Gå til innhold

Når man har influensa, kan man bare ringe legen og få sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer seriøst ikke å komme meg til legen. Er så svak og har høy feber. Har tatt en test som viste influensa type A. 

Anonymkode: 2a04c...943

Fortsetter under...

Skrevet

kan du ikke ringe legekontoret og høre med dem. Min lege kan face-time ved behov. 

Skrevet

nå formulerte jeg meg kanskje litt skarpt, det var ikke sånn ment 😄 Bare at kanskje det er ulike rutiner ved ulike legekontor. Sjekk med dem. Kan hende han eller hun bare kan ringe deg også. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (15 minutter siden):

nå formulerte jeg meg kanskje litt skarpt

Seriøst? 

Anonymkode: 752ac...fc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg klarer seriøst ikke å komme meg til legen. Er så svak og har høy feber. Har tatt en test som viste influensa type A. 

De eneste som kan svare på det er legekontoret ditt.

Anonymkode: 35c7a...258

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Seriøst? 

ja helt seriøst. 

Annonse

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (3 minutter siden):

ja helt seriøst. 

Kan du forklare hva det var som var så skarpt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Herlighet! 

Anonymkode: e7501...b27

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Ferdig med deg nå. Gidder ikke å ødelegge tråden til HI

Skrevet

Ring legekontoret og forklar. Det spørs litt på hva slags systemer de har men i de relevante tilfellene jeg har hørt om så har det gått greit å ikke gå til legen. Om du er en person som ofte spør om sykemelding vil du nok måtte komme dit, dette er fordi legen kan måtte forklare hvorfor X har sykemeldt pasienten uten fysisk oppmøte. Om du er heldig har de videokonsultasjon. 

Om alt feiler så kan du ringe Dr Dropin eller lignende men husk at det koster noe mer.

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (2 minutter siden):

Nei.

Hadde en følelse av det, ja.

HI, du bør holde deg unna legekontoret, de vil ikke ha deg dit og du vil ikke være der. Ta en telefon og si du er syk på grunn av influensa og behøver sykmelding. De kommer sikkert til å spørre om symptomer og hvor mye feber du har. Kanskje de vil ha deg inn etter du er blitt bedre, avhengig av hvor ofte du er der. 

Skrevet
Siljelussekatt skrev (1 minutt siden):

Om alt feiler så kan du ringe Dr Dropin eller lignende men husk at det koster noe mer.

Det er mer sannsynlig at hun må møte opp på time hos en privat lege enn hos fastlegen. Fastlegen er tross alt den man er tilknyttet via Helsenorge og kan kommunisere direkte med der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hadde en følelse av det, ja.

HI, du bør holde deg unna legekontoret, de vil ikke ha deg dit og du vil ikke være der. Ta en telefon og si du er syk på grunn av influensa og behøver sykmelding. De kommer sikkert til å spørre om symptomer og hvor mye feber du har. Kanskje de vil ha deg inn etter du er blitt bedre, avhengig av hvor ofte du er der. 

Bare til info, man kan ikke sykemelde noen i etterkant. Hvorfor skal hun komme inn til sjekk når hun er blitt bedre? Er ikke det litt mot sin hensikt? 😄 

Anonymkode: e71b9...ca0

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bare til info, man kan ikke sykemelde noen i etterkant. Hvorfor skal hun komme inn til sjekk når hun er blitt bedre? Er ikke det litt mot sin hensikt? 😄 

Nei, det er derfor hun må ringe ved første fraværsdag, evt første dag hun behøver sykmelding etter å ha brukt egenmelding.

Fordi fastlegen typisk vil bli kjent med sine pasienter når hun sykmelder disse. Hvis HI er hos legen støtt, så behøver hun nok ikke det, men om hun aldri har vært hos legen, så kan det hende legen vil se henne. Mye av kommunikasjonen foregår via legesekretærer og Helsenorge, men en lege behøver å se en pasient for å kunne gi en helhetlig diagnose. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Joda det kan man om man ringer nå og gir beskjed. Da kan man tilbakedatere. Akkurat som man må gjøre med ungdommene for å få erklæring til skolen. Ringe når man blir syk, komme inn når man er frisk 

Anonymkode: 257e0...732

Skrevet

Du kan tilbakedatere en sykemelding, men du kan ikke datere frem i tid.

f.eks du er syk å får legetime om to dager. De daterer sykemeldingen tilbake i tid.

Sykemeldingen din går ut på mandag, men du vil heller komme på torsdag fire dager tidligere, det går ikke.

Nei når du beskriver symptomene dine å positiv test vil de med 99% sikkerhet ikke ha deg inn. Pga smittefare. Enten gir de deg sykemelding basert på info, eller så tar de det over tlf eller  via video konsultasjon. 

Skrevet

Jeg sender en melding til min FL. De ønsker meg ikke inn når jeg er smittefarlig. Får SM fra den datoen jeg sendte melding. 

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Jeg skal ringe legen i morgen. De hadde selvfølgelig telefontid mellom 9 og 11.30. Jeg var der i forrige uke med min sønn som også hadde det samme, så håper jeg slipper å komme dit. 

Skrevet

Du kan bruke egenmelding. 

Anonymkode: ecb7c...2c3

Skrevet

Hvorfor skal du bruke sykmelding? Det er torsdag…da har du fire dager til å bli bra. Mer enn nok. 

Anonymkode: 3d7ed...b52

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal du bruke sykmelding? Det er torsdag…da har du fire dager til å bli bra. Mer enn nok. 

Du har ikke hatt skikkelig influensa før du, det ser jeg på svarer dit. Du har hatt manflu, det er noe annet. 

Anonymkode: d2e1e...269

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har ikke hatt skikkelig influensa før du, det ser jeg på svarer dit. Du har hatt manflu, det er noe annet. 

Anonymkode: d2e1e...269

Ha ha jo det har jeg men legger meg ikke ned i ukesvis eller løper til legen med en gang. Og influensa vet man ikke man har før testen er tatt så allerede der har jo HI feilet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ha ha jo det har jeg men legger meg ikke ned i ukesvis eller løper til legen med en gang. Og influensa vet man ikke man har før testen er tatt så allerede der har jo HI feilet. 

Du burde jobbe litt med leseferdighetene dine.

Anonymkode: 35c7a...258

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du har med andre ord aldri hatt influensa. Vær glad for det. En skikkelig forkjølelse er plagsom nok, men den går over innen en ukes tid. Det har du jo erfaring med. 

Anonymkode: 41f14...71f

Skrevet

I utgangspunktet skal man nok helst møte opp, men jeg tror det kan ordnes hvis du er så dårlig at du ikke klarer det. De kan kanskje bruke video konsultasjon. Jeg har fått sykemelding uten å møte opp et par ganger. Den ene gangen hadde jeg influensa og klarte ikke å gå opp trappa uten å sette meg og hvile halvveis og en gang for jeg var så slapp og en gang var både jeg og ungen syke samtidig. Jeg hadde bihulebetennelse og veldig hodepine og ungen på 3 år lå rett ut med feber og spydde i ett kjør så vi kunne ikke dra til legekontoret. Da tok vi det på tlf og jeg ventet noen dager med legebesøk.

Anonymkode: a45f6...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...