Anonym bruker Skrevet 13. mars #26 Skrevet 13. mars Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden): Ja noen måtte ha betalt de 250 000 kronene dersom ikke lånet ble innfridd nå. Og det er jo sønnen til HI. Med deres hjelp så trenger faktisk ingen nå å betale disse pengene. Det er ikke verre enn det. Ingen behøver å betale pengene? Jo HI og mannen tar dette som privat lån. Ergo må de betale rentene. Anonymkode: 2b9b1...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars #27 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg svarte deg jo. Du tar det jo ikke til deg. Enten er denne tråden trolling eller så bør vi krysse fingrene for at du og dere som svarer, er gift med menn som kan forklare dere slike ting. Anonymkode: 2b9b1...f6c Eventuelt så kan du få noen til å forklare dette for deg....... Anonymkode: 015e8...6a6
Anonym bruker Skrevet 13. mars #28 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ingen behøver å betale pengene? Jo HI og mannen tar dette som privat lån. Ergo må de betale rentene. Anonymkode: 2b9b1...f6c Nei, du misforstår. Vi har en formue på en konto, som vi kan bruke til å innfri lånet. Vi tar ikke opp et lån for å løse ut hans studielån. Vi betaler det med penger vi allerede har. Og så lager vi en nedbetalingsplan som gjør at vi får inn lånebeløpet på samme konto igjen. Vi tar ikke renter på dette lånet nei. Men vi skal ha tilbake hele selve lånet han har. Anonymkode: 015e8...6a6
Anonym bruker Skrevet 13. mars #29 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, du misforstår. Vi har en formue på en konto, som vi kan bruke til å innfri lånet. Vi tar ikke opp et lån for å løse ut hans studielån. Vi betaler det med penger vi allerede har. Og så lager vi en nedbetalingsplan som gjør at vi får inn lånebeløpet på samme konto igjen. Vi tar ikke renter på dette lånet nei. Men vi skal ha tilbake hele selve lånet han har. Anonymkode: 015e8...6a6 Javel, men da vil regnestykket bare bli de rentene han skulle betalt X 2. Dersom du mener det er 250 000 så omgjør du hans studielån til lån hos dere og så betaler dere 250 000 direkte til broren. Alt annet er urettferdig. Dette forstår selv et barn (og særlig de barna som utsettes for det). Anonymkode: 2b9b1...f6c
Sommerkroppen 2029 Skrevet 13. mars #30 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ingen behøver å betale pengene? Jo HI og mannen tar dette som privat lån. Ergo må de betale rentene. Anonymkode: 2b9b1...f6c Men det er jo ingen som tar opp et lån for å cashe ut store studielån for ungene sine. Jeg antar jo selvsagt at HI mener dette er med penger de allerede har.
Anonym bruker Skrevet 13. mars #31 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Det blir jo ikke urettferdig når han betaler inn selve lånet til oss. Vi lager jo en nedbetalingsplan på dette. Det er rentene han slipper å slite med. Broren hadde jo selvsagt fått samme mulighet dersom han hadde studert i flere år. Anonymkode: 015e8...6a6 Er dere villig til å gi broren et rentefritt lån til noe annet enn studielån? Anonymkode: 04b95...a82
Anonym bruker Skrevet 13. mars #32 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Javel, men da vil regnestykket bare bli de rentene han skulle betalt X 2. Dersom du mener det er 250 000 så omgjør du hans studielån til lån hos dere og så betaler dere 250 000 direkte til broren. Alt annet er urettferdig. Dette forstår selv et barn (og særlig de barna som utsettes for det). Anonymkode: 2b9b1...f6c Så du mener at han skal betale fulle renter til oss, slik at det tikker og går akkurat som det ville gjort hos lånekassen? Anonymkode: 015e8...6a6
Anonym bruker Skrevet 13. mars #33 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er dere villig til å gi broren et rentefritt lån til noe annet enn studielån? Anonymkode: 04b95...a82 Ja dersom han vil kjøpe seg bolig så vil vi selvsagt hjelpe han med det. Akkurat nå er han ikke der i livet der verken studier eller bolig er aktuelt. Men når den tid kommer så hjelper vi selvsagt han også. Anonymkode: 015e8...6a6
Anonym bruker Skrevet 13. mars #34 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så du mener at han skal betale fulle renter til oss, slik at det tikker og går akkurat som det ville gjort hos lånekassen? Anonymkode: 015e8...6a6 Nei, det hadde jeg ikke en gang tenkt på. Men det kunne jo vært en ide, dersom poenget er å beholde pengene innad i familien. Da blir det jo både han og broren som en gang arver dette, og da er det rettferdig. God idé! Anonymkode: 2b9b1...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars #35 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja dersom han vil kjøpe seg bolig så vil vi selvsagt hjelpe han med det. Akkurat nå er han ikke der i livet der verken studier eller bolig er aktuelt. Men når den tid kommer så hjelper vi selvsagt han også. Anonymkode: 015e8...6a6 Da synes jeg ikke det er urettferdig. Men jeg synes fremdeles det er utrolig dumt å løse ut studielån, med de fordelene det lånet har. Anonymkode: 04b95...a82
Anonym bruker Skrevet 13. mars #36 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja dersom han vil kjøpe seg bolig så vil vi selvsagt hjelpe han med det. Akkurat nå er han ikke der i livet der verken studier eller bolig er aktuelt. Men når den tid kommer så hjelper vi selvsagt han også. Anonymkode: 015e8...6a6 Men da stiller saken seg helt annerledes. Dette blir for dumt, HI. Jeg nekter å tro at det er mulig å tenke så kort, uten at det er for å provosere, og melder meg herved ut. Anonymkode: 2b9b1...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars #37 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Da synes jeg ikke det er urettferdig. Men jeg synes fremdeles det er utrolig dumt å løse ut studielån, med de fordelene det lånet har. Anonymkode: 04b95...a82 Akkurat, man kunne tjent de pengene i stedet, ved hjelp av de samme pengene man nå har tenkt å ta fra formuen. Det er altså både økonomisk hodeløst og i tillegg urettferdig overfor broren. Anonymkode: 2b9b1...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars #38 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men da stiller saken seg helt annerledes. Dette blir for dumt, HI. Jeg nekter å tro at det er mulig å tenke så kort, uten at det er for å provosere, og melder meg herved ut. Anonymkode: 2b9b1...f6c Vi får vel bare være enige om å være uenige tenker jeg. Ikke verre enn det. Anonymkode: 015e8...6a6
Anonym bruker Skrevet 13. mars #39 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi får vel bare være enige om å være uenige tenker jeg. Ikke verre enn det. Anonymkode: 015e8...6a6 Nåvel, du kan jo snakke med en økonomisk rådgiver fremfor å tro det handler om uenighet. Anonymkode: 2b9b1...f6c
Sommerkroppen 2029 Skrevet 13. mars #40 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Akkurat, man kunne tjent de pengene i stedet, ved hjelp av de samme pengene man nå har tenkt å ta fra formuen. Det er altså både økonomisk hodeløst og i tillegg urettferdig overfor broren. Anonymkode: 2b9b1...f6c En liten digresjon bare. Jeg er oppvokst med foreldre som aldri kunne avse så mye som en tusenlapp hvis jeg trengte det. Jeg vet hvordan det er å slite og kave for å få endene til å møtes. De har aldri hatt dårlig råd, men tenkt sånn som deg. At de skal spare og spare og ikke miste renter på både den ene og andre sparekontoen sin. Vel og bra det, og helt opp til dem. Men jeg har alltid tenkt at dersom jeg hadde fått mulighet til å hjelpe mine barn, så hadde jeg så absolutt gjort det. Det er når de er i startfasen av voksenlivet de trenger økonomisk støtte. Ikke når man en gang skal arve. Når det er sagt, så er mine foreldre nå gamle og heldigvis ved god helse. Men de bruker penger som fulle sjømenn, og nå er det ikke så viktig å spare lenger. Så hvor mye som blir igjen til arv, blir jo artig å se.
Anonym bruker Skrevet 13. mars #41 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nåvel, du kan jo snakke med en økonomisk rådgiver fremfor å tro det handler om uenighet. Anonymkode: 2b9b1...f6c neida jeg trenger ikke det. Jeg tenker greit selv og følger bare magefølelsen min. Anonymkode: 015e8...6a6
Anonym bruker Skrevet 13. mars #42 Skrevet 13. mars Sommerkroppen 2029 skrev (12 minutter siden): Men det er jo ingen som tar opp et lån for å cashe ut store studielån for ungene sine. Jeg antar jo selvsagt at HI mener dette er med penger de allerede har. Desto verre. Penger man har kan man jo tjene enda mer på. La oss si at de bruker 250 000 på å betale rentene til sønnens utdanningslån, og dette er penger de ellers kunne tjent 750 000 på. Da ender de opp med en million i tap. 1 000 000 norske kroner i tap, fordi de ikke helt ser sammenhengen mellom renter og ordentlige penger. Ikke for det, det er heller tvilsomt at akkurat disse foreldrene er i stand til å tjene 750 000 på de 250 000 de har… Det er jammen godt den ene sønnen studerer, tenker jeg. Så er det håp for én av de… Anonymkode: 2b9b1...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars #43 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Desto verre. Penger man har kan man jo tjene enda mer på. La oss si at de bruker 250 000 på å betale rentene til sønnens utdanningslån, og dette er penger de ellers kunne tjent 750 000 på. Da ender de opp med en million i tap. 1 000 000 norske kroner i tap, fordi de ikke helt ser sammenhengen mellom renter og ordentlige penger. Ikke for det, det er heller tvilsomt at akkurat disse foreldrene er i stand til å tjene 750 000 på de 250 000 de har… Det er jammen godt den ene sønnen studerer, tenker jeg. Så er det håp for én av de… Anonymkode: 2b9b1...f6c Ikke nødvendig med trasige personangrep da. Anonymkode: 04b95...a82
Anonym bruker Skrevet 13. mars #44 Skrevet 13. mars Sommerkroppen 2029 skrev (4 minutter siden): En liten digresjon bare. Jeg er oppvokst med foreldre som aldri kunne avse så mye som en tusenlapp hvis jeg trengte det. Jeg vet hvordan det er å slite og kave for å få endene til å møtes. De har aldri hatt dårlig råd, men tenkt sånn som deg. At de skal spare og spare og ikke miste renter på både den ene og andre sparekontoen sin. Vel og bra det, og helt opp til dem. Men jeg har alltid tenkt at dersom jeg hadde fått mulighet til å hjelpe mine barn, så hadde jeg så absolutt gjort det. Det er når de er i startfasen av voksenlivet de trenger økonomisk støtte. Ikke når man en gang skal arve. Når det er sagt, så er mine foreldre nå gamle og heldigvis ved god helse. Men de bruker penger som fulle sjømenn, og nå er det ikke så viktig å spare lenger. Så hvor mye som blir igjen til arv, blir jo artig å se. Ja, det er helt klart forskjell på hvordan man tenker alt etter om man er vant med god eller dårlig råd. De fattige er de som er flinkest til å vite hvordan de rike burde bruke sine penger. De hadde nok ikke hatt god råd den gangen der, hvis de skulle ha gitt bort penger i øst og vest. Hvem vet, kanskje dette går opp for deg etterhvert Anonymkode: 2b9b1...f6c
Sommerkroppen 2029 Skrevet 13. mars #45 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Desto verre. Penger man har kan man jo tjene enda mer på. La oss si at de bruker 250 000 på å betale rentene til sønnens utdanningslån, og dette er penger de ellers kunne tjent 750 000 på. Da ender de opp med en million i tap. 1 000 000 norske kroner i tap, fordi de ikke helt ser sammenhengen mellom renter og ordentlige penger. Ikke for det, det er heller tvilsomt at akkurat disse foreldrene er i stand til å tjene 750 000 på de 250 000 de har… Det er jammen godt den ene sønnen studerer, tenker jeg. Så er det håp for én av de… Anonymkode: 2b9b1...f6c Den siste setningen der synes jeg var unødvendig. Du får fram poenget ditt uten å måtte være ufin. Joda, jeg og alle andre også ser at de selvsagt kunne tjent masse på å ta renter av dette lånet. Nå var vel saken den at dette skulle slippes. Vi har også blitt fortalt at de vil støtte den andre sønnen med økonomisk bistand når han måtte trenge det. Vi vet ikke hvor stor formue HI og mannen har. Men gud så flott tanke de har! Hadde jublet dersom mine foreldre tenkte sånn da jeg var ung. Jeg er sikker på at HI og mannen ikke er så dumme som du vil ha det til.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 13. mars #46 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er helt klart forskjell på hvordan man tenker alt etter om man er vant med god eller dårlig råd. De fattige er de som er flinkest til å vite hvordan de rike burde bruke sine penger. De hadde nok ikke hatt god råd den gangen der, hvis de skulle ha gitt bort penger i øst og vest. Hvem vet, kanskje dette går opp for deg etterhvert Anonymkode: 2b9b1...f6c eller kanskje vet jeg bare hva jeg snakker om når det kommer til min egen familie?
Anonym bruker Skrevet 13. mars #47 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke nødvendig med trasige personangrep da. Anonymkode: 04b95...a82 ? Anonymkode: 2b9b1...f6c
Anonym bruker Skrevet 13. mars #48 Skrevet 13. mars Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden): Den siste setningen der synes jeg var unødvendig. Du får fram poenget ditt uten å måtte være ufin. Joda, jeg og alle andre også ser at de selvsagt kunne tjent masse på å ta renter av dette lånet. Nå var vel saken den at dette skulle slippes. Vi har også blitt fortalt at de vil støtte den andre sønnen med økonomisk bistand når han måtte trenge det. Vi vet ikke hvor stor formue HI og mannen har. Men gud så flott tanke de har! Hadde jublet dersom mine foreldre tenkte sånn da jeg var ung. Jeg er sikker på at HI og mannen ikke er så dumme som du vil ha det til. HI har hengt etter meg og kjeftet og belært meg, og så reagerer man på det jeg skrev der? Nei, det er faktisk IKKE kult å spørre om råd og deretter angripe de som svarer. Jeg svarte høflig først, og så har det blitt mindre og mindre høflig fra min side. Men det er takket være at hun ikke tar til seg det som blir sagt, hun og andre angriper de som svarer noe annet enn det hun/dere vil høre. Anonymkode: 2b9b1...f6c
Sommerkroppen 2029 Skrevet 13. mars #49 Skrevet 13. mars (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): HI har hengt etter meg og kjeftet og belært meg, og så reagerer man på det jeg skrev der? Nei, det er faktisk IKKE kult å spørre om råd og deretter angripe de som svarer. Jeg svarte høflig først, og så har det blitt mindre og mindre høflig fra min side. Men det er takket være at hun ikke tar til seg det som blir sagt, hun og andre angriper de som svarer noe annet enn det hun/dere vil høre. Anonymkode: 2b9b1...f6c Men trenger du å svare henne da, dersom du bare irriterer deg? Du kommer ingen vei med å være frekk og ufin. Da får du svar i samme liga tilbake. Endret 13. mars av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 13. mars #50 Skrevet 13. mars Så dere skal da ta ekstra lån på boligen eller ta opp lån for å betale ut studielånet til sønnen deres? Og sitte igjen med nytt lån/økt boliglån hvor det kommer renter på, som dere betaler? Ja det er urettferdig. Og selvom dere har pengene i banken så vil det uansett bli urettferdig for da sparer sønnen deres flere hundretusener i renter. For at det skal være rettferdig bør den andre sønnen få summen av hva rentene ville blitt på Anonymkode: 67976...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå