Anonym bruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Jeg er i et forhold med en mann. Vi har hus, barn, hund og bil. Vi har vært sammen i tjuefem år. Han ser nok for seg at vi er sammen for alltid. Jeg er mer usikker. Jeg komme snart til å få endel arv. Arven gjør at vi blir gjeldfri om vi betaler inn på huslånet. Hvordan kan jeg sikre meg at de pengene kommer meg tilgode om vi skulle gå fra hverandre en dag? Han vil i tillegg at vi skal kjøpe ny dyr bil for pengene. Det ønsker ikke jeg da bilene vi har er mer enn gode nok og jeg anser de pengene som tapt da. Men skulle forholdet ryke vil min arv være mer enn nok til at jeg kan kjøpe hus / leilighet uten lån. Derfor ønsker jeg ikke å bruke en million på bil….men han blir sur hver gang jeg hinter til at arven ikke skal gå til bil. Anonymkode: 4aa40...0dc
Anonym bruker Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Om du betaler ned resten av huslånet bør din eierandel i huset økes tilsvarende. Pass på å få dette tinglyst. Ville også passet på å opprette en egen konto til arven slik at det ikke er noen tvil hva som er hva av dine penger og felles penger. Etter 25 år har dere kanskje felles konto del om dere bare er samboere? Denne kontoen ville jeg sørget for å hatt tilgang til alene . ville kontaktet en advokat på området for å være trygg på å få alt riktig. Anonymkode: 355e4...5d0
Anonym bruker Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars Han blir sur når du sier arven ikke skal gå til bil? Bare det er noen røde flagg altså, arven er din den, og du skal selvfølgelig bestemme hva den skal gå til.... Helt uproblematisk å betale ned på gjeld, bare få tinglyst hvor mye mer av huset du da vil eie enn han. Samme skjedde med sønnen min og samboeren hans faktisk, hun arvet 4,5 mill etter sin far og ville betale ned på boliglånet. Jeg anbefalte dem å gå til en advokat med alle tallene og gjøre om eierbrøken på huset. Det er virkelig en helt naturlig ting å gjøre, sønnen min har ikke arvet hennes far. Det at hun betaler ned på gjelden kommer de begge tilgode i hverdagen, men skulle forholdet ryke en dag skal selvfølgelig hun ha med seg arven sin ut av forholdet igjen. Kjøper du en bil med pengene må jo bilen være ditt særeie, men å investere i bil er ingen god investering. De taper seg vannvittig i verdi. Så jeg er enig med deg der, det hadde jeg ikke brukt penger på om det ikke er nødvendig. Det er alltid særeie på arv da, så lenge pengene er sporbare er de dine om ekteskapet ryker. Bruker du dem på ferie og mat forsvinner de, men har du de på konto eller investerer i ting som da er dine, kan ikke han få av dem om dere går fra hverandre. Anonymkode: 0743a...d36
Anonym bruker Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars Bil ? Han blir sur? På at DIN arv ikke brukes på en bil han ønsker seg. Jeg er glad du tenker smart og fremover. Sørg for at pengene brukes til noe som kan spores tilbake til deg slik at pengene er dine ved en skilsmisse. Ikke på ferie eller biler, oppussing m.m Anonymkode: bc5ed...7f9
Anonym bruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars Hadde ikke brukt min arv på annet en nedbetaling av gjeld og fått endret eierandel ( tinglyst). Hadde heller ikke forventet at mannen skulle gjøre noe annet. Kjøper du bil, er det uansett DIN bil! Eventuelt satt noe penger på konto til f eks barna og utdannelse Anonymkode: 938b4...b32
Anonym bruker Skrevet 12. mars #6 Skrevet 12. mars Akkurat arv hadde jeg nok blitt litt paranoid rundt og trippelsjekket at jeg fikk det med meg ut igjen ja. Definitivt ikke kjøpt bil, verdens dårligste investering (strengt tatt pengesluk). Om du faktisk ønsket å kjøpe bil så måtte den enten blitt 100% din, eller din del ble finansiert av arv og han måttet tatt opp lån. Jeg vet at jeg er kald akkurat når det kommer til finanser, men jeg har sett så mange stygge brudd at økonomi finnes jeg ikke romantisk rundt. Arv fra foreldrene mine skal gå videre til ungenen mine, ikke til mannen min utover det han arver etter meg (veldig teoretisk mann). Worst case scenario så mister du halve din arv, og så blir det slutt før han ev. får sin arv. Endret eierbrøk på bolig høres lurt ut, så du får verdiøknig på pengene, men dere må ta utgangspunkt i dagens boligverdi slik at han får med seg 50% av verdiøkningen frem til nå, ikke bare endre fra 50 til 30% f,eks. Ev. så betaler du ned din del av lånet og setter resten på høyrente. Ville kanskje vært forsiktig med fond akkurat nå om du ikke er gambler, men det finnes jo rentefond ol. som gir litt ekstra avkastning. Anonymkode: 05bfb...5dd
Anonym bruker Skrevet 12. mars #7 Skrevet 12. mars Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er i et forhold med en mann. Vi har hus, barn, hund og bil. Vi har vært sammen i tjuefem år. Han ser nok for seg at vi er sammen for alltid. Jeg er mer usikker. Jeg komme snart til å få endel arv. Arven gjør at vi blir gjeldfri om vi betaler inn på huslånet. Hvordan kan jeg sikre meg at de pengene kommer meg tilgode om vi skulle gå fra hverandre en dag? Han vil i tillegg at vi skal kjøpe ny dyr bil for pengene. Det ønsker ikke jeg da bilene vi har er mer enn gode nok og jeg anser de pengene som tapt da. Men skulle forholdet ryke vil min arv være mer enn nok til at jeg kan kjøpe hus / leilighet uten lån. Derfor ønsker jeg ikke å bruke en million på bil….men han blir sur hver gang jeg hinter til at arven ikke skal gå til bil. Anonymkode: 4aa40...0dc Det er DIN arv, den har han ingenting med. Er dere gift? Skriv kontrakt på at x kr som du betaler inn på lånet skal skjevdeles om dere går fra hverandre. Evt om du tenker mer langsiktig kunne det vært en ide å heller tenke prosentandel i bolig så du også får verdiøkning, men høres ut som du helst vil gå fra ham snart. Har du prøvd å snu det til ham? Om han arvet penger hadde du kunne brukt en stor sum på noe bare du ville ha? Anonymkode: 25f8e...e9c
Anonym bruker Skrevet 12. mars #8 Skrevet 12. mars Det er din arv, ikke hans behov for en unødvendig bil. Sett pengene i fond, dra til Bali, drikk de opp. Du kan gjøre hva du vil med de, de er ikke hans Anonymkode: 71f70...6ed
Anonym bruker Skrevet 13. mars #9 Skrevet 13. mars Du kan betale ut huslånet, men da viktig å skrive en kontrakt på summen du har betalt det ut med din arv. huset eies likt, men ved en evt skilsmisse skal det skjevdeles da du skal få arven din ut av salg på bolig. Anbefaler deg å betale ned på boligen, og heler ta opp felles lån på bil. Skjlnner godt han tenker ny bil, og er vant til at ting er felles. Dere må nesten bli en enig sammen, fordi hvis du betaler ned felles lån blir han sittende med mindre hvis det blir skilsmisse, og det er ikke sikkert han ønsker å skjevdele boligen for hans sikkerhet. du kan evt betale ned din del av boligen Anonymkode: 9f295...3e0
Anonym bruker Skrevet 13. mars #10 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (19 timer siden): Jeg er i et forhold med en mann. Vi har hus, barn, hund og bil. Vi har vært sammen i tjuefem år. Han ser nok for seg at vi er sammen for alltid. Jeg er mer usikker. Jeg komme snart til å få endel arv. Arven gjør at vi blir gjeldfri om vi betaler inn på huslånet. Hvordan kan jeg sikre meg at de pengene kommer meg tilgode om vi skulle gå fra hverandre en dag? Han vil i tillegg at vi skal kjøpe ny dyr bil for pengene. Det ønsker ikke jeg da bilene vi har er mer enn gode nok og jeg anser de pengene som tapt da. Men skulle forholdet ryke vil min arv være mer enn nok til at jeg kan kjøpe hus / leilighet uten lån. Derfor ønsker jeg ikke å bruke en million på bil….men han blir sur hver gang jeg hinter til at arven ikke skal gå til bil. Anonymkode: 4aa40...0dc Her er jeg delt. Er enig i at dette er dine penger. De har ikke han tilgangen til. Som andre skriver, betaler dere ned lån, så skal din del øke. På den andre siden, er du usikker på forholdet? Dere har vært sammen i 25 år. Vi har vært sammen i 20 år. Jeg fikk 150 000 i arv, disse gikk med til hverdagen. Ferie, nye uteklær, osv osv. Er ufør, så brukte disse pengene for at mannen skulle få slippe utgifter på en stund. Bruker endel kortet hans. Han fikk en ganske stor sum penger i arv, disse snakker ikke jeg om. Han har betalt ferier, han vurderer ny bil. Jeg blander meg ikke i hvordan han bruker pengene. Han er veldig fornuftig. Men vi er gift og har barn, vi føler at vi skal alltid være sammen. Så vi tenker jo at pengene er våre, familiens. Anonymkode: fa3fb...cb0
Anonym bruker Skrevet 13. mars #11 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (4 timer siden): Her er jeg delt. Er enig i at dette er dine penger. De har ikke han tilgangen til. Som andre skriver, betaler dere ned lån, så skal din del øke. På den andre siden, er du usikker på forholdet? Dere har vært sammen i 25 år. Vi har vært sammen i 20 år. Jeg fikk 150 000 i arv, disse gikk med til hverdagen. Ferie, nye uteklær, osv osv. Er ufør, så brukte disse pengene for at mannen skulle få slippe utgifter på en stund. Bruker endel kortet hans. Han fikk en ganske stor sum penger i arv, disse snakker ikke jeg om. Han har betalt ferier, han vurderer ny bil. Jeg blander meg ikke i hvordan han bruker pengene. Han er veldig fornuftig. Men vi er gift og har barn, vi føler at vi skal alltid være sammen. Så vi tenker jo at pengene er våre, familiens. Anonymkode: fa3fb...cb0 Hvis du hadde arvet tre millioner fra foreldrene dine, og mannen din hadde gått fra deg for en annen dame, så hadde ikke du tenkt at halvparten av din arv var hans som han kunne ta med seg ut av ekteskapet. Man kan helt fint tenke at man alltid skal være sammen, og likevel sikre seg for fremtiden. Fremtiden har man ikke kontroll på, og hvorvidt ekteskapet varer for alltid er avhengig av TO personers meninger. Folk har blitt dumpa før, selv om de trodde det aldri ville skje. Anonymkode: b50d2...876
Anonym bruker Skrevet 13. mars #12 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (På 12.3.2025 den 7.29): Men skulle forholdet ryke vil min arv være mer enn nok til at jeg kan kjøpe hus / leilighet uten lån. Derfor ønsker jeg ikke å bruke en million på bil….men han blir sur hver gang jeg hinter til at arven ikke skal gå til bil. Anonymkode: 4aa40...0dc Det mest fornuftige er da å kjøpe eiendom for arven, leie ut og få særeie på leieinntektene. Og egentlig ikke gjøre noen endringer i deres felles økonomi Det er trist hvis du etter så langt samliv har en partner som vil styre din økonomi med sitt misnøye, blir sur og framprovoserer skyldfølelse… det ikke verdt det, uansett hus, bil, barn og hund .. Anonymkode: b63a6...f01
Anonym bruker Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (10 timer siden): Her er jeg delt. Er enig i at dette er dine penger. De har ikke han tilgangen til. Som andre skriver, betaler dere ned lån, så skal din del øke. På den andre siden, er du usikker på forholdet? Dere har vært sammen i 25 år. Vi har vært sammen i 20 år. Jeg fikk 150 000 i arv, disse gikk med til hverdagen. Ferie, nye uteklær, osv osv. Er ufør, så brukte disse pengene for at mannen skulle få slippe utgifter på en stund. Bruker endel kortet hans. Han fikk en ganske stor sum penger i arv, disse snakker ikke jeg om. Han har betalt ferier, han vurderer ny bil. Jeg blander meg ikke i hvordan han bruker pengene. Han er veldig fornuftig. Men vi er gift og har barn, vi føler at vi skal alltid være sammen. Så vi tenker jo at pengene er våre, familiens. Anonymkode: fa3fb...cb0 Men det er forskjell på 150.000 og min arv som blir 4 millioner. Hadde jeg arvet hundre tusen hadde de gått i sluket. Med fire millioner som da betales inn på lån og evt bil kan han i prinsippet stikke etter et år og ta med seg to millioner som var min arv. HI Anonymkode: 4aa40...0dc
Anonym bruker Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Men det er forskjell på 150.000 og min arv som blir 4 millioner. Hadde jeg arvet hundre tusen hadde de gått i sluket. Med fire millioner som da betales inn på lån og evt bil kan han i prinsippet stikke etter et år og ta med seg to millioner som var min arv. HI Anonymkode: 4aa40...0dc Jeg tenker du bør få en advokat til å se på det. For når det er såpass mye penger kan det fort bli betent om det er noe han føler dere trenger som du ikke ønsker å bruke din arv på. Betaler du ned alt lånet og skal endre eierbrøken så bør dette gjøres av en nøytral part. Husket er jo sikkert mye mer verd enn lånet så man må jo beregne seg frem til riktig brøk. Verdiøkningen blir jo også et poeng. Hvor mye ekstra skal du få kjøpe og som han da mister verdiøkningen på. Kanskje han da ikke ønsker at dere betaler ned så mye av lånet. Du risikerer også at dere får delt økonomi ettersom han vil ønske å eie noe der han også får verdiøkning. Det kan jo også fort bli gnisninger om du mannen føler du bare vil bruke dine penger til verdiøkning, mens han må bruke sine på bil og andre ting som ikke forrenter seg. så her tenker det er viktig at du setter deg ned med en advokat og kommer frem til en bra måte å sikre arven på som kan aksepteres av mannen og som også ivaretar hans økonomi (f.eks. ved at han fortsatt har eierandel i huset) Anonymkode: 348ad...e3e
Anonym bruker Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det mest fornuftige er da å kjøpe eiendom for arven, leie ut og få særeie på leieinntektene. Og egentlig ikke gjøre noen endringer i deres felles økonomi Det er trist hvis du etter så langt samliv har en partner som vil styre din økonomi med sitt misnøye, blir sur og framprovoserer skyldfølelse… det ikke verdt det, uansett hus, bil, barn og hund .. Anonymkode: b63a6...f01 Dette! Hold det separat slik at det er enkelt å spore hva som kommer fra hvor. I det man baker dette inn, blir det mer komplisert. Snakk med en advokat. Hvis det er snakk om 4 millioner kan de tusenlappene være en god investering. Anonymkode: 0ba33...1d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå