Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #1 Skrevet 12. mars 2025 Hei. Jeg har av helsemessige årsaker ikke vært delaktig i samfunnet de siste årene, verken fysisk (isolert meg) eller mentalt(ikke oppdatert meg på nyheter av noe slag). Dere som er interessert i politikk, kan dere på en enkel måte enten oppdatere meg, komme med innspill eller hva enn dere tenker jeg bør vite. Jeg forstår at jeg må lese meg opp, men i korte trekk, hva representerer de ulike partiene? Hva er høyresiden og venstresiden, og hva står de for (gjerne enkelt og kort, så kan jeg ta det derfra selv). Jeg trenger bare en kickstart fra å være dum og uvitende til å se hvor jeg skal starte. Tror det er enklere for meg å starte med det som virker interessant, lese om partiene som er nærmest mine verdier feks. Takknemlig for alle svar, men håper at de negative kan forbli uskrevet❤️ Anonymkode: a2385...0f0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #2 Skrevet 12. mars 2025 Her er det jo du som må gjøre en jobb. Ikke bare for å finne ut av hva du vil stemme på, men også for å finne ut av hva du vil stemme vekk. Demokrati er ikke bare å finne ut av hvilket parti du er enig med i flest saker, men også det å finne ut av hvilke partier du vil ikke skal få din stemme. For hvis der ikke er noen partier å ikke stemme på så er der heller ikke noe demokrati. På forum vil du få svar som er filtrert gjennom andres synspunkt, ikke på hva partiene faktisk står for. Du må gjøre jobben selv! Du må faktisk gjøre en innsats. Det er din plikt å være en informert velger ved valget. Ikke alle lever opp til den plikten, dessverre. Anonymkode: ceb9c...2c8
MissSaigon Skrevet 12. mars 2025 #3 Skrevet 12. mars 2025 Du kan jo lese de forskjellige partienes partiprogram, men det er mye og omfattende og det er lett å bli overveldet. Når valget nærmer seg vil det komme mulighet til å ta mange valgomater, da får man spørsmål om aktuelle saker og det er enklere å orientere seg. Ellers er jeg enig i at det er vel så viktig å finne ut hvem man absolutt ikke vil stemme på, da er det enklere å konsentrere seg om de 3-4 partiene som har samme verdier og holdninger som en selv. Så bra at du er bedre og "logger på" igjen ❤️
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #4 Skrevet 12. mars 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her er det jo du som må gjøre en jobb. Ikke bare for å finne ut av hva du vil stemme på, men også for å finne ut av hva du vil stemme vekk. Demokrati er ikke bare å finne ut av hvilket parti du er enig med i flest saker, men også det å finne ut av hvilke partier du vil ikke skal få din stemme. For hvis der ikke er noen partier å ikke stemme på så er der heller ikke noe demokrati. På forum vil du få svar som er filtrert gjennom andres synspunkt, ikke på hva partiene faktisk står for. Du må gjøre jobben selv! Du må faktisk gjøre en innsats. Det er din plikt å være en informert velger ved valget. Ikke alle lever opp til den plikten, dessverre. Anonymkode: ceb9c...2c8 Wow, takk for fantastisk hjelp. Jeg skriver jo at jeg må lese meg opp selv, jeg skriver ikke at det dere kommer med er fasiten. Men det er til god hjelp, for å komme i gang. Jobb litt med deg selv, så jobber jeg med kunnskap frem mot valget. Anonymkode: a2385...0f0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #5 Skrevet 12. mars 2025 Det enkleste er nok å finne en "valgvelger" på nett, starte med å fylle ut den og så får du et hint om hvilke partier som mener hva Anonymkode: 57700...f0b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #6 Skrevet 12. mars 2025 MissSaigon skrev (53 minutter siden): Du kan jo lese de forskjellige partienes partiprogram, men det er mye og omfattende og det er lett å bli overveldet. Når valget nærmer seg vil det komme mulighet til å ta mange valgomater, da får man spørsmål om aktuelle saker og det er enklere å orientere seg. Ellers er jeg enig i at det er vel så viktig å finne ut hvem man absolutt ikke vil stemme på, da er det enklere å konsentrere seg om de 3-4 partiene som har samme verdier og holdninger som en selv. Så bra at du er bedre og "logger på" igjen ❤️ Ja det er akkurat det. Det er nok omfattende og overveldende for mange, og kanskje ekstra overveldende for meg i min situasjon 😐 Derfor synes jeg det er enklere å ta tak etter litt innspill og meninger fra andre. Blir ikke noe annerledes enn å sitte på jobb(noe jeg ikke har per i dag men skal jobbe mot fremover) og høre 15 ulike meninger og synspunkter fra 15 kollegaer 🙂 Man er jo kritisk til info uansett om det kommer fra venninnen eller forum,før man får sjekket om det er hold i det eller om det er noe jeg er enig i og kan stå for. Takk, det er veldig godt ❤️❤️ Anonymkode: a2385...0f0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #7 Skrevet 12. mars 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det enkleste er nok å finne en "valgvelger" på nett, starte med å fylle ut den og så får du et hint om hvilke partier som mener hva Anonymkode: 57700...f0b Takk, skal sjekke hva jeg finner 🙂 Anonymkode: a2385...0f0
TheWitch Skrevet 12. mars 2025 #8 Skrevet 12. mars 2025 Husk når du tar en valgautomat å velge om den saken er viktig for deg eller ikke. F.eks. så om man har barn på 10 år så er kanskje ikke full barnehagedekning like viktig som flere lærere i grunnskolen.
Optatium Skrevet 12. mars 2025 #9 Skrevet 12. mars 2025 Ikke ta en valg velger. Finn deg en bok fra samfunnsfag på ungdomsskolenivå, og les der. Da vil du lære forskjellene på ulike ideologier. Kort fortalt: venstresiden er sosialistisk, høyresiden liberalistisk. I midten finner du partiene som hører litt til både her og der. Ap, SV og RV er sosialistiske. Sp, V og KrF er i midten, men heller egentlig mot høyre (både sp og krf er kristne og nokså konservative, Venstre er mer liberalt). Høyre og frp er konservative og liberalistiske. I Norge er dog konfliktnivået lavt. Alle partiet ønsker seg omtrent det samme, alle er enige om en velferdsstat, gratis helsehjelp, offentlig skole osv. Derimot vil du finne at de har ulike måter å nå målene på.
pele Skrevet 12. mars 2025 #10 Skrevet 12. mars 2025 FrP vil bruke pengene her til lands. Til eldre, skole ,syke ol. Ikkje på grønne tiltak som kanskje ikkje blir noe av engang.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #11 Skrevet 12. mars 2025 Optatium skrev (1 time siden): Ikke ta en valg velger. Finn deg en bok fra samfunnsfag på ungdomsskolenivå, og les der. Da vil du lære forskjellene på ulike ideologier. Kort fortalt: venstresiden er sosialistisk, høyresiden liberalistisk. I midten finner du partiene som hører litt til både her og der. Ap, SV og RV er sosialistiske. Sp, V og KrF er i midten, men heller egentlig mot høyre (både sp og krf er kristne og nokså konservative, Venstre er mer liberalt). Høyre og frp er konservative og liberalistiske. I Norge er dog konfliktnivået lavt. Alle partiet ønsker seg omtrent det samme, alle er enige om en velferdsstat, gratis helsehjelp, offentlig skole osv. Derimot vil du finne at de har ulike måter å nå målene på. Fin oppsummering. Hovedinndelingen for meg, mellom høyresiden og venstre, går på hvor mye frihet vi får i hverdagen vår. Høyresiden ønsker mindre politisk innblanding enn venstresiden. Venstresiden ønsker at politikere skal bestemme mest mulig for oss. Venstresiden er mest opptatt av kontroll og styring, og at Staten skal være størst mulig. Da får du mange lover og regler, og mye skatt og avgift. Høyresiden er opptatt av å ha så lave skatter som mulig, uten at det går utover de aller svakeste, og at hver enkelt skal ha så mye frihet som mulig. Det er de to hovedforskjellene i ideologi. Og, som den jeg siterer over sier i siste avsnitt: At vi skal ha velferd, gratis helsehjelp, offentlig skole osv, det er alle enige om. Forskjellen mellom de to hovedsidene er mindre enn mange tror. Anonymkode: 2ae8a...61e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2025 #12 Skrevet 12. mars 2025 Bare stem FRP. Hvis du vil ha mindre utrygge gater fri for barn uten foreldre som bryr seg. Gjengkriminalitet, kriminalitet blant barn osv. vil gå dramatisk ned om noen år om vi får ryddet i dritten. Anonymkode: 843b6...71e
MissSaigon Skrevet 13. mars 2025 #13 Skrevet 13. mars 2025 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Fin oppsummering. Hovedinndelingen for meg, mellom høyresiden og venstre, går på hvor mye frihet vi får i hverdagen vår. Høyresiden ønsker mindre politisk innblanding enn venstresiden. Venstresiden ønsker at politikere skal bestemme mest mulig for oss. Venstresiden er mest opptatt av kontroll og styring, og at Staten skal være størst mulig. Da får du mange lover og regler, og mye skatt og avgift. Høyresiden er opptatt av å ha så lave skatter som mulig, uten at det går utover de aller svakeste, og at hver enkelt skal ha så mye frihet som mulig. Det er de to hovedforskjellene i ideologi. Og, som den jeg siterer over sier i siste avsnitt: At vi skal ha velferd, gratis helsehjelp, offentlig skole osv, det er alle enige om. Forskjellen mellom de to hovedsidene er mindre enn mange tror. Anonymkode: 2ae8a...61e Dette er jo tydelig skrevet av en høyrevelger. Jeg foreslår at hi leser partiprogram og tar valgomater, da får hun gjør seg opp en mening uten å bli påvirket på denne måten.
gale damen Skrevet 14. mars 2025 #14 Skrevet 14. mars 2025 Det er da mye frp-reklame her. I tillegg til å finne ut hva partiene lover, så er det jo greit å finne ut hva de gjør, og her har alle partiene sine svin på skogen. FrP, for eksempel, synes det er helt i orden at voksne menn har sex med fortvilte mindreårige på samling. De synes til og med at mannen har så god vurderingsevne at han kan være oljeminister etterpå. Jenta glemmes.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2025 #15 Skrevet 14. mars 2025 Høyresiden vil du skal betale for deg selv og venstre mener samfunnet har et ansvar for deg. Anonymkode: 8be61...d08
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2025 #16 Skrevet 14. mars 2025 Her ser du hva de enkelte partiene stod for ved forrige valg. Det kommer nok en tilsvarende i år. Finn det partiet hvor kjernesakene står deg nærest. Alle de andre sakene kan lett forkastes for en plass ved bordet. Men krf vil alltid stå for bedre eldreomsorg, venstre for skole, klima og små bedrifter, høyre for privat næringsliv, frp for strengere innvandring og styringsrett for mann i gata, Arbeiderpartiet for velferdssamfunn og arbeid, mdg for klima og miljø, sp for distrikt og landbruk, sv for mindre forskjeller og Rødt for moralsk fordømmelse av alle som ikke gir bort alt de har skapt til folk som ikke evner å forvalte, med unntak av de som stjeler solbriller og ost (sorry, klarte ikke dy meg). Neida, de ønsker at alt skal fordeles så likt som mulig. https://www.klartale.no/norge/valg21/2021/08/10/dette-er-partienes-viktigste-saker/ Anonymkode: 01110...a91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå