller papirutgaven. Det er helst de eldre som leser nyheter på denne måte. Veldig mange går ikke inn på disse seksjonene, men får med seg dødsfall andre plasser i stedet.

Anonymkode: 8d628...13b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...