Anonym bruker Skrevet 11. mars #1 Skrevet 11. mars Er det et regelverk som sier hvor mange elever det er lov å være i en klasse med 1 lærer? Er det forskjell på dette antallet om skolen er baseskole? Anonymkode: 73225...6b2
Anonym bruker Skrevet 11. mars #2 Skrevet 11. mars Er barneskole jeg lurer på. Hi Anonymkode: 73225...6b2
Anonym bruker Skrevet 11. mars #3 Skrevet 11. mars Det er vel 16 elever i 1.-4. og 21 elever i 5.-7., men det er ikke så strengt. Er det liten skole og dermet få lærere, men ene klassen har 20 elever, blir det gjerne 1 lærer i den klassen. Anonymkode: 269f7...e10
Anonym bruker Skrevet 11. mars #4 Skrevet 11. mars I klassen til barnet vårt som går i 5 klasse på baseskole er de 21 elever. Det er flere som trenger ekstra oppfølging, men bare en lærer. Nå skal de få enda en elev inn i klassen, så de blir 22 elever. Forstår jeg det riktig at 21 elever kun er veiledere? Hi Anonymkode: 73225...6b2
Anonym bruker Skrevet 11. mars #5 Skrevet 11. mars Mine barn har hatt 27 elever i klassen, da har de vært 3-4 klasser på samme trinn. Alt for mange, men sånn er det med for lite klasserom og lærere, dessverre. Anonymkode: 70720...a18
Anonym bruker Skrevet 11. mars #6 Skrevet 11. mars 28 her, har vært det samme siden første klasse. Regelen for maks antall ble vel fjernet for noen år siden, men jeg tror det var rundt 30. Anonymkode: 4886a...458
Anonym bruker Skrevet 11. mars #7 Skrevet 11. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er vel 16 elever i 1.-4. og 21 elever i 5.-7., men det er ikke så strengt. Er det liten skole og dermet få lærere, men ene klassen har 20 elever, blir det gjerne 1 lærer i den klassen. Anonymkode: 269f7...e10 Det finnes ingen regler for hvor mange elever det kan være i en klasse. Det du nevner her er en norm for hvor mange elever en lærer bør være kontaktlærer for. Det kan fint være mange flere elever i klassene, da gjerne med to kontaktlærere, men det igjen betyr ikke at det er mer enn én lærer i klasserommet. Anonymkode: 27dca...560
Anonym bruker Skrevet 11. mars #8 Skrevet 11. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 28 her, har vært det samme siden første klasse. Regelen for maks antall ble vel fjernet for noen år siden, men jeg tror det var rundt 30. Anonymkode: 4886a...458 Stemmer at delingstallet tidligere var 30 elever, og dette ble, som du skriver, fjernet for mange år siden. Anonymkode: 27dca...560
Anonym bruker Skrevet 11. mars #9 Skrevet 11. mars I mitt barns klasse er de 31 elever. 1 lærer Anonymkode: bc4a1...6d7
Anonym bruker Skrevet 11. mars #10 Skrevet 11. mars Delingstallet var tidligere på 28. det fjernet Kristin Clemet og Høyre. Nå er det ikke lenger en nasjonal norm for antall barn i en klasse. Men det kan være at miljørettet helsevern i kommunen har satt krav til Max antall elever i ett rom. Normen for kontaktlærere er normalt 15 elever. . Anonymkode: 3affb...652
Anonym bruker Skrevet 11. mars #11 Skrevet 11. mars Helt sjokkert over hvor mange elever på en lærer mange her har! Hvordan i alle dager er det mulig for lærer å oppfylle loven med så mange elever? hi Anonymkode: 73225...6b2
Anonym bruker Skrevet 11. mars #12 Skrevet 11. mars Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Helt sjokkert over hvor mange elever på en lærer mange her har! Hvordan i alle dager er det mulig for lærer å oppfylle loven med så mange elever? hi Anonymkode: 73225...6b2 Og jeg ble overrasket over at dere synes at 22 elever er mange. Jeg var i praksis i 2 klasse, og der var de 27 unger og 1 lærer. Anonymkode: 7ff66...906
Anonym bruker Skrevet 11. mars #13 Skrevet 11. mars Det var da helt vanlig med klasser på 20-25 barn da jeg var ung. Er 42 år nå. Husker på ungdomsskolen så var klassene på 25-30 elever. Og det har alltid vært én lærer i klasserommet, på barneskolen hadde vi en assistent som rullerte på klassene. Jeg var heldig, gikk i liten klasse fra barneskolen til og med vgs på grunn av ei i klassen hadde høreapparat og brukte teleslynge. På den tiden var det da ikke lov med mer enn 15 elever i klassen. Anonymkode: 3c3d9...654
Anonym bruker Skrevet 11. mars #14 Skrevet 11. mars Normen har ikke noe med kontaktlærer å gjøre. Den sier noe om pedagogtettheten bare. Annet enn brannvernsforskrifter er det ingenting som begrenser en klasseromsstørrelse. De fleste lærere vil definere 18-21 som ideell klassestørrelse. Man vil ha noen å spille på, flere grupper og relasjoner å bygge, og mindre sårbart i forhold til sykdom. Her på Østlandet er det høyst normalt med 25+ i en klasse. Personlig vil jeg påstå at antallet i seg selv ikke er problematisk dersom ungene og foreldrene kunne oppført seg, men det er en annen sak.. Hilsen skoleleder Anonymkode: 8a244...6de
Anonym bruker Skrevet 11. mars #15 Skrevet 11. mars Da jeg gikk på barneskolen var vi 25-30 stykker i klassen, og aldri mer enn en lærer. Mine barn går i delte klasser, mellom 15 og 20 stk i hver klasse. Det er også ganske mange barne og ungdomsarbeidere ansatt på barneskolen/sfo, så de er ofte 1 lærer og 1 assistent i klasserommet. Anonymkode: 6ed6b...a99
Anonym bruker Skrevet 11. mars #16 Skrevet 11. mars Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Da jeg gikk på barneskolen var vi 25-30 stykker i klassen, og aldri mer enn en lærer. Mine barn går i delte klasser, mellom 15 og 20 stk i hver klasse. Det er også ganske mange barne og ungdomsarbeidere ansatt på barneskolen/sfo, så de er ofte 1 lærer og 1 assistent i klasserommet. Anonymkode: 6ed6b...a99 Det du beskriver der er ikke hverdagen i mange klasserom. På min skole er assistentene stort sett på enkeltelever og svært sjeldent i klasserommet. Da har du få ressurser å spille på. Anonymkode: 8a244...6de
Anonym bruker Skrevet 11. mars #17 Skrevet 11. mars Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det du beskriver der er ikke hverdagen i mange klasserom. På min skole er assistentene stort sett på enkeltelever og svært sjeldent i klasserommet. Da har du få ressurser å spille på. Anonymkode: 8a244...6de Da regner jeg med de elevene har svært tunge diagnoser og store atferdsvansker som gjør at de utgjør en sikkerhetstrussel for medelever eller lærere. I henhold til enhetsskolen skal alle elever, dersom forsvarlig, inkluderes i klasseromsundervisning, men selvsagt ha tilrettelegging slik alle elever i norsk skole har krav på. Anonymkode: 27dca...560
Anonym bruker Skrevet 11. mars #18 Skrevet 11. mars Når jeg gikk på barneskolen var vi 24 stk i klassen og en lærer. Og like mange om ikke flere på ungdomsskolen. Den gangen var det ikke assistenter som det er vanlig å ha i dag. Har vært det samme i klassene til barna også. Men da med assistenter. Så flere voksne inn i klasserommene enn før. I dag på ungdomsskolen har de 28 elever men da to lærere. Anonymkode: 95020...247
Anonym bruker Skrevet 12. mars #19 Skrevet 12. mars Anonym bruker skrev (10 timer siden): I klassen til barnet vårt som går i 5 klasse på baseskole er de 21 elever. Det er flere som trenger ekstra oppfølging, men bare en lærer. Nå skal de få enda en elev inn i klassen, så de blir 22 elever. Forstår jeg det riktig at 21 elever kun er veiledere? Hi Anonymkode: 73225...6b2 Det er jo ingenting. Vi var 31 i klassen fra første klasse. Anonymkode: 90833...e5d
Anonym bruker Skrevet 12. mars #20 Skrevet 12. mars Anonym bruker skrev (11 timer siden): I klassen til barnet vårt som går i 5 klasse på baseskole er de 21 elever. Det er flere som trenger ekstra oppfølging, men bare en lærer. Nå skal de få enda en elev inn i klassen, så de blir 22 elever. Forstår jeg det riktig at 21 elever kun er veiledere? Hi Anonymkode: 73225...6b2 De kan jo ikke dele en klasse på bare 21 elever, da blir de bare 10 stk i klassen... Men det skal jo assistenter til om noen av elevene har diagnoser som gir dem rett på en til en med voksen. Elever som trenger ekstraundervisning tas jo også ut av klasserommet i de timene de trenger det. Det er likevel helt klart flere assistenter på småtrinnet, etter 4.klasse er det forventet at elevene ikke trenger like tett oppfølging. Min erfaring er at de må være mye mer enn 21 stk for å få to lærere på trinnet, det er en helt vanlig skoleklasse. På skolen her er det gjerne mellom 38 og 45 elever på hvert trinn, da har de to lærere på trinnet og klassene blir delt i de fleste fag. Anonymkode: 6ed6b...a99
Anonym bruker Skrevet 12. mars #21 Skrevet 12. mars Anonym bruker skrev (39 minutter siden): De kan jo ikke dele en klasse på bare 21 elever, da blir de bare 10 stk i klassen... Men det skal jo assistenter til om noen av elevene har diagnoser som gir dem rett på en til en med voksen. Elever som trenger ekstraundervisning tas jo også ut av klasserommet i de timene de trenger det. Det er likevel helt klart flere assistenter på småtrinnet, etter 4.klasse er det forventet at elevene ikke trenger like tett oppfølging. Min erfaring er at de må være mye mer enn 21 stk for å få to lærere på trinnet, det er en helt vanlig skoleklasse. På skolen her er det gjerne mellom 38 og 45 elever på hvert trinn, da har de to lærere på trinnet og klassene blir delt i de fleste fag. Anonymkode: 6ed6b...a99 Det er allerede 4 klasser på trinnet, så tanken min var ikke å dele denne gruppen i to. De andre gruppene er mindre, men pga ønske har nå en elev ønske om å flytte over på denne gruppen. Det er mange barn i denne klassen som har utfordringer (mitt eget barn inkludert), men det har aldri vært assistenter i klassen. Det ene barnet som har størst utfordringer har de løst dette ved å plassere eleven helt for seg selv + å holde eleven inne i friminuttene, slik at vedkommende ikke skader medelever. Jeg trodde det var slutt på assistenter i klasserom jeg🙈 Anonymkode: 73225...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå