Anonym bruker Skrevet 13. mars #1 Skrevet 13. mars https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/renta-bor-opp-na/17543678/ Anonymkode: 0c7ad...591
Anonym bruker Skrevet 13. mars #2 Skrevet 13. mars Hva er det med alle disse "tør" påstandene? Det er da verken modig eller revolusjonerende at forskjellige folk mener forskjellige ting? Hvis du er enig så er jo det bra, du trenger ikke helteforklare folk av den grunn. Anonymkode: 2ef0a...995
Anonym bruker Skrevet 13. mars #3 Skrevet 13. mars Jeg tror renta går ned i mars, nå har de nesten lovet det veldig lenge. Men neste rentekutt deretter kommer til å drøye. Anonymkode: a98c5...d84
Anonym bruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars I så fall kan vi snart si farvel til den norske modellen, hvor folket eier boligen selv. Det blir kun for fiffen i fremtiden. Anonymkode: 6e099...68f
Anonym bruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (37 minutter siden): I så fall kan vi snart si farvel til den norske modellen, hvor folket eier boligen selv. Det blir kun for fiffen i fremtiden. Anonymkode: 6e099...68f Problemet er at boligprisene er for høye. Lave renter bare bidrar til å gjøre det verre. Anonymkode: 57103...180
Anonym bruker Skrevet 14. mars #6 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Problemet er at boligprisene er for høye. Lave renter bare bidrar til å gjøre det verre. Anonymkode: 57103...180 Jeg ble avbrutt her, hadde egentlig tenkt å si litt mer. Ikke at jeg er noen ekspert her, men jeg har inntrykk av at en stor del av grunnen til at boligprisene har kunnet vokse seg så ekstremt store, er at rentene har vært lave lenge. Over de siste 20 - 30 årene har de blitt satt ned hver gang økonomien har mistet piffen litt. Dot.com-boble? Rente ned. Sub-prime krise USA? Rente ned. Korona? Rente ned. Sikkert gode grunner hver gang, men når det skjer så ofte blir det til sammen for mye. Jeg skjønner godt at det er ille for de som har store lån nå, men på lengre sikt er det fare for at boliglånene blir enda høyere for neste generasjon og enda vanskeligere å håndtere selv med lavere rente. Anonymkode: 57103...180
Anonym bruker Skrevet 14. mars #7 Skrevet 14. mars Folk er jo villige til å betale skyhøye priser for boligene sine, folk med helt vanlige inntekter tar opp helt sinnsykt høye lån. Og når de har fått lån til bolig, så låner de enda mer for å bygge på, pusse opp (selv om boligen ble pusset opp for tre år siden, men man vil jo ha «sin personlige stil») og påse at boligen får en tipp-topp standard. Folk med middels inntekter aksepterer ikke boliger med middels standard. Vanlige arbeidsfolk vil heller være gjeldsslaver enn å bo i en helt grei bolig, men kanskje uten dobbelgarasje, to bad og «smarte løsninger». Og nyutdanna 22-åringer blir butthurt når de ikke har råd til å kjøpe seg leilighet i Oslo, Norges dyreste by (?) å kjøpe bolig i. «Det er jo der jobbene er». Vel, vi er mange med langt sterkere økonomi enn en nyutdanna 22-åring som helt fint tåler å pendle med tog til jobben i Oslo. Vi bidrar selv til sinnssyke boligpriser. Anonymkode: 15476...0a6
Anonym bruker Skrevet 14. mars #8 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Folk er jo villige til å betale skyhøye priser for boligene sine, folk med helt vanlige inntekter tar opp helt sinnsykt høye lån. Og når de har fått lån til bolig, så låner de enda mer for å bygge på, pusse opp (selv om boligen ble pusset opp for tre år siden, men man vil jo ha «sin personlige stil») og påse at boligen får en tipp-topp standard. Folk med middels inntekter aksepterer ikke boliger med middels standard. Vanlige arbeidsfolk vil heller være gjeldsslaver enn å bo i en helt grei bolig, men kanskje uten dobbelgarasje, to bad og «smarte løsninger». Og nyutdanna 22-åringer blir butthurt når de ikke har råd til å kjøpe seg leilighet i Oslo, Norges dyreste by (?) å kjøpe bolig i. «Det er jo der jobbene er». Vel, vi er mange med langt sterkere økonomi enn en nyutdanna 22-åring som helt fint tåler å pendle med tog til jobben i Oslo. Vi bidrar selv til sinnssyke boligpriser. Anonymkode: 15476...0a6 Det med store boliger og høy standard stemmer sikkert i noen områder, men ikke i sentrale strøk der boligprisene har økt mest. Helt vanlige, eldre boliger som ble bebodd av vanlige arbeiderklassefamilier for 30 år siden er nå helt uoppnåelige for folk i tilsvarende yrker dersom de ikke får støtte fra foreldrene. (Jeg snakker nå om de samme husene, med samme standard, bortsett fra at de er tretti år eldre enn de var i 1995.) Jeg ser det klart i gata der jeg bor, de eldre som flytter ut har jobbet i arbeiderklasseyrker, de yngre som flytter inn har typiske høytlønnsyrker. Ikke er de særlig unge heller forresten, vi snakker rundt 40, for det er først da de har fått råd til rekkehus i pendleravstand fra Oslo. Alderen på førstegangskjøperne har ikke gått ned (den kresne 22-åringen du snakker om er en myte), men det er flere som får hjelp, selv om de er langt oppi åra og har god jobb og (i teorien) god lønn. Anonymkode: 57103...180
Anonym bruker Skrevet 14. mars #9 Skrevet 14. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det med store boliger og høy standard stemmer sikkert i noen områder, men ikke i sentrale strøk der boligprisene har økt mest. Helt vanlige, eldre boliger som ble bebodd av vanlige arbeiderklassefamilier for 30 år siden er nå helt uoppnåelige for folk i tilsvarende yrker dersom de ikke får støtte fra foreldrene. (Jeg snakker nå om de samme husene, med samme standard, bortsett fra at de er tretti år eldre enn de var i 1995.) Jeg ser det klart i gata der jeg bor, de eldre som flytter ut har jobbet i arbeiderklasseyrker, de yngre som flytter inn har typiske høytlønnsyrker. Ikke er de særlig unge heller forresten, vi snakker rundt 40, for det er først da de har fått råd til rekkehus i pendleravstand fra Oslo. Alderen på førstegangskjøperne har ikke gått ned (den kresne 22-åringen du snakker om er en myte), men det er flere som får hjelp, selv om de er langt oppi åra og har god jobb og (i teorien) god lønn. Anonymkode: 57103...180 Enig. Her gikk nabohuset 1,3 millioner over takst., Et helt vanlig 70-tallshus som er endel oppusset, i et lite nabolag i en liten by. Anonymkode: 0b753...4ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå