Anonym bruker Skrevet i går, 06:22 #1 Del Skrevet i går, 06:22 Over de siste årene har ledelsen pålagt meg det ene og det andre. Noe kan forsvares iht arbeidskontrakten min, noe ikke. Ingenting av disse ekstra oppgavene har resultert i høyere lønn, kun annerledes arbeidshverdag. Forrige uke ble jeg kontaktet av noen igjen som ville ha meg til å delta på et prosjekt utenfor min utdannelse og kompetanse, men fordi jeg innehar visste erfaringer, ville de ha meg. For første gang spurte jeg om hva det lønnet, men ble ledd i ansiktet som svar. Jeg takket så nei med begrunnelse at jeg hadde mer enn nok ellers å fylle dagene med. Vedkommende virket snurt og gikk. Hvor mye ekstrajobb kan jeg pålegges uten å bli betalt mer? De andre rundt meg har kun «sin egen» jobb å passe på, og de tjener likt som meg. Hvorfor skal jeg straffes med merarbeid pga tidligere erfaring, og bli ledd av når jeg ber om kompensasjon? Gjorde jeg det rette? Anonymkode: 628c0...58c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 06:54 #2 Del Skrevet i går, 06:54 Du gjør det rette! Vi skulle få nytt datasystem, og måtte dermed reise til oslo - 2 ganger med overnatting og en tur retur. spurde da om vi fikk betalt for å være der, hele turen og alle timer ( slik jeg har hørt noen i større firma gjør). Da svaret var nei, sa jeg nei . Dette var 2 av 12 stk som måtte isåfall bruke mye av privattiden gratis til disp for firmaet….. Anonymkode: 329ae...6ca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 07:15 #3 Del Skrevet i går, 07:15 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du gjør det rette! Vi skulle få nytt datasystem, og måtte dermed reise til oslo - 2 ganger med overnatting og en tur retur. spurde da om vi fikk betalt for å være der, hele turen og alle timer ( slik jeg har hørt noen i større firma gjør). Da svaret var nei, sa jeg nei . Dette var 2 av 12 stk som måtte isåfall bruke mye av privattiden gratis til disp for firmaet….. Anonymkode: 329ae...6ca Det er ikke vanlig å få betalt for alle timer man er på reise. Anonymkode: a7de2...354 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 07:39 #4 Del Skrevet i går, 07:39 Det er ikke vanlig å få mer betalt om man bidrar i andre prosjekt eller er på reise. Det vanlige er at firmaet dekker reisen, opphold og diett og så dekker vanlig lønn arbeidsdagen. Må man jobbe ekstra lange dager for å komme i havn kompenseres gjerne dette, men reisetid kompenseres ofte ikke om det ikke er snakk om veldig mange timer. Det er også vanlig at man deltar på prosjekter, får andre oppgaver etc. Gjøres dette riktig, kan man få mye fin ekstra kunnskap og ekstra nettverk. Man kompenseres ikke mer fordi man er på en annen avdeling, på et prosjekt der. Det som derimot er vanlig, er at man fortsatt jobber tilnærmet like lange arbeidsdager. Så om du får andre arbeidsoppgaver, har du mindre tid til dine egentlige oppgaver. Da må disse tas litt mer over langs, andre må ta over noe eller man må kompenseres for overtid man legger inn. Anonymkode: 6ce64...74d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 08:34 #5 Del Skrevet i går, 08:34 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Over de siste årene har ledelsen pålagt meg det ene og det andre. Noe kan forsvares iht arbeidskontrakten min, noe ikke. Ingenting av disse ekstra oppgavene har resultert i høyere lønn, kun annerledes arbeidshverdag. Forrige uke ble jeg kontaktet av noen igjen som ville ha meg til å delta på et prosjekt utenfor min utdannelse og kompetanse, men fordi jeg innehar visste erfaringer, ville de ha meg. For første gang spurte jeg om hva det lønnet, men ble ledd i ansiktet som svar. Jeg takket så nei med begrunnelse at jeg hadde mer enn nok ellers å fylle dagene med. Vedkommende virket snurt og gikk. Hvor mye ekstrajobb kan jeg pålegges uten å bli betalt mer? De andre rundt meg har kun «sin egen» jobb å passe på, og de tjener likt som meg. Hvorfor skal jeg straffes med merarbeid pga tidligere erfaring, og bli ledd av når jeg ber om kompensasjon? Gjorde jeg det rette? Anonymkode: 628c0...58c Neste gang noen ber deg om å delta i noe gjør du følgende. Du svarer entusiastisk ut at det virker spennende. Så ber du om en e-post der de beskriver oppgaven, omfanget (antall timer i uken), varighet, hvilken kompetanse det er behov for osv. Du tar denne med til lederen din, sier at du gjerne vil bidra og ber lederen din avklare to ting. Skal du delta? Hvilke oppgaver skal du gi fra deg til andre sånn at du får ledig kapasitet. Hver gang noen ber deg om å bidra med noe ekstra gjør du akkurat det samme. Neste gang du har medarbeidersamtale e.l. kan du da dokumentere hvilke oppgaver du faktisk holder på med, samt hvilken kompetanse den krever. Da har du et knallgodt utgangspunkt for å kreve høyere lønn. Samtidig blir du kjent som et ja-menneske, fordi eventuelle nei ikke kommer fra deg men fra lederen din. Anonymkode: 1b869...a8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 08:50 #6 Del Skrevet i går, 08:50 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Neste gang noen ber deg om å delta i noe gjør du følgende. Du svarer entusiastisk ut at det virker spennende. Så ber du om en e-post der de beskriver oppgaven, omfanget (antall timer i uken), varighet, hvilken kompetanse det er behov for osv. Du tar denne med til lederen din, sier at du gjerne vil bidra og ber lederen din avklare to ting. Skal du delta? Hvilke oppgaver skal du gi fra deg til andre sånn at du får ledig kapasitet. Hver gang noen ber deg om å bidra med noe ekstra gjør du akkurat det samme. Neste gang du har medarbeidersamtale e.l. kan du da dokumentere hvilke oppgaver du faktisk holder på med, samt hvilken kompetanse den krever. Da har du et knallgodt utgangspunkt for å kreve høyere lønn. Samtidig blir du kjent som et ja-menneske, fordi eventuelle nei ikke kommer fra deg men fra lederen din. Anonymkode: 1b869...a8f Dette har jeg gjort i fem år. Jeg har satt pris på tilliten, blitt smigret av fine ord, for så å jobbe livskiten ut av meg for null i kompensasjon. Hver gang har jeg blitt like sliten og følt meg like lurt og utnyttet. Så har jeg hvert år skrevet et beskrivende lønnskravskjema der jeg forklarer hva jeg gjør og hva jeg har oppnådd. Hvert år er det like tyst som i graven. Hører ingenting. Samtidig har jeg en gjeng flotte kollegaer, uten den samme utdanning, erfaring og kompetanse som meg, som flittig gjør sin jobb (som på papiret er den samme som min) til samme lønn som meg, men med 20-30% av min innsats. HI Anonymkode: 628c0...58c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 09:17 #7 Del Skrevet i går, 09:17 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Dette har jeg gjort i fem år. Jeg har satt pris på tilliten, blitt smigret av fine ord, for så å jobbe livskiten ut av meg for null i kompensasjon. Hver gang har jeg blitt like sliten og følt meg like lurt og utnyttet. Så har jeg hvert år skrevet et beskrivende lønnskravskjema der jeg forklarer hva jeg gjør og hva jeg har oppnådd. Hvert år er det like tyst som i graven. Hører ingenting. Samtidig har jeg en gjeng flotte kollegaer, uten den samme utdanning, erfaring og kompetanse som meg, som flittig gjør sin jobb (som på papiret er den samme som min) til samme lønn som meg, men med 20-30% av min innsats. HI Anonymkode: 628c0...58c Jeg synes lønnsmodellen på jobben din høres litt pussig ut ettersom du forventer høyere lønn på høyere kapasitet. Hva er det egentlig som tilsier den enkeltes lønn hos dere? Er det noe mønster? Er det ansatte med samme oppgaver som tjener mer enn deg? Hos oss tjener vi tilnærmet likt. Jeg har jobbet der lenge og har stor kapasitet på det meste av mine oppgaver. I tillegg er dette et fagfelt jeg forstår godt. Jeg har kolleger med langt lavere kapasitet. De har kanskje jobbet der kortere eller trenger mer tid på forståelse og forstår gjerne ikke de mest kompliserte oppgavene selv om de har jobbet der lenge. Vi tjener likevel det samme. Jeg jobber i et yrke der man er PÅ hele tiden. Vi har lange oppgave- og prioriteringslister, så det er aldri en rolig dag der vi kan gjøre på andre ting enn jobb. Vi jobber stort sett alltid på tilnærmet maks. Det forventes at vi jobber dedikert hele arbeidsdagen. Det som derimot ikke forventes er at vi jobber så mye utover normal arbeidstid. En og annen gang kan vi det om det ikke er snakk om så mange timer f.eks. om det er det som skal til for å hjelpe en kollega med en oppgave vedkommende ikke får til eller forstår eller å lande et prosjekt. Jeg synes så absolutt at du sammen med leder må prioritere hva du skal bruke din tid på. For det er ikke meningen at du skal jobbe flere arbeidstimer enn en normal arbeidsdag. Anonymkode: 6ce64...74d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 09:40 #8 Del Skrevet i går, 09:40 Det er litt vanskelig å forstå om det er du som har for høye forventinger eller om arbeidsgiver faktisk utnytter deg. For at du får større kapasitet jo lenger du er i jobben er helt naturlig. At du videreutvikles, lærer mer og etterhvert får mer ansvar og flere oppgaver er også helt naturlig. På kjøpet følger lønnshopp etter ansiennitetsprinsippet. Det er helt unaturlig å forvente at du skal gjøre akkurat de samme arbeidsoppgavene i akkurat det samme tempoet i år etter år liksom. Man vil jo utvikles i jobben sin. Men det kan godt hende arbeidsgiveren din forventer for mye av deg, og da må du jo si ifra. Arbeidsdagen har bare 8 timer for deg også, og pålegges du flere og flere oppgaver må kanskje noen av de gamle vike, for du har rett og slett ikke tid til alt. Anonymkode: 7d753...7e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 09:56 #9 Del Skrevet i går, 09:56 Mulig jeg forklarer meg uklart. Jeg jobber ikke lenger dager enn kollegaene mine, jeg fyller timene med annet arbeid. Men. Jeg er ansatt til å utføre noe. Kollegaene i gruppa mi er ansatt til å gjøre det samme. Så blir jeg stadig hentet inn av andre avdelinger til å gjøre andre ting. Dette skjer fordi jeg har en bakgrunn, utdannelse og erfaring annerledes fra de andre i gruppa mi. Når jeg er lånt ut, jobber jeg med andre, folk som er mye høyere lønnet enn meg. Jeg ingenting ekstra, men de andre ligger mer enn dobbelt så høyt som meg i fastlønn. Jeg må tilegne meg ny kompetanse, og bruker mye kapasitet på prosjektene. Samtidig gjør de andre i gruppa mi det vanlige, og tjener nøyaktig det samme som meg. Dette skjer stadig og jeg føler meg utnyttet. Arbeidsgiver ser kanskje på det som «utvikling,» men jeg er egentlig fornøyd med min opprinnelige jobb og ønsker ro. Jeg er sliten av hig og jag, å måtte gjøre så mye annet, og aldri se resultatet i form av noen ekstra kroner. HI Anonymkode: 628c0...58c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 10:46 #10 Del Skrevet i går, 10:46 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Mulig jeg forklarer meg uklart. Jeg jobber ikke lenger dager enn kollegaene mine, jeg fyller timene med annet arbeid. Men. Jeg er ansatt til å utføre noe. Kollegaene i gruppa mi er ansatt til å gjøre det samme. Så blir jeg stadig hentet inn av andre avdelinger til å gjøre andre ting. Dette skjer fordi jeg har en bakgrunn, utdannelse og erfaring annerledes fra de andre i gruppa mi. Når jeg er lånt ut, jobber jeg med andre, folk som er mye høyere lønnet enn meg. Jeg ingenting ekstra, men de andre ligger mer enn dobbelt så høyt som meg i fastlønn. Jeg må tilegne meg ny kompetanse, og bruker mye kapasitet på prosjektene. Samtidig gjør de andre i gruppa mi det vanlige, og tjener nøyaktig det samme som meg. Dette skjer stadig og jeg føler meg utnyttet. Arbeidsgiver ser kanskje på det som «utvikling,» men jeg er egentlig fornøyd med min opprinnelige jobb og ønsker ro. Jeg er sliten av hig og jag, å måtte gjøre så mye annet, og aldri se resultatet i form av noen ekstra kroner. HI Anonymkode: 628c0...58c Jeg tror rett og slett du og arbeidsgiver ikke er en god match. De ønsker å utnytte kapasiteten din og tror tydeligvis at du er en fremoverlent ansatte med kapasitet og ønske om å utvide horisonter og utnytte din kapasitet. Du ønsker en bedagelig jobb i et bedagelig tempo. Du ønsker egentlig ikke de utfordringene som de andre oppgavene byr på. Ettersom dere har fastlønn, kompenseres det nok ikke pr. prosjekt og de blir nok ganske overrasket over ditt ønske om å kompenseres når du ikke må bruke mer tid, bare gjøre andre oppgaver og være mer _på_. Det er nok heller ikke naturlig å gi deg en annen lønn enn de andre som jobber med det samme som deg til vanlig. Det ender ofte bare opp med at de ber om høyere lønn også ettersom dere gjør samme type oppgaver. Men er det slik at du benyttes ofte på en annen avdeling der du gjør de samme oppgavene som andre med høyere lønn i stedet for at de ansetter flere der. Da sparer bedriften lønnsutgifter på bekostning av deg. Skjer det ofte og uten et mål/en karriereplan ville nok de fleste synes at dette er ugreit. Jeg tror du har tre hovedveier du kan velge å gå: 1. Få arbeidsgiver til å anerkjenne at du ofte er på andre prosjekt som krever mer erfaring og kompetanse. Be dem endre stillingstittelen din og arbeidsoppgavene. Da vil du kunne settes opp i lønn uten at det setter presedenser. Ulempen for deg er at det da gjerne forventes at du er med på slike prosjekt oftere. 2. Vær ærlig med arbeidsgiver om at du ikke ønsker å bli utfordret. Du ønsker ikke andre arbeidsoppgaver enn de du har. Du kan da beholde lønnen du har, uten at du utfordres videre. Ulempen er at de må se andre plasser etter kompetansen som de tydeligvis trenger og det kan være de har liten forståelse for ditt valg med mindre du klarer å begrunnet det greit. En god begrunnelse er f.eks. om de andre oppgavene er utenfor din komfortsone. En IT-utvikler håndterer f.eks. nødvendigvis ikke teknisk salg eller opplæring selv om vedkommende har inngående kjennskap til fagfeltet. Da er dette oppgaver det er helt greit å takke nei til. 3. Slutte og finne en annen jobb Anonymkode: 6ce64...74d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg tror rett og slett du og arbeidsgiver ikke er en god match. De ønsker å utnytte kapasiteten din og tror tydeligvis at du er en fremoverlent ansatte med kapasitet og ønske om å utvide horisonter og utnytte din kapasitet. Du ønsker en bedagelig jobb i et bedagelig tempo. Du ønsker egentlig ikke de utfordringene som de andre oppgavene byr på. Ettersom dere har fastlønn, kompenseres det nok ikke pr. prosjekt og de blir nok ganske overrasket over ditt ønske om å kompenseres når du ikke må bruke mer tid, bare gjøre andre oppgaver og være mer _på_. Det er nok heller ikke naturlig å gi deg en annen lønn enn de andre som jobber med det samme som deg til vanlig. Det ender ofte bare opp med at de ber om høyere lønn også ettersom dere gjør samme type oppgaver. Men er det slik at du benyttes ofte på en annen avdeling der du gjør de samme oppgavene som andre med høyere lønn i stedet for at de ansetter flere der. Da sparer bedriften lønnsutgifter på bekostning av deg. Skjer det ofte og uten et mål/en karriereplan ville nok de fleste synes at dette er ugreit. Jeg tror du har tre hovedveier du kan velge å gå: 1. Få arbeidsgiver til å anerkjenne at du ofte er på andre prosjekt som krever mer erfaring og kompetanse. Be dem endre stillingstittelen din og arbeidsoppgavene. Da vil du kunne settes opp i lønn uten at det setter presedenser. Ulempen for deg er at det da gjerne forventes at du er med på slike prosjekt oftere. 2. Vær ærlig med arbeidsgiver om at du ikke ønsker å bli utfordret. Du ønsker ikke andre arbeidsoppgaver enn de du har. Du kan da beholde lønnen du har, uten at du utfordres videre. Ulempen er at de må se andre plasser etter kompetansen som de tydeligvis trenger og det kan være de har liten forståelse for ditt valg med mindre du klarer å begrunnet det greit. En god begrunnelse er f.eks. om de andre oppgavene er utenfor din komfortsone. En IT-utvikler håndterer f.eks. nødvendigvis ikke teknisk salg eller opplæring selv om vedkommende har inngående kjennskap til fagfeltet. Da er dette oppgaver det er helt greit å takke nei til. 3. Slutte og finne en annen jobb Anonymkode: 6ce64...74d Takk. Du oppsummerer det jeg tenker. Jeg har i utganspunktet ikke noe imot å bidra, være «fremoverlent,» og stå på. Det er når jeg står på og ikke få noe igjen at jeg opplever at det blir ubalanse. Særlig også når andre rundt meg er såpass over meg i lønn. Jeg har forsøkt alternativ 1, men blitt avvist i form av stillhet, så nå er jeg på alternativ to. Det jeg frykter, er at de skal ta meg på ordrenekt, og da er jeg plutselig ufrivillig på alternativ 3. Men takk for betraktningen din, da vet jeg at jeg ikke er helt på villspor. HI Anonymkode: 628c0...58c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden Jeg ville fortsatt å gjøre en så god jobb i firmaet at de ikke har noe å utsette på deg, gjerne legg inn et ekstra gir også, for å vise hva du er god for. Og parallelt med dette ville jeg vært en veldig aktiv jobbsøker! At du hentes inn på så mange prosjekter hvor alle andre der tjener det dobbelte av deg uten at du på fem år har fått noen endring i lønn, det er ikke greit. Anonymkode: 245ef...b7c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453094-hvor-mye-kan-jeg-si-nei-p%C3%A5-jobben/#findComment-150192503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå