Gå til innhold

Takk til Helsenorge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare behov for å skrive fra meg noe. 
Mange folk lider av psykiske helseplager. Depresjoner og angst og har det ikke bra. Hva sier vi til de som er deprimert? Jo vi ber de søke hjelp, men husk at det er 6 mnd minimum ventetid hvis du i det hele tatt er så heldig å få hjelp. (Som om man har vunnet i lotto). Å ha det vanskelig, samt åpne posten der det står avslag om psykolog hjelp tar fra folk motet og håpet. 
folk som føler seg verdiløse og trist fra før, skal få det svart på hvitt at de ikke er verdt å hjelpe. 
Jeg fikk avslag da jeg søkte om psykolog for noen år siden. Mye har skjedd etter det. Jeg føler meg deprimert, gråter mye og har mistet livsgleden helt. Jeg har mistet balansen i livet, og håper jeg en dag finner fotfestet igjen. Er sykmeldt fra jobb og går hjemme i et vakuum. Kommer aldri til å søke om psykolog igjen, og har heller ikke råd til privat. Akkurat nå orker jeg ikke kjempe mer, er for sliten. Stått i en krevende situasjon over altfor lang tid. Har bare resignert helt. Har ligget på sofaen i ei uke nå, bare gråter og sover. 
værsågod Norge for skatten jeg betaler dere hver måned. Og for at jeg har et omsorgsyrke der jeg gir og gir og gir med lav bemanning og dårlig lønn! Og takk for avslag på helsehjelp når jeg trenger det. 
Jeg skal klare meg selv, og jeg skal opp på hesten igjen. Men denne gangen tar det lang tid. Det er bra vi har sykelønnsordninger som gjør at jeg har 12 måneder på å komme meg igjen. 

Anonymkode: f6031...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo svaret selv. Nordmenn er et sykt folkeslag, og veldig mange trenger helsehjelp, eller mener de trenger helsehjelp. Da blir det jo kø da, når det ikke er nok folk til å faktisk hjelpe. Norge er det landet i verden som bruker mest penger på velferd per innbygger, så sammenlignet med andre land står det ikke så galt til, altså.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men mye vil nok løses om folk tar mer ansvar for egen helse, både den mentale og den fysiske. Spise sunt, få nok søvn og viktigst: være fysisk aktiv og komme seg ut i naturen.

Anonymkode: 9f33e...f10

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du har jo svaret selv. Nordmenn er et sykt folkeslag, og veldig mange trenger helsehjelp, eller mener de trenger helsehjelp. Da blir det jo kø da, når det ikke er nok folk til å faktisk hjelpe. Norge er det landet i verden som bruker mest penger på velferd per innbygger, så sammenlignet med andre land står det ikke så galt til, altså.

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men mye vil nok løses om folk tar mer ansvar for egen helse, både den mentale og den fysiske. Spise sunt, få nok søvn og viktigst: være fysisk aktiv og komme seg ut i naturen.

Først må en klare å komme seg ut av senga, klare å sove og få i seg mat. 

Skrevet

Det er ikke bestandig sånn. Jeg fikk time hos fastlegen på 1,5 times varsel. Da satte hun av en full klokketime på slutten av dagen. Ny time uka etter og uka etter der. Samme erfaring hadde en venninne. Umiddelbar time hos fastlegen og time hos psykiater neste dag.

Anonymkode: 0321f...ea9

Skrevet

Det finnes andre tilbud enn dps, mange kommuner har lavterskeltilbud hos psykriatisk sykepleier eller lignende. Ta en telefon til fastlegen i dag. 

Mye kunne vært bedre i norsk helsevesen, men du sier det jo selv, tenk så heldig du er som kan ta deg tid til å bli bedre med full lønn inntil 12 mnd. 

God bedring 🥰

Anonymkode: 3ca6e...371

Skrevet

Det høres ut som du er gjennom ei ordentlig stri. Håper du har noen som tar litt vare på deg. 

Skjønner jeg deg rett med at du fikk avslag på psykolog for noen år siden og at du derfor ikke har søkt på nytt nå som du har det enda verre? Du skulle ikke gi det en sjanse til? Ta en time hos fastlegen og se om det er andre ting kommunen din kan bistå med? Lavterskeltilbud, psykiatrisk sykepleier el. Jeg tror ikke du blir bedre uten å ta litt grep selv, og et godt grep er å be om hjelp. At du ikke fikk det én gang betyr ikke at du ikke får det nå. Sjekk også om du har noen muligheter til psykologhjelp gjennom forsikring eller bedriftshelsetjenesten.

Anonymkode: 92ddd...63a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mange folk lider av psykiske helseplager. Depresjoner og angst og har det ikke bra. Hva sier vi til de som er deprimert? Jo vi ber de søke hjelp, men husk at det er 6 mnd minimum ventetid hvis du i det hele tatt er så heldig å få hjelp. (Som om man har vunnet i lotto). Å ha det vanskelig, samt åpne posten der det står avslag om psykolog hjelp tar fra folk motet og håpet. 
folk som føler seg verdiløse og trist fra før, skal få det svart på hvitt at de ikke er verdt å hjelpe. 
Jeg fikk avslag da jeg søkte om psykolog for noen år siden. Mye har skjedd etter det. Jeg føler meg deprimert, gråter mye og har mistet livsgleden helt. Jeg har mistet balansen i livet, og håper jeg en dag finner fotfestet igjen. Er sykmeldt fra jobb og går hjemme i et vakuum. Kommer aldri til å søke om psykolog igjen, og har heller ikke råd til privat. Akkurat nå orker jeg ikke kjempe mer, er for sliten. Stått i en krevende situasjon over altfor lang tid. Har bare resignert helt. Har ligget på sofaen i ei uke nå, bare gråter og sover. 
værsågod Norge for skatten jeg betaler dere hver måned. Og for at jeg har et omsorgsyrke der jeg gir og gir og gir med lav bemanning og dårlig lønn! Og takk for avslag på helsehjelp når jeg trenger det. 
Jeg skal klare meg selv, og jeg skal opp på hesten igjen. Men denne gangen tar det lang tid. Det er bra vi har sykelønnsordninger som gjør at jeg har 12 måneder på å komme meg igjen. 

Stem iverfall frp så vi får ned køene.Kanskje du har ei eller ein du kan snakke med. Kanskje ikjdet samme som psykolog men iverfall bedre enn å gå aleine.

Skrevet
pele skrev (28 minutter siden):

Stem iverfall frp så vi får ned køene.Kanskje du har ei eller ein du kan snakke med. Kanskje ikjdet samme som psykolog men iverfall bedre enn å gå aleine.

Selv om ulike partier ønsker å få ned køene så er det ikke dermed sagt at vi får nok helsepersonell til å yte den hjelpen folk ønsker og trenger. 

Anonymkode: 89efc...0c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Selv om ulike partier ønsker å få ned køene så er det ikke dermed sagt at vi får nok helsepersonell til å yte den hjelpen folk ønsker og trenger. 

Ingen klarer å få ned køene med det systemet vi har i dag. Alle lover det, ingen klarer det, i hvertfall ikke de som har hatt anledning til å forsøke i mange år. Det blir bare verre. Så de klarer det altså ikke. De klarer ikke innrømme det heller.

Anonymkode: afec4...cf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Først må en klare å komme seg ut av senga, klare å sove og få i seg mat. 

Ja, når man først er så langt nede må man gjerne ha hjelp.

Men denne svareren mener nok at vi må være flinkere til å ta tak FØR vi synker så lavt.

Også må det faktisk sette mye ressurser inn i forebyggende arbeid. Hvorfor i alle dager har vi blitt så sarte, hvorfor er det så mye psykisk sykdom.

Leste en nyhetssak for en tid tilbake hvor det sto at ultraprossesert mat økte sjansen for psykisk sykdom med 50%! Jeg ble helt sjokkert. Det er så mange ting i samfunnet vårt som har blitt så skakkjørt at vi ødelegger vår mentale helse.

Barn som vokser opp i dag har en uhyggelig statistikk på psykisk helse. Det var mentalpasienter for 100 og 200 år siden også, men ikke på langt nær sånn som i dag. Det må virkelig gjøres noe, og da snakker jeg ikke bare om å utdanne flere psykologer.

Anonymkode: 66cbe...974

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ja, når man først er så langt nede må man gjerne ha hjelp.

Men denne svareren mener nok at vi må være flinkere til å ta tak FØR vi synker så lavt.

Også må det faktisk sette mye ressurser inn i forebyggende arbeid. Hvorfor i alle dager har vi blitt så sarte, hvorfor er det så mye psykisk sykdom.

Leste en nyhetssak for en tid tilbake hvor det sto at ultraprossesert mat økte sjansen for psykisk sykdom med 50%! Jeg ble helt sjokkert. Det er så mange ting i samfunnet vårt som har blitt så skakkjørt at vi ødelegger vår mentale helse.

Barn som vokser opp i dag har en uhyggelig statistikk på psykisk helse. Det var mentalpasienter for 100 og 200 år siden også, men ikke på langt nær sånn som i dag. Det må virkelig gjøres noe, og da snakker jeg ikke bare om å utdanne flere psykologer.

Anonymkode: 66cbe...974

Mange er veldig skjøre og da, og løper til psykolog for alt mulig rart, så mange av de som virkelig trenger hjelp ikke får den hjelpen de trenger. Folk må ta mer ansvar for seg selv.

Anonymkode: e277b...a1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jo, bruker private foretak

Skrevet
pele skrev (5 timer siden):

Dagens største løgn. 

Anonymkode: 8e010...b2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men burde du ikke være takknemlig for at du får lønn mens du er sykemeldt? For at du KAN være sykemeldt?

Anonymkode: b9302...505

Skrevet

Og i en annen tråd skal noen på familievernkontorer fordi hun og mannen har «sklidd fra hverandre»… den brutale sannheten er at vi nordmenn trenger det offentliges hjelp til ALT, til helsa vår, til ekteksapene våre, til å klare å oppdra ungene våre… om det var en ansatt helsearbeider per innbygger så hadde det sikkert ikke vært tilstrekkelig da heller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og i en annen tråd skal noen på familievernkontorer fordi hun og mannen har «sklidd fra hverandre»… den brutale sannheten er at vi nordmenn trenger det offentliges hjelp til ALT, til helsa vår, til ekteksapene våre, til å klare å oppdra ungene våre… om det var en ansatt helsearbeider per innbygger så hadde det sikkert ikke vært tilstrekkelig da heller.

Sånne folk stjeler hjelpen fra de som virkelig trenger den.

Skrevet
pele skrev (9 timer siden):

Stem FrP om du kan betale godt for deg i det private. Ellers tror jeg man gjør lurt i å stemme på noen andre.

Anonymkode: 29f12...2b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dagens største løgn. 

Anonymkode: 8e010...b2e

Dagens sannhet

Anonymkode: d4b9e...c04

Skrevet
pele skrev (9 timer siden):

Stem iverfall frp så vi får ned køene.

Bra råd til ei som ikke har råd til å gå privat :ironi:

Skrevet
pele skrev (4 timer siden):

Jo, bruker private foretak

Det finnes i bøtter og spann nå også det, men da må jo folk ha råd til det da. Jeg er for privatisering til en viss grad, problemet oppstår når det er mer lukrativt å jobbe privat for da forsvinner også alle ressursene dit 

Jeg kan få psykologhjelp i morgen, jeg. Jeg kan få en operasjon neste uke. Om jeg vil betale. Ikke alle har den muligheten 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Bra råd til ei som ikke har råd til å gå privat :ironi:

Da har du ikj forstått poenget. Frp vil at staten betaler de private for å hjelper det offentlige. Få ned køene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes i bøtter og spann nå også det, men da må jo folk ha råd til det da. Jeg er for privatisering til en viss grad, problemet oppstår når det er mer lukrativt å jobbe privat for da forsvinner også alle ressursene dit 

Jeg kan få psykologhjelp i morgen, jeg. Jeg kan få en operasjon neste uke. Om jeg vil betale. Ikke alle har den muligheten 

Du forstår ikkje. Frp vil at private skal bistå offentlige. Staten går inn å betaler private for at de er et tillegg til det offentlige

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Stem FrP om du kan betale godt for deg i det private. Ellers tror jeg man gjør lurt i å stemme på noen andre.

Anonymkode: 29f12...2b1

Feil. Frp vil gå inn med ordninger så private skal vere på lik linje med offentlige. For å få ned ventetiden

Søk på frp helseordninger private

Endret av pele
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da har du ikj forstått poenget. Frp vil at staten betaler de private for å hjelper det offentlige. Få ned køene.

Det gjøres allerede. 

Anonymkode: a8d05...776

Skrevet
pele skrev (1 time siden):

Feil. Frp vil gå inn med ordninger så private skal vere på lik linje med offentlige. For å få ned ventetiden

Søk på frp helseordninger private

Det gjøres allerede. Og det funker ikke. 

Anonymkode: b9302...505

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...