Gå til innhold

Hvorfor er det så mye klaging på disse helsedatasystemene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du, det står jo i artikkelen du deler...

Anonymkode: 48b96...95a

Skrevet

Bertalingsartikkel, så ikke så godt å vite hva du snakker om.

Anonymkode: 3cbed...6b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Bertalingsartikkel, så ikke så godt å vite hva du snakker om.

Anonymkode: 3cbed...6b6

Ok. Jeg snakker om data-systemer. Ting som er satt opp i noe system eller program på data. Og leger og andre som jobber innen helse. De som jobber innen helse har klagd en del på disse data-systemene. Jeg lurte på om noen visste hvorfor? Jeg er nysgjerrig bare ikke noe viktig.

Anonymkode: 70029...4e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ok. Jeg snakker om data-systemer. Ting som er satt opp i noe system eller program på data. Og leger og andre som jobber innen helse. De som jobber innen helse har klagd en del på disse data-systemene. Jeg lurte på om noen visste hvorfor? Jeg er nysgjerrig bare ikke noe viktig.

Fordi det er for innviklet, tar for lang tid, krever for mange tastetrykk, ikke så logisk for brukeren, ting fungerer ikke, det er for lett å gjøre feil, er blant annet noe av kritikken som har kommet. Brev er ikke blitt sendt ut til pasienter, andre har ikke fått beskjed om timer, info er forsvunnet eller bruker ikke har forstått hvor det ligger. Pasienter har vel dødd pga dette også. Når SÅ mange brukere protesterer og gir tilbakemelding på at dette systemet ikke fungerer noe særlig, og mange sier opp i protest, så bør de som sitter og bestemmer (men ikke bruker systemet) høre på dem. Man bør også se på bakgrunnen/historien/erfaringene med dette systemet bakover i tid. Og hvem tjener på dette…? Alle varselklokker burde ha ringt for lenge siden.

Anonymkode: ea317...f81

Skrevet

Ble nysgjerrig selv, for avisene skriver veldig overordnet. Dårlig implementering kan være så mangt. 

Men en superbruker beskriver mer hva som faktisk er utfordringen her: 

https://www.dagensmedisin.no/helseplattformen-erfaringer-fra-en-superbruker/597372

For mye data på et sted, filter som ikke fungerer, mye trykk og rullegardiner, såkalte veiledere de må følge som ikke går over ens med rekkefølgen i praksis. Jeg forstår godt de er frustrert. 

Anonymkode: f7bcd...9be

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi det er for innviklet, tar for lang tid, krever for mange tastetrykk, ikke så logisk for brukeren, ting fungerer ikke, det er for lett å gjøre feil, er blant annet noe av kritikken som har kommet. Brev er ikke blitt sendt ut til pasienter, andre har ikke fått beskjed om timer, info er forsvunnet eller bruker ikke har forstått hvor det ligger. Pasienter har vel dødd pga dette også. Når SÅ mange brukere protesterer og gir tilbakemelding på at dette systemet ikke fungerer noe særlig, og mange sier opp i protest, så bør de som sitter og bestemmer (men ikke bruker systemet) høre på dem. Man bør også se på bakgrunnen/historien/erfaringene med dette systemet bakover i tid. Og hvem tjener på dette…? Alle varselklokker burde ha ringt for lenge siden.

Anonymkode: ea317...f81

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ble nysgjerrig selv, for avisene skriver veldig overordnet. Dårlig implementering kan være så mangt. 

Men en superbruker beskriver mer hva som faktisk er utfordringen her: 

https://www.dagensmedisin.no/helseplattformen-erfaringer-fra-en-superbruker/597372

For mye data på et sted, filter som ikke fungerer, mye trykk og rullegardiner, såkalte veiledere de må følge som ikke går over ens med rekkefølgen i praksis. Jeg forstår godt de er frustrert. 

Anonymkode: f7bcd...9be

Takk, takk for hjelpen og gode svar dere! ❤️ Jeg vet det er sært å bli nysgjerrig på, jeg lurte bare. Nå lurer jeg ikke mer, for nå vet jeg jo. Ja, takk for at du forklarte hvorfor systemet blir slik også, f81. Når penger er fokuset er det ikke brukerne eller pasientene som systemet er til for.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Har du lest artikkelen du linker til?

Anonymkode: 90cc1...bd6

Nei, jeg har ikke abonnemang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...